- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 12 maanden geleden door .
-
Discussie
-
4 februari 2011 om 11:10
Vandaag een brief gekregen van onze vrienden van de verkeersbelasting.
Ik heb vorig jaar (2010), mijn 911 van 1986 gekocht in Duitsland en ingevoerd op 5 oktober 2010 bij de douane in Hasselt. De wagen is met de aanhanger afgehaald en heeft dus niet op Belgische bodem gereden. Ik heb specifiek tegen de douanebeambte gezegd dat de wagen pas ingeschreven wordt in de loop van 2011.
In oktober heb ik onmiddelijk de homologatieprocedure ingezet en deze was in orde op 29 november 2010. Op dezelfde dag heb ik de auto aangeboden met Z-garageplaten aan de autokeuring. De auto werd goedgekeurd en op 1 december ga ik naar het DIV in Alken om hem in te schrijven omdat ik vernomen had dat vanaf 1 januari 2011 de BIV anders zou berekend worden, lees duurder. Ik wou zeker spelen en de auto nog inschrijven voor 1 januari 2011.
Ik krijg een papier mee dat alles in orde was en vrijdag 3 december 2010 levert de postbode mijn nieuwe Europese nummerplaat af. Ik controleer alles en zie dat op mijn inschrijvingsbewijs staat bij type brandstof: DIESEL. Ik terug naar het DIV met vermelding dat er geen enkele Porsche 911 bestaat met een dieselmotor en dat ze een fout hebben begaan. Gelukkig begreep de vriendelijke dame me en een week later kreeg ik een nieuw inschrijvingsbewijs met de vermelding BENZINE. Op 16 december 2011 breng ik de plaat terug binnen bij DIV en krijg een bericht van schrapping. Ik heb de plaat dus 14 dagen in mijn bezit gehad.
Mijn verzekeringsagent vertelde me dat als je een plaat aanvraagd en terugstuurd binnen dezelfde kalendermaand men geen verkeersbelasting diende te betalen.Nu komt het; ik krijg dus een van de Vlaamse belastingdienst een brief dat ik verkeersbelasting dien te betalen voor de maanden oktober en november 2010, omdat ik op 5 oktober 2010 de auto heb ingevoerd + ambtshalve tot en met de maand van inschrijving?!
Zij beweren dat een ingevoerd voertuig verplicht ingeschreven dient te worden vanaf de dag van invoer?! (artikel 22 § 1 WIGBM, dit artikel is nergens te vinden), en MOET dus, volgens hen, een voertuig inschrijven bij invoer.
En wat als men een wrak, restauratieproject of museumvoertuig invoerd waarmee men niet op de opnbare weg komt?!Zij zeggen dat mijn auto dus ingeschreven is vanaf 5 oktober 2010 op de Europese nummerplaat, mij toegekend op 1 december 2010?! Europese nummerplaten zijn pas in omploop vanaf 15 november!!!
Voor alle duidelijkheid, de auto heeft, buiten met geregistreerde Z-garageplaten nog geen meter gereden op Belgische bodem, ook nu nog niet.
Kostenplaatje 156,24 euro
Ik kan wel een bezwaarschrift indienen voor 26 februari 2011.
Nu mijn vragen?
Kan men iemand verplichten zijn voertuig in te schrijven, zoals zij beweren?
Heeft iemand dit reeds meegemaakt en wat doe ik hiermee?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.