Home › Forum › Porsche Talk › VAA
- Dit onderwerp bevat 125 reacties, 23 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 9 maanden geleden door Wim.
-
MakerDiscussie
-
29 januari 2012 om 15:41
Deze thread even gebruiken voor alle info mbt. de nieuwe VAA
Voor zover ik weet momenteel gaat de nieuwe VAA berekend worden op het bedrag dat op de aankoop factuur stond toen hij nieuw was, ook al heb je de wagen pas jaren later voor veel minder gekocht + de CO2 uitstoot.
Heeft er hier al iemand een berekeningsformule?Mijn idee: ik koop een oude 911 op de firma, een S vanzelfsprekend en eentje in slechte staat. Kostte nieuw indertijd pakweg 10.000 Euro? Dan word ik belast op 7000 Euro (factuurbedrag aan 70%) + de Co2 uitstoot (weet iemand hoeveel dat is voor zo’n oudje?)
Die 911 ga ik dan dumpen bij Wim en vrolijk laten in orde zetten (stuur de factuur maar naar de firma), eens dat hok in orde staat koop ik ‘m dan privé over voor pakweg 5000 Euro en zet ‘m te koop voor 50.000…
Die nieuwe VAA is een Godsgeschenk!!!
Onbelast inkomen a volonté… -
MakerDiscussie
-
@Rodondo nogmaals een bewijs dat het niet gaat om de Co2 uitstoot maar om inkomsten .
Zelf al rij je met een kleinere minder vervuilende wagen je mag de boel hier sponsoren . 😥Net naar telefacts gekeken .
Het kan nog onozeler worden: mijn F11, 520d een Euro 5, één der properste diesels dezer dagen. Uitstoot gemengd gebruik 130 g/KM. Welk basis referte coëfficiënt hanteert onze strik-club nu ? Juist, 95g/KM. Dit betekent dat ik met mijn 10 maanden jonge propere diesel toch gesanctioneerd zal worden. Nochthans maar een 2 lit. 4 cylinder. Zijn er überhaupt bedrijfswagens met max een uitstoot van 95g/KM, waar je dan niet nog eens extra voor moet dokken ? 😈 O ja, benzine-referte uitstoot is 115 g/KM. Ze gebruiken ook de uitstoot vermeld op het inschrijvingsbewijs. Nakijken is de boodschap, want stel dat…. 😕
[quote=”Mushroom”]
Dus: de auto nog wat meer uitpersen… als dat moet wel ja, voor nieuwe inschrijvingen, zodat je weet waar je aan begint, maar niet effe de bestaande spelregels gaan aanpassen terwijl ze goed weten dat je de auto toch in je pan hebt.My 2 cents…[/quote]
Gewoon ter info: mijn vorige bedrijfswagen was een VW Touareg. Indertijd ingeschreven als lichte vracht (laten we de discussie even achterwege of zo een wagen wel een lichte vracht kon zijn).
Dus ik blij dat ik toen bijna geen BIV en verkeersbelasting moest betalen.
Dat was allemaal legaal en niets onwettigs aan.Dat spel heeft exact 1 jaar gewerkt. Ze hebben even snel de wet aangepast dat dit type wagen plots geen lichte vracht meer was…
En kon ik dus superdure verkeersbelasting beginnen betalen en veel minder kosten inbrengen in de zaak.Dus hetzelfde verhaal als vandaag: had ik bij de aankoop geweten dat ze dat gingen doen had ik nooit die wagen gekocht…
Moraal van het verhaal: dankzij de staat word ik contstant genaaid, 5 jaar geleden met mijn Touareg en nu met mijn bedrijfswagen en Porsche.
Dank U vadertje staat, ik zal nog wat harder werken … :puke:
[quote=”Bruno RS” post=90407]Volgens mijn boekhouder zou het wel schillen in VAA als je de wagen uitschrijft en aan de kant zet maar door alle verhalen weet ik het niet meer zeker
dit is geen negatieve reactie op jou(Porsche)maar dit zijn weer tegenstrijdigheden zoals er al zoveel zijn de laatste maanden[/quote]
Beste Bruno, ik zit al enige tijd met fiscalisten aan tafel en weet ondertussen waarover ik praat, hetgeen ik hier heb gepost zijn geen indianenverhalen maar gewoon de feiten zoals ze zijn, zonder meer.Uiteraard heb je gelijk om je wagen de tijd dat je hem niet gebruikt uit te schrijven. Persoonlijk vind ik dat redelijk omslachtig omdat je dan de plaat moet terugsturen aan DIV en daarna terug moet inschrijven. Je rijtaks wordt dan wel verrekend en je verzekering wordt aangepast. Persoonlijk heb ik mijn wagen dagelijks nodig en zit ook met een gepersonaliseerde plaat die ik niet kwijt wil.
Wat je boekhouder bedoeld is waarschijnlijk als je niet rijdt, je dan ook minder onkosten hebt die je zal inbrengen zoals afschrijving, onderhoud, verzekering e.d. maar dat gaat echt niet het grote verschil maken hoor in je VAA. Dat heb ik zelf allemaal al laten berekenen.
Dan ben je beter dat je de wagen verkoopt vanuit je zaak aan jezelf privé. Ok, dat doet eenmaal pijn omdat je dan terug BIV zal moeten betalen maar als je van plan bent om nog een tijdje met je Porsche te blijven rijden doe je op deze manier de beste zaak en ben je van de VAA vanaf. Je kan de kosten van de wagen daarna alsnog inbrengen, dat is geen enkel probleem. Daarom dat ik met fiscalisten werk, een boekhouder ziet soms ook de bomen in het bos niet meer.
Hierbij nog een praktische simulatie link dewelke ik heb gekregen van mijn sociale dienst waar je alles kan invullen, merk, bedragen enz. Daarna zie je direct wat VAA is.
http://www.sdworx.be/secure3/co2calculation/Default.aspx?lang=nl
Ik zou zeggen neem de goede beslissing, laat je degelijk adviseren wat voor jou het beste is en laat je niet gek maken door wat anderen zeggen.
Succ6
Volgens mijn boekhouder zou het wel schillen in VAA als je de wagen uitschrijft en aan de kant zet maar door alle verhalen weet ik het niet meer zeker
dit is geen negatieve reactie op jou(Porsche)maar dit zijn weer tegenstrijdigheden zoals er al zoveel zijn de laatste maanden[quote=”Bruno RS” post=90398]volgens mij heeft Porsche het verkeerd voor of hebben er heel veel accountants het verkeerd voor[/quote]
Waar heb ik het mis vlgs. jou ❓P uitschrijven in de winter is perfect legaal, doe ik al jaren en iedere keer terug nieuwe plaat aanvragen in de lente. Scheelt een pak in taks en verzekering. :driver: :driver: :driver:
[quote=”porsche” post=90380]
Stilstaan is achteruitgaan, daarom dat je de crisis moet aangrijpen om bepaalde zaken op punt te zetten of te wijzigen in je bedrijf en zeker de moed niet laten zakken omdat vadertje staat weer eens in onze zakken probeert te zitten.Ooit zal het beteren moet je maar denken, we zitten nu even in de magere jaren :D[/quote]
Dat hoor ik al sinds de jaren ’70 toen iedereen met een “GENOEG” uitgeperst citroentje rondreed op zijn achterruit 8)
Je haalt imo ook 2 dingen door elkaar. Je kan veranderen in je bedrijf wat je wil, dat gaat geen verschil maken qua VAA.
Er zijn waarschijnlijk misbruiken geweest of achterpoortjes in het verleden, ik heb hier ook al dingen gelezen waarvan ik dacht “tja, dit kan eigenlijk niet en blij dat ze dit aangepakt hebben”, maar nu is’t blind met de botte bijl erdoor.
‘t Is de oneerlijkheid.
Dat ze de auto als melkkoe nemen al wat je wil (allezja, liever niet, maar soit), dat ze het “nieuwe” systeem invoeren op 1 maart, ook al wat je wil, maar dan wel voor auto’s die ingeschreven worden na 1 maart.
Dan *WEET* je waar je aan begint, en da’s net wat niet klopt nu. De meesten hebben hier een P gekocht van een goei 30.000 Euro blijkbaar en betaalden daarvoor een 5.000 Euro VAA. Dat *wisten* we toen we die auto kochten en daar waren we mee akkoord. Nu komt Di Rupo even langs en die maakt er ipv 5.000 Euro zomaar eventjes een kleine 15.000 Euro van.IK zou de mijne niet gekocht hebben moest ik geweten hebben dat die auto me jaarlijks 15.000 Euro ging kosten.
Dus: de auto nog wat meer uitpersen… als dat moet wel ja, voor nieuwe inschrijvingen, zodat je weet waar je aan begint, maar niet effe de bestaande spelregels gaan aanpassen terwijl ze goed weten dat je de auto toch in je pan hebt.
My 2 cents…
volgens mij heeft Porsche het verkeerd voor of hebben er heel veel accountants het verkeerd voor
Heel correct wat Bruno doet als je geen Vaa of verkeersbelasting wil betalen moet je je wagen uitschrijven en de platen binnensturen naar Div .
Bij de nieuwe inschrijving bij dezelfde eigenaar moet er niet opnieuw Biv betaalt worden .[quote=”porsche” post=90388]Om met je eerste opmerking te beginnen, als je de plaat terugstuurd dat heeft alleen maar invloed op je inschrijvingstaks. Als je wagen destijds is gekocht en ingebracht op de zaak dan veranderd dit niet omdat jij je platen terug stuurde.[/quote]
Dus het is niet voldoende om gewoon de wagen uit te schrijven en stil te zetten. Je moet hem ook uit de zaak halen, dus verkopen aan jezelf of aan derden. Zolang het bedrijf eigenaar van de wagen blijft, ook al staat die stil zonder platen op, moet je als zaakvoerder er VAA op betalen? En koopt het bedrijf een splinternieuwe wagen maar schrijft die de wagen niet in, dan is er door de zaakvoerder nog VAA op verschuldigd?Ik heb een nieuwe NV en die investeert in een nieuwe wagen(s) als investering. Bedoeling is dat de prijzen van een bepaald gelimiteerd model hopelijk gaan stijgen. De wagen verdwijnt gewoon onder een doek. Dan kan het toch niet zijn dat de zaakvoerder daar privé met VAA op belast gaat worden? Die rijdt daar geen meter mee. Zoiets moet dan toch gewoon als investering ingeboekt worden? Dat gaan hevige duiscussies bij de boekhouder worden.
Rare kronkels die politiekers 🙄
Volgens mij kan je makkelijk je auto een paar maanden uitschrijven bv in de winter en die dan terug inschrijven in het voorjaar
Je moet jezelf wel niet in de problemen steken als je de auto het ganse jaar nodig hebt
Ik zal het toch zo doen en mij schilt het toch een redelijk bedrag op een jaar
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze deze achterpoort ook sluiten ook al zie ik dit niet als achterpoort
Ik vind het normaal dat je betaalt op een nieuwe auto maar waarom moet je bv de fleetkorting laten schieten en is de VAA op 70% van de nieuwwaarde als je wagen meer dan 5 jaar oud is
Dat wringt een beetje bij mij en ik zie niet hoe je de nieuwprijs zal achterhalen als de auto uit het buitenland komt en bv al 2 eigenaars heeft gehad
Wat dat profiteren betreft laat ik alles in het midden om de boel niet te laten escaleren maar ik heb niets maar dan ook niets onwettig gedaan
PS mijn bedrijf is te groot en teveel investeringen om ooit nog alleen te kunnen werken
:driver: dit is toch mijn hoofddoel met mijn vuilzak[quote=”Audiotronics” post=90382]Over de VAA, wat ik gehoord heb : Ik vraag me af hoe een autohandelaar dat doet? Die koopt een wagen en zet hem te koop. Maar wat als die wagen daar jarenlang te koop blijft staan en niet verkocht geraakt? En wat als die daar zijn Z-plaat ophangt en ermee rond rijdt? Op wat moet die dan VAA betalen? En hoe zit dat dan met ZZ-platen? Een extra activiteit is snel in de statuten gezet (als het er al niet instaat).[/quote]
De tijd van met Z-platen rond te rijden is allang voorbij. Ik meen te herinneren dat aan het gebruik van een Z-plaat een bewezen verkoopsactiviteit moet zijn. (X-aantal wagens omzetten per jaar)
[kennen zeer weinig mensen me en weten niet hoe ik in elkaar zit ik zal nu maar stoppen van zagen anders krijg ik weer een hele hoop op mijnen kop
Dat zou spijtig zijn, het is toch geen louter technisch forum had ik toch al gemerkt. Alhoewel, deze topic is toch wat (financieel) technisch geladen. 😉
[quote=”Audiotronics” post=90382]Over de VAA, wat ik gehoord heb : wanneer de plaat binnengestuurd wordt en de verzekering opgezegd wordt betaal je geen VAA? Maar de wagen blijft dan nog wel in de boekhouding in te brengen? ik koop een pokkeduur exclusief speelgoedje maar schrijf dat niet in. Geen VAA maar aankoopfactuur toch in de boekhouding?
Ik vraag me af hoe een autohandelaar dat doet? Die koopt een wagen en zet hem te koop. Maar wat als die wagen daar jarenlang te koop blijft staan en niet verkocht geraakt? En wat als die daar zijn Z-plaat ophangt en ermee rond rijdt? Op wat moet die dan VAA betalen? En hoe zit dat dan met ZZ-platen? Een extra activiteit is snel in de statuten gezet (als het er al niet instaat).[/quote]
Om met je eerste opmerking te beginnen, als je de plaat terugstuurd dat heeft alleen maar invloed op je inschrijvingstaks. Als je wagen destijds is gekocht en ingebracht op de zaak dan veranderd dit niet omdat jij je platen terug stuurd.
En ja, je kan perfect een duur speeltje privé kopen en de onkosten daarvan inbrengen in je zaak.
Dit heeft geen invloed op je VAA. Uiteraard moet je wel kunnen aantonen dat je dat duur speeltje privé kunt kopen hé.Wat betreft Z Platen of proefplaten zijn niet meer zo éénvoudig meer dan vroeger. De regelgeving hieromtrent is ook veel strikter geworden en terecht.
De personen die recht hebben op een proefrittenplaat zullen dit moeten bewijzen aan de hand van een aantal attesten. Om misbruiken tegen te gaan werd de reglementering strenger gemaakt. Zo zal bv. een autohandelaar geen proefrittenplaat meer kunnen bekomen louter op basis van een inschrijving in de Kruispuntbank Ondernemingen. De KBO voert namelijk geen controle uit op de werkelijke activteiten van de ingeschrevenen. Thans zal de handelaar ook een vestigingsattest en een BTW-attest moeten kunnen voorleggen voor het bekomen van een proefrittenplaat. Hij zal bovendien jaarlijks het bewijs moeten leveren dat hij nog steeds recht heeft op een inschrijving ‘proefritten’. Er moeten ook minstens 10 wagens verkocht worden p/j.
Een handelaar zal ook niet meer geneigd zijn de proefplaten uit te lenen zoals dat vroeger wel het geval was gewoon door het feit dat dit niet meer mag. Hier staan namelijk boetes op.
- Het onderwerp ‘VAA’ is gesloten voor nieuwe reacties.