Vermogentest laten doen bij Kempower

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Vermogentest laten doen bij Kempower

• Maker
    Discussie
  • Heb verleden week een vermogentest laten doen bij Kempower in Lummen,het is misschien een bekwame tuner maar wat betreft mensvriendelijkheid is hij één van de onvriendelijkste mensen die ik ken.
    Je mag bij de test niet aanwezig zijn,je moet in een hokje ofwel buiten wachten voor de veiligheid volgens hem.Als je in de shop binnenkomt kan het een paar uur duren voor er zelfs iemand in de winkel komt.Voor mij is dit de eerste en de laatste keer dat ze er mij zien,je krijgt een grafiekske en een héél klein beetje uitleg,liefst zo kort mogelijk..Zeer triestig,maar binnenkort heeft een kameraad tuner van mij ook een 4 wiel aangedreven testbank en die zou dan 100 euro vragen voor 3 runs waar ze bij Kempower slechts 1 run doen en daar betaal je dan 125 euro voor..Het goede nieuws was wel dat mijn Porsche 566pk en 790NM koppel heeft …

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
    • [quote=”dixie” post=33707]Heb verleden week een vermogentest laten doen bij Kempower in Lummen,het is misschien een bekwame tuner maar wat betreft mensvriendelijkheid is hij één van de onvriendelijkste mensen die ik ken.
      Je mag bij de test niet aanwezig zijn,je moet in een hokje ofwel buiten wachten voor de veiligheid volgens hem.Als je in de shop binnenkomt kan het een paar uur duren voor er zelfs iemand in de winkel komt.Voor mij is dit de eerste en de laatste keer dat ze er mij zien,je krijgt een grafiekske en een héél klein beetje uitleg,liefst zo kort mogelijk..Zeer triestig,maar binnenkort heeft een kameraad tuner van mij ook een 4 wiel aangedreven testbank en die zou dan 100 euro vragen voor 3 runs waar ze bij Kempower slechts 1 run doen en daar betaal je dan 125 euro voor..Het goede nieuws was wel dat mijn Porsche 566pk en 790NM koppel heeft …[/quote]

Inderdaad niet bepaald klantvriendelijk, en alles duuuuurt een eeuwigheid, zelfs als ge een paar onderdelen gaat halen die dan nog eens verkeerd blijken te zijn, maar daar heeft hij de perfecte uitleg voor 🙄
      Mij zien ze hier ook niet meer, stelt weinig voor.

Mich en SimonSays: Prachtig 😀

SidewindR.

Protomotive is één van de bekendste tuners in de USA, deze kerel tunes porsches al zeker 20 jaar,ik heb er verscheidene emails naar gestuurd en die werkt vooral met de K24 met een compressorwiel van een mitsibushi die goed is tot 700pk de FPR word wel veranderd naar 5 bar en er worden externe wastegates controllers geplaatst,maar intern word er niks gewijzigd.
          Over de uitlaatgassen en ontsteking kan ik niks zeggen,compressie word niet veranderd,het octaangehalte in de USA is 91 of 92 octaan maar je kan er ook racefuel krijgen van 100 octaangehalte..Er rijden ook al een paar porsches 996TT rond met 1000pk volgens het forum.
          Als je eens graag een praatje maakt mag je altijd eens afkomen,ik woon in Heist op den Berg..

is deze morgen te bezichtigen in Spa? 😆 …ben wel beniewd om es een praatje te maken dan.

Klein vraagje: die USA kerels die 700pk hebben zonder compressie te verlagen, verlaten die het ontstekingstijdstip dan niet vrij veel? Lopen die hun uitlaatgastemperaturen niet te hoog op?…op hoeveel oktaan rijden die? (ik weet niet hoeveel octaan men tegenwoordig kan tanken daar)
            …ik denk gewoon luidop…ben benieuwd naar je antwoord:wink:

Ik kijk elke dag op de Amerikaanse forums,daar tunen ze de 996TT tot 700 pk zonder intern iets te wijzigen,er worden natuurlijk wel grotere turbo’s gemonteerd om aan dit vermogen te komen.Met mijn K16/24 turbo is 1.2 bar het maximum omdat anders zoals al verteld de ingeblazen lucht te heet word en er vermogenverlies optreed,ik heb een europipe uitlaat met minimale tegendruk en ook koudere bougies gemonteerd,andere injectoren en een grotere FPR zijn voor mijn vermogen zeker niet nodig,ik heb een wideband air fuel meter gemonteerd en mijn waarde onder vol gas is perfekt 11.7/1.
              Ik heb een maand geleden eens getest tegen een identieke 996TT met de gewone K16 op 1 bar druk en daar rijd ik gewoon van weg zonder problemen dus ik denk dat mijn 996TT wel goed is afgesteld.Het gevoel van 507 naar 566pk in vermogen is natuurlijk niet zo spectaculair maar als je de 2 naast elkaar zet is er wel een groot verschil..Ik heb al verscheiden rappe wagens gehad in mijn leven maar dit is toch wel echt een buitenbeentje,telkens ik er mee rij krijg ik steeds een 😀

Nog even toevoegen dat bij zo’n operaties ook nog volgende punten komen kijken:

1. Betere toevoer brandstof:
                * grotere injectoren (of meerdere injectoren)
                * optimalisering van de aanvoer naar injectoren (grotere fuel rail)
                * stabiele druk in de brandstoftoevoer (fuel pressure regulator)
                * goede aanvoer van de brandstof uit de tank (brandstofpomp met hoge capaciteit, of meerdere pompen)

2. Betere ontsteking:
                * Betere bougies (men spreekt dan van koudere bougies)
                * Betere stroomtoevoer naar de bougies (bougiekabels)
                * enzoverder

3. Alles op mekaar afstemmen:
                * Programmatie van de motorsturing op maat.

Maar nu zijn we al ver aan’t gaan 😉

En aangezien druk niet het doel is, maar wel hoeveelheid lucht, is ‘n grotere turbo een betere oplossing…
                  Let wel, om meer lucht te kunnen blazen, moet hij ook meer lucht kunnen aanzuigen, dus ‘n sportfilter is sowieso nodig. Ook kan ‘n aanpassing van de inlaatcollector nodig zijn, kwestie van de lucht sneller (minder weerstand) in de cilinders te krijgen… Zoals Mich al zei, andere nokkenassen kunnen de opening naar de cilinders vergroten (qua tijd vooral).
                  Dan na de verbranding moet alles afgevoerd worden, dus ook weer nokkenassen om die opening lang genoeg te hebben, dan uitlaatcollector, dus hoe beter die is, hoe vlotter ‘t allemaal loopt… Het momentum dat we hier kunnen behouden, drijft de turbo aan, dus willen we hier liefst zo weinig mogelijk verliezen hebben…
                  Dan dus de turboschoepen, en dan de uitlaat zelf, waar we ook zo weinig mogelijk weerstand willen, want dat geeft turbulentie, tegendruk, … die ons dan vermogen kost, want druk geeft temperatuur, en die willen we afvoeren…

Nog iets? 😀

Simon,

nee hoor…’k heb daar niks aan toe te voegen.

Volgens mij is deze motor gewoon aan ‘t eind van z’n latijn en is 1.2 bar overdruk meer dan genoeg…het potentieel van de extra lucht kan niet ten volle worden benut door restricties in de inlaat (die ik iets hierboven aanhaalde) en de compressie verhouding (gevaar voor pingelen). Daarenboven toont jouw grafiek duidelijk dat de extra flow niet lineair is met de drukopbouw, hetgeen de basis vormt waarom 1+1 <> 2.

Wil je naar 1.4-1.5 bar gaan opdeze motor, zal je eerst en vooral de compressie verhouding moeten verlagen (kan je ni omheen), andere uitlaat, en als je nog verder wil gaan ook andere nokkenassen en misschien wel grotere kleppen.

In’t kort komt het hier op neer:

Om vermogen op de krukas te krijgen, moeten we een verbranding krijgen in de cilinders.
                      Die verbranding ontstaat doordat we een hoeveelheid brandstof mengen met een hoeveelheid lucht, en deze wordt dan op een bepaald moment ontstoken door een vonk van de bougie(s)

Wat een turbo, of compressor, doet, is de HOEVEELHEID lucht in de cilinder verhogen, zodat we meer benzine MOGEN inspuiten, en dus een grotere energievrijgave krijgen in de cilinder, door de onsteking van dat mengsel…

Als we de druk in de turbo verhogen (zie grafiek hierboven), gaat de karakteristiek van de turbo bepalen hoeveel liter lucht (op de grafiek, LBS/MIN) er naar de cilinders kan. Je ziet dat een verhoging van 10% in druk geen verhoging geeft van 10% in hoeveelheid lucht.

Het volgende punt is pure thermodynamica: Hogere druk geeft hogere temperatuur, dus het rendement (zeg maar kwaliteit) van de ingeblazen lucht is lager. Minder “bruikbare” zuurstof betekent minder goed mengsel, dus minder goede ontsteking, dus minder PKs…

Da’s in’t kort, nogal rudimentair, sorry, uitgelegd waarom je de drukverhoging van Turbos niet lineair kan doortrekken naar PK-winst…

Voor zover ik ‘t weet natuurlijk… Mich?

[quote=”MichM3″:7od09ncp]@ Simonsays: inderdaad, een turbo heeft een exponentiele druk opbouw…parabolische curve…….ergens in de orde van y=x^4 😉 [/quote]

Amai, we zitten hier precies aan den unief 😉
                        Slimme mannen hier op ‘t forum zenne!

1.2 bar overdruk op de turbo, ok…maar wat schiet daar van over in de cilinder??…als de opening rond uw inlaatkleppen te nauw is of uw inlaatkleppen sluiten te vroeg zal je nooit deze extra overdruk kunnen benutten…je mag dan nog 1.5 bar overdruk gaan geven, het zal niks uitmaken.

Vergeet ook niet dat hoe meer druk je turbo moet geven, des te meer weerstand ondervinden de uitlaatgassen om weg te kunnen…komt de spoeling vande cilinder niet ten goede waardoor op zijn beurt de inlaatlucht belemmert wordt

Bovendien vind ik met 20% meer druk de hier aangegeven winst zeker niet slecht.

In uw redenering zou hij met 2 bar overdruk (hetgeen geen buitenaards getal is) dus +1000pk moet geven…waarom hebben de motorontwerpers van de Bugatti Veyron eigenlijk zo hard gezwoegd???!!

[quote=”MichM3″:1e607tqv]@ Simonsays: inderdaad, een turbo heeft een exponentiele druk opbouw…parabolische curve…….ergens in de orde van y=x^4 😉 [/quote]

Klopt als een zwerende vinger. Echter in de originele post waar ik naar verwees staat dat de druk werd opgedreven van 1 naar 1.2 bar overdruk. Nen bar is nen bar. End of story. Er zijn geen lineaire en logaritmische bars.
                            Het heeft uiteraard geen zin de druk te verhogen als het debiet in die mate terugloopt. Ik ben er dan ook van uit gegaan (mogelijks abusievelijk) dat de druk niet is verhoogd ten koste van het debiet. Dat zou wel erg sterk zijn…
                            Als uw ‘tuner’ dat geflikt heeft zou ik maar eens met hem gaan praten.

Wat betreft uitspraken als ‘het komt door de thermodynamica’ enz…ja, natuurlijk is in uitvoering de redenering niet strikt correct. Meer wrijvingsverliezen kunnen we echter zo goed als uitsluiten, want de motor draait niet meer toeren.

Het ENIGE verschil is dat nu meer uitlaatgas moet afgevoerd worden.

Maar als een motor, die 507 pk heeft, en waarvan de druk met 20% verhoogd wordt, nu ‘slechts’ 566 pk levert, wil dat zeggen dat nu plots 7% van het volledige vermogen, of +/- 40% van de theoretische winst verloren gaat door plots opgetreden ‘thermodynamica’ (de kreet alleen al).

Ik blijf erbij dat :

OF hij levert geen 1.2 bar aan de inlaat

OF er is iets goed scheef.

Peter R.

Ik kan niet meer volgen……………… 🙄

@ Simonsays: inderdaad, een turbo heeft een exponentiele druk opbouw…parabolische curve…….ergens in de orde van y=x^4 😉

En voor wie ‘n cursus “Turbo 101” wil:

>CLICK ME<

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.