Varia vragen voor 911 SC.

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Varia vragen voor 911 SC.

  • Maker
    Discussie
  • Beste P-liefhebbers,

    Lang geleden dat ik nog eens een posting deed. Je weet, iedereen is altijd druk druk druk bezig. En bovendien ben ik meer een lezer dan een schrijver…

    Echter, de tijd is gekomen om een aantal vraagjes te stellen en hopelijk hebben jullie zin om daar op te reageren; de vragen handelen over een 911 SC.

    1) Uitlaat: Deze is, volgens mij, aan vervanging toe. De hele rim-ram. Dus 2x warmtewisselaars, verbindingsbuis en achterste knalpot. Ik houd het graag origineel en ben dus niet op zoek naar geluidsverhogende onderdelen. Wat is jullie opinie in functie van prijs-kwaliteit? Een volledig originele uitlaat bij Porsche bestellen, bij FVD, bij Midas of parallel circuit of ergens anders??

    2) Banden: Het is hier lang geleden al gezegd. Maar moeten er écht banden op met de N-kwalificatie die aanduidt dat deze band een eerste installatie af fabriek, is? Of kan eender welke kwalitatieve band met de juiste maten gekozen worden?

    3) Schokdempers: Hoe kom ik precies te weten of de dempers aan vervanging toe zijn? Kan ik me bijvoorbeeld richten naar de test van de jaarlijkse TC, waar de trilplaat het onderzoek doet? Of is het dan misschien al een beetje te laat?

    4) Handrem: Ik vind dat mijn handrem onregelmatig “pakt”. Dus aan 1 zijde beter dan de andere. Is het voldoende om met het radarwieltje in de achterste remmen, de balans te regelen of moet er nog met andere factoren rekening worden gehouden? Reden is dat ik weldra naar de TC moet en ik graag heb dat mijn handrem de test op de rembank op een gelijkmatige manier afwerkt.

    Indien jullie tips, ideetjes of suggesties hebben, dan hoor ik dat graag.

    Groeten,
    Dirk.

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Wim

      Dat zijn inderdaad de draagarmen. 😆 😉

      0

        Bedankt aan iedereen voor de reacties ! 🙂

        En nu ga ik laten zien dat ik technisch nogal een leek ben … 😳

        Wim, … die draagarmen, dat zijn toch die dingen waar je wielen achteraan aan vast zitten, niet? ❓
        ‘t Is maar dat ik die as-steunen op de juiste plaats zet, hé !

        0

          “Even” opkrikken op de motor is niet erg. Dit vertelde CabrioWim reeds. Ik gebruik altijd een balk zodat ik de motor op zijn warmtewisselaars belast. Liever krik ik deze op aan de zijkant, om er vervolgens een steuntje onder te zetten. Soms kan het niet anders natuurlijk.

          Ivm de handrem: Aanschroeven aan beide zijden tot je niet meer kan (met de handrem niet opgetrokken natuurlijk) en vervolgens 3 tandjes terug keren. Eventueel kun je de voeringen controleren door de schrijven te verwijderen.

          Warmtewisselaars van dansk zijn aan te raden, net als de rest van het uitlaatsysteem (inox).

          Banden: N-code is aan te raden.

          Schokdempers: De beste test is deze uitbouwen en op een schokdempertestbank (scrabblewoord) plaatsen, echter beschikken niet veel garages over een dergelijke testbank. Trilplaat is daarom een goed alternatief. Kijk even als ze niet lekken (eerder zweten), dat zegt al veel. Leuke vervangschokdempers zijn deze van bilstein / koni. Vervang ook de “bumpstops” mee

          0
          Wim

            Daarom schreef ik ook, niet tijdens de gedurende tijd.
            Dus op krikken en gelijk de as steunen plaatsen, want van dat minuutje gaan die rubbers echt niet stuk.
            Doe je dit per kant op de krik punten, is de kans groot dat hij eraf dondert. 💡

            0
            Anoniem

              Dat dacht ik dus ook steeds.
              Natuurlijk krijgen de motor steunen heel wat krachten te verwerken tijdens het rijden.
              De motor blijft niet zomaar op de rubbers liggen.
              Er ontstaat natuurlijk veel torsie op deze rubbers.

              0

                Omdat het koetswerk dan aan de motorsteunen hangt zou het af te raden zijn.

                Motorsteunen zijn gemaakt om hoofdzakelijk op druk te belast te zijn, niet op trek.

                0
                Anoniem

                  Wim
                  Ik heb hier al veel over gelezen.
                  Is het nu ok of niet om de Porsche op te krikken onder de motor.
                  Ik durfde het tot op heden niet.
                  Als jullie het ook doen zal ik het in de toekomst ook gaan doen 🙂
                  Is een stuk makkelijker dan.

                  0
                  Wim

                    Blokje hout is oké, doe ik ook altijd.
                    Maar ik zou gedurende de periode dar je er aan werkt, hem er niet op laten rusten.
                    Dus opkrikken en 2 as steunen onder de draagarmen steken. 💡

                    0

                      Bedankt voor de feedback Wim.

                      Bijkomende vraag bij puntje 4.
                      Het vrijzetten van de 2 achterste wielen: waar precies mag/moet je je krik onder het motorblok positioneren om geen schade toe te brengen aan de diverse componenten van de motor?
                      Ik zou ook geneigd zijn om een blokje hout tussen krik en motor te plaatsen om het gewicht wat te verdelen.

                      0
                      Wim

                        Uitlaten origineel of volledig inox, zijn hier ook bij de bekende handelaren te verkrijgen, hoef je echt niet voor naar het buitenland of dealer van Porsche zelf.

                        N-codering hoeft niet, als de maat hetzelfde is als af fabriek is dit voldoende, Alleen duidt de N-codering op stevigere wangen, want de rijstabiliteit van de auto ten goed komt.

                        Schokdempers laat je inderdaad testen op een tril bank, dit kun je ook bij de lokale bandenboer laten testen voor de jaarlijkse controle.
                        Kun je ze dan ook gelijk bestellen als je wilt.

                        Handrem zet je inderdaad gelijk met radar tandwiel.
                        Voor af te stellen kun je het beste de 2 achterwielen vrij hebben, trek dan de handrem tandje per tandje aan tot je met de hand voelt dat een van de wielen begint af te remmen.
                        De minst remmende kant stel je dan bij tot je een gelijke weerstand voelt met de hand.
                        Als je daarna dan de rem er af zet en weer aantrekt, moeten de wielen allebei vast staan.
                        Zo niet handeling herhalen.

                        0
                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.