Ultimate cleaning

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Ultimate cleaning

• Maker
    Discussie

• rjf

Aangezien ik de vorige “kuis” topic niet meer terug vind, bij deze een nieuwe voor ieders ultieme kuistips…

Vandaag eens de tijd genomen om na wat online research wat nieuwe producten te testen.

De wasbeurt zag er alzo uit:

1) Car wash hogedrukreiniger om het zand en stof er af te spoelen
      2) Meguiars NXT + washmit voor een grondige kuisbeurt (met 2 afzonderlijke emmers!)
      3) Sonax R2000 wheel cleaner (werkt super goed, stinkt wel)
      4) Sonax eXtreme Nano winshield cleaner (krijgt je ruiten echt schoon)
      4) Afspoelen met de hogedrukreiniger
      5) Meguiars Tar and Bug voor de zwarte punten en insecten op de lak (werkt super goed)
      6) Meguiars Ultimate Polish tegen de swirls (veel werk en werkt maar half, heb er nu duidelijk minder maar ze zijn niet allemaal weg)
      7) Meguiars Ultimate QuickWax (wachten op de eerst volgende regenbui om het uit te testen)

All in een mooi resultaat, al zie ik nu voor het eerst de steenslagschade omdat alle andere onzuiverheden weg zijn 😕 😆

Nog te doen: het ruitje aan de binnenkant kuisen met koperpoets…

PS. Iemand ervaring met een mechanische polish? Krijg je daar dan ALLE swirls mee weg of is het meguiars product gewoon niet zo goed ?

13 reacties aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
      • Nou, het is gewoon geen echt polijstmiddel. Ik weet niet waar je ze gekocht hebt, maar Meguiars heeft ook wel echte polijstmiddelen. Alleen worden deze niet altijd via de gewone winkels verdeelt. Meguiars heeft verschillende productlijnen.

Çava seul heb ik nu net niet liggen, maar als je eens iets anders wenst te testen stuur je maar een PM. Beter dan twintig dingen kopen zonder dat je weet dat het werkt 😉 .

rjf

BC911 schrijft:

Tuubje van wat moet je hebben? Ekeren is niet zo ver dus … 😉

Die tube van cava seul (metaseul) voor mijn uitlaat, als je er zo eentje op overschot hebt… :mrgreen:

Die klei ken ik, zou ik idd ook moeten doen maar zal voor na de winterslaap zijn 😉

Ik had de verkoper naar swirl X gevraagd maar hij vertelde me dat die polish een beter product was om swirls te verwijderen (dus niet tijdelijk verbergen). Heeft ie me mooi in het ootje dus 😕

http://www.wax-it.be

Op deze site vind je een goed stappenplan voor een grondige reiniging.

Bert, de zaakvoerder is een fijne vent die je met raad en daad bijstaat.
            Een van m’n goeie ontdekkingen van het jaar.

rjf schrijft:

6) Meguiars Ultimate Polish tegen de swirls (veel werk en werkt maar half, heb er nu duidelijk minder maar ze zijn niet allemaal weg)

Misschien nog even iets over dit product, was dit daarstraks vergeten. Meguiars is soms een beetje verwarrend met hun benaming. Ze noemen dit wel een polish, maar dit is het eigenlijk niet. Bij alle andere merken is een polish een schurend middel waarmee je dus krasjes gaat wegschuren in je lak. Meguiars geeft deze benaming echter aan producten die andere een glaze noemen. En een glaze is eigenlijk een voedend product. Het bevat oliën die je lak gaan voeden en krasjes gaan opvullen (= fillers). Je gaat dus eigenlijk geen krassen wegwerken, maar ze enkel tijdelijk minder zichtbaar maken. Hoop dat het nog duidelijk is, maar ligt allemaal aan de mannen van Meguiars hoor 😉 .

Arbeidsintensief? Ja, je moet met het stukje klei over de hele wagen, maar op een uurtje kom je al een heel eind. Dit doe je ook niet elke week. 1x of 2x per jaar is ruim voldoende. En ja, ik heb hier gerust klei liggen, maar zit niet in een tuubje, zijn plakjes 😉 .

ik denk dat hij de klei bedoelt, ik veronderstel dat dat nogal intensief werk is daarmee de hele wagen behandelen ? heb er geen ervaring mee

Tuubje van wat moet je hebben? Ekeren is niet zo ver dus … 😉

rjf

Thx voor de tip, maar heb hier half Merksem afgereden en nergens hebben ze dat. Iemand een tuubje op overschot dat ik kan overkopen ? 😀

rjf schrijft:

PS. Iemand ervaring met een mechanische polish? Krijg je daar dan ALLE swirls mee weg of is het meguiars product gewoon niet zo goed ?

Bedoel je dan met een DAP machine of rotary? Heb hier een DAP liggen en de nodige producten, dus als je eens wil proberen? En ja als het swirls zijn, dan krijg je ze weg. Dit zijn fijne krasjes in je blanke laklaag, dus die kan je in principe weg polijsten. Soms ga je echter een iets ruwe polish moeten gebruiken, en dan in stappen afbouwen naar het product dat je nu hebt gebruikt. Ook de combi van je pad die je gebruikt is bepalend. Krassen waarin je blijft hangen met je nagel krijg je niet weg, en kan je hoogstens camoufleren.

Rocco schrijft:

zwarte punten …

Deze producten werken ook super:
                        CarPro Tar.x http://www.carclean.nl/product/CarPro/Tar.X_600ml_TARX600_102072.aspx
                        Valet Pro Citrus Tar and Glue Remover http://www.carclean.nl/product/CarPro/Tar.X_600ml_TARX600_102072.aspx

rjf schrijft:

Ben trouwens gisteren nog iets vergeten: de uitlaat. Ziet er heel geoxideerd uit aan de buitenkant en zwart aan de binnenkant, hoe kuisen jullie die ❓

Eigenlijk heb je daar een metalpolish voor nodig. Er bestaat ook een “cone” voor die je op een boormachine kan zetten. Zo kan je hem mooi polijsten. http://www.carclean.nl/product/Monello/Uni-Cone_Blue_Finishing_Cone_10cm_88-940CONE_101538.aspx

Maar eerst IronX erop zal ook al een heel verschil maken wat de oxidatie betreft.

Nog even een kleine opmerking over de stappen: ik mis eigenlijk het kleien van je wagen. Je zou verschieten wat er nog afkomt nadat je hem gewassen hebt. Als je niet kleit, ga je deze vervuiling lekker ronddraaien als je start met polijsten -> swirls 😉

Ik gebruik steeds Metaseul van Cavaseul . Te koop in elke supermarkt .
                          Werkt super en is spotgoedkoop .
                          Ik heb hier van anderen gelezen dat Unigom (of zoiets) ook goed z’n werk doet , maar is beperkt te vinden .

rjf

@ Rocco, als je binnekort eens in antwerpen moet zijn wil ik het product wel even laten werken op je auto 🙂

Ben trouwens gisteren nog iets vergeten: de uitlaat. Ziet er heel geoxideerd uit aan de buitenkant en zwart aan de binnenkant, hoe kuisen jullie die ❓

ik zie dat jij iets gevonden hebt tegen de zwarte punten … mijn scirocco heeft daar enorm last van en ik vond niks dat echt hielp ik werd er haast gek van, ga dat zeker eens proberen bedankt alvast 8)

Wim

Hologrammen (swirls) haal je weg met de blauwe 3M, is ook tevens eindprdukt en mega glans.

13 reacties aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.