Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › US import/oldtimersgilis: een goed idee?
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 11 maanden geleden door mcklusky.
-
MakerDiscussie
-
15 januari 2010 om 17:15
Beste allen,
Wie kent voordelen en nadelen van een us import
heb onlangs mijn oog laten vallen op een targa :http://www.oldtimersgilis.be/Porsche_911_Carrera_Targa_1986_201109/index.htm
volgens de garagist, een zelfverklaard porschespecialist, enkel maar voordelen met us import:
– droog klimaat dus geen roest
– strengere sancties us op foefelen met kilometers
– strengere veiligheidsnormen (bv extra barren in een targa)
– veilige historiek door de carfax (=carpass)
– is door de garage volledig conform gesteldgraag jullie mening over 1. us import; 2.oldtimersgilis; 3. de porsche targa in kwestie (die in perfecte staat zou moeten zijn)
-
MakerDiscussie
-
Roger Gilis: 1944 – 2010
rest in peace Roger,
sterkte aan de familiethanks voor de uitvoerige info!
Persoonlijk heb ik liever uitgedroogde caoutchouc en een split in het dashboard dan een doorroeste as 😉 )
Om maar te zeggen dat ik kan leven met de ‘nadelen’ van een us import 🙂
Ik ken Gilis toen ik als jong broekie naar een geimporteerde witte 912E ging kijken: dat moest denk ik 1992 of 1993 zijn geweest.
Vader heeft zijn geld gemaakt in ramen met dubbel glas en racete of rally’de in de jaren 70 o.a. met een 914/6
De zoon begon in die tijd oen ook serieus in de zaak te werken, en vader en zoon hebben een aanzienlijke prive-collectie van wagens opgebouwd: vader een paar Packards uit de jaren 30, een mercedes 300SL roadster van ’59, verschillende jaguars uit de jaren 50 en 60. Zoon had toen een paar mercedessen a la 280 SE 3.5 Cabrio, 280SL pagoda, een mustang convertible, en een roze caddilac!
De verkoop bestaat erin in om voornamelijk goede wagens aan te kopen waar geen fundamenteel mechanisch werk aan nodig is, maar die misschien een deur of een spatbord of dergekijks moet worden opgespoten (deukje, krassen enz) of die cosmetisch wat werk nodig heeft. Laten we niet vergeten dat “droge staten” misschien wel roestvrije auto’s hebben, maar alle rubbers zijn verduurd of uitgedroogd, dashboard heeft splitten omwille van de zon, targadak moet opnieuw worden bekleed, leder heeft splitten of is volledig uitgedroogd. Op zich zijn dit geen “grote” werken, maar om het correct te doen moet je goed geld neertellen.
In die tijd hadden ze een heel goede autobekleder die uitgedroogd leder “re-connolised” oftwel hervervde en de mercedes en jaguar interieurs zagen er top uit.
In de US is er geen jaarlijkse keuring dus indien er geen stapel onderhoudsfacturen bij zit van de mechanische werken kan je best een porsche kopen met lekkende schokbrekers, verduurde ophangingsrubbers, uitgeleurde versnellingsbakmechanisme “bushes”, oude versnellingsbakolie en remolie, hand en achterremmen die vernieuwd moeten worden. enz .(in California is de smog test om de twee jaar- vaak worden 911 goedkoop verkocht omdat de eigenaar “denkt” dat ie niet door de smog test komt.) Weerom, geen grote werken maar een “groot onderhoud” kan je best 2500 a 3000 kosten.
Laatstens, de US versies van de 3.2 carrera hebben ofwel 207 pk ofwel 217pk, en niet de europe 231 pk met een hogere compressie.Ik zou dus een porsche mechanieker meenemen om ophanging, rubbers, remmen, olien, stuurhuisinstellingen + toleranties, enz na te kijken op hun brug vooraleer er de handenklap wordt gedaan. Gilis weet wat te vragen voor een Porsche, en kwaliteit kost geld. Je moet alleen wel weten wat je koopt en ook ervan overtuigd zijn dat je geen “containervulsel” koopt (we hebben 8 goede autos maar nog plaats voor eentje meer. Alle vooruit, wat staat er nog dat we tegen een goed prijsje kunnen kopen en niet al te duur doorverkopen.)
De commentaar betreffende een stroef schakelende 915 is larie en apekool. Sinds 1973 wordt de 915 gebruikt in competie en die bak is oersterk. Je hebt alleen een veel langere “throw” om de versnellingen in te leggen dan in vergelijking met zeg maar een Golf 5 TDI versnellingsbak, en ook, je kan de 915 niet “forceren”: ik tel een-en-twintig, uit de versnelling, twee-en-twintig en in de volgende gear etc. Je moet er de tijd voor nemen om er aan gewoon te geraken. Als de bak “stroef” is betekent het dat de olie oud kan zijn, de bushes onderin de vernsliingshendel uitgeleurd zijn (paar euro), de versnellingspook niet goed gecentreerd staat (7 minuten voor iemand die het kent, UUUUUUUUUUUUUREN geklooi als je het niet kent), de bushes in het versnellingsbakstangwerk zijn uitgeleurd enz enz.
Je moet ook niet vergeten dat bij US porsches de tweede en derde synchroon + dogteeth POTENTIEEL extra veel te verduren hadden aangezien de meeste amerikanen met automatic rijden.
De G50 is een betere bak, maar de actuatievork gaat er nu bijna altijd aan ($$$), en op het ogenblik zijn er GEEN KOPPLEINGSPLATEN buiten het porschenetwerk in Europa beschikbaar. £850euro +BTW+ uuuuuuuren werk. U bent gewaarschuwd.
Laat het maar weten hoe het afloopt.
Groeten uit Nottingham,
Bert
dank aan allen voor de snelle reactie; de vraagprijs is 18.000 € en hij staat volledig conform!
heb vorig jaar een 3.2 targa gekocht bij gilis.
geen enkel probleem mee .
auto is in zeer goede staat, verliest geen druppel olie en ze hebben er nog nieuwe banden op gelegd
enkel het schakelen is soms wat stroef maar dat is door die 915 boite ( komt veel voor ) en heeft niets te zien met eu of vs.
Wat de tellers in miles betreft, je wordt dat snel gewoon ( enkel ambetant als je een rit doet met een roadbook en er km bij staan, maar dan kan een gps redding brengen), en op de snelheidsmeter staan de km in klein, maar daar kijkt toch niemand naar 😀
vriendelijke mensen, vlotte afhandeling, echt niets op aan te merkensorry, zie je andere topic en dacht dat je de auto nog iets moest voeren(zie nu dat de advertentie een Belgische is)
USA import blijkt altijd duurder te zijn dan op het eerste gezicht lijkt.
Ik ben bezig geweest met een 996 4s die ik daar voor een prikkie kon kopen(toen stond de koers aanzienlijk gunstiger dan nu)
Je moet rekening houden met transportkosten(ongeveer €1400), verzekering(2% vd aankoopwaarde), ombouwkosten en in nederland moet de auto ook nog een typegoedkeuring krijgen a €1200,- en er moet btw en invoerrechten betaald worden. Ik ken het bedrijf niet, maar de auto ziet er opzich wel netjes uit. Ik zou wel even bekijken van welke streek de auto komt, langs de kust is er veel zoutvorming en kan het toch wel een vochting zijn. Dit is ten eerste slecht voor de lak en werkt roestvorming natuurlijk in de hand.
Ik weet niet wat je voor de auto wilt betalen, maar hij moet uiteindelijk toch wel een stuk goedkoper zijn dan vergelijkbare EU modellen. Je rijdt rond met die grote stootblokken, andere vering, tellers zijn in meilen en fahrenheit etc.
Met die historie zou ik het trouwens ook niet te nauw nemen, sinds wanneer is carfax ingevoerd??
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.