Verschil 928 968 ?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 Verschil 928 968 ?

  • Maker
    Discussie
  • Wat zijn eigenlijk de grootste verschillen tussen een 928 en een 968 buiten de 4/8 cylinder motor ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
    • Voorbeeldje van plaatselijke roestvorming

        En ZEEEEEEEEER roestgevoelig daar aan die achterste ruitjes….

        Als bij wonder heeft geen enkele mijn 928’s daar roest :wtf: :happydance:

          KLopt DST.
          [IMG]https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/article_images/porsche_928_gts_10_0.jpg?itok=FlaijICL[/IMG]
          Alhoewel ik de look van een S4 of GT ook al erg kan appreciêren.

          Mooiste aan de 928 vind ik trouwens de opmerkelijke vormen van de zijruiten; trapeziumvorm voor de ruiten in de deuren en driehoeken voor de achterste zijruiten. Zo immens cool.

            De echte dikke konten heb je pas vanaf de 928 GTS

              Ik reed met de 928 automaat van Herman enkele maanden voor we onze 968 manueel kochten. De 928 gaf me een “boot” gevoel, niet echt mijn ding. Een 928 GT manueel zal natuurlijk een pak vinniger rijden vermoed ik.

              But I love the 968! Koppel heeft die voor mij ook genoeg. Ook al komt er inderdaad nog wat meer leven in de brouwerij vanaf 4500 t/m, daarboven vertoef ik eerder weinig. Het is gewoon een lekkere 3-liter, meer heb je niet nodig.

              De auto is ook volmaakt stabiel bij Duitse snelweg-snelheden. Het koetswerk is stukken smaller dan een 981 dus je glipt er overal mee door. Ik rij er regelmatig mee in Brussel, dat gaat perfect. Ook in de voorbije winter geen enkel probleem gehad (ik heb de smalle 16 duim banden 205V – 225A)

              Het enige dat in mijn ogen voor de 928 pleit zijn die buitenaards mooie looks. De 968 is dus wat smaller aan de heupen…

                Heel veel informatie. Alvast bedankt. @deepee ik vind dat de looks heel erg op elkaar trekken. Zal is beter moeten vergelijken. Iedereen toch al bedankt voor de info, vind het heel leerrrijk !

                  In sprintnummers is er haast geen verschil.
                  Hernemingen uiteraard wel, maar dan schakel je simpelweg terug… Last gear zal de 928 trouwens altijd winnen omdat je daar bij een 968 inmiddels in 6de zit.

                    Een 928 GT weegt ook zoveel.

                      handgeschakeld werd vooropgesteld, dus zou ik geen S4 in de vergelijking gooien Godspeed (een 928 GT zit in een andere prijsklasse net zoals een 968 cs)
                      ik zie in de laatste grafiek van DST de balkjes toch vaak naar rechts uitslaan in het voordeel van de 928S 8)
                      DST kijk maar op jouw eerste grafiekje: piekvermogen tss 4000-4500 rpm
                      prestaties liggen idd dicht bij elkaar. meestal zijn de looks meer doorslaggevend om een keuze te maken.

                        Dan vergelijk je nog met een eerder vroege 928. En een S4 woog al 1580 kg voor 320pk.

                          Cijfers liggen dicht bij elkaar
                          Rijbeleving blijft voor mij een twijfel geval
                          Doch dat de 968 pas speels wordt bij 4500 toeren betwist ik sterk :coolness:

                            zo indrukwekkend meer weegt een 928 niet. de data ter vergelijk:

                            model – gewicht – PK —- koppel — toerental —- acceleratie 0-100
                            ——————————————————————————
                            928S — 1500 —- 310* — +400Nm — 2500-5000 — 5.9
                            968 —- 1400*** – 240 — +250Nm** — 2000-6500 — 6.4

                            [i][*]European versions debuted with 300 PS (221 kW/297 hp), and were upgraded to 310 PS (228 kW/306 hp) for 1984 model year, though it is rumored [and proven on chassis dynamometers] that they typically made around 330 hp.
                            [**] 305 Nm piek bij 4000 rpm
                            [***] de CS weegt 1320 kg [/i]

                              V8 heeft per definitie meer koppel dan een 4 cyl

                              Doch enige nuancering is op zijn plaats
                              De 968 was gekend voor zijn royaal koppel ook bij lage toeren
                              305Nm was begin jaren 90 uitzonderlijk voor een 4 cyl
                              250Nm bij 2000t/m nog meer

                              Dan is de 400Nm van de V8 niet echt indrukwekkend
                              Ook al niet omdat ie meer gewicht moet meesleuren

                              Maar soit, een manuele 928 ….ergens heeft het concept mij persoonlijk nooit echt aangesproken
                              (en zolang ik niet met de deepee zijn GT is mag rijden, zal dat ook ni gebeuren denk ik :happy: )

                                Ok, al heel wat duidelijker. Een 968 is meestal dan ook recenter dan een 928. Een 968 is dan eigenlijk de opvolger van de 944, een 928 loopt eigenlijk wat naast het gamma mee.

                                  van de 928, 928 S en 928 S2 zijn best nog wel wat handgeschakelde exemplaren te vinden. vanaf S4 wordt het moeilijk en duurder.
                                  de meeste 968 zijn handgeschakeld, het kleinste deel is uitgerust met tiptronic.

                                  nog een opmerkelijk verschil is het koppel van beide motoren:
                                  de V8 van de 928 heeft veel koppel over het hele toerentalbereik en duwt je al in je stoel bij 2000 rpm, je hebt eigenlijk alleen 2de en 3de versnelling nodig.
                                  de 4 cyl van de 968 heeft weinig koppel in lage toeren en wordt pas speels vanaf 4500 rpm. een vlotte rijstijl kan alleen door constant te schakelen naar de juiste versnelling om de motor hoog in toeren te houden.

                                  een 928S met LSD, close ratio manuele bak en sportonderstel (dus uitgerust zoals een 968 CS) gaat niet onderdoen voor een 968.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.