Verbruik versus toerental.

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Verbruik versus toerental.

  • Maker
    Discussie
  • Vraagje voor de technische mensen.
    Vermogen, koppel, toerental en brandstofverbruik hebben ontegensprekelijk een verband met elkaar. Voor elk type motor moet er toch wel een toerental zijn waarop de motor het prettigst en zuinigst loopt tov de geleverde prestatie.
    Is dit bij het maximum koppel, max pk of bij de kruising van beide curves ?

    Vanwaar mijn vraag, dagelijks doe ik woon- werkverkeer 25km enkel, waarvan tussen Wetteren en Erpe-Mere trajectcontrole op de snelweg, dus netjes cruisecontrol aan 120km/u.  Boxster 718 met pdk draait dan 2000tr/min.
    Als ik de boordcomputer mag geloven is het verbruik voor deze afstand gem. 9,4L als ik de pdk laat schakelen.
    Ik heb de indruk indien ik dezelfde verplaatsing doe, geen cruisecontrol gebruik, zelf schakel en de motor rond de 3000 tr/min hou, dan kom ik volgens de boordcomputer aan een merkelijk lager verbruik, nm 8,6L.
    Voor een 2L motor die niet moet werken meer dan genoeg… airco heb ik ook uitgeschakkeld.
    De pdk schakelt in normale stand mijn inziens zeer snel op, tegen slakke gang van 50 a 60 km/u staat die soms al in 7de versnelling.
     
    Technische info, Boxster 718 T is van 06.2019 en heeft 8000km op de teller. Vervuilde luchtfilter lijkt me vroeg. Bandenspanning staat correct. Gemiddeld verbruik voor de laatste tankbeurt is 9,8L voornamelijk de 2 x 25km per dag zonder uitschieters in snelheid of snel accelereren, geen files of rode lichten.

    Enfin, ik begrijp wel dat je een sportwagen niet moet kopen voor zijn zuinigheid maar van dit type motor had ik wel verwacht dat die tegen 120km/u  zou beter doen dan mijn 1.8 Mazda MX-5 van 2012. Misschien kan dit wel, als ik beter kan schakelen dan de pdk .

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • toen ik in 2013 de Mille Miglia heb gereden met men ac cobra 5.7 V8, moest ik elke dag 3 keer de tank vol gooien, vraag me niet hoe dat kwam :driver: :driver: :driver: je zag het metertje bijna zakken als je gas gaf :up:

        Dat noemen ze dus een “doorstromer” :happy: die vergat te slikken zoals ze zeggen …:drink:

        123

          er is niks dat zoveel zuipt als mijn 73S targa destijds met de MFI pomp die slecht gecalibreerd was.
          Ik haalde met moeite 150 km uit een volle 80 Liter tank want hij liep maar echt goed bij vol open throttle 😀

          Ging iets beter na pomp revisie, maar bleef een verschrikkelijk dorstige auto in combinatie met mijn loden rechter voet.

            heb in de 992 een tank van 90 L laten steken, dat zakken van dat metertje valt aardig mee nu, ondanks dat ie zeker zoveel “zuipt” dan de 991… :happy: :up:

              Ik denk dat er hier niemand rekening houd met het verbruik van z’n Porsche.
              We frustrerend dat je dat metertje op het dash niet kan uitschakelen… Zakt wel erg snel naar beneden…:hail:

                Bedankt voor deze info, dit zijn zinvolle referenties.

                  [quote=”vandamme” post=280106]Ik kan me dus echt nie bezig houden met verbruik op mijn Porsche, het ding moet the song of it’s People zingen, en representen.

                  Slow poken op t rechter vak tussen de camions laat ik over aan de madammen met hun 4 deurs Porsche. Het hoort niet, een steigerend paard laat je niet in rij lopen met de muilezels die een kar sleuren.

                  Het peerd vreet goeie haver en steigert omdat het vooruit wil.
                  Het enige dak doe is mijn tank beurten en km stand bijhouden. Puur om te meten wat ik verbruik als gezondheids indicatie van mijn mashien.. als ik plots iets abnormaals zie zal het data zijn die de diagnose helpt stellen.[/quote]

                  Zoals jij zelf aanhaald, hou ik ook wel de km per tankbeurt bij om een beetje historiek op te bouwen. Aangezien ik met deze wagen nog maar 2 volle tanken heb gereden heb ik totaal geen idee wat normaal is. Met de info van de vorige reacties krijg ik een beeld en referentiewaarden. Als ik iets nieuw in huis haal dan tracht ik zoveel mogelijk info, data en kennis te vergaren, vandaar het openen van deze topic. Andere topics over verbruik kan ik niet echt vinden op de forum … zit de schrik erin om negatieve reacties te krijgen ? Ik ben dan ook wel de laatste die zal beweren dat je paardjes niet mag laten lopen, en als ze lopen dan heb ik er geen probleem mee dat ze mee aanschuiven aan tafel.

                  123

                    Ik kan me dus echt nie bezig houden met verbruik op mijn Porsche, het ding moet the song of it’s People zingen, en representen.

                    Slow poken op t rechter vak tussen de camions laat ik over aan de madammen met hun 4 deurs Porsche. Het hoort niet, een steigerend paard laat je niet in rij lopen met de muilezels die een kar sleuren.

                    Het peerd vreet goeie haver en steigert omdat het vooruit wil.
                    Het enige dak doe is mijn tank beurten en km stand bijhouden. Puur om te meten wat ik verbruik als gezondheids indicatie van mijn mashien.. als ik plots iets abnormaals zie zal het data zijn die de diagnose helpt stellen.

                    En btw, puur op rpm , t laagste verbruik krijg je idd bij laagst toerental : 0 toeren = 0 verbruik.
                    ook 0 enjoyment.

                      In de wekelijkse rit naar de studio van zo’n 25 km verbruik ik volgens de meter 11.5 /100 sportief doorgereden op de secundaire wegen.
                      Ik heb er ook eens naar gereden met een ei tussen het gaspedaal en dan zakte het verbruik naar 10.5.
                      Op vakantie op de Duitse autobaan zakt het verbruik naar 8.5 L stevig doortrekken.

                        Met mijn handgeschakelde 718 heb ik een gemiddelde van 9,3 L/100 km (langdurig), MAAR daar zitten wel relatief veel korte ritten in van pakweg 10 km. Dit heeft natuurlijk ook een invloed gezien een koude motor meer verbruikt. Als ik langere ritten doe kan ik zonder veel moeite tussen 8,2 en 8,5 L halen. Onder de 8 L heb ik ook al gehaald, maar dan is het echt wel bewust zuinig rijden (goed vooruitkijken, anticiperen op het verkeer etc). Het is eens interessant om te zien hoe laag je kan geraken, maar da’s wel eerder de minderheid van m’n ritten. 🙂

                        123

                          discussie so far ontbreekt veel te veel variabelen.
                          puur rpm en koppel kromme kijken is onbegonnen werk want das bij elke auto en situatie anders.

                          Er is de koppel kromme
                          de versnellings bak verhoudingen
                          het gewicht van het voertuig
                          cx
                          en de snelheid.
                          wind snelheid en richting

                          Elke auto heeft ergens in de combinatie van al die variabelen een sweet spot.
                          Dat sweet spot is waar je voor je voertuig de optimale snelheid van het voertuig hebt, om met zo min mogelijk gaspedaal input je snelheid te kunnen behouden….

                          Je kan aan 2000 rpm rijden in 6 op 10% gas op een vlakke baan, en dat zal misschien optimaal zijn als er geen wind is.
                          Maar als je 2% klim hebt en 5km /h wind op rijdt ga je misschien zuinger zijn aan 3000 rpm met 14% gas pedaal dan aan 2000 rpm in 6e aan 24% gaspedaal.

                          Opmerking, dit is een voorbeeld zonder meting, gewoon om aan te geven hoe de variabelen werken.

                            Edit: onnodige quote gewist.

                            Hier heb je wel gelijk, mijn 2.2 diesel met 175pk loopt inderdaad een stuk zuiniger.
                            Wat betreft de 2000 tr heb ik net het gevoel dat de motor prettiger en zuiniger loopt als ik de pdk later laat schakelen. Zal volgende week de modeselector vh chronopack eens instellen op sport, pdk zal dan ook later schakelen.
                            Het gaat me niet om de 0,5L meer of minder, maar als ik vlotter en prettiger kan rijden door zelf de schakelmomenten te kiezen waarom zou ik dan niet doen.
                            Lijkt me vanuit het technische standpunt info waar andere forumgebruikers ook iets aan hebben ongeacht het type motor.

                              Haa!!

                              Welkom terug in de realiteit.. Toen vriend Rollie (718 Boxster 2,0) en ik (981 Cayman 2,7 met véél hogere CO2) – beide PDK – met volle tank een gezamenlijke route aan hetzelfde (vlotte) tempo aflegden, bleek bij de volgende tankbeurt dat we exact evenveel liters dienden aan te vullen…

                              Moraal van het verhaal: paarden moeten eten en de CO2 cijfers zijn maar een afspiegeling van een ideale (ideëele) wereld…

                              Wil je weinig verbruiken? Zorg er dan voor dat de motor in geen geval boven 2000 toeren draait… of koop een diesel!

                                Een gunstiger verbruik kan je krijgen als je zelf schakelt en wel bij het juiste koppel in combinatie met het toerental ; daarom kan je best even de koppel vermogen grafiek bestuderen . Op lage toeren rijden heeft geen zin als je steeds onder koppel grafiek blijft; je moet in principe juist op de “koppel- lijn” rijden . Met oefenen lukt je dat na verloop van tijd wel

                                Koppel is het belangrijkste trefwoord hier ,niet het vermogen . Als je je beschikbaar koppel maximaal benut in functie van snelheid en ook toerental ga je
                                een tevreden stellend gemiddeld verbruik halen
                                Steeds zonder tempomaat : een tempomaat verknoeit in feite je “ECO – run”, behalve op een vlakke snelweg zonder veel verkeer,daar kan je wel de tempomaat inschakelen

                                Je kan dat ook uiteindelijk bereiken als je 100% automatisch schakelt , maar dan moet je soms de automaatbak een handje helpen , zodat hij iets minder vroeger op schakelt bij lagere snelheid.

                                En intussen nog op je snelheid letten ,voor de flitsers ; niet vergeten , anders kost je de boete meer dan een 0.5l gunstiger verbruik

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.