Valse oldtimers worden aangepakt

Home Forum Porsche Talk Valse oldtimers worden aangepakt

  • Maker
    Discussie
  • Vlaanderen pakt valse oldtimers aan

    29 september 2017 01:00
    Dries Bervoet

    Oldtimers zijn populairder dan ooit. © EPA

    Het tot tien keer goedkoper fiscaal regime voor auto’s die 25 jaar oud zijn doet oldtimers exploderen op onze wegen.

    Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt aan nieuwe regels voor ‘oldtimers’, voertuigen die minstens 25 jaar oud zijn. De hervorming – waarbij wagens pas vanaf 30 jaar het statuut van oldtimer kunnen krijgen en ook frequenter gekeurd worden – dient mee om het fiscale misbruik in de categorie tussen 25 en 30 jaar aan te pakken.
    De sector geeft toe dat er met die leeftijdscategorie een probleem is. Minstens 6.000 Porsches, Mercedessen, BMW’s en andere wagens in uitstekende staat bollen rond voor dagelijks gebruik.

    Dag en nacht

    Het misbruik werd in de hand gewerkt door een liberalisering in 2013. Voordien mochten voertuigen met een O-plaat zich alleen tussen zonsopgang en -ondergang maximaal 25 kilometer verplaatsen binnen het kader van een toegelaten manifestatie.

    6.000

    De belangenclub van oldtimereigenaars schat dat ongeveer 5 procent van de 120.000 oldtimerbezitters, een totaal van 6.000 wagens, misbruik maakt van het gunstige fiscale regime.
    Sinds juli 2013 mogen oldtimers dag en nacht rijden. Gebruik voor woon-werkverkeer en in een professionele context is wel verboden. Toch gebeurt dat massaal. De reden: een wagen met de status van oldtimer is vaak tot tien keer fiscaal voordeliger dan een normale wagen, ook al verschillen ze amper in leeftijd.
    Door een achterpoortje liggen zowel de eenmalige inschrijvingsbelasting als de jaarlijkse verkeerstaks en de kostprijs van de verzekering – die vertrekt van het idee dat een oldtimer amper op de weg komt – veel lager.
    Volgens berekeningen van de Vlaamse Belastingdienst betaalt een eigenaar voor een wagen met het bouwjaar 1993, afhankelijk van de verzekering, tussen 1.335 en 2.235 euro aan taksen en verzekering. Een auto van één jaar ouder – die als oldtimer kan worden ingeschreven – kost fiscaal 110 tot 380 euro.
    Inschrijvingen verdubbeld

    Dat misbruik vertaalt zich in de cijfers.

    Het totale aantal oldtimers is gestegen van 190.620 in 2012 naar 259.531 vorig jaar, een toename met bijna 40 procent. De echte explosie zit in de modellen tussen 25 en 30 jaar, met een groei van 38.693 in 2012 tot 66.205 vorig jaar. Dat is net geen verdubbeling.
    Misbruik

    Soepeler in Brussel

    Vanaf januari 2018 mogen oude, vervuilende wagens met een hoge uitstoot het Brussels Gewest niet meer in. Opmerkelijk is een volledige vrijstelling voor alle oldtimers ouder dan 25 jaar.
    Antwerpen, dat zes maanden geleden begon met een ban op vuile wagens in de binnenstad, is strenger. Voor oldtimers met een leeftijd tussen 25 en 40 jaar is de zone binnen de kleine ring volledig off limits. Daar wordt maximaal acht keer per jaar een uitzondering op gemaakt, aan een dagtarief van 35 euro.
    Een eerste overtreding levert een boete van 125 euro op, bij recidive wordt dat 350 euro. Wie met een model ouder dan 40 jaar rondtuft, kan voor 180 euro per jaar vrij in de lage emissiezone rijden. De reden is de cultuurhistorische meerwaarde van de oudste categorie wagens. Meerdere oldtimereigenaars zijn intussen naar de rechter gestapt omdat ze in Antwerpen een volledige vrijstelling willen.

    De vraag is of de Brusselse aanpak van oldtimers de lage-emissiezone niet gedeeltelijk ondergraaft.
    De sector steekt niet weg dat het begrip oldtimer behoorlijk breed opgerekt wordt en dat er misbruik is. ‘De cijfers verdienen wat nuance’, zegt Peeter Henning van de belangenclub van oldtimereigenaars BFOV. ‘De overheidsdienst mobiliteit neemt elk voertuig ouder dan 25 jaar op in de statistieken, maar dat zijn lang niet allemaal oldtimers. Er zitten heel wat oude opleggers en tractoren bij die nog dagelijks gebruikt worden. Het aantal echte oldtimers met een O-plaat is beperkt tot dik 120.0000.’

    Volgens Henning zijn er een aantal verklaringen voor de forse groei van vooral de jongste categorie oldtimers. ‘Sinds een paar jaar worden motor- en bromfietsen meegeteld, wat een deel van de sprong verklaart’, luidt het.
    Daarnaast zijn het ook niet allemaal nieuwe inschrijvingen. Wallonië heeft in 2016 de jaarlijkse verkeersbelasting voor auto’s tussen 25 en 30 jaar opgetrokken van 36 euro naar het bedrag voor een gewone personenwagen. Het gevolg is dat veel Walen hun oldtimer hebben uitgeschreven en opnieuw hebben geregistreerd onder de naam van Vlaamse vrienden of familie.’

    Toch is een groot deel van de piek te verklaren door misbruik, geeft de BFOV toe. ‘Volgens ons ongeveer 5 procent van de 120.000 oldtimerbezitters, een totaal van 6.000 wagens, misbruik maakt van het gunstige fiscale regime’, zegt Henning.
    Nieuwe regels

    De drie gewesten werken daarom parallel aan strengere regels. Er is al beslist de leeftijd waarop een wagen als oldtimer kan worden ingeschreven en recht krijgt op de fiscale korting geleidelijk op te trekken.
    Tegen 2022 moet een auto 30 jaar zijn om van een oldtimer te kunnen spreken. Daarnaast zullen wagens van 30 jaar en ouder zich periodiek – er is sprake van om de vijf jaar – moeten melden bij de autokeuring. Bij wagens onder 30 jaar wordt de controle jaarlijks verplicht.
    Nu is de keuring alleen bij de inschrijving verplicht en daarna nooit meer. Dat moet het kostenvoordeel van een oldtimer verlagen, zodat de mensen sneller een recentere wagen kopen.
    Er is haast gemoeid bij de nieuwe regeling. Die had van Europa eigenlijk al in mei dit jaar van kracht moeten worden, maar de regio’s hebben uiterlijk tot mei 2018 om zich in regel te stellen.

    Bron: De Tijd

14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
    • Als ik het goed voorheb zijn sinds 01/07/2017 de fiscale regels voor oldtimers net veranderd, en reeds verschenen in het Belgisch Staatsblad.

      Auto’s met een eerste inschrijvingsdatum vanaf 01/01/1993 worden pas oldtimer vanaf de leeftijd van 30jaar.

      Auto’s tussen 25 en 30jaar genieten van een overgangsmaatregel wat betreft BIV en jaarlijkse verkeersbelasting.

      Ik lees nergens dat dit nu oneens zou teruggedraaid worden.

      Wat betreft de keuring, geen enkel probleem mee.

        Dat gaat er evenwel nooit komen hoor, kijk eens naar het aantal leden (stemgerechtigden nota bene) dat BFOV heeft…

        Daarenboven pleit ik er net voor een kilometerheffing of nog simpeler invoering van periodeafhankelijke nummerplaten.

          BW wil iedereen volle bak laten betalen
          Zodanig heb je geen nadeel met een 94 tov een 92

            ?
            Mijn wagen gaat voor 2018 niet aan de leeftijd van 25 geraken… dus zit ik tot 2024 vast. Op welke wijze steunt dat zijn visie?

              @ Godspeed

              Als ik Ben W. was, las ik u brief als steun voor de aankomende maatregel want deze werkt het verschil tussen wagen <25 jaar en deze tussen 25-30 jaar weg :think: :think:

                [hide]Ik doelde inderdaad op wat je opmerkt in je laatste zin.
                Er is een fiscaal “systeem”. Maar plots denkt men ergens geld uit te moeten slaan. En dan worden de auto’s die onder het fiscale systeem als “vals” bestempeld, ALLE auto’s, ALLE bestuurders, niet alleen die 10% die misbruik maken. Lekker populistisch.
                [/hide]

                  [hide]

                  Heb onze goede vriend Ben nog eens wat fanmail bezorgd 😀

                  Geachte minister,

                  Met interesse las ik vanmorgen het artikel in de Tijd over het aanpakken van valse oldtimers. Ik heb er uiteraard niets op tegen dat er tegen het misbruik van het oldtimerstatuut wordt opgetreden, een dergelijk voordeelstatuut mag er enkel zijn voor wagens die effectief enkel hobbymatig worden ingezet.

                  Echter, vraag ik me dan ook af of ook het omgekeerde eindelijk eens wordt aangepakt? Al jaar en dag ijver ik ervoor om wagens die als oldtimer worden gebruikt, ook ietwat te ontzien. Zelf rij ik een 4.000 zondagse kilometers per jaar met een wagen uit januari 1994. Alhoewel er geheel identieke exemplaren (dus ook qua verbruik, uitstoot, etc.) zijn die inmiddels kunnen genieten van het oldtimerstatuut zal ik dus de volle jaarlijkse verkeersbelasting (circa 800 euro voor mijn 3.000cc) en een bijbehorende ongunstigere verzekeringspremie moeten betalen tot 2024. Meer nog, door de hervormingen van de laatste jaren zou een volgende eigenaar van mijn wagen jaarlijks 1.600 euro en een eenmalige fikse BIV dienen te betalen. Mijn wagen is dus, in vergelijking met een ouder maar verder identiek exemplaar, op de koop toe ook nog eens flink minder waard in België.

                  Ik hoop dus nog steeds op de invoering van de eerlijke kilometerheffing of een periodeafhankelijke nummerplaat (zoals in Duitsland waar hobbywagens typisch, ongeacht de leeftijd, een nummerplaat dragen die van april tot en met oktober geldig is), want de huidige situatie is voor mij, en vele soortgenoten, geheel onhoudbaar. Bovendien stel ik me vragen bij de rechtsgeldigheid om identieke wagens met identiek gebruik dermate verschillend te behandelen – we spreken hier toch over duizenden euro’s over de jaren heen – louter en alleen op een beperkt verschil in leeftijd…

                  Ik hoop van harte dat u, deze keer, mijn bezorgdheid (eindelijk) ter harte neemt.

                  Met vriendelijke groet,

                  Stijn (die nota bene, naast zijn zondagse hobbywagen, dagdagelijks steevast gebruikt maakt van de fiets en het openbaar vervoer…) [/hide]

                    [hide]???

                    Compleet andere discussie
                    Compleet andere kopers
                    Compleet andere aankoopbeslissing
                    Compleet andere fiscale aanpak waarbij Hybride eerst fiscaal wordt gepushed, oldtimer werden nooit gepushed, Youngtimers werden de voorbije jaren fiscaal getorpedeerd (x2 x3 op 3 jaar tijd of erger als je net de verkeerde had)

                    Voorbeeld
                    968 fiscale CO2 295gr (omdat het ‘zogezegd’ onbekend was); reëel verbruik 11liter
                    991.2 CO2 174; reëel verbruik 13-14liter
                    Cayenne CO2 70gr; reëel verbuik 13-14 liter
                    968 hobby car NAAST een daily, 991 & Cayenne daily met factor 10 aan jaarlijkse kilometers

                    Wel idem = ze ruiken geld en plots zijn alle Hybride rijders misbruikers / oplichters / belasting onduikers

                    [/hide]

                      Dit is krak dezelfde discussie als een tijdje geleden dat de Porsche Cayenne Hybride een valse hybride is …

                        Er zijn maar 29 CS-jes welke nog in 1992 werden ingeschreven

                        Soit, het gaat niet over ‘oldtimer’ of niet
                        Het gaat over fiscaliteit, geen probleem dat het 30 jaar wordt en dezelfde taksen betaald moet worden als op een andere wagen
                        Echter met hun kunstmatige hoge CO2 zijn de taksen op de iets wat leuke youngtimers volledig van de pot gerukt hier in België

                          +1
                          Zit ook met het omgekeerde probleem. Gebruik mijn 968 CS uit ’94 als oldtimer (4.000 zondagse kilometers per jaar) maar betaal wel volle pot aan verkeersbelastingen. Gaan ze dergelijke valse ‘reguliere wagens’ ook aanpakken en ons in een gunstiger tarief steken?

                          Denk bovendien dat als je een rechtzaak inspant aangaande de discriminatie op basis van leeftijd, dat je deze kan winnen. Het is niet logisch dat een CS uit ’92 inmiddels oldtimers is en mijn identiek exemplaar uit ’94 (met zelfde uitstoot, verbruik etc.) pas in 2024 oldtimer zal worden…

                            [hide]
                            Hier draait mijn maag van om
                            Naar de site van DeTijd surfen maakt de zaak nog ergen want daar staan de woorden nog in het vet gedrukt ook zodanig dat de oldtimer liefhebber nog als belastingontduikers worden afgeschilderd ook

                            Tja, een oldtimer is tot 10 keer fiscaal voordeliger maar ligt dat aan het oldtimer of aan de idioot hoge taks voor oudere wagens welke nog net geen 25 jaar zijn.
                            Al eens een 928 GTS willen inschrijven of een 993?
                            Dit kost in de ons omliggende buurlanden geen 10% of 20% minder maar 10 of 20 keer !
                            Het is de regering die de liefhebber van klassiekers en youngtimers pluimt / misbruikt.
                            PS: Tax & inschrijving op een 993 kost vandaag de dag een 3-keer meer dan op 991.2 terwijl verbruik quasi niets verschilt. Wie gebruikt er hier zijn 993 als dagelijkse wagen? Een 968 van 26 jaar kost nog steeds meer dan dubbel (indien geen oldtimer voordeel) van een 991.2 en verbruikt minder. Wie gebruikt zijn 968 als dagelijkse wagen?

                            Ze hebben gewoon wat geld nodig om de duizenden postjes en mandaten te kunnen blijven financieren en ze tellen 50.000 wagens tussen de 25-30 jaar welke een 1000 à 2000 euro (of meer) belastingen mislopen, tja das 100 miljoen. Easy money. Staat er letterlijk ook zo in.

                            Onze (groene) N-VA-er werkt dus nu met de andere gewesten samen aan strengere regels. Als er geld in het spel is verloochenen ze hun principes zonder verpinken.

                            Al jaar en dag vragen de oldtimer / youngtimer liefhebbers om verduidelijking. Onze meest reactieve (ik-kom-altijd-te-laat-politicus) gaat er zich 5 na 12 eens mee bemoeien.

                            Proficiat Ben u hebt Freya VDB van de troon gestoten als meest hypocriete, idiote maat-regelende nemende politicus.
                            Of denken jullie nu echt dat er zoveel geld zal worden mee opgehaald als ‘berekend’…

                            Soit, als jullie nog een beetje fatsoen hebben, hoop ik dat er en overgangsregeling uitgewerkt wordt voor de reeds ingeschreven wagens.

                            OPM:
                            Geen issue met jaarlijkse keuring, al mijn ‘oldtimers’ kunnen er zo naar toe.
                            Maar dan geen gezaag over GV plaatjes van Dieteren en technische upgrades aan bijvoorbeeld ophanging / remmen
                            [/hide]

                              dien Ben Weyts é…. 👿 👿 👿 👿 👿 👿 👿 👿

                              in mijn ogen heeft die keuring niets te maken met naar het werk rijden of niet, gewoon terug money money money! En de mensen met serieuze upgrades aan hun oldtimer zullen vree content zijn idd :bounce:

                              een zuivere (zelfs jaarlijkse) controle enkel voor de verkeersveiligheid, zijnde remmen en lichten vind ik wel dik OK!

                                wat een misleidende titel :bounce: de wetgever bepaalde zelf de regels: elke auto nu ouder dan 25 jaar is een oldtimer … punt uit.
                                een valse oldtimer is voor mij een jonge auto gebouwd op een oud chassis zoals vroeger vaak gebeurde met oa land rover.
                                misbruikers (lees mensen die hun oldie ongeoorloofd gebruiken) maakt hun auto niet “vals” 🙁
                                iemand die niks te verbergen heeft zal er geen probleem mee hebben om jaarlijks of periodiek om de 5 jaar naar de keuring te gaan met zijn vertroedelde vierwieler.

                              14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.