Vacuüm gezogen benzinetank…, ben ik de enige?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 Vacuüm gezogen benzinetank…, ben ik de enige?

  • Maker
    Discussie
  • Bij mij garage hadden ze dit nog nooit eerder meegemaakt, heb ik weer.
    Oh ja ik ben hier in België: ik bedoel dus de NAFT-tank :mrgreen:

    Even de tijd terug tot afgelopen zondagmorgen;
    Ik start de 928 met een 3/4 volle tank en rij de straat uit.
    Nog geen 500m verder slaat hij tijdens het rijden af en krijg hem niet meer gestart.
    Div. dingen geprobeerd, niets hielp, langs de weg in een parkeerhaven geduwd en hij sliep een nachtje buiten.
    Maandag de garagehouder erbij, injectiecomputer verwisseld, ontstekingcomputer verwisseld, div. relais gecontroleerd echter niets bleek defect.
    Conclusie was toen: vliegwielsensor moet defect zijn.
    Immers als deze niet ziet dat het vliegwiel draait gaat er geen signaal naar brandstofpomp/injectie dus gaat de motor niet lopen.

    Dus 928 afgesleept naar de garage en de moeilijk bereikbare vliegwielsensor vervangen.
    Was inderdaad aan vervanging toe, was flink gecorrodeerd echter daarna nog steeds niets want we hoorden de brandstof(opvoer)pomp rare geluiden maken.
    Wat bleek: de benzinetank was vacuüm gezogen (tank is van kunststof) en had de brandstofpomp stukgeduwd + brandstofopvoerpomp was ook defect ivm zuigen van valse lucht.
    …of zoiets…
    Oh ja en de vlotter van de tank zat ook klem tussen de vouwen van de verfrommelde tank.

    Tja dus: tank vervangen en de 2 pompen en nu loopt hij weer als een zonnetje.
    Niet echt een “kleine reparatie”.

    Maar de oorzaak?!
    Dacht direct aan een dichtgeslibte ontluchting maar deze was geheel open!
    Dacht zeker een muis aan te treffen nadat we de perslucht op de ontluchtingsslang zouden zetten maar niet dus.
    Blijf dus achter met grote vraagtekens van hoe is dit mogelijk?? ❓ :wtf: 🙄

    Ben ook nergens overheen gereden zodat de tank ingedeukt is dus snap het gewoon niet, enige wat ik kan bedenken is dat de verstopping van de ontluchting er “vanzelf” uitgekropen is.
    Iemand een idee of ooit zoiets meegemaakt?!

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • het blijft uiteindelijk toch soms verbazend wat men met techniek niet allemaal kan tegenkomen, en hoe men alle dagen kan blijven bijleren…

      PB

        Ik duim met je mee. :first:

          Tenslotte: sensor (nr8 op tekening) is vervangen en het probleem is opgelost.
          Tenminste dat hoop ik, heb sindsdien geen grote afstanden meer afgelegd maar ook tijdens de 30-60km ritjes geen problemen gehad.

            Even een korte update: het is waarschijnlijk nr8 op de tekening: de sensor.
            Deze gaat normaliter open als de motor loopt en ontlucht de tank.
            Als de motor uit is sluit deze de ontluchting, waarschijnlijk werkt deze bij “andersom” of hapert.
            Dit zou tevens verklaren waarom ik de tankdop gewoon weer kan losdraaien ondanks dat er net een deuk in de tank gezogen is.

              Mijn benzinetankjes creëerden wel kolken , maar vacuum nooit .
              De 928 zal dus nog heviger zuipen 😈

                Die links had ik zaterdagmorgen al naar mijn garage doorgemaild, ben je zeer dankbaar voor deze info!
                Hopelijk is het met deze info snel opgelost.

                  Lees je eerst eens goed in op die 2 links die ik je gegeven heb.
                  kun je gerichter zoeken…
                  komt veel vaker voor

                    Het kan nog gekker: het probleem is weer terug!
                    De verstopping zit dus nog ergens.

                    Reed gisteren weg bij de garage en de tankmeter stond op 45L.
                    Na 120km rijden stond deze echter nog steeds op 45L dus toen ben ik gestopt en zag weer een deuk in de tank zitten.
                    Toen aan de pomp de tank volgegooid, 48L erbij en toen was de deuk eruit.
                    Het vreemde was dat de tankdop gemakkelijk los ging en er geen zucht lucht naar binnen werd gezogen?!

                    Enfin ik weer rijden, de tankmeter bleef nog 25km op 45L staan en sprong daarna ineens los en schoot naar 80L.
                    De vlotter had dus duidelijk klem of scheef gezeten.

                    Dus komende week maar weer eens opnieuw op zoek naar waar die verstopping kan zitten.

                    Dat betekent dus deze leidingen “even” nalopen;

                      [quote=”SidewindR” post=99588]Interesting!

                      OT: Mushroom, hoe werkt dat dan als die Jetski volledig onder water kan, waar haalt de motor zijn lucht dan vandaan? :wtf:
                      /OT[/quote]
                      Wel euh… 😳
                      Die gaat ook maar even onder water hé? Dat wordt niet gebruikt als duikboot hoor 😉
                      De kas waar de motor inzit (de “hull” is ‘t proper woord) is sowieso met lucht gevuld maar krijgt ook wel water binnen. De motor is vanzelfsprekend watergekoeld (zoals alle goeie motoren 😈 ) en dat membraam zorgt er voor dat -moest er een beetje water in dat slangetje geraken- het niet in de naftbak kan.
                      Zoals je ziet is dat “duiken” best wel moeilijk…


                      Filmpje gewoon van You Tube geplukt. Toen ik jetskiede waren er nog zo goed als geen digitale camera’s 😉

                        Interessant om lezen en om in het achterhoofd te houden .
                        Remmel je bent opnieuw wat euronen lichter 😥 😥

                          Zeker interessant, dit ga ik eens uitvoerig nalezen.
                          Leuk detail: nadat de nieuwe tank compleet gemonteerd was gingen we op zoek naar de gedeukte tank om hem nog eens te bekijken.

                          Wat bleek: deze was uit zichzelf weer helemaal teruggesprongen in zijn oude vorm!
                          Wel wat zachte plekken op de vouwen maar verder OK.

                            Interesting!

                            OT: Mushroom, hoe werkt dat dan als die Jetski volledig onder water kan, waar haalt de motor zijn lucht dan vandaan? :wtf:
                            /OT

                              Niet met de Porsche, wel met één van de Jetski’s.
                              Daar je met deze volledig onder water kan duiken is de ontluchting van de tank met een soort van membraam uitgerust zodat er geen water in de tank kan. Dat membraam was beginnen plakken.
                              Hij viel dan uiteindelijk ook altijd stil en geen mogelijkheid meer tot starten. Het duurde wel niet lang voor ik doorhad dat die enorme “zucht” als ik naft 😉 wou bijvullen van ergens moest komen. Uiteindelijk was ‘t varen tot hij stilviel, naftklep effe open, *zucht*, naftklep weer dicht en gaan met dat hok! 😉
                              Dan dat membraam eens uitgekuist en geen problemen meer gehad.

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.