verkopen: cash/cheque: hoe controleren?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen verkopen: cash/cheque: hoe controleren?

• Maker
    Discussie
  • Vraagje: (misschien is het al eens besproken, maar ik vind er niet meteen iets over terug)

Mijn mini staat te koop, en ik heb zo de indruk dat velen van ver willen komen, en hem graag meteen zouden meenemen (als ik maar akkoord ga met hun lage bod). Nu zou ik niet graag de auto meegeven, om dan achteraf te merken dat ik in het zak gezet ben en een valse cheque, of vals geld gekregen heb.

Is de enige manier hen het geld te laten overschrijven, en dus de auto maar meegeven een paar dagen later?
    Me dunkt hebben ze niet noodzakelijk veel zin om nog terug te keren uit het verre Wallonie etc.
    Hoe weet je zeker of een cheque wel degelijk echt is? Of hun cash geld?
    Als ze ‘s avonds komen kan ik niet meteen naar een bank rijden om te gaan checken natuurlijk.

Ondertussen ben ik het ook zo wat beu van telefoons te krijgen, belachelijke boden te moeten afslaan, over de telefoon over de prijs onderhandelen en dan uiteindelijk niks meer te horen. De nieuwe is ondertussen geleverd, en voor mijn part vertrekt de mini dan maar voor wat minder dan ik eigenlijk had gewild. Maar hoe ben je zeker van je geld?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 36)
    • Oja, ik heb zo’n UV lamp controle spul gehaald, ingeval ze met cash komen. Zo heb ik ook net 1000€ gecheckt voor een setje winterbanden die ik verkocht heb.

De link naar de auto staat ondertussen hier: http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/278441953

(Vorige werkt niet meer)

Optie 1 telt tegenwoordig voor niemand meer zoals eerder vermeld :censored:

Slechts 3 veilige manieren die wij ook toepassen in de autohandel (wagens van 1000eu tot 150000eu)

-als particulier: cash storten bij belfius of kbc. biljetten worden direct op echtheid gecontroleerd.
            -cheque samen met koper naar bank brengen.
            -overschrijving

gr

Enkel overschrijving aanvaarden!
              Zelf de geldautomaten aanvaarden tegenwoordig vals geld, ik kan er van meespreken :what:

Omdat het dikwijls garagisten zijn die hun cash (zw*rt) geld kwijt moeten, en ze geen zin hebben om twee keer te rijden.
                Ik zou em natuurlijk liever aan particulieren verkopen, maar 95% van de interesse komt van garagisten. Ik ben het ondertussen ook beu aan het geraken en neig ernaar hem dan toch maar weg te geven voor een lager bod.

Ik zou enkel overschrijving aanvaarden. Dan ben je toch het zekerste? Waarom zou een koper dit niet willen doen?

Ok, een cheque is inderdaad ambetant, tenzij die gecertificeerd is, wat betekent dat die uitgeschreven wordt door een bank, enkel in geval dat er voldoende geld beschikbaar is, dat geld wordt direct vastgezet op een rekening van de bank zelf, en kan enkel geïnd worden door degene aangeduid op de cheque.
                    Enige probleem: ze kunnen gerust zo’n goed uitziende cheque namaken, dus je moet er ook direct mee naar de bank.
                    Ik denk enkel cash te aanvaarden, en er zelf direct mee naar de bank of automaat te rijden.

Overschrijven is het beste.

Bankcheque is bullshit. Als je deze als koper gebruikt OK, maar als verkoper ben je pas zeker na (wettelijk volgens mijn bank, Belfius) 8 werkdagen wachten. Hallo…, 8 dagen onzekerheid? :loser:

Overschrijving en niets anders. Een bankcheque geeft geen waterdichte garantie. Cash kan je gaan storten (vb. Belfius heeft dat) maar dan moet je oppassen met het max. bedrag dat cash mag betaald worden. Bank moet bij verdacht hoge transactie dit melden.

overschrijven zoals cabrio Wim zegt gebeurt blijkbaar in NL in real time. in belgenland duurt een geldtransactie tss 2 banken minstens één overnachting. en zolang de overschrijving het proces van verrekening niet gepasseerd is kan de overschrijver de transactie nog altijd annuleren. dus die piste kan je in Belgie niet veilig nemen.
                          voor 8K zou ik op m’n werk een paar uren recup nemen en overdag met de koper bij jouw bank langs gaan.
                          wat mushroom zegt klopt 100% een auto verkopen = rijd met de koper langs de bank en daar doet die zijn ding
                          met één nuance: je kan in belgie zonder volmacht niet zomaar cash geld storten op andermans rekening (= anti wit-was maatregel) maar dat is in deze situatie geen punt.

Mijn bankdirecteur zijn advies is ook de bankautomaat met biljetteninvoer gebruiken. 100% zeker dat ze echt zijn, staat meteen op je rekening en kan buiten de kantooruren.

Toen ik een paar jaar geleden eens “doorvroeg” bij mijn bank kreeg ik te horen dat zelfs een bankcheque geen garantie geeft.
                              Sindsdien, als ik een auto verkoop, rij ik met de koper langs de bank en hij moet daar maar zijn ding doen.

Je kan ook nog bij de eerste bezichtiging de deal maken, vervolgens wachten tot het geld op je rekening staat, het bedrag voor de zekerheid even door boeken naar een andere rekening en zorgen dat er geen saldo meer op die rekening staat. Vervolgens kun je dan je laatste ritje gaan maken als je de auto zelf af gaat leveren (als het te ver voor ze is om hem op te pikken).

Als men echt wil, dannuh laten ze het toch niet afketsen op de procedure zekers …

Suc6 met de verkoop!

Ik denk dat ik me zo’n marker ga aanschaffen ook, en geen cheques ga aanvaarden, alleen cash.

Hier staat hij (onder andere) http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/276923415
                                  Hij mag weg voor €8500.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 36)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.