VAA

Home Forum Porsche Talk VAA

  • Maker
    Discussie

  • Mushroom
    Deelnemer

      Deze thread even gebruiken voor alle info mbt. de nieuwe VAA

      Voor zover ik weet momenteel gaat de nieuwe VAA berekend worden op het bedrag dat op de aankoop factuur stond toen hij nieuw was, ook al heb je de wagen pas jaren later voor veel minder gekocht + de CO2 uitstoot.
      Heeft er hier al iemand een berekeningsformule?

      Mijn idee: ik koop een oude 911 op de firma, een S vanzelfsprekend en eentje in slechte staat. Kostte nieuw indertijd pakweg 10.000 Euro? Dan word ik belast op 7000 Euro (factuurbedrag aan 70%) :mrgreen: + de Co2 uitstoot (weet iemand hoeveel dat is voor zo’n oudje?)
      Die 911 ga ik dan dumpen bij Wim en vrolijk laten in orde zetten (stuur de factuur maar naar de firma), eens dat hok in orde staat koop ik ‘m dan privé over voor pakweg 5000 Euro en zet ‘m te koop voor 50.000…
      Die nieuwe VAA is een Godsgeschenk!!!
      Onbelast inkomen a volonté…

    15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 125)
      • [quote=”soulphonic” post=90373]Is er ergens op het net een goeie simulator? 2 weken geleden ergens op een forum een simulator tegengekomen maar vind hem niet meer terug.

        Ik herinner mij toen dat de nieuwe 911 zijn VAA op een goeie 1100 euro per maand komt. Maar nu vraag ik mij af indien ik op mijn zaak een 997 van pakweg 3/4 jaar oud zou kopen of er dan veel verschil in het VAA zit?[/quote]

        The one & only simulator van MINFIN is tijdelijk van het net gehaald. Er staat te lezen dat er wegens “aanpassingen” tijdelijk geen gebruik van gemaakt kan worden. Die aanpassingen zullen niet in ons voordeel zijn denk ik zo….. 😉 Je 997 heeft als basis voor de berekening van het VAA de originele eerste factuurprijs, zonder kortingen enz.. Daarvan een aftrek van 6% / jaar. Vanaf men aan 70% zit blijft het zo. Een ongevalswagen kopen, aankopen in Polen, ..het zal allemaal niets uithalen: De Belgische nieuwprijs inclusief alle opties is wat telt. 😥

          [quote=”porsche” post=90370][quote=”RODONDO” post=90365]100 % akkoord ! Het gaat mij gewoon om de oneerlijkheid.” [/quote]
          Je eerste opmerking over de oneerlijkheid is natuurlijk dubbel. Hoeveel jaren is er niet geprofiteerd door bedrijven. Dan kon je natuurlijk ook zeggen dat is “oneerlijk”.

          Ze hadden die bedrijven allang kunnen aanpakken. Dat is fraudebestrijding. Ikzelf zit 20 jaar als zaakvoerder in een sector waar geen enkele euro gefoefeld kan worden. Ik heb ook geen yacht op de zaak en ook geen Lambo. Wel een F11 (2 literke ocharme) en als vervanging van een afgeschreven Golf diesel mijn jeugddroom gerealiseerd, nl een Porsche van 2003. Kostprijs 34000 euro. Ik betaal vanaf nu (als ik niets onderneem) op 70 % van wat de Porsche destijds gekost heeft: 109000 euro VAA, de kortingen (fleet 8 % + 12 % sectorkorting + gratis Business-Pack) welke ik genoot bij aankoop van de BMW veegt men gewoontjes van tafel. Daar gaat het om. Na een paar jaar heb ik via de VAA heffing meer betaald dan wat de Porsche eigenlijk gekost heeft ! Het hele issue is niet van niet kunnen, maar van niet willen betalen. (voor de meeste)

            Over de VAA, wat ik gehoord heb : wanneer de plaat binnengestuurd wordt en de verzekering opgezegd wordt betaal je geen VAA? Maar de wagen blijft dan nog wel in de boekhouding in te brengen? ik koop een pokkeduur exclusief speelgoedje maar schrijf dat niet in. Geen VAA maar aankoopfactuur toch in de boekhouding?

            Ik vraag me af hoe een autohandelaar dat doet? Die koopt een wagen en zet hem te koop. Maar wat als die wagen daar jarenlang te koop blijft staan en niet verkocht geraakt? En wat als die daar zijn Z-plaat ophangt en ermee rond rijdt? Op wat moet die dan VAA betalen? En hoe zit dat dan met ZZ-platen? Een extra activiteit is snel in de statuten gezet (als het er al niet instaat).

              @Porsche zo te lezen heb je een produkt dat verkoopbaar en verwerkbaar is via de nieuwe(re) distributiekanalen .
              Voor andere soms niet mogelijk .
              Laten we nu maar terug keren naar de essentie ,de verdoemde Vaa . 😥

                [quote=”Bruno RS” post=90376]Sorry maar de goesting is niet weg door deze maatregelen alleen
                Wat er ook is dat mijn afzetmarkt volledig veranderd naar goedkopere producten en een klantenbestand die door omstandigheden niet weet waar hun kop staat.
                [/quote]
                Bruno RS ik weet niet in welke sector je zit maar je kan toch inspelen op bepaalde situaties.

                Zo heb ik een vriend die meerdere winkels had in autotoebehoren. Zijn omzet daalde ook omdat vele klanten de weg via internet gebruikten om stukken te bestellen aan betere prijzen.

                Ik heb hem destijds geadviseerd een online shop op te starten en ook via deze weg zijn producten aan te bieden aan betere prijzen dan die van zijn winkel. Geen tussenpersonen, geen personeel, zijn omzet is gestegen en hij beperkt zich nog tot 1 winkel.

                Dit is een mooi voorbeeld van inspelen op situaties die zich op de markt voordoen.

                In mijn sector veranderd er constant wat, als ik niet zou volgen wat de markt vraagt en/of de concurentie doet dan zat ik nu ook zonder werk. Goed opgeleid personeel is in onze sector ook moeilijk te vinden maar ik heb dat perfect kunnen oplossen.

                Stilstaan is achteruitgaan, daarom dat je de crisis moet aangrijpen om bepaalde zaken op punt te zetten of te wijzigen in je bedrijf en zeker de moed niet laten zakken omdat vadertje staat weer eens in onze zakken probeert te zitten.

                Ooit zal het beteren moet je maar denken, we zitten nu even in de magere jaren 😀

                  [quote=”soulphonic” post=90373]Is er ergens op het net een goeie simulator? 2 weken geleden ergens op een forum een simulator tegengekomen maar vind hem niet meer terug.

                  Ik herinner mij toen dat de nieuwe 911 zijn VAA op een goeie 1100 euro per maand komt. Maar nu vraag ik mij af indien ik op mijn zaak een 997 van pakweg 3/4 jaar oud zou kopen of er dan veel verschil in het VAA zit?[/quote]
                  Klik Hier

                    Ongelooflijk 😥

                      [quote=”soulphonic” post=90375]Dus stel ik koop mij een 997 van 50.000 euro, dan geld de 50.000 euro als catalogus waarde voor de berekening van de vaa?[/quote]
                      Neen, dat was eerst zo maar die achterpoort is ondertussen al toe.
                      Voor de 997 geldt de catalogusprijs -6% per jaar dat de auto auto is tot een max van 70% van de katalogusprijs. Ik bedoel dus een 911 ST ofzo zoals Mushroom al eerder aanhaalde die een cataloguswaarde had indertijd van enkele 10 000 euro.

                      Hoe belachelijk is het ook dat ze weigeren van rekening te houden met de werkelijke prijs die iemand betaald. Ja om fraude tegen te gaan. Maar met zulke draconische regeltjes als België vol van zit doe je niets meer dan stimulatie van fraude.

                        Sorry maar de goesting is niet weg door deze maatregelen alleen
                        Voor de overheid kun je gewoon niets tot weinig goed doen
                        ik heb juist een nieuwe vloer gelegd en hupla daar zijn ze weer met iets anders
                        Geschikt personeel vinden is ook een moeilijkheid als je in een ‘knelpuntberoep’ zit
                        Met crisissen heb ik al ervaring want 1999 was zo’n rampjaar met kortzichtige maatregelen met dan een paar jaar later de reactie van de politiek dat ze het volledig verkeerd hebben aangepakt maar wel met verschillende bedrijven die om zeep zijn gegaan
                        Wat er ook is dat mijn afzetmarkt volledig veranderd naar goedkopere producten en een klantenbestand die door omstandigheden niet weet waar hun kop staat
                        Het is gewoon iets teveel op een korte periode
                        Helaas kennen zeer weinig mensen me en weten niet hoe ik in elkaar zit en eigenlijk nooit opgeef
                        ik zal nu maar stoppen van zagen anders krijg ik weer een hele hoop op mijnen kop
                        Hartje gelucht maar toch hoop ik dat ik mijn Porscheke kan blijven verzorgen zoals ik het altijd heb gedaan en hem de sporen kan blijven geven zodat hij het kan uitbrullen van plezier met een smile op mijn gezicht van hier tot

                          Dus stel ik koop mij een 997 van 50.000 euro, dan geld de 50.000 euro als catalogus waarde voor de berekening van de vaa?

                            Enige oplossing dat ik zo direct kan bedenken als ik de wet zie is: 2 de hands een schade P kopen en op kosten van de zaak laten herstellen. Voor berekening geldt dan u factuur van aankoop 2de hands. En dan liefst nog een oud bakske ook dat de initiële catalogusprijs niet te hoog is.

                              Is er ergens op het net een goeie simulator? 2 weken geleden ergens op een forum een simulator tegengekomen maar vind hem niet meer terug.

                              Ik herinner mij toen dat de nieuwe 911 zijn VAA op een goeie 1100 euro per maand komt. Maar nu vraag ik mij af indien ik op mijn zaak een 997 van pakweg 3/4 jaar oud zou kopen of er dan veel verschil in het VAA zit?

                                Laten we ook Brussel eens platgooien door een betoging te organiseren.
                                Ze hebben de laatste weken al voor minder het land lam gemaakt. :relaxman:

                                Allemaal met een zwart lintje en een zwarte vlag door Brussel.
                                Dan hebben we onze Tunnel challenge ook in éénkeer gehad 😆

                                  Het enige wat ze hiermee bereiken is stimuleren om buitenlandse vehikkels op te zetten. Ze straffen alleen af en stimuleren niets. De auto was nog een van de weinige voordelen die je hebt als zelfstandige. Maar de jaloezie is weer te groot natuurlijk. Waarom zou iemand die 80 uur per week werkt, en hiermee ook tewerkstelling genereerd in zijn regio met een dure wagen moeten rijden, goh nee dat kan echt niet. Laten we die melkkoe nog maar eens uitpersen. De mensen met veel geld zijn hier al lang weg. En binnenkort nog een pak meer.

                                    [quote=”RODONDO” post=90365]100 % akkoord ! Het gaat mij gewoon om de oneerlijkheid.” [/quote]
                                    Je eerste opmerking over de oneerlijkheid is natuurlijk dubbel. Hoeveel jaren is er niet geprofiteerd door bedrijven. Dan kon je natuurlijk ook zeggen dat is “oneerlijk”.

                                    Nu vallen al die voordelen weg en staat men op zijn achterste poten maar is het ook niet een beetje de schuld van al diegene die er jaren van hebben geprofiteerd. Waar is de tijd, en dat is niet zo lang geleden dat je luxe 4×4 als mobile home kon inschrijven, dat poortje werd na 3 jaar gedicht en toen kon alles van 4×4 tot SUV onder lichte vracht ingeschreven worden tot men dit ook een halt toeriep.

                                    Diegene die hun wagen privé hebben hoor je nu niet klagen.
                                    Als we over “oneerlijkheid” praten moeten we toch even bij onszelf te biechten gaan denk ik 😕

                                  15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 125)
                                  • Het onderwerp ‘VAA’ is gesloten voor nieuwe reacties.