Van 993 naar 944 Turbo

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Van 993 naar 944 Turbo

  • Maker
    Discussie
  • Na vorig jaar er lang over nagedacht te hebben toch de beslissing genomen om de 993 te verkopen en iets anders te kopen.
    De 911’s vond ik allemaal overprijsd dus ging het iets anders worden.
    Het is dus de “Porsche van den Aldi” geworden :mrgreen: een 944 Turbo.

    Begin vorige zomer er dan eindelijk 1 naar mn zin gevonden maar had probleempje met motor.
    Afgesproken met verkoper dat de motor in orde moest zijn en prijs afgesproken.
    Verkoper was man van zijn woord want de motor heeft koprevisie gehad en allemaal nieuwe pakkingen, nieuwe kabelboom, stuurinrichting gereviseerd en airco gereviseerd.

    Heeft wel allemaal heel lang geduurd maar eindelijk vorige week hem kunnen gaan halen in Nederland.
    Ritje naar huis op transitplaten verliep heel goed en staat nu in mn garage te wachten op zn O-platen

    En omdat foto’s veel meer zeggen dan woorden……..

    Kleppedeksel.jpg

    sized_IMG_2561.JPG

    sized_IMG_2571.JPG

    sized_IMG_2578.JPG

    sized_IMG_2570.JPG

    sized_IMG_2569.JPG

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
    • Boost enhancer zit er reeds tussen met geen tot weinig merkbaar verschil.
      Andere chipset zit in de planning. Was van zin de A-tune van Rogue Tuning te gebruiken. Deze is niet zo duur en lees er toch veel goeds van.

      Volgend jaar dan dat Vems systeem. Dat is plug’ n play dus kan hem in een knip terug origineel zetten. Das het knappe van dit systeem.
      Je ziet er trouwens niets van, hij lijkt dan nog volledig origineel buiten de benzinedrukregelaar die een 3 bar exemplaar wordt.

      Wastegate shimmen zal ni nodig zijn want die Tial ligt hier al met een veer van 0.5bar zoals de originele. Voorlopige setup zoals standaard dus zonder aparte boostcontroller.

        Vanaf de 3,5k rpm zou hij toch wel stilaan in gang moeten schieten, daaronder is hij trager dan een S2 en zelfs trager dan een 2.5Na door de lagere compressie. Ik vind het wel zijn charme hebben…. eerst niks, dan volle bak naar de 6000 toeren, daarom is hij ook zo spectaculair omdat het toerengebied waarin hij voorruit komt klein is….

        Als jij vind dat hij zeer laat op gang komt zou de de wastegate idd de boosdoener kunnen zijn. Het diafragma zou gescheurd kunnen zijn, of je zou hem gewoon kunnen shimmen als hij effectief te slap is geworden.

        Hou er rekening mee als je hem wil gaan tunen de cycling valve ( porsche hun eigen boostcontroller bestuurd door de KLR computer ) de bottleneck in het hele systeem is. Ik zou hem lekker origineel houden buiten volgende zaken :

        -Lindsey racing boost enhancer
        -andere chipset met andere banjobout
        -en misschien wel de wastegate shimmen

          De 951 moet qua prestaties zeker niet onderdoen denk ik, eenmaal op boost vliegt hij vooruit.
          Rijden doet hij inderdaad wel iets comfortabeler, relaxter alhoewel ik vond dat de 993 ook vrij comfortabel was.
          Qua geluidsbeleving……tsja der gaat niks boven een luchtgekoelde flat six hé 😉

          Woefke944, was jouw 951 onder de 4000t/m ook zo mak? Het is de eerste keer dat ik een “old school” turbo rij en het is toch wennen om op power te blijven.
          Ik vermoed dat de originele wastegate al vroegtijdig beetje open gaat omdat de veer wat verslapt is en ik daardoor wat later op boost kom.

          Onderstaande zal dit hopelijk wel beetje oplossen

          sized_IMG_2693.JPG

            Tuurlijk niet….

            Ik doel er alleen maar op dat een 951 niet of nauwlijks moet onderdoen voor 964 en 993.

              Woefke, het gaat hem niet zozeer over wie nu waar het snelst is :engeltje:
              Ge kunt een 4-pitter met blaasinrichting niet vergelijken met een luchtgekoelde atmosferische flat-six :coolness:
              Alleen al de gasrespons en :music: :music: :music:

                Onnodige quote verwijderd

                in mijn vorige post sprak ik me vooral uit over het sturen, comfort in combi met wegligging.

                power is nog een andere zaak.

                doch heb ik ooit met een 944 turbo 220 ( 236pk op de bank na 25 jaar en origineel ) naast een 993 cabrio M/T gestaan. 0-120 reed de cabrio niet van me weg ! daarboven liep de 993 stilaan uit op de turbo.

                  Voor ik de 993 had had ik een 3.2.
                  Heel leuke wagen maar voor mij net iets te “basic”. Dan de 993 gekocht, fenomenale wagen op alle vlakken….maar ja, af en toe wil je iets anders en dan bijna ook nog het dubbele gekregen dan wat ik ervoor betaald had dus ja, verkocht.

                  Dan de 944 Turbo, ook hele leuke wagen. Rijdt en stuurt heel fijn maar mis toch wel het aggresieve van de 993.
                  De turbo is heel snel maar het duurt effe voor hij wakker wordt, de turbo lag dus. De 993 reageerde veel feller op pedaal druk.
                  Nu ben ik er wel stilaan aan bezig om de 944 wat te moderniseren en te upgraden zodat het turbogat wat kleiner wordt en de pedaalrespons wat sneller.
                  Volgende maand gaat hij binnen om een deftige uitlaat te laten monteren want het “naaimachine” geluid stoort me, zeker als je van rsr uitlaten op de 993 komt. Er komt ineens ook een nieuwe wastegate op van Tial want ik vermoed dat de huidige wastegate wat vermoeid is en daarom de boost ook vrij laat op komt.
                  Verder in de planning nog een andere chipset en waarschijnlijk volgend jaar een volledig nieuw motormanagement van VEMS erop maar dat is zeker niet voor direkt.

                  Dus kort gezegd, de 993 bekoorde me meer maar ik zie zeker potentieel in de turbo en na de nodige veranderingen zal ik wel een feller beestje hebben :mrgreen:

                    Hoe bevalt de switch je eigenlijk ?

                    Mijn broer had ooit een SC targa 3,0 .
                    Ook heb ik al wel eens met een 964 gereden

                    Nooit dus met een 993 of jonger.

                    En met de hand op het hart is mijn ervaring gewoon dat 944 s2 of turbo gewoon fijner rijd dan een oude 911 !

                    Uiteraard als je het geluid en gevoel van de brullende 6 cilinder boxer motor niet mee in rekening brengt

                      Die achterlichten kun je helaas zo niet kopen, wel de lensjes.
                      Is dan een heel prutswerk om de originele lens eruit te krijgen en deze er deftig in te lijmen maar met wat geduld lukt dat allemaal 😀

                      En inderdaad, bumperstrip terug deftig maken staat op de planning met nog vele andere dingen 😉

                        Die achterlichten had ik nog nooit gezien, ziet er inderdaad veel frisser uit. Nu nog even het plastic van de bumper terug zwart maken. Klein werkje wat ook direct veel frisser gaat tonen!

                          mooie wagen , die blinkt nogal zeg ! :up:

                            Gisteren de resterende gele pinkers omgezet naar witte pinkers.
                            Was wel een redelijk “prutswerkje” want die gele pinkers zijn in het lichtblok gelijmd maar toch goed gelukt.
                            Ik vind het een verbetering en een “frissere” look

                            sized_IMG_2684-1.JPG

                            sized_IMG_2686-2.JPG

                            sized_IMG_2689-3.JPG

                              +1 hier nog een tevreden gebruiker van de App GPStrip.
                              ook al omdat bij mijn wagens van 50+ jaar oud het resetten van de dagteller gebeurt met een duw/draaibeweging die je moeilijk met één hand kan uitvoeren.

                                Nooit resetten al rijdend….tandwieltjes kunnen er niet tegen Dax.
                                Zo zijn er al verschillende gesneuveld.
                                Ik heb voor onze ritjes daar een goeie app voor ” GPS tripmeter ” werkt perfect :salut:

                                  Ja dat moet ik eens nakijken bij de waarschijnlijk 2 volgende tankbeurten.

                                  Bij mijnsite er trouwens ook al een tandwiel vervangen maar weet niet juist welk… zal eens zoeken in de facturen

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.