Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › Uitlijnen 993
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 7 maanden geleden door hansdemeyer.
-
MakerDiscussie
-
25 februari 2008 om 18:28
Ik denk dat mijn P-ke wel eens een professionele uitlijning kan gebruiken. Heeft iemand enig idee of ze bij Carreramotors in Gent een 993 (nog) deskundig kunnen uitlijnen? Bij grote bandencentrales zou dat niet het geval zijn (of toch niet overal…).
Bij RS motors in Ingelmunster kunnen ze het in ieder geval wél maar dat is wat ver uit de buurt.
Tips zijn welkom.
Thanks
P. -
MakerDiscussie
-
Bij het vervangen van de 2 achterbanden (zie vorige bobbel-berichten) de wagen ook laten uitlijnen bij Interband in Lokeren. Ik ken er niet veel van, maar ze hebben mijn autootje daar op zo’n lasergestuurde uitlijnbrug gezet, een dik halfuur gemeten en gesleuteld (volgens de uitlezingen was het wel nodig) en de wagen voor 60€ extra bovenop de bandenprijs met een gedetailleerd uitlijnrapportje afgegeven.
Ik heb de eerste indruk dat een en ander goed is uitgevoerd. Moet wel nog even de autosnelweg op om een finale test te doen.Ik vraag mij soms ook wel eens af of het process van het bandenmaken niet te “goedkoop” geworden is.
Ik had ook voor dat van mijn dagelijkse auto een band vooraan met bobbels had (zo erg dat aan 50 a 60km per uur het net leek of er iemand aan mijn stuur trok), ok de band was niet egaal afgesleten (langs de buitenkant) maar zou toch niet mogen dacht ik? Ik had nog wat groeven over dus niet volledig kaal gereden. Dit waren ecoconties van continental.
Met de cabrio geen probleem gehad, vooraan laten uitlijnen nadat ik letterlijk op de draad zat van de band maar niks trilling what so ever dus banden waren goed gemaakt, weet niet meer welk merk het was.
Het lijkt dat de stalen kabel in de band springt, vreemd dat dat nu nog voorvalt terwijl men al decenias banden maakt…
sinds kort wiegelde mijn 911je nogal met zijn kont. Vandaag effe banden gecheckt en wat blijkt ? Geen uitlijnen nodig, maar nieuwe banden achteraan. Binnenkant rechts bleek op een plaats iets uit te puilen over zo’n 20 centimeter… verder geen onregelmatige slijt.
Heb ik ergens over heen gereden, of moet ik de oorzaak dieper zoeken ?
[quote=”hansdemeyer”:3muzlqfh]Ik ben hier geen krak in, maar na 12500 kilometer intensief rijden op goede en slechte wegen met mijn 993 Targa, merk ik dat wanneer ik boven de 120km ga het stuur erg neig begint te trillen. Heeft dat ook met nood aan uitlijnen te maken ? Ik had bij de eerste kilometers niet, of toch niet zo erg…[/quote]
‘Gewoon’ laten uitbalanceren… Er zal wel ergens een loodje van de velg losgekomen zijn.
[quote=”kleinekastenteufel”:2h92oywz]Bij bandencentrale PUYPE in BRUGGE werken 2 luchtgekoelde Porsche fanaten die uw P-tje perfect zullen uitlijnen met nabeurt.
Wielen balanceren, uitlijnen, camber/caster enz…
Betaald 136.63 € incl. B.T.W. voor 3.2 targa 1989.
😈 😈 😈 [/quote]
Uitzonderingen bevestiggen de regel. 😉 Maar de meeste banden boeren hier bij ons in het Zeeuwse hebben er echt geen kaas van gegeten. Laatste keer ben ik zelfs naar huis moeten rijden om gegevens uit te printen van de waarden, hadden ze niet eens, maar wel zo’n modern machien hé, heb ze zelf nog moeten uitleggen waar ze wel en niet aan mochten draaien. 😈
Rekening viel achteraf nog meet omdat ik het meeste werk gedaan had, 60 euries. 😆 😉Kan ook met gecupte banden te maken hebben of versleten schokbrekers.
Trillingen van onbalans zitten meestal tussen de 80 en 100 km/h.Ik ben hier geen krak in, maar na 12500 kilometer intensief rijden op goede en slechte wegen met mijn 993 Targa, merk ik dat wanneer ik boven de 120km ga het stuur erg neig begint te trillen. Heeft dat ook met nood aan uitlijnen te maken ? Ik had bij de eerste kilometers niet, of toch niet zo erg…
[quote=”MichM3″:1ypu2pmr]Knoet, het is de 993 in het bijzonder met z’n complexe 5-stangengeleiding achteraan die wat kennis benodigt om goed uit te lijnen. [/quote]
ah dat wist ik niet, daarmee ook de vraag 🙂
[quote=”MichM3″:1ypu2pmr]Toch heeft een mens altijd de neiging te denken dat een officieel center de betere kennis heeft. Onterecht misschien, maar toch.[/quote]
idd in sommige gevallen is enkel de prijs verschillend, de kwaliteit van het werk niet…
2j geleden mijn cabrio bij Knoets bandenboer laten doen, was wel alleen vooraan nodig en lukte toch.
Ik ga binnenkort met de Rover want die slijt buitenkant teveel af (cabrio was aan binnenkant).wel handig systeem, spiegels erop en in computer de correcte wagen kiezen, daarna zorgen dat alle lasers op de juiste plaatsen reflecteren en het is klaar.
Knoet, het is de 993 in het bijzonder met z’n complexe 5-stangengeleiding achteraan die wat kennis benodigt om goed uit te lijnen.
En ja, de ene centrale kan dat wel, de andere weer niet…net zoals het ene Porsche center daar meer ervaring mee heeft dan het andere…Toch heeft een mens altijd de neiging te denken dat een officieel center de betere kennis heeft. Onterecht misschien, maar toch.
Pascal, Drogenbos is voor jou toch ook geen wereld verwijderd hé…daar kan je met alles terecht hoor…zéér goede mechaniekers!
[quote=”cabrio wim”:18qb4zct]De kennis van de bandenboeren, weten echt niet waar ze aan moeten draaien, gokken maar een beetje.
Hoeveel Porsches zouden die per jaar krijgen om uit te lijnen of te wegen. 😉 [/quote]zoiets mag je niet veralgemenen vind ik… er zijn ook porsche centra waar ze er de b***** van kennen 😉
ik heb mijn uitlijning laten doen op de 3D uitlijner bij de lokale bandenboer ( staat perfect, mooie gelijkmatig afslijten van de banden enz)
dit wel aan 1/5 van de hogergenoemde prijs, en die man weet ook goed waar hij mee bezig is, staan regelmatig ook porsches…
[quote=”reys”:o1xsj8x0]Hallo,
CR= Carrera
Motors=Motors
En… Bernard zou jij toch moeten kennen, even diep nadenken PCT..;
P=Porsche
C=Club
T=Tielt
Groeten van JP[/quote]
😆 zo ver had ik nog niet gedacht 😉
Tjah, met al die afkortingen ❗
Ja, bernard ken ik met de bordaux boxsterWij zijn bij RS geweest om de 993 te laten uitlijnen en het schijnt dat je voor een 993 speciale apperatuur nodig hebt ❓
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.