Verkeersbelasting op ingevoerd voertuig ???

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Verkeersbelasting op ingevoerd voertuig ???

  • Maker
    Discussie
  • Vandaag een brief gekregen van onze vrienden van de verkeersbelasting.

    Ik heb vorig jaar (2010), mijn 911 van 1986 gekocht in Duitsland en ingevoerd op 5 oktober 2010 bij de douane in Hasselt. De wagen is met de aanhanger afgehaald en heeft dus niet op Belgische bodem gereden. Ik heb specifiek tegen de douanebeambte gezegd dat de wagen pas ingeschreven wordt in de loop van 2011.

    In oktober heb ik onmiddelijk de homologatieprocedure ingezet en deze was in orde op 29 november 2010. Op dezelfde dag heb ik de auto aangeboden met Z-garageplaten aan de autokeuring. De auto werd goedgekeurd en op 1 december ga ik naar het DIV in Alken om hem in te schrijven omdat ik vernomen had dat vanaf 1 januari 2011 de BIV anders zou berekend worden, lees duurder. Ik wou zeker spelen en de auto nog inschrijven voor 1 januari 2011.
    Ik krijg een papier mee dat alles in orde was en vrijdag 3 december 2010 levert de postbode mijn nieuwe Europese nummerplaat af. Ik controleer alles en zie dat op mijn inschrijvingsbewijs staat bij type brandstof: DIESEL. Ik terug naar het DIV met vermelding dat er geen enkele Porsche 911 bestaat met een dieselmotor en dat ze een fout hebben begaan. Gelukkig begreep de vriendelijke dame me en een week later kreeg ik een nieuw inschrijvingsbewijs met de vermelding BENZINE. Op 16 december 2011 breng ik de plaat terug binnen bij DIV en krijg een bericht van schrapping. Ik heb de plaat dus 14 dagen in mijn bezit gehad.
    Mijn verzekeringsagent vertelde me dat als je een plaat aanvraagd en terugstuurd binnen dezelfde kalendermaand men geen verkeersbelasting diende te betalen.

    Nu komt het; ik krijg dus een van de Vlaamse belastingdienst een brief dat ik verkeersbelasting dien te betalen voor de maanden oktober en november 2010, omdat ik op 5 oktober 2010 de auto heb ingevoerd + ambtshalve tot en met de maand van inschrijving?!

    Zij beweren dat een ingevoerd voertuig verplicht ingeschreven dient te worden vanaf de dag van invoer?! (artikel 22 § 1 WIGBM, dit artikel is nergens te vinden), en MOET dus, volgens hen, een voertuig inschrijven bij invoer.
    En wat als men een wrak, restauratieproject of museumvoertuig invoerd waarmee men niet op de opnbare weg komt?!

    Zij zeggen dat mijn auto dus ingeschreven is vanaf 5 oktober 2010 op de Europese nummerplaat, mij toegekend op 1 december 2010?! Europese nummerplaten zijn pas in omploop vanaf 15 november!!!

    Voor alle duidelijkheid, de auto heeft, buiten met geregistreerde Z-garageplaten nog geen meter gereden op Belgische bodem, ook nu nog niet.

    Kostenplaatje 156,24 euro

    Ik kan wel een bezwaarschrift indienen voor 26 februari 2011.

    Nu mijn vragen?

    Kan men iemand verplichten zijn voertuig in te schrijven, zoals zij beweren?

    Heeft iemand dit reeds meegemaakt en wat doe ik hiermee?

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • maar ik zou ook nooit gereageerd hebben op “diesel” op eerste document, en gewoon zo gaan rijden zijn.[/quote]

      Ik was dit ook eerst niet van plan maar ze gaan in de toekomst de diesels zwaarder belasten en daarom toch maar voor een 911 benzine gekozen

        bladerunner schrijft:


        Zij beweren dat een ingevoerd voertuig verplicht ingeschreven dient te worden vanaf de dag van invoer?! (artikel 22 § 1 WIGBM, dit artikel is nergens te vinden), en MOET dus, volgens hen, een voertuig inschrijven bij invoer.
        En wat als men een wrak, restauratieproject of museumvoertuig invoerd waarmee men niet op de opnbare weg komt?!

        zeker niet mijn oldtimer staat al meerdere jaren in B zonder inschrijving, komt uit USA

        maar ik zou ook nooit gereageerd hebben op “diesel” op eerste document, en gewoon zo gaan rijden zijn.

        Anoniem

          Dat wist ik niet dat dat nu onder een andere bevoegdheid valt 😳
          in ieder geval succes verder.

            Voor mij is het ook allemaal logisch maar niet volgens de dienst verkeersbelastingen. Mijn auto had idd geen geldig gelijkvormigheidsattest en kon dus ook niet ingeschreven worden maar zij denken daar ogenschijnlijk anders over, zij bezien de auto als een melkkoe.
            Probleem is dat deze belasting vanaf 1 januari 2011 een bevoegdheid van de Vlaamse regering is. Deze diensten zitten in Aalst. Ik heb enkel een naam, adres en een algemene kiosk-telefoonnummer 1700 waar je van het kastje naar de muur gestuurd word en waar men dus de dame in kwestie niet te spreken krijgt. Ook geen emailadres. Ik kan enkel schriftelijk reageren en dan nog voor 26/02/2011, wat ook al niet wettelijk is daar de wettelijke termijn op een bezwaarschrift 3 maanden is.
            Ik zal zeker bezwaar indienen want ik ben echt niet van plan om te betalen.

            Anoniem

              Ik begrijp uw probleem niet zo goed.
              Ik heb vorig jaar ook zulk een aangetekend schrijven gekregen.
              Ik heb toen gewoon een email verstuurd naar de mevrouw die mij de brief heeft gestuurd.
              1 dag later kreeg ik uitstel van betaling tot ik de auto inschrijf.
              Ik heb in de brief vermeld dat het onmogelijk was mijn porsche in te schrijven zonder geldig gelijkvormigheid attest. Die procedure was toen nog bezig.
              Voor u geld toch hetzelfde.
              De overheid weigert uw auto in te schrijven omdat de nodige documenten ontbreken dus mag jij niet rijden en hoeft u toch ook geen taks te betalen. Lijkt mij logisch.
              Succes met het verdere verloop van de zaak.

                Ik heb bij de douane gemeld, dit staat trouwens op papier, dat ik pas met de auto zou rijden in 2011.

                  Dus als ik een P invoer voor louter in mijne living te zetten en met de tijd weer verkoop zou ik toch BIV en rijtaks betalen? ➡ ❓ ❓

                  da van die living zetten was maar een bedenking hé 😆 😆 😆

                    Heb ook hetzelfde meegemaakt. Maar na een mail verstuurd te hebben met de verklaring dat ik het voertuig niet dadelijk in het verkeer bracht, heb ik niets moeten betalen.
                    Je kan een dergelijke brief voorkomen door aan de douane te melden (tijdens het invoeren van het voertuig)dat de wagen niet onmiddellijk in het verkeer wordt gebracht.

                      Ook ongeveer hetzelfde voor gehad. Audi TT gekocht in Duitsland, ook langs douane geweest voor in te schrijven. Maar waren nog niet langs keuring geweest wegens het beginnen te twijfelen als we er zelf mee zouden rijden of niet. na een goed maand beslist om hem terug te verkopen, maar de verkoop heeft met de crisis een goede 7a8 maand geduurd… Maar na een goede 6maand ook brief met betaling voor de wegentaks te betalen… Ook niet mee rond gereden, enkel stil gestaan in de garage. Maar de staat gaat er dus gewoon van uit dat je zonder geldige nummerplaat en verzekering zit rond te rijden.
                      Vele mails, en brieven gestuurd maar allemaal niets uitgehaald. Hebben moeten betalen alsook nog een bewijs moeten leveren dat de wagen verkocht was.
                      Toen moest de koper mee naar de keuring voor verkoop, samen met mijn garagist op Z platen om te bewijzen dat hij de nieuwe eigenaar was, anders moest ik hem eerst inschrijven op mijn naam, en dan weer keuren voor verkoop… Ongeloofelijk hier in België, ze plukken hier iedereen zo kaal die er voor werkt…

                      Mvg Bert

                      Anoniem

                        Voor mij hetzelfde verhaal.
                        P ingevoerd in april 2010.
                        In September een rekening voor rijtaks en biv.
                        In heb enkel een email gestuurd naar het adres op de aanslagbiljet om te melden dat de Porsche nog niet rijd in Belgie.
                        2 dagen later bevestiging van hun dat ik niet moet betalen tot ik de auto inschrijf.
                        Wat dus in Maart zal gaan gebeuren.

                          Mij is hetzelfde overkomen bij een bijna identieke situatie (import jaguar uit D).
                          Na een bezwaarschrift en herhaalde mails hebben ze de taks kwijtgescholden met uitzondering van de ene maand waarin de nummerplaat is afgeleverd. (ik heb het mailadres en de naam nog v/d dame waarmee ik gecorrespondeerd heb. dus PM me maar als je dit of ander advies nodig hebt)
                          Men interpreteert hier de wet dus in het voordeel van de schatkist. Hoe zou dat toch komen want er bestaat geen gemakkelijkere melkkoe dan de Vlaamse automobilist 👿
                          Er staat in de geciteerde wettekst (+ een verwijzing naar een andere wettekst) dat je een voertuitg ZO SNEL MOGELIJK moet invoeren, niet onmiddellijk. (das zoals BHV onverwijld splitsen anno 2007 🙂 ) Dus bij een voertuig dat rijvaardig is, is dit binnen een redelijke termijn. En voor een import moet je persoonlijk naar een DIV antenne. Dat kan al niet elke dag want er moet een douanebeamte aanwezig zijn en het moet ook nog in je eigen agenda passen. Verlof nemen kan bijv niet zomaar als je in het onderwijs, de bouwsector, … werkt.
                          Het gemakkelijkst in jouw geval is het voorleggen van een betalingsbewijs van het huren of gebruiken van de autotrailer voor het vervoer van D naar B.
                          Ik kon in mijn geval ook nog een rode keuringskaart voorleggen (rubberen beschermhoes van de stuurinrichting gescheurd) en de aankoopfactuur van de wisselstukken. Dit heeft alles bij mekaar meerdere weken geduurd en na meerdere weken ben ik met een groene kaart door de aankoopkeuring geraakt met ZZ-platen. Men kon mij geen wegentaks doen betalen voor een voertuig dat de openbare weg niet op MAG volgens de keuring hè.
                          Ik zou er desnoods een advocaat voor ingeschakeld hebben en heb dit ook duidelijk laten verstaan aan DIV. Soms helpt een beetje stoere taal dus, maar mijn devies: doe het alleen indien je nadien ook daadwerkelijk verdere stappen zou zetten.

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.