Velgen 944turbo 1986

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Velgen 944turbo 1986

  • Maker
    Discussie
  • Hey beste leden, ik zou graag op mijn 944 turbo fuch velgen leggen kan er mij iemand zeggen tot hoeveel inch van velgen er past deze type Porsche .
    Ik weet 19inch te koop staan maar weet of dit gaat passen of niet en ik kan niet met mijn Porsche tot daar gaan om te testen want deze is nog opbouw van zijn restoratie .
    Bedankt alvast voor jullie hulp.

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • 123

      [quote=”deepee” post=264001]

      toch wel … ik weet niet waar je die stelling op baseert ? Nog niet veel 944ers gezien van 87 of jonger dus.

      [/quote]

      We spreken hier over een 86’er dus oude offset en andere ophanging
      dus het soort dat spacers nodig heeft en andere geometrie heeft.
      Kijk maar in PET, 86 heeft alllemaal andere naven, assen, lagers en zo.

      Die zijn nooit met 17 inch geleverd, en ik heb al veel 944’s gereden met 15 , 16 en 17 inchers.
      (Heb jaren mijn 911 zitten restoreren in een 944 shop en aan herstellingen mee geholpen, en auto’s gaan ophalen en terugbrengen)

      Elke van die 17inchers reed voor geen meter waren gewoon on comfortabel.
      En van het verlagen krijg je dan bump steer , gewoon bedroevend.
      17 inch met dikke bandjes zal wel nog lukken, maar voor cosmetische redenen wil men dan nog iets verlagen en laag profiel bandjes.
      En das nefast voor het weggedrag want die auto’s hebben het een band met lucht nodig om goed alle oneffenheden te verwerken.

      Je moet een auto niet testen op een biljard tafel
      Het is op de putten en bulten dat je zal weten of de onderstel zijn werk doet, niet op vlakke tarmac.

      Late offset 944 kan er iets beter tegen, maar dan nog geef ik de voorkeur aan 16 inch wielen, je hebt gewoon een auto die veel beter all round rijdt. We zijn hier niet over circuit bezig.. Wie een track rat wil heeft uiteraard een veel beperktere scope en kan dus weg comfort ruilen voor circuit grip. En die hebben dan ook wel meer budget om coilovers te monteren en duurdere dempers.

      Zelfde reden waar om ik mijn Cayman gewoon gezellig op 17 inchers laat staan
      Ik kan snel over boerenbaantjes karren met de smile, waar al die met 19 inch wielen het koud zweet van krijgen.

        Ik heb de mijne al op 16 en 17 gereden….

        16: aangenaam maar banden versleten door ouderdom en velgen hebben een beurt nodig

        17: velgen en banden goed maar niet echt comfortabel en wellicht niet ideaal…

        Ik zou persoonlijk niet groter gaan maar dat is mijn gevoel

          [quote=”kleinekastenteufel” post=264005]944 Turbo:

          205/55 ZVR 16″ voor vanaf modeljaar 1989 225/50
          225/50 VR 16″ achter vanaf modeljaar 1989 245/45

          7J en 8J telefoondraaischijf – vanaf modeljaar 1989 7J en 9J CS design
          (De 7J en 8J telefoon 16″ hebben wijzelf op het schap, met de juiste banden.)

          Akkoord met VANDAMME en BLADERUNNER in dit geval.

          17 ” lukt nog net
          Nooit FUCHS voor 944

          Vanwaar die tabel BLADERUNNER komt ???

          Porsche ingenieurs moeten niet onderschat worden, ook decennia later niet.[/quote]

            944 Turbo:

            205/55 ZVR 16″ voor vanaf modeljaar 1989 225/50
            225/50 VR 16″ achter vanaf modeljaar 1989 245/45

            7J en 8J telefoondraaischijf – vanaf modeljaar 1989 7J en 9J CS design
            (De 7J en 8J telefoon 16″ hebben wijzelf op het schap, met de juiste banden.)

            Akkoord met VANDAMME en BLADERUNNER in dit geval.

            17 ” lukt nog net
            Nooit FUCHS voor 944

            Vanwaar die tabel BLADERUNNER komt ???

            Porsche ingenieurs moeten niet onderschat worden, ook decennia later niet.

              [quote=”Bladerunner” post=263996]Volgens mijn bescheiden mening heeft Fuchs nooit 17′ gemaakt voor de 944. :engeltje:[/quote]
              standaard geen fuchts maar het past dus heeft men ze er vaak onder gelegd
              de vroege staan op brochure met teledial en de 87-91 modellen met D90

              [quote=”vandamme” post=263997]
              17 op de limiet kan nog lukken, maar dan heb je al laagprofiel banden.Een 944 is niet gemaakt voor 17 of hoger, je ophanging is er niet op voorzien….
              Een 944 met meer dan 16 inch wielen ga ik zelfs nooit bekijken als ik die te koop zie staan, want ik weet al op voorhand dat het ding niet goed op de baan zal liggen en er veel sleet op de ophanging zal zitten.[/quote]

              toch wel … ik weet niet waar je die stelling op baseert ? Nog niet veel 944ers gezien van 87 of jonger dus.

              wheels944.jpg

              123

                17 op de limiet kan nog lukken, maar dan heb je al laagprofiel banden
                Een 944 is niet gemaakt voor 17 of hoger, je ophanging is er niet op voorzien.

                17 lukt nog , maar ik heb nog nooit echt een 44 gereden met 17 inch wielen die even goed reed op normale wegen.
                normale wegen in Belgie zijn geen biljart tafels..

                Het lukt wel, en sommigen kunnen er mee leven, ik niet.
                Ik rij niet graag met een ei onder mijn pedaal omdat de vullingen uit mijn tanden rammelen.

                944 ophanging is ontworpen voor 16 inch wielen met een hoogte van rond de 61 cm
                Hoe groter de velg, hoe minder band je dus kan steken op de velg om binnen de 61 cm te blijven

                16 inch 10cm dikke band
                17 inch 9 cm
                18 inch 7.5 cm
                19 inch 6cm dikke band voor dezelfde hoogte.

                Ik kan je verzekeren das een band met 6cm sidewall niks meer meegeeft.
                Dus wat je ook denkt te doen, met 18 of 19 inch wielen je auto zal niet goed op de baan liggen want ipv ophanging+band heb je enkel nog “ophanging” over
                En een 944 ophanging is daar niet voor ontworpen, die heeft de band nodig om goed te werken.

                Je zit ook met het probleem van de ET waarde, namelijk een 86’er is nog gemaakt met de oude ET van 23mm
                Dus voor diepe velgen. (rechtse voorbeeld)
                De later 944’s zijn gemaakt met ET van 52mm, velgen die meer over de remmen en wiel naaf hangen (linkse voorbeeld)
                En 17-19 inch velgen zijn gemaakt voor velgen die over de wiel naaf en remmen hangen.

                Je kan ze dus nooit monteren zonder spacers (30 mm ongeveer)
                Die grote spacers werken als een hefboom op je wielnaaf en dan gaan je lagers kapot.
                Zeker als je er nog eens superlaag profiel banden op steekt

                Latere auto’s hebben grotere, sterkere lagers..

                Persoonlijk vind ik de oudere, diepe velgen veel mooier dan al die nieuwe velgen zonder diepte.
                een oude diepe Phone dial is mooier dan een latere Phone dial
                en Diepe dikke fuchs zijn veel mooier dan pak weg een D90 velg

                de cup en twist velgen vind ik helemaal niet mooi op een 944, van de late offset vind ik de D90 dan nog het mooist. of de Club sport, maar die zijn duur.

                Een 944 met meer dan 16 inch wielen ga ik zelfs nooit bekijken als ik die te koop zie staan, want ik weet al op voorhand dat het ding niet goed op de baan zal liggen en er veel sleet op de ophanging zal zitten.

                  Volgens mijn bescheiden mening heeft Fuchs nooit 17′ gemaakt voor de 944. :engeltje:

                    Originele afmetingen:
                    944 turbo model 85-86: vooraan 7Jx16 ET23,3 en achteraan 8Jx16 ET 23,3
                    944 turbo model 87-91: vooraan 7,5Jx17 ET 65 en achteraan 9Jx17 ET 55

                      18 inch Fuchs

                      7576_3726.JPG

                        Turbo kan zowel ET23 als ET52 zijn, afhankelijk welk jaar je turbo is.

                        17″ is goed te doen op 944 ( met minieme sporing vooraan )
                        groter dan 17″ is niet comfortabel maar ziet er natuurlijk wel beter uit vind ik dan persoonlijk.

                        XXX

                          Hier een beeld met 17″, rijhoogte was nog niet aangepast.

                          944-2.jpg

                          XXX

                            17″ is nog te doen op een 944, al wat groter is lijkt me een velg met nog een stukje transportband open geen echte band meer.
                            Wil je enkel van je wagne genieten als hij geparkeerd staat, neem dan gerust 19″ (als ze passen), wil je nog wat rijplezier neem dan maar een kleiner maatje.
                            My 2 cents 😀

                              hoe groter de velg hoe lager de band…hoe minder (rij)comfort.
                              Zeker ook naar de ET waarde kijken…

                            13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.