Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 944 › Verschil oltdimerkeuring – dagdagelijkse keuring
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 1 maand geleden door deepee.
-
MakerDiscussie
-
13 februari 2017 om 13:11
Is er een groot verschil tussen de oldtimerkeuring en de gewone keuring.
Deze morgen tegenhouden door de politie die me vroegen naar waar ik reed.
Had weinig keuze dan te zeggen dat ik ging werken aangezien ik mijn vriend per
week 2 keer passeer.Achteraf bleek ook dat hij wist waar ik werkte dus liegen had sowieso niet
echt een goede optie geweest.Daarom dat ik de 944 waarschijnlijk voor dagelijks gebruik ga laten keuren.
-
MakerDiscussie
-
Vlaanderen pakt oldtimers strenger aan
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt aan nieuwe regels voor oldtimers, voertuigen die minstens 25 jaar oud zijn. De hervorming – waarbij wagens pas vanaf 30 jaar het statuut van oldtimer kunnen krijgen en ook frequenter gekeurd worden – dient om het fiscale misbruik in de categorie tussen 25 en 30 jaar aan te pakken.
De drie gewesten werken daarom parallel aan strengere regels. Zo wordt de leeftijd waarop een wagen als oldtimer kan worden ingeschreven geleidelijk opgetrokken. Tegen 2022 moet een auto 30 jaar zijn om van een oldtimer te kunnen spreken.
Daarnaast zullen wagens van 30 jaar en ouder zich om de vijf jaar melden bij de autokeuring. Bij wagens onder 30 jaar wordt de controle jaarlijks verplicht.
[size=2]
Bon: De Tijd / HLN[/size]ik vermoed dat het om een soortgelijk exemplaar gaat wat vaak in de deurstijl gekleefd zit (deze is van een US versie 928)
Gelijkvormigheidsattest niet nodig voor jaarlijkse keuring? Straf want ik ken iemand die pas nog een wagen van ’98 laten keuren en die moest via de importeur eerst een gelijkvormigheidsattest aanvragen. Veel gezever, pak ellende en ettelijke honderden euro’s later kunnen vast krijgen. ID plaatje is erger. Maar staat er nergens een chassisnummer ingeklopt. Maar moest je voor de oldtimerkeuring toch ook hebben?
Is ook niet moedwillig ingeschreven als oldtimer om bepaalde zaken te vermijden. Is gekomen omdat een wagen
die voor dagdagelijks was ingeschreven verkocht is.Vandaag naar keuring geweest en mag nog is terugkomen. Is in 2000 in NL ingeschreven en een jaar geleden naar BE gekomen.
Gelijkvormigheidattest heb ik niet, wat op zich geen probleem is. Maar blijkbaar is er geen identificatieplaatje (meer) in de wagen.Maandag zou ik weten waar de wagen als eerste is ingeschreven via D’Ieteren en dan kan de papierwinkel beginnen.
Dat het niet is omdat je naar een jaarlijkse keuring gaat uw Porsche in orde zou zijn.
:salut:Idd.
mijn 964 gaat ook gewoon elk jaar naar de keuring, al meer dan 10 jaar nu.
Had ook een kleine plaat. DRN-911, en zelfs door puur toeval.
Was ook meer dan 4 jaar mijn DD. heb hem dan uitgeschreven tot hij 25 jaar was. Mij plaat was ik dan wel kwijt.
Heb het even overwogen maar 3 jaar €1500 betalen om die plaat te houden was er wat overGedurende die 3 jaar wel af en toe even inschreven als het begon te kriebelen….
Nu heb ik een met met 1-???-912 … bijna weer chance , bijna 🙂
Door al dat gedoe vroeger al bewust gekozen vr gewone keuring.
Heb nu nog mooie kleine nr plaat
Rijtaksen zijn identiek
Verzekering ook, geef je woon werk op dan is het ietsje meer.
Jaarlijkse keuring, so what. Een porsche hoort toch in orde te zijn? Tenzij je uw leven moe bent…Oldtimer is voor plezier, niet voor woon-werk verkeer!
Floere[quote=”rsporsche” post=247730]Is er een groot verschil tussen de oldtimerkeuring en de gewone keuring.
Deze morgen tegenhouden door de politie die me vroegen naar waar ik reed.
Had weinig keuze dan te zeggen dat ik ging werken aangezien ik mijn vriend per
week 2 keer passeer.Achteraf bleek ook dat hij wist waar ik werkte dus liegen had sowieso niet
echt een goede optie geweest.Daarom dat ik de 944 waarschijnlijk voor dagelijks gebruik ga laten keuren.[/quote]Momenteel zijn ze hard de oldtimers aan het viseren. Ik ken al verschillende mensen die met hun oldtimer gepakt zijn voor woon-werkverkeer te doen. Ben je mogen verder rijden en de boete? Want normaal is het takelen en Rechtbank. Zo is er een goede kennis op de ring van Mechelen tegen gehouden. Door de ANPR camera’s wisten ze dat die daar dagelijks op dezelfde tijdstippen reed. De camera’s registreren dat automatisch en houden een soort logbestand bij. En alle info komt mooi uit hun printer. Elke dag of regelmatig zelfde tijdstip en ‘s avonds in tegenovergestelde richting = woon-werkverkeer en snel te controleren. Wagen getakeld, ondertussen al een brief van de politie Rechtbank en wagen mag niet afgehaald worden zolang er geen vonnis is uitgesproken.
[quote=”de_koen” post=247731]bij oldtimer GEEN; milieukeuring ( CO) en schokdempertest; verlaging ook geen attest nodig en een “pert total” mag gemaakt worden zonder keuring na ongeval. Ook de keuring van de banden (maat en symmetrie ) is soepeler
Voor de rest is het ongeveer gelijk aan een gewone keuring…)[/quote]Wordt heel streng bij oldtimers gecontroleerd. Ken iemand die het vorig jaar heeft meegemaakt. Stuurkolom stond krom en bij de oldtimerkeuring hadden ze dit opgemerkt. Onmiddellijk verbod tot openbare weg en op documenten stond “totaalverlies na ongeval”. Opeen trailer kunnen gaan halen en naar de garage kunnen doen. Het heeft hem veel moeite gekost en dankzij de merkengarage zelf is de wagen hersteld en toch als oldtimer gekeurd geraakt. Ook het chassisnummer wordt heel hard gecontroleerd. 1 nummer niet door hun leesbaar = afgekeurd en direct verboden op openbare weg. Milieukeuring is er niet voor een oldtimer maar wel voor elke wagen die op een gewone nummerplaat wordt ingeschreven. Schokdempertest is ook op oldtimers maar grotere tolerantie. Idem de remtest waar een oldtimer maar -ik dacht- 30% remkracht moet hebben. Maten van velgen en banden vragen ze nu ook op. Andere maten is rode kaart (zelf meegemaakt).Das waar, maar ze wisten perfect waar de wagen 6 keer per week te vinden is. En buiten kantoor is daar niets.
Dagelijks gebruik = dagelijkse keuring.
Als je met O plaat wil rijden moet je de beperkingen er maar bij nemen.
ook even denken: als je met een O plaat een serieus ongeval hebt op weg naar het werk bv dan kan je verzekering daar ook wel eens een probleem van maken en ben je mogelijk niet gedekt.
Het enige nadeel van een dagelijkse keuring s dat je jaarlijks moet gaan. Maar als je wagen in orde is toch geen probleem?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.