- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 11 maanden geleden door .
-
Discussie
-
8 februari 2020 om 00:16
Vraagje voor de technische mensen.
Vermogen, koppel, toerental en brandstofverbruik hebben ontegensprekelijk een verband met elkaar. Voor elk type motor moet er toch wel een toerental zijn waarop de motor het prettigst en zuinigst loopt tov de geleverde prestatie.
Is dit bij het maximum koppel, max pk of bij de kruising van beide curves ?Vanwaar mijn vraag, dagelijks doe ik woon- werkverkeer 25km enkel, waarvan tussen Wetteren en Erpe-Mere trajectcontrole op de snelweg, dus netjes cruisecontrol aan 120km/u. Boxster 718 met pdk draait dan 2000tr/min.
Als ik de boordcomputer mag geloven is het verbruik voor deze afstand gem. 9,4L als ik de pdk laat schakelen.
Ik heb de indruk indien ik dezelfde verplaatsing doe, geen cruisecontrol gebruik, zelf schakel en de motor rond de 3000 tr/min hou, dan kom ik volgens de boordcomputer aan een merkelijk lager verbruik, nm 8,6L.
Voor een 2L motor die niet moet werken meer dan genoeg… airco heb ik ook uitgeschakkeld.
De pdk schakelt in normale stand mijn inziens zeer snel op, tegen slakke gang van 50 a 60 km/u staat die soms al in 7de versnelling.
Technische info, Boxster 718 T is van 06.2019 en heeft 8000km op de teller. Vervuilde luchtfilter lijkt me vroeg. Bandenspanning staat correct. Gemiddeld verbruik voor de laatste tankbeurt is 9,8L voornamelijk de 2 x 25km per dag zonder uitschieters in snelheid of snel accelereren, geen files of rode lichten.Enfin, ik begrijp wel dat je een sportwagen niet moet kopen voor zijn zuinigheid maar van dit type motor had ik wel verwacht dat die tegen 120km/u zou beter doen dan mijn 1.8 Mazda MX-5 van 2012. Misschien kan dit wel, als ik beter kan schakelen dan de pdk .
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.