Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 997 › verbruik 997
- Dit onderwerp bevat 38 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 4 maanden geleden door Hans van Turnhout.
-
MakerDiscussie
-
2 september 2014 om 22:57
Beste allen,
ik kan mijn verlangen om een 997 aan te schaffen niet meer onderdrukken 😀 .
Ben vandaag eentje gaan zien, een carrera S van 2005, met 100 000 km. Rijdt subliem, echt mijn ding.
Wat me alleen een beetje zorgen baarde was het verbruik vgs de boordcomputer, die gaf 22 L aan. Uiteraard mag een ‘sportkarreke’ wat meer verbruiken maar 22 is toch wel veel. Ik heb m gereset en wat in het dorp rond gereden op een rustige manier, en toen schommelde het rond de 13 en 14 liter. Wat me eerder normale waarden lijken.
Zijn mijn bezorgdheden ongegrond? De verkoper zegt dat het een beetje aan zijn rijstijl ligt, hij gebruikt bijna nooit de vijfde versnelling. Hij rijdt niet snel maar wel hoog in toeren. 😕
Graag jullie advies. -
MakerDiscussie
-
Heb altijd luchtkoelers bereden van een 2.7 tot de 3.6 993 en deze gingen zuinig met de brandstof om.
De 2.7 en 3.0 haalde ik moeiteloos 1 op 10 en de latere 1 op 9 :respekt:
Maar de huidige 997 GT3 lust wel aardig wat brandstof merk ik, heb het nog niet nagemeten en zal het eens doen 💡
Maar zit dicht bij 1 op 6 of 7, weet niet of de boardcomp/ dit aangeeft, zal eens kijken.Als hij in zone 6 is geweest kan je er van uitgaan dat de levensduur van het blok flink verkort wordt. en zeer waarschijnlijk al interne beschadeging heeft. en zeker als je zegt dat hij al zoveel verbruikt bij normaal rijden.
http://caymanregister.org/faq.php?faq=techinfo <-- revinfo (daar klinkt het een stuk gevaarlijker) dan de beschrijving hier Ranges 1-3 are just 200 RPM's apart in a spread for each range just for mainly info on how you are bumping the rev limiter. Ranges 1-3 are common for just winding up to the rev limiter at 7200 , inertia will generate up to range 3 at this time. This will depend on your driving. Range 4 is 500 rpm and encompasses two different types of engines, ones that red line at 8200 and those that shouldn't. Basically all the 987 and 997 other than the X51 or GT3 that red line at 7200. This range shows a ID on which engine or mod is in the car between the two. Range 5 is considered the gray or warranty void area for both engines in question and is generally not good as far as Porsche is concerned. Range 6 Is a void of warranty and encompasses the 10200 rev limit. The 10200 is the point that all the 987 and 997 engines will succumb to valve float. The 10200 has a separate minimum classification in the DME. After this range is tripped it will record ANY rev above it in the max Rev limit. This is read out in the VAL or Vehicle analysis report. Unfortunately most Dealers do not understand it either.
Een Tip is idd beveiligd.
Maar bij héél hard remmen zodat je de wielen blokkeert én dan tegelijkertijd Downshift !
kan je het blok toch in over revs krijgen. Vraag me niet hoe ik dat weet. :coolness:Nu zat ik me af te vragen in welke zones je kan rijden met een tip?
Zijn deze niet beveiligd?Boven 10200 rpm 😯 lijkt me idd niet gezond, kan dan wel maar een fractie zijn, hij is ook van 7000 -> 10200 gegaan en terug…
Qua verbruik; heb onlang een tijdje met een 997 4S cabrio tiptronic gereden als de mini van de madam buiten strijd was (niet mijn auto) en rustig rijden op een traject met 70% autostrade gaf 11-12l.
Zoals anderen al gezegd hebben; verder zoekenIk ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar het budget…. Voor een 35k kan je al een 997s hebben met een 60tkm en redelijk wat opties.
Dus zoals S2 al meegaf….zone 6 is verder kijken!Ben ook al een hele tijd terug de markt in het oog aan het houden en staat wel wat te koop! De modellen 2004-2005 gaan voor mooie bedragen!
Idem als Zwarte Pijl, 2S van 2005, ondanks veel te veel korte ritten (jammer en zonde) naar de bakker & co kom ik niet boven de 12 l, indien pittig doorrijden met autosnelweg zakt dit naar zowat 11l.
Overrev vind ik vreemd, mijn karretje slaat af met de elektronische begrenzer als ik te ambitieus ben …Heb met mijn 997S nog nooit problemen gehad , is van 2005, deze zijn wel heel betrouwbaar als die natuurlijk op tijd zijn onderhoud geeft gehad, :driver: :driver:
[quote=”veke” post=178446] uitkijken naar een 996 4S[/quote]
Dit :salut:De prijzen zijn in vrije val, zullen wel andere koopjes komen, genoeg medeleven ?
Wow, een meting in level 6!!! Zo zijn er niet veel. Dat kan je enkel door van 4 naar 3 te gaan ipv naar 5 (misshift dus).
Waardes in zone 1, 2 en eventueel 3, prima geen probleem. Bij 4 zou ik twijfelen. Waardes in 5 en 6 = No go!!
[quote=’Softronic’]
Ranges 1-3 are just 200 RPM’s apart in a spread for each range just for mainly info on how you are bumping the rev limiter. Ranges 1-3 are common for just winding up to the rev limiter at 7200 , inertia will generate up to range 3 at this time. This will depend on your driving.Range 4 is 500 rpm and encompasses two different types of engines, ones that red line at 8200 and those that shouldn’t. Basically all the 987 and 997 other than the X51 or GT3 that red line at 7200. This range shows a ID on which engine or mod is in the car between the two.
Range 5 is considered the gray or warranty void area for both engines in question and is generally not good as far as Porsche is concerned.
Range 6 Is a void of warranty and encompasses the 10200 rev limit. The 10200 is the point that all the 987 and 997 engines will succumb to valve float. The 10200 has a separate minimum classification in the DME. After this range is tripped it will record ANY rev above it in the max Rev limit. This is read out in the VAL or Vehicle analysis report. Unfortunately most Dealers do not understand it either.
[/quote]Post even alle waardes als je wil. Ook die van zone 4 en 5. Als 4 en 5 ook maar 1 overrev ignition tonen, kan het ook een “bug” zijn. Als er echter meerdere waardes zijn in 4 en 5, heeft de wagen een zwaar leven gehad.
Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb jullie advies gevolgd en heb de moeite genomen om een analyse te laten maken in een porsche center. En lap, nu weet ik t helemaal niet meer. Blijkt dat hij 1500 km geleden een fractie van een seconde in zone 6 gereden is wat betreft toerental, slechts één ontsteking is in deze gevarenzone gebeurd. Volgens de garage kan dit de motor echter beschadigen. Maar het gaat slechts over een drie honderdste van een seconde dat hij in die zone zat. Volgens de verkoper omdat hij verkeerd geschakeld had. Aannemelijk. En men zegt (dit is niet mijn mening), dat de eerste 997’s niet zo betrouwbaar waren qua motorisatie… dus, nu weet ik t helemaal niet meer.
Ik vind het echt een mooie auto, km’s kloppen, onderhoudsboekje ok, rijdt strak, snel… ik heb t dus lastig om ‘m voor een fractie van een seconde te laten staan.
Misschien moet ik dan toch maar terug uitkijken naar een 996 4S, vind ik ook wel een prachtig ding.
Ik besef dat er geen pasklare oplossing is, maar misschien kan enig medeleven al deugd doen :).vele korte afstanden en bijna nooit snelweg zit ik aan 12-13l met men 997.
Heb je gezien onder welke module van de boordcomputer:
Doorlopend – Is over langere tijd en meerdere tankbeurten
Boordcomputer – Is over een tank
Sinds hh:mm – Is iedere keer vanaf 0 indien de auto een tijd (enkele uren heeft stilgestaan)In het laatste geval raak je wel makkelijk aan 20 lit, als je de auto uit de garage haalt, ergens 2 min stationair laat draaien en dan wat traag verkeer heb in de gemeente is dat vrij normaal (Heb ik toch ook in m’n 996 3.6). Anderzijds zeer vlot rijden secundair en autostrade = 11.5 a 12 lit.
Volgens mij geen zorgen over maken.
Kijk eens voor alle zekerheid of er geen oud Corvette-blok inligt !
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.