velgen en banden

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster velgen en banden

  • Maker
    Discussie
  • werd er hier al ergens gepalaverd over de wielen op een Boxster 97?
    de mijne heeft kleine 🙁 … 16″ inch 205/225 en zou ik mettertijd wel willen vervangen 18″ – 225/265 ???.
    Had zelfs een setje gezien 235/285 ??? kan er dan waarschijnlijk mee over het water rijden ❓ 😈
    wat raden de kenners mij aan qua comfort, qua veiligheid

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
    • nogmaals even iets aanhalen betreffende velgen en banden.
      Kent er iemand Hi Join type 222 velgen ? Goede of slechte ervaringen mee ? Werden mij voorgesteld om op mijn boxster te plaatsen en vind ze wel iets hebben.

      WB

        Ok, ben helemaal mee 😆 allemaal dank voor de duidelijke uitleg!! 😀

          WB: dat is een setje vorige velgen van mij. Ik zit aan 8ste set 3delige velgen … maar ik heb dan ook iets met velgen …

          Foto van 911-lover is inderdaad duidelijk. Bij 2delige moet je het hart dan vast zien op de binnenring.

          Voor namaak meerdelige velgen heb ik het persoonlijk niet. Daar bestaan bovendien ook 2 soorten in. Met de “namaak-vijsjes” IN de velg, en met echte vijsjes in de “namaak-velg”. (en dan heb je er nog met plastic vijsjes ook, die je eventueel kan uitboren en vervangen door echte vijsjes).

          Ik vind dat je beter voor the real thing gaat. Ligt dat niet binnen budget, dan kan je beter opteren voor mooie monoblock/1delige velgen. Die bestaan nl. ook. Een klein beetje velgenkenner ziet het nl. heel snel .. daarom niet onmiddellijk op foto, maar in het echt kan je niet missen.

          Qua uiteenhalen, dat laat ik persoonlijk toch ook doen door een prof. Zeker als het aankomt op aanbrengen van afdichtingen en het aandraaien van de boutjes (je draait ze nl. snel over zonder momentsleutel .. en dan kan je andere gaan kopen). Ik heb mijn eigen velgen eergisteren binnen gedaan bij Puc Polish ( http://www.pucpolish.be/ ) in Lanaken. Da’s 1 van de meest gekende velgen(polier)-specialisten volgens mij.

          Op http://www.cleaned.be vind je onder FAQ trouwens ook veel nuttige informatie, onder andere over het zelf uit elkaar halen van meerdelige velgen.

          WB: als je wil passen we mijne eens als ze klaar zijn 😉

            inderdaad ze kunnen uit elkaar maar je moet er wel voor zorgen dat je ze dichtkrijgd en om het profesioneel te doen moet je eigenlijk ook nieuwe dichtingset tussen steken de meeste monteren ze met siliconenen

            het voordeel aan driedelige is dat het klasse voller is

            echt goedkoop zijn ze niet ook de binnen en buiten randen zijn vrij prijzig maar soms doe je hier en daar wel een koopje zodat je van een beschadigde velg een binnen of buiten ring kan recuperen of je een setje bredere ringen vind zodat je van een 8v een 10 duim kan maken door enkel de buitenring te kopen

            een hart van een 1 delige kan je ook perfekt zwart laten lakken er is dan wel de nodige vaste hand en de nodige tijd te voorzien om ze perfekt af te plakken maar het resultaat gaat met uitzondering van de schroefjes hetzelfde zijn (kijk de fusch das ook een 1 dilge velg aleez de meeste toch 8) )

            veel velgen producenten maken ook wel een look alikes 3 delige 🙄

            😉 dus even opletten met de aankoop dat je wel degelijk 3 delige velgen koopt

            twee delige zijn ook op de markt dan is het bed van de velg ( binnen en buiten rand ) 1 geheel en dan kan je het hart eruit halen

            ken

              thank de uitgebreide info en uitleg Daggie
              over de 2delige velgen heb ik niet over gesproke da klopt 🙄

              ivm het ventiel daarom zijn ik ook meestal, dus er zijn nog uitzonderingen uiteraard 😆 😀

              idd setakira je hebt ook 1delige velgen met de look van een 2 of 3delige velg 😉

              Toffe en duidelijke foto Koen

              een leuk idee Carrera

              Demonteren is gewoon alle bouten/moeren losschroeven, met 2 moersleutels, volgens mij is het gemakkelijkste dat je niet aan de buitenkant/voorkant draait maar aan de binnenkant.
              na het losdraaien van de moeren, geef je best op iedere bout een klein tikje met een rubberen hamer zodat je deze er langst voor kan uithalen.
              het kan ook zijn dat de delen vast zitten aan elkaar met silicoon, maar dat moet je zien hangt ook af van merk tot merk.

              Bij het monteren moet je steeds kruisgewijs werken en moet je de bouten/moeren ook niet aanschroeven met een bepaalde druk?

                Ik zou graag mijn 3-delige velgen eens onder handen willen nemen. Stoeprandschade wegwerken, buitenrand polijsten, hart (laten) schilderen…

                Ik zou ze zelf graag uit elkaar willen nemen en terug monteren. Is dit te riskeren om dit zelf te doen of laat ik dit werkje best over aan de velgenspecialist ?

                WB

                  ok is nu duidelijk, waarvoor dank! Blijft het heit dat je van de foto’s niet echt kunt afleiden welke velgen(1,2 of 3delige) het zijn, tenzij je ze (her)kent?

                    Een driedelige velg bestaat uit een binnering , een buitenring en het velghart.
                    Even een fotootje ter verduidelijking

                    WB

                      Tis al wat duidelijker, maar toch niet helemaal.
                      Bart, ik veronderstel dat “het hart” de foto van de in zwart gespoten onderdelen is(is deze trouwens één van uw velgen?kdacht het niet eh..?)
                      De binnenring is dit dan waar je de gaatjes in de velg ziet? En wat is de buitenring dan? De buitenzijde van de velg? Ik zie op de foto op pagina 1 ook vijsjes, maar kweet zo nog niet of dat nu een eendelige,2 of driedelige is(toch niet op de foto of zie ik dat verkeerd?)
                      gr WB

                        [quote=”helldriver”:2789w58a]oeps 😳 mij gaat het vooral om de bandenrand gelijk te laten komen met de carosserie. Zijn spoorverbreders een haalbare oplossing met mijn 205/225 ? Of zal dit teveel slijtage geven met alle gevolgen vandien voor de wegligging ?[/quote]

                        ik heb op mijn 17″ wintervelgen (ook 205 en 225 van band) een setje spoorverbreders van techart 20 mm voor, 25 mm achter

                        bij de 19″ zomervelgjes 8.5 en 10 breed zijn deze niet echt nodig…

                          Ik zou gewoon kopen wat je zelf mooi vind maar je moet wel het verschil kennen om niet de prijs van 3delige voor een set van 2delige te betalen…

                            WB: meerdelige velgen zijn ontstaan uit de motorsport.

                            Als er eens met een velg kapot werd gereden, kon enkel buiten- of binnenring vervangen worden. Wat sneller ging, makkelijker kon vervoerd worden. En goedkoper was.

                            In niet-motorsport, zijn meerdelige velgen gewoon veel klassevoller dan goedkope(re) 1delige velgen. (da’s ook de reden dat je bij Porsche, AMG, … meerdelige velgen kan krijgen) Prijsverschil zit hem in de materiaal (magnesium, gesmeed, met lucht in, …) en in de mate van afwerking. En zoals met alles kost een merk, met een bepaalde naam en een zekere mate van exclusiviteit meer dan iets dat je op elke hoek van de straat vindt. Of je daar het extra geld wil aangeven, is een persoonlijke keuze natuurlijk.

                            Gesmeed:
                            http://www.iforged.com/v3/main.php
                            http://www.hrewheels.com

                            Maar die 2 merken zijn niet verkrijgbaar in Europa. Exclusief genoeg dus 😉

                              [quote=”ken”:138tn1x8]Een 3delige velg kan je herkennen als je aan de binnenkant de vijsjes ziet zitten 😉 (en ook aan het ventiel is mss een heee klein detail maar het ventiel komt dan meestal van achter de rand in de velg en niet van tussen de rand snap je 😀 )

                              Veel suc6 met je zoektoch 😉 ) [/quote]

                              PEEUT.

                              2delige velgen hebben ook vijsjes aan de binnenkant. Daar wordt de buitenring meestal op het hart geschroefd. Het hart zelf is dan vastgemaakt aan de binnenring.

                              Bij 3delige velgen kan het hart tussen binnen-en buitenring geschroefd worden. Of kan het hart op de buitenring geschroefd worden. Bij het ene zit het hart er “tussen”. Bij het andere zit het er ahw. in. (Je kan het hart dus UIT de velg halen, zonder dat de ringen van elkaar moeten:
                              )

                              Ook uitleg over ventiel klopt niet. Bij de meer klassevolle merken (Cargraphic, iForged, HRE, …) zit ventiel mooi in het hart, alsof het een boutje is. Het ventiel van op de foto hieronder (Speedline?) is gewoon echt lelijk en onafgewerkt. (naar mijn bescheiden mening)

                              WB

                                Eigenlijk weinig verschil met de ééndelige velg dus…….?Kzie eigenlijk weinig verschil op het eerste zicht bij de eerste en de tweede foto. Is er een voordeel aan de driedelige velg? Hoe kan je zien of een velg origineel porsche is buiten uit de p-catalogus en de schildjes? Staat dat nog ergens anders op de velg?

                                ken

                                  Een 3delige velg kan je herkennen als je aan de binnenkant de vijsjes ziet zitten 😉 (en ook aan het ventiel is mss een heee klein detail maar het ventiel komt dan meestal van achter de rand in de velg en niet van tussen de rand snap je 😀 )

                                  Veel suc6 met je zoektoch 😉 )

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.