Wim, misschien ben je hier al iets mee :popcorn:
3. Verbouwingen voor voertuigen bestemd voor wedstrijden
Naargelang de doorgevoerde verbouwingen worden de voertuigen in twee categorieën opgesplitst.
3.1 Categorie 1
Voor de voertuigen van categorie 1, bestemd voor wedstrijden, zijn enkel de hierna opgesomde wijzigingen toegelaten :
1. Montage van een veiligheidsbeugel, volgens schets, uitgevoerd in buizen van koud getrokken staal, zonder lassen.
2. Naast de reglementaire gordels is het plaatsen van een harnas toegestaan. De vasthechting ervan mag niet gebeuren op de bevestigingen van de zetel.
3. Speciale zetels, de zogenaamde « kuipzetels », waarvan de vasthechting moet gebeuren door middel van bouten, platen en tegenplaten, moeten niet noodzakelijk de oorspronkelijke glijbanen gebruiken.
4. Facultatieve montage van een buitenaf bedienbare stroomonderbreker.
5. Facultatieve montage van een zwaardere brandblusser dan diegene die verplicht is.
6. Mogelijkheid om beschermingen aan te brengen rond het carter en de brug, op voorwaarde dat ze bevestigd zijn door middel van bouten en kunnen verwijderd worden voor de technische keuring.
7. Mogelijkheid om trekhaken vooraan en achteraan te bevestigen, die gelijkwaardig zijn aan de originele.
8. Mogelijkheid om bijkomende sluitingen op de motorkap en het kofferdeksel te plaatsen, op voorwaarde dat de oorspronkelijke sluitingen behouden blijven.
9. De benzinepomp mag naar de kofferruimte verplaatst worden, op voorwaarde dat die degelijk wordt bevestigd en zich in een gasdichte doos bevindt. De leidingen die bij deze gelegenheid zouden gewijzigd worden dienen hogedrukleidingen te zijn, en er mag geen enkele verbinding aanwezig zijn in de passagiersruimte.
10. Mogelijkheid om een verstevigingsstang te plaatsen tussen de koppen van de schokdempers, op voorwaarde dat deze met bouten bevestigd wordt aan de bestaande verankeringspunten.
3.2 Categorie 2
Alle andere types van wijzigingen bestemd voor wedstrijden worden ondergebracht in categorie 2.
3.3 Welke documenten zijn vereist ?
De voertuigen bestemd voor wedstrijden moeten beschikken over een aanvullend attest voor voertuigen bestemd voor wedstrijden dat uitgereikt wordt door één van de volgende bevoegde federaties :
•NSC (Nationale Sportieve Commissie),
•ASAF (Association Sportive Automobile Francophone)
•VAS (Vlaamse Autosport Federatie)
Het attest dat afgeleverd wordt door één van deze twee laatste federaties moet medeondertekend worden door de NSC.
Een bijlage bij dit attest herneemt de verscheidene verbouwingen op een individuele technische fiche. ! Opgelet: het attest heeft een beperkte geldigheidsduur.
3.4 Afgeleverde documenten
Categorie 1
Een groen keuringsbewijs met beperkte geldigheidsduur van 1 jaar wordt afgeleverd. Het wedstrijdvoertuig wordt toegelaten tot het normale verkeer.
Categorie 2
Een rood keuringsbewijs met beperkte geldigheidsduur van 6 maand wordt afgeleverd. Het wedstrijdvoertuig wordt in beperkte mate tot het normale verkeer toegelaten, d.w.z. op de heen- en terugweg van en naar de woonplaats van de eigenaar of naar de garage waar het voertuig wordt voorbereid op de wedstrijd, en ook op de weg naar de technische keuring of de keuring van de bevoegde federaties (CSN-ASAF-VAS).