Valse oldtimers worden aangepakt

Home Forum Porsche Talk Valse oldtimers worden aangepakt

  • Maker
    Discussie
  • Vlaanderen pakt valse oldtimers aan

    29 september 2017 01:00
    Dries Bervoet

    Oldtimers zijn populairder dan ooit. © EPA

    Het tot tien keer goedkoper fiscaal regime voor auto’s die 25 jaar oud zijn doet oldtimers exploderen op onze wegen.

    Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt aan nieuwe regels voor ‘oldtimers’, voertuigen die minstens 25 jaar oud zijn. De hervorming – waarbij wagens pas vanaf 30 jaar het statuut van oldtimer kunnen krijgen en ook frequenter gekeurd worden – dient mee om het fiscale misbruik in de categorie tussen 25 en 30 jaar aan te pakken.
    De sector geeft toe dat er met die leeftijdscategorie een probleem is. Minstens 6.000 Porsches, Mercedessen, BMW’s en andere wagens in uitstekende staat bollen rond voor dagelijks gebruik.

    Dag en nacht

    Het misbruik werd in de hand gewerkt door een liberalisering in 2013. Voordien mochten voertuigen met een O-plaat zich alleen tussen zonsopgang en -ondergang maximaal 25 kilometer verplaatsen binnen het kader van een toegelaten manifestatie.

    6.000

    De belangenclub van oldtimereigenaars schat dat ongeveer 5 procent van de 120.000 oldtimerbezitters, een totaal van 6.000 wagens, misbruik maakt van het gunstige fiscale regime.
    Sinds juli 2013 mogen oldtimers dag en nacht rijden. Gebruik voor woon-werkverkeer en in een professionele context is wel verboden. Toch gebeurt dat massaal. De reden: een wagen met de status van oldtimer is vaak tot tien keer fiscaal voordeliger dan een normale wagen, ook al verschillen ze amper in leeftijd.
    Door een achterpoortje liggen zowel de eenmalige inschrijvingsbelasting als de jaarlijkse verkeerstaks en de kostprijs van de verzekering – die vertrekt van het idee dat een oldtimer amper op de weg komt – veel lager.
    Volgens berekeningen van de Vlaamse Belastingdienst betaalt een eigenaar voor een wagen met het bouwjaar 1993, afhankelijk van de verzekering, tussen 1.335 en 2.235 euro aan taksen en verzekering. Een auto van één jaar ouder – die als oldtimer kan worden ingeschreven – kost fiscaal 110 tot 380 euro.
    Inschrijvingen verdubbeld

    Dat misbruik vertaalt zich in de cijfers.

    Het totale aantal oldtimers is gestegen van 190.620 in 2012 naar 259.531 vorig jaar, een toename met bijna 40 procent. De echte explosie zit in de modellen tussen 25 en 30 jaar, met een groei van 38.693 in 2012 tot 66.205 vorig jaar. Dat is net geen verdubbeling.
    Misbruik

    Soepeler in Brussel

    Vanaf januari 2018 mogen oude, vervuilende wagens met een hoge uitstoot het Brussels Gewest niet meer in. Opmerkelijk is een volledige vrijstelling voor alle oldtimers ouder dan 25 jaar.
    Antwerpen, dat zes maanden geleden begon met een ban op vuile wagens in de binnenstad, is strenger. Voor oldtimers met een leeftijd tussen 25 en 40 jaar is de zone binnen de kleine ring volledig off limits. Daar wordt maximaal acht keer per jaar een uitzondering op gemaakt, aan een dagtarief van 35 euro.
    Een eerste overtreding levert een boete van 125 euro op, bij recidive wordt dat 350 euro. Wie met een model ouder dan 40 jaar rondtuft, kan voor 180 euro per jaar vrij in de lage emissiezone rijden. De reden is de cultuurhistorische meerwaarde van de oudste categorie wagens. Meerdere oldtimereigenaars zijn intussen naar de rechter gestapt omdat ze in Antwerpen een volledige vrijstelling willen.

    De vraag is of de Brusselse aanpak van oldtimers de lage-emissiezone niet gedeeltelijk ondergraaft.
    De sector steekt niet weg dat het begrip oldtimer behoorlijk breed opgerekt wordt en dat er misbruik is. ‘De cijfers verdienen wat nuance’, zegt Peeter Henning van de belangenclub van oldtimereigenaars BFOV. ‘De overheidsdienst mobiliteit neemt elk voertuig ouder dan 25 jaar op in de statistieken, maar dat zijn lang niet allemaal oldtimers. Er zitten heel wat oude opleggers en tractoren bij die nog dagelijks gebruikt worden. Het aantal echte oldtimers met een O-plaat is beperkt tot dik 120.0000.’

    Volgens Henning zijn er een aantal verklaringen voor de forse groei van vooral de jongste categorie oldtimers. ‘Sinds een paar jaar worden motor- en bromfietsen meegeteld, wat een deel van de sprong verklaart’, luidt het.
    Daarnaast zijn het ook niet allemaal nieuwe inschrijvingen. Wallonië heeft in 2016 de jaarlijkse verkeersbelasting voor auto’s tussen 25 en 30 jaar opgetrokken van 36 euro naar het bedrag voor een gewone personenwagen. Het gevolg is dat veel Walen hun oldtimer hebben uitgeschreven en opnieuw hebben geregistreerd onder de naam van Vlaamse vrienden of familie.’

    Toch is een groot deel van de piek te verklaren door misbruik, geeft de BFOV toe. ‘Volgens ons ongeveer 5 procent van de 120.000 oldtimerbezitters, een totaal van 6.000 wagens, misbruik maakt van het gunstige fiscale regime’, zegt Henning.
    Nieuwe regels

    De drie gewesten werken daarom parallel aan strengere regels. Er is al beslist de leeftijd waarop een wagen als oldtimer kan worden ingeschreven en recht krijgt op de fiscale korting geleidelijk op te trekken.
    Tegen 2022 moet een auto 30 jaar zijn om van een oldtimer te kunnen spreken. Daarnaast zullen wagens van 30 jaar en ouder zich periodiek – er is sprake van om de vijf jaar – moeten melden bij de autokeuring. Bij wagens onder 30 jaar wordt de controle jaarlijks verplicht.
    Nu is de keuring alleen bij de inschrijving verplicht en daarna nooit meer. Dat moet het kostenvoordeel van een oldtimer verlagen, zodat de mensen sneller een recentere wagen kopen.
    Er is haast gemoeid bij de nieuwe regeling. Die had van Europa eigenlijk al in mei dit jaar van kracht moeten worden, maar de regio’s hebben uiterlijk tot mei 2018 om zich in regel te stellen.

    Bron: De Tijd

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
    • mag verwijderd worden …

      Wim

        Is zelfs iets minder hoor Koen. 😉

        Voor een 964 betaal je bij ons 1451 / 1550 KG:

        Wegenbelasting per jaar: 832 euro
        Of per kwartaal: 208 euro
        En dit is per provincie iets afwijkend.

        Pak je dit gewicht in een diesel:
        Wegenbelasting per jaar: 1612 euro
        Of per kwartaal: 403 euro

        Ik betaal voor de Range aan wegenbelasting per jaar: 1636 euro
        Of per kwartaal: 409 euro

          [quote=”DST” post=257213]ik denk niet dat ze in het buiteenland 1600 euro per jaar tax moeten betalen om met een 964 of 944 van begin jaren negentig rond te rijden.[/quote]

          een 964 c4 (+/ – 1500kg ) kost in Nederland, afhankelijk vd provincie, rond de 1000euro per jaar
          belasting is daar vooral op gewicht en brandstof

          bij ons kost een bv een 964 van bwj 1993 ondertussen 2500€ per jaar aan taks en 2200€ bij inschrijving
          eentje van 1992 slechts 2 x 40€ :driver:

            [hide]Maar dat is een maatregel die je geld gaat opbrengen in plaats van kosten! 😀
            Werk zelf met plezier langer. Rust roest.. en moet geld verdienen om de eeuwig hoge verkeersbelasting te betalen :think: . 😀

            P.S. Alle gekheid even daargelaten, ik begrijp jouw insteek perfect. Er zijn dramatischere dingen in het leven. Maar als niemand opkomt voor oneerlijke praktijken, dan dwalen we ver af van het ideale traject…[/hide]

            Wim

              Ach ik neem amper deel aan het werk en nader de 65 jaar, dus vroeger pensioen gerechtigd, maar laat ze nu in Nederland de pensioenleeftijd nu opgetrokken hebben naar 67 jaar.
              Kost mij iets meer, en wie weet (nu al zeker) gaat de pensioenleeftijd naar 68 jaar.
              Had ik eigenlijk aan mijn ouders moeten vragen om mij 3 jaar eerder te produceren. :think:

              Dus komt een beetje op het zelfde neer. 😆 😆

              En geen probleem hoor, Belgiē volgt Nederland altijd, dus jullie zullen wel volgen. :mrgreen: :mrgreen:

                [hide][quote=”Hendrik914″ post=257121]En nog iets, ik zal me wel geen vrienden maken. Maar als de belasting het eerste jaar duizend € is voor mijn (bijna) nieuwe DD met 2,2L motor en ik heb 20duizend opzijgezet dan kan ik er eentje kopen van 19. Als ik een dikkere motor neem en ik betaal dus meer BIV, zal ik een goedkopere moeten vinden. Simpel.
                :cool:[/quote]

                Ik kloeg tot op heden ook niet over het bedrag, alhoewel dit absurd is gezien ik amper deelneem aan het verkeer. Maar nu mijn wagen eindelijk de 25 aan het naderen is en ik de limiet plots naar 30 zie stijgen, heb ik vast en zeker reden tot klagen. Had ik dit geweten had ik beter een exemplaar van ’92 gezocht. Daarenboven, is er geen enkele garantie dat de leeftijdsgrens binnen een aantal jaar niet verder naar 35 of 40 wordt opgetrokken. Ik zal de wagen niet voor die reden verkopen, maar niemand voelt zich graag oneerlijk behandeld of smijt graag zomaar geld weg..

                Trouwens, voor een nieuwe eigenaar is de situatie, zoals ik eerder aangaf, nog schrijnender geworden…[/hide]

                  ik denk niet dat ze in het buiteenland 1600 euro per jaar tax moeten betalen om met een 964 of 944 van begin jaren negentig rond te rijden.

                  123

                    dat was te peinzen,

                    in Nederland kon je al langer zo rondrijden.
                    En net als alle landen strenger moeten worden, maakte Belgie het net minder streng. Begrijpe wie begrijpen kan.

                      Onze vriend BW wil alle wagens tussen de 25-30 jaar “volle bak” belasten
                      Gezien belastingen voornamelijk gedreven is op (compleet achterhaalde) CO2 uitstoot, toen helemaal niet aan de orde (lees: onbekend) is de staat zo vriendelijk deze voor u in te schatten op 295gr, dit ongeacht het norm of werkelijk gebruik.
                      Maw die 40 wordt dan 1600 of 2000, of nog veel erger

                      Zoals gisteren gesteld er wordt verkeerdelijk gegoogeld met de term oldtimer aangezien deze er niets mee te maken heeft.

                      Soit, in het nieuws niks van gehoord dus kan evengoed komkommer nieuws geweest zijn.

                        @dst voorlopig niet

                        En daardoor snap ik heel het artikel niet, wat gaat 1 keer om de 5 j (kost keuring +/- 50euro) naar de keuring gaan opbrengen voor de staat?
                        En hoe houd dat de profiteurs tegen?

                        Dus als ze geld willen zullen ze …

                        En om de O plaat profiteurs te onderscheiden van de liefhebbers zullen ze iets anders moeten verzinnen dan 1x naar de keuring te gaan in 5j maw terug veel meer beperkingen.

                        En om bovenstaande redenen wacht ik af en staat de mijne nog op gewone plaat…

                          40 euro biv
                          40 euro tax

                          Fiscaliteit houdt geen rekening met oldtimer plaat of niet, enkel met leeftijd
                          Oldtimer is enkel relevant voor keuring en woon-werk verkeer

                            [quote=”DST” post=257093][/quote] Is dat de gele CS of de zwarte? :respect2: En als je die dan als normale (niet-oldtimer, maar wel 25 jaar) zou inschrijven, hoeveel BIV kost je dat dan?

                              Heb het artikel ook gelezen en ik lees daarin dat “valse oldtimers” voor woon-werkverkeer dienen. Dat zijn diegenen die het verbrodden voor de liefhebbers, vind ik ook. :coolness:

                              Onze fiscaliteit zit niet logisch ineen, klopt, dat is niet alleen voor auto’s zo. Een van de redenen imo is dat telkens weer een regering belastingen tegelijk gebruikt voor
                              a) inkomsten en
                              b) om het gedrag van de burger te sturen;
                              Wat natuurlijk nooit tegelijk kan blijven lukken.

                              Voor de rest. 🙄 Jongens astemblief, gaan we weer zagen? Ik heb het hier al vaak geschreven, ik heb de 924S gekocht om (nu en dan ook) voor het werk op de Duitse Autobahn te rijden. Dus gewoon verzekerd, gewone nummerplaat en ieder jaar naar de keuring met de glimlach. Geen gezever mocht er iets gebeuren.

                              En nog iets, ik zal me wel geen vrienden maken. Maar als de belasting het eerste jaar duizend € is voor mijn (bijna) nieuwe DD met 2,2L motor en ik heb 20duizend opzijgezet dan kan ik er eentje kopen van 19. Als ik een dikkere motor neem en ik betaal dus meer BIV, zal ik een goedkopere moeten vinden. Simpel.
                              😎

                                Dat worden taart en slingers in oktober 😀

                                  [hide]
                                  Opletten

                                  Er wordt hier al dan niet bewust 2 verschillende zaken over 1 kam geschoren
                                  1. statuut oldtimer
                                  2. fiscaliteit

                                  Qua statuut oldtimer is er idd duidelijkheid
                                  ttz behalve over de keuring, maar daar is niemand tegen (zolang ze niet zagen over GV plaatjes, een Bilstein setje e.d.
                                  Oldtimer statuur is federaal geregeld

                                  Ben W zijn motiefen zijn zuiver fiscaal geïnspireerd.
                                  Ze hebben in al in wijsheid geconcludeerd dat ze per wagen tussen de 25-30 jaar 1000-2000 euro (soms nog veel meer) mislopen. Bijkomend nog een paar duizend BIV en het ze worden dus weer hebberig.

                                  Let op: ongeacht of deze wagen nu een O-plaat heeft of een normale plaat, want ook deze wagens met een normale plaat ouder dan 25 genieten van vandaag van het fiscaal “gunst'” regime. Waarbij “gunst” regime in feite meer in lijn is met het buitenland en het normaal regime (bv wagens 24 jaar oud) ondertussen idioot duur is en liefhebber afstraft voor een wagen een motor groter dan 2000cc)

                                  Fiscaliteit is opgesplist waarbij onze hypocriet van de NVA zich nu wil aligneren met de Waalse & Brusselse vrienden. Principes worden snel verloochend wanneer het om geld draait.
                                  Compleet van de pot gerukt eigenlijk daar de maatregel in Wallonië daar maar een fractie heeft opgebracht van de verwachtingen, maar soit het zal de begroting weer een jaartje in evenwicht brengen en volgend jaar zullen ze het wel schandalig vinden dat de oldtimer voor hobby gebruik slecht tijdelijk worden ingeschreven.

                                  Randbemerking: toen ze vorige keer aan het morrelen geweest zijn met de jaarlijkse tax, veranderde er voor de huidige inschrijvingen niets, enkel voor nieuwe inschrijvingen. Ik betaal voor mij 1993 CS dus minder dan 800 euro terwijl nieuwe inschrijving dit op 1600 zou brengen. Ze moeten dit in feite aanhouden, anders gaan ze een oldtimer van 40 euro naar 1600 euro trekken terwijl een 93 maar 800 betaald. Dit zal door honderden tegelijk worden aangevochten (BFOV?).
                                  Tip: zsm oldtimer inschrijven, ik ga alvast mijn 10/1992 CS de dag na zijn verjaardag op plaat hangen

                                  [/hide]

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.