verkopen: cash/cheque: hoe controleren?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen verkopen: cash/cheque: hoe controleren?

• Maker
    Discussie
  • Vraagje: (misschien is het al eens besproken, maar ik vind er niet meteen iets over terug)

Mijn mini staat te koop, en ik heb zo de indruk dat velen van ver willen komen, en hem graag meteen zouden meenemen (als ik maar akkoord ga met hun lage bod). Nu zou ik niet graag de auto meegeven, om dan achteraf te merken dat ik in het zak gezet ben en een valse cheque, of vals geld gekregen heb.

Is de enige manier hen het geld te laten overschrijven, en dus de auto maar meegeven een paar dagen later?
    Me dunkt hebben ze niet noodzakelijk veel zin om nog terug te keren uit het verre Wallonie etc.
    Hoe weet je zeker of een cheque wel degelijk echt is? Of hun cash geld?
    Als ze ‘s avonds komen kan ik niet meteen naar een bank rijden om te gaan checken natuurlijk.

Ondertussen ben ik het ook zo wat beu van telefoons te krijgen, belachelijke boden te moeten afslaan, over de telefoon over de prijs onderhandelen en dan uiteindelijk niks meer te horen. De nieuwe is ondertussen geleverd, en voor mijn part vertrekt de mini dan maar voor wat minder dan ik eigenlijk had gewild. Maar hoe ben je zeker van je geld?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
    • Weg = weg, je kan er maar vanaf wezen! :drink:

Daar heb ik al lang geen verhaal meer tegen, wie gaat bewijzen dat ik dat specifieke geld van hem gekregen heb? Als ik al kan achterhalen wie het echt is! Ondertussen ben ik dan ook nog eens mijn geld kwijt omdat het in beslag genomen wordt.

Ik heb al lang ervaren dat het in dit apenland niet gaat om wie gelijk heeft of eerlijk is, het gaat om wie de lelijkste advocaat betaalt die het best de andere partij kan zwartmaken. En als het over ‘kleine’ bedragen gaat moet je er al helemaal niet aan beginnen want het kost je al snel meer dan wat het je ooit kan opbrengen.

Af en toe moet je wat relativeren, en als je aan het einde van de dag tevreden kan zijn met hoe je zelf in het leven staat, dan is de rest maar bijzaak. Naar alle waarschijnlijkheid zal de automaat de briefjes gewoon slikken, en is er niet eens iets aan de hand.

[quote=”crossbytje” post=220284]… Wil de bankautomaat het niet, dan geef ik het wel cash uit, het brengt toch niks op op de bank.[/quote]

zou ik niet doen!?!
          bij het eerste biljet dat door de automaat als niet echt geweigerd word direct stoppen. anders ben jij de pineut omdat alle vals geld ingehouden wordt en natuurlijk niet op je rekening wordt bijgeschreven !!
          de koper opbellen, droogjes zeggen dat hij de keuze heeft; ofwel echt geld brengen ofwel aangifte aan z’n broek wegens valsmunterij. dan hoeft hij zelfs geen twee keer na te denken om te kiezen.
          in dit apenland staat op drukken van vals geld een zwaardere straf dan bijv. een passionele moord 😐

De auto is weg, gisteren meegegeven voor veel te weinig geld met de eerste die langs kwam.
            Had de advertentie verwijderd en een nieuwe gemaakt, waarna de telefoon weer niet stopte met rinkelen. Er was er ene die ‘s avonds nog wou komen, voor een prijs waarvan ik dacht, ok als het echt moet. Dan beginnen ze natuurlijk nog wat te lullen over een onvermijdelijk putje steenslag, of de remmen, of de zware koppeling…
            Er ging vandaag ook nog iemand komen waarvan het startbod nog 500 euro hoger lag, maar tussen bellen en zeggen dat ze gaan komen en effectief komen is er nog een groot verschil heb ik al gemerkt. Enfin, die mens was hier, had geld bij, dus heb ik hem maar meegegeven.
            Ik moet maar denken dat het dan de laatste keer was dat ik er mijn broek aan scheurde zeker?

Maargoed, weer on topic, cash betaald, gecontroleerd met een lamp en het zag er allemaal goed uit. Wil de bankautomaat het niet, dan geef ik het wel cash uit, het brengt toch niks op op de bank.

Rustig blijven en geduld oefenen, dan doe je de beste zaken 😉
              Er komt zich binnenkort wel iemand aanbieden die er echt voor gaat.

Ik heb em niet meer gehoord. Ik vraag me toch echt af wat hun motief is. Ok, deze wou per overschrijving betalen, en waarschijnlijk dus niet met zijn eigen geld. Maargoed, nadat hij is komen kijken zijn we overeengekomen dat het cash moest zijn. Als het daar stopt voor hen, waarom bellen ze mij dan zelf nog op om de afspraak die hij gemist heeft nog te verplaatsen, naar een tijdstip waarop hij dan weer niet afkomt… Ik snap niet dat hij dan nog moeite doet…

Ondertussen is er nu ook een Portugees geïnteresseerd.

Ik ben het echt beu aan het worden. Als het zo voort gaat, dan moet ik hem straks weggeven en nog geld toesteken ook!

Vandaag is maandag, maar om één of andere reden zit hij in Duitsland en lukt het niet vandaag. Woensdag normaal wel.
                  De ontknoping laat dus nog wat op zich wachten…

Tsja, je moet wel, een auto verkopen doe je doorgaans maar heel af en toe. De laaienlichters doen het dagelijks …

Leuk dat je ons op de hoogte houdt. Spannend! :popcorn:

Ik heb ondertussen op zijn adres volgende zaak gevonden: Trade cars VIP
                      Momenteel staat er een oudere mini diesel als de mijne te koop voor €14900. Zeker €7000 opties minder, maar ook 120000km minder (tenzij teruggedraaid). Ik heb er al iets meer vertrouwen in.
                      Als hij maandag effectief naar Spanje vertrekt, dan hou ik toch deze site even in de gaten, zien wat hij ervoor zal vragen…

Ik ben ook zo hoor.
                        Ben wellicht zelf veel te wantrouwig.

Waarschijnlijk ben ik wel extra voorzichtig, per slot van rekening ben ik al eens van diezelfde mini bestolen geweest door een kandidaat-koper 4 jaar geleden. Meer daarover in mijn voorstel-topic.
                          Een mens zou voor minder achterdochtig worden.

Waar gaat het toch naartoe met de wereld 🙄
                            We zijn al bang als we iets te koop zetten :bounce: je weet natuurlijk nooit wie en wat eropaf komt.

Ik had vandaag een Spanjaard(!) op bezoek die mij vorige week had opgebeld en bij mijn ‘beste prijs’ meteen had toegezegd. Hij ging ook vorige week direct komen, maar ik heb niemand gezien. Er was iets tussengekomen en hij moest de dag erna sowieso terug naar Spanje was zijn verhaal.
                              Om zeker te zijn van zijn koop wou hij wel meteen 1000 euro voorschot overschrijven, en dan deze week ergens de auto komen halen.
                              Met enige argwaan ivm zo’n overschrijvingen, die dan mogelijk achteraf van een gehackte rekening van iemand anders zijn en worden teruggestort, heb ik dus gezegd dat ik hem niet wil reserveren, en geen voorschot hoef. Als hij deze week nog niet weg was, dan mocht hij er gerust om komen en wou ik alleen cash geld.

Uiteindelijk belt hij mij vandaag opnieuw op, en komt ook effectief langs. 3 struise mannen in een nieuwe Mercedes C break met Spaanse nummerplaten. (Ik had ook al wat volk uitgenodigd om hier niet alleen te zijn.)
                              Eén ervan spreekt Frans, de andere 2 enkel Spaans, ene die duidelijk enkel chauffeur is, de andere lijkt wat technische kennis te hebben. Ze kijken wat naar de auto, die ziet er piekfijn uit en we doen een ritje.
                              Alles is goed. Ze willen de helft cash en de helft via overschrijving betalen.
                              Hmmm, ik maak duidelijk dat ik enkel cash wil, en uiteindelijk gaat hij akkoord, het ziet er wel een redelijke mens uit.
                              Normaalgezien komen ze maandag terug, met voldoende cash. Dat gaat meteen onder de lamp en als het er goed uitziet, dan mag hij de mini meenemen.

Ik ben benieuwd… Ik ben zeer op mijn hoede, ik vertrouw het toch nog geen 100%. Maandagavond zorg ik alvast dat er weer wat volk aanwezig is hier.

wordt vervolgd…

CASH is KING :coolness:

… gedeelte van het geld in de automaat storten – verminder je het risico van vals geld … en hou je nog wat “niet-wit” geld achter de hand 😉

Banktransacties kan – als het direct op jouw bank komt te staan. In NL is dat inderdaad zo als de rekeningen bij dezelfde bank lopen.

Checks – is voor mij een No Go … én zo ook bank-transfers van Western Union 💡

[quote=”PatrickB” post=217780]Gecertificeerde cheque: de trekker heeft de garantie dat het chequebedrag tot het einde van de looptijd beschikbaar is op de rekening.[/quote]

Kameraad van mij heeft een gestolen cheque ontvangen… Ook vals paspoort van de verkoper gekopieerd. Bank heeft de cheque aanvaard (het was uiteindelijk wel een echte) en pas na een week laten weten dat hij naar z’n geld kon fluiten (bijna 30000 €), niettegenstaande ze in de bank de cheque aanvaard hadden …
                                  Dus zelfs IN de bank overdag geen garantie met een cheque …

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.