vergelijking 997 S vs 996 TT

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 vergelijking 997 S vs 996 TT

  • Maker
    Discussie

  • Dominique
    Deelnemer

      Hallo iedereen,

      Hierbij even jullie mening gevraagd. Een 997 S is qua prestaties heel dicht in de buurt van een 996 TT. De prijs is ook gelijkaardig voor eenzelfde km-stand, voor 80000 km tussen 45000 en 50000 euro (manuele transmissie), de 996 TT misschien iets goedkoper. Maar hoe zit het met de gebruikskosten (onderhoud, verbruik,…) als je uitgaat van eenzelfde km-stand (stel ongeveer 80000 km)? Zijn er dan meer kosten te verwachten aan een 996 TT dan aan een 997 S? Qua betrouwbaarheid denk ik dat de 997 S waarschijnlijk de betere is, qua exclusiviteit de 996 TT.

      Groeten,

      Dominique

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
      • Inderdaad, hij zou wel automatisch moeten terugkomen als je hem in neutraal of in eerste zet… Toch best eens nakijken hoe de knop staat 8)

          hmmm, interessant… 😀 Zou best wel eens kunnen; het is begonnen nadat ik mijn schoonbroer het laatste stuk zondag laten rijden heb. Hij heeft aan een tankstation een en ander van instelling veranderd om de goede zitpositie te vinden, best mogelijk dat hij ook die spiegel trachten te verzetten heeft, en die knop zo laten staan heeft? Bedankt voor de tip!! 😛

          PS maar moet het dan niet weer terugkomen in de originele positie van zodra je weer uit de achteruitversnelling bent? Want dat gebeurde in ieder geval niet.

            Porschky; ivm je spiegel:
            Als je de spiegelbediening op de rechterspiegel zet en je zet de wagen in achteruit gaat de rechter buitenspiegel naar beneden zodat je beter de stoep kan zien.
            Mijn 997 heeft dat toch…

            Is dat niet jouw probleem?

            Greetz,

            Plumber

              het is bij een 996 niet anders dan bij veel moderne luxewagens: hoe meer electronica en servomotortjes er in zitten voor de luxe, hoe meer vodden je vroeg of laat kan hebben! Kijk maar naar Mushroom nu met zijn ruitprobleem, en ik heb sinds de Francorschampsdays van zondag nu al 2 keer gehad dat mijn rechterbuitenspiegel zich om een of andere reden zelf helemaal verzet heeft naar onderen, en ik dus na het starten de spiegel helemaal terug moet aanpassen??? En sindsdien niet meer voorgekomen???

                Als het om een DD gaat, heb je absoluut gelijk en dan zal de 996TT zijn faam als “the everyday supercar” echt waarmaken. Ik rij er ook af en toe mee naar het werk (80 km enkel) en zet dan eerst de klein mannen af aan’t school. Dat gaat allemaal pijnloos en dankzij de lichte koppeling is zelfs de occasionele file best uit te houden.

                Want soit, voor rond de 40K koop je een ongelooflijke capabele wagen die ook het gros van de recentere sportieve wagens het nakijken geeft en ook slechts zeer weinig moet toegeven op een 997TT (een goede vriend heeft zowaar een 2006 997TT en een 993TT, dus hebben we al uitgebreid vergelijkingen gedaan in de A’pse haven). En de depreciatie op een nieuwe 5-reeks met wat opties zal ook snel 7.000 EUR/jaar zijn… So you can’t go wrong with a 996TT (als je ’em niet te duur betaalt bij het begin).

                  Hey Galhund,

                  Bedankt voor je waardevolle opmerkingen. De twijfel tussen een 996TT en de 997S is eigenlijk geen issue meer, het wordt een TT 😉

                  Goed om te horen dat, op mechanisch vlak, de wagen erg betrouwbaar is (vind ik heel belangrijk). Daar zal het GT1 Le Mans blok voor een groot deel tussenzitten. Mijn garagist had me wel al gezegd dat de elektronica op de 996-en wel wat problemen geeft. Daardoor gaat de wagen natuurlijk niet slechter rijden, maar ik hoop dat (als ik 1 heb) dit beperkt blijf en tot niet te veel ergernissen zal leiden 🙄

                  Aan de 993TT heb ik effectief ook gedacht. Qua prestaties gelijkwaardig aan de 996TT en een schitterend uitziende wagen (toch net dat beetje meer dan de 996TT vind ik). Maar voor een 993TT in goede staat met minder dan 100.000 km betaal je al snel 60.000 euro, daar waar je een goede 996TT met eenzelfde aantal km al vindt aan 40-45.000 euro. En die 15-20.000 extra heb ik spijtig genoeg niet onder mijne matras liggen 😉 En ik heb geen zin om een wagen te kopen en hem aan de kant te moeten laten staan van zodra er iets serieus aan mankeert.

                  Heb op de Porsche Francorchamps days trouwens meegereden met een 964 turbo (3.3). Toch ook wel redelijk indrukwekkend als den turbo erbij komt. Maar no way dat ik dergelijke wagen als DD zou gebruiken, daar is die net als de 993TT eigenlijk veel te uniek voor. En de wagen houden als ‘garage queen’ waarmee ik amper 2000 km/jaar mee rijd vind ik dan weer wat zonde. Wat je dan wel hebt is dat het ‘Porsche rijden’ redelijk uniek blijft, daar waar nu, door de 964 C4 als DD te gebruiken, gewenning optreedt 🙄 😳

                    hi Dominique, ben wat laat in de discussie (pas forummer geworden), maar ik heb de laatste 2,5 jaar een dikke 30.000 km afgelegd met m’n 2001 996TT (heeft nu 103.000 km) en wat ik hier al las kan ik grotendeels bevestigen.

                    De 996TT is een echte adrenalinepomp, door de manier waarop ie z’n vermogen afgeeft. Zowel de 993TT als de 997TT, waar ik ook al wat ervaring mee heb, zijn iets lineairder en met een minder merkbaar turbogat. Bij de 996TT is de voortrein iets minder ‘zoekend’ dan bij een gewone 996 C2, terwijl dat bij een 997 TT helemaal niet meer het geval is (deze voelt ongelooflijk strak).

                    De koppeling van de 996TT voelt idd veel lichter dan van een ongeblazen 996 of 997, want ze is hydraulisch bekrachtigd (wel opletten voor versleten actuator, die dan toch zwaar pedaal geeft terwijl je zou denken dat het jouw koppleing zelf is).

                    Ik heb echt met die turbo moeten leren rijden (had voordien M3 E46 en 996 C2 Cab.) omdat ie voortdurend wisselt tussen onder- en overstuur. Meer dan ooit geldt hier voor het bochtenwerk “traag in, snel eruit”, waarbij je ook aanremt tot een stuk in de bocht (kwestie van de druk op de snuit te houden, anders ontsnap je niet aan het onderstuur). Het is ook kwestie van heel slim met het gas te spelen, zodat je net op boost bent bij de apex van de bocht en je er dan onwaarschijnlijk snel “uitgekatapulteerd” wordt. Dat is een onvergetelijke ervaring, want de grip bij het uitkomen is sowieso FENOMENAAL!

                    Als het nat ligt is de 996TT absoluut superieur en in staat tot onwaarschijnlijk snel bochtenwerk. Je houdt het echt niet voor mogelijk hoeveel grip die wagen dan heeft (in mijn ervaring zowel met Pirelli’s als Michelins), in vergelijking met de 2-wiel aangedreven varianten van de 911.

                    Verbruik is idd gemiddeld 14,5l/100km, maar als je gehaast bent en de boost geregeld aanspreekt, klimt het snel naar 16-18l/100 km.

                    Qua onderhoud is het mechanische eigenlijk superbetrouwbaar (gegeven de prestaties) en heb ik vooral wat issues gehad met de electronica (Airbag stuurdoos, gordelslot, antenne van CDR radio). Wel 1 gescheurde leiding gehad met veel witte rook tot gevolg (maar voor de rest zonder erg) en de buis van de linkse turbo die was losgeschoten, waardoor de turbo water en smurrie had opgeschept (en dus moeten vervangen).

                    Ik heb een vrijere uitlaat en K&N filter, maar voor de rest volledig standaard.

                    Mijn ervaring is dus zeer positief en hoewel ik voor de toekomst eerder neig naar een 997 GT3 (Mk1) weet ik nu al dat ik m’n turbootje zéér zou missen!

                    Over het waardeverlies van een 996TT tgo. 997S kan ik me niet echt uitspreken, want ik stel vast dat de 996TT toch veel meer in waarde heeft verloren dan ik hoopte (van 50-55K naar 39-42K in 3 jaar is toch een serieuze depreciatie, me dunkt) en ik denk niet dat die daling al ten einde is. Hoewel het na de 996GT3(RS) ongetwijfeld de beste 996 is, zie ik de 996TT binnen een jaar of 5 eindigen tussen 25K en 30K, dus ver onder een 993TT (die trouwens terug steil lijken te klimmen, of is dit maar een indruk?).

                    Dus verrassende conclusie: zoek een 993TT als je de 911 turbo sensaties wil, maar sterk waardeverlies wil vermijden! 😉

                    [center]

                    Attachments:
                    • 996TTFranco2009small.JPG

                      Exact wat mijn vader zei toen ik hem het (puur theoretische) dillemma R8 vs 997 Turbo voorlegde.

                      The hart want’s what the hart want’s I guess :), had net hetzelfde met mijn eerste zwitserse uurwerk, het is ook het duurdere exemplaar geworden met meer toeters en bellen, en ik heb er geen spijt van 🙂

                        Inderdaad heel subjectief, maar ook mijn mening en dus ook een reden waarom ik voor de 996TT zou willen gaan 😉

                        Desondanks vind ik de 997 (4)S nog steeds een ferm maschien, maar een 996TT blijft wel een ‘Porsche Turbo’, voor mij toch wel 1 van de meest iconische sportwagens op dit moment en ooit bestaan 😉

                        sonar schrijft:

                        Ik vindt wel dat als je TT met een “gewone” S versie vergelijkt de TT toch iets meer van het jongesdroom heeft :). Ongelooflijk subjectief maar daardoor zou ik voor de TT gaan 😆

                          Ik vindt wel dat als je TT met een “gewone” S versie vergelijkt de TT toch iets meer van het jongesdroom heeft :). Ongelooflijk subjectief maar daardoor zou ik voor de TT gaan 😆

                            grotendeels correct vermoedelijk; zeker wat de 996 GT3 betreft tov een ‘gewone’ 997. Maar niet wat de 996 4S betreft vrees ik, want eigenlijk is de 996 4S een van de meest verkochte modellen van de 996 reeks geweest! Veeeeel meer dan een ‘gewone’ 996 carrera 4 bvb! Dus wie hoopte dat de 996 4S een collectorsfavorietje ging worden zoals de 993 4S was er aan voor de moeite…

                              De 996 TT zal (denk ik) minder snel in prijs dalen dan een 997 want de 996 is ouder en heeft al meer waardeverlies ‘geleden’ dan de recentere 997. Maar of de 996 ooit meer waard zal zijn dan de 997?? Uiteindelijk denk ik de wat ‘specialere’ 996-en (TT, GT3, 4S) tov de ‘gewone’ 997 misschien wel.

                              Grtz,

                              Dominique

                              Pascal911 schrijft:

                              Hallo,
                              zou me verwonderen dat een 996 tegenover een 997 in waarde zou stijgen,of zie ik dat fout?
                              Grtz Pascal911

                                Hallo,
                                zou me verwonderen dat een 996 tegenover een 997 in waarde zou stijgen,of zie ik dat fout?
                                Grtz Pascal911

                                  ook verkrijgbaar in de betere Carrefour! 😉 Door tijdsgebrek kom ik niet zo vaak meer in de grote dagbladhandelaar op de Rooigemlaan in Gent, waar ik al mijn autoboekies ging gaan kopen, vandaar dat het de laatste jaren steeds vaker beperkt blijft bij de Top Gear en de RS Magazine, die in de Carrefour verkocht worden… 😥 De ‘betere’ boekjes (wat de degelijkheid van de testen betreft) zoals Auto, Motor und Sport, EVO, CAR en dergelijke zijn dus maar voor heel af en toe nog…

                                    Heel interessant, bedankt voor de info. Het Frans Flat Six ken ik maar RS Magazine niet, waarschijnlijke ook wel te verkrijgen bij de betere dagbladhandel.
                                    P.S. Frans is normaal gezien en spijtig genoeg wel degelijk een probleem maar voor dergelijke zaken kan ik me daar wel boven zetten 😉

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.