Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Verschil tussen G50 bak en gewone
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 8 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
12 maart 2019 om 18:31
Beste Porschisten,
Als beginnend liefhebber heb ik heel wat vragen 😀 :respect2:
Hoe en wat is het verschil tussen een G50 versnellingsbak en een “gewone”. Kan je dit optische zien? Een andere pook of iets onder de motorklep?bedankt 😳
-
MakerDiscussie
-
opnieuw leren schakelen met een 915?? kwee niehoor, ik ben ingestapt en gewoon mee gaan rijden.
Mijn 915 schakelde beter dan de nieuwe Alfa 147 pool car destijds op t werk.. dat was pas een lastige bak.. 915, behalve de lange schakelpook en schakelweg schakelde gewoon als elke andere versnellingsbak.Niks te leren aan.
Het is niet alsof je plots een in een oude Triumph zonder syncros stapt
De meeste verhalen van 915 bakken die slecht schakelen komen uit de US of zijn bakken die uit de US komen waar de gemiddelde amerikaan gewoon op een forum moet gaan om te lezen hoe je moet schakelen met een niet automaat.
Europeanen zijn tot recente tijden niks anders gewend dan manuele bakken en hebben geen moeite met een 915
Behalve het reeds aangehaalde verschil in schakelpatroon (de ‘achteruit’ ligt links boven bij de G50 en rechts onder bij de 915) zijn er nog een aantal verschillen die minder zichtbaar zijn, maar wel hun invloed hebben.
915 is ouder van ontwerp, vereist een meer beheerst schakelgedrag, schakelt wat moeizamer op onder de 4000t/m, en heeft een langere schakelweg, voordeel daarvan is dat je tijd koopt om een betere syncro te hebben zeker bij afschakelen. Weegt ongeveer 7kg meer dan de G50 en de koppeling zelf weegt ongeveer 5kg meer. Bij gewoon dagelijks gebruik op de weg speelt dat geen rol! Op de racebaan is elke kg te veel….
de G50 is moderner, hydrolisch ontkoppeld, heeft een ‘modern’ schakelgedrag en een betere syncro. Is vandaag de dag nog een vlot schakelende bak waar elke bestuurder mee overweg kan.
Beide bakken hebben hun voor en tegenstanders… de speedfreaks zweren bij een 915 omwille van het gewicht (maar ze zeggen er niet bij dat die boite vaak aangepast is aan circuitgebruik), met een 915 moet je opnieuw leren schakelen… en het risico voor jou als koper is dat de vorige eigenaar geen schakelwonder was… waardoor er extra sleet op de bak zit, deze moeilijker schakelt en dat je daar vroeg of laat dan weer kosten aan krijgt.
De G50 is vaak een stuk betrouwbaarder omdat deze veel minder ‘misbruikt’ is dan een slecht geschakelde 915.
Voordeel van die 915 is dan weer dat die vrij eenvoudig en betaalbaar te reviseren is, een G50 zal je waarschijnlijk niet moeten reviseren, maar als het ooit zo ver komt, kost het je wel een pak € meer.Algemeen wordt gezegd dat een G50 meer vermogen aan kan dan de 915, zeker in combinatie met de 3.2 was er niet veel reserve meer op de oude 915 bak.
Daarom ook de introductie van de G50. (Ter info, de 915 bakken op de 930/Turbo waren versterkte bakken met een aangepaste overbrenging). Ik weet echter van geen enkele 915 die kapot gereden is met de standaard motor! Op zich is dat geen probleem, tenzij je op termijn je motor wil gaan kittelen…dan kunnen die extra paardjes wel eens een invloed hebben op de 915 en de betrouwbaarheid.Wat moet je nu kiezen? Geen idee…
Mijn advies: Rijden … voelen… en dan pas beslissen.Als je een goed schakelende 911 vindt, en de wagen voldoet verder aan de eisen, is technisch in goede staat maar heeft geen G50? ….niet twijfelen… . Beter een technisch en cosmetisch goede 911 met een 915 dan eentje met een G50 maar in minder goede staat. Ik veronderstel dat de wagen een vrijtijdsvoertuig wordt, geen dagelijkse driver waar je elke dag uren in zit… en dan speelt dat schakelgedrag veel minder een rol…
[quote=”G-man” post=275364][quote=”911cabriog50″ post=275357]Klopt, is precies wel hetzelfde van lengte :salut:[/quote]
korter, toch?
G50, kortere pook dan 915. (hij toont in ieder geval een pak korter door de middenconsole)
G50 zwaarder dan de 915. (maar kan ook meer vermogen aan als ik me niet vergis)Of net andersom !
Verhoudingen liggen iets anders (trager) maar dat wordt goedgemaakt door het verschil in vermogen en vooral door het hogere koppel.
G50 heeft een rubberen koppeling, die wel eens voor problemen zorgt wanneer versleten.. (http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/267327-g50-rattle.html)
Langs de andere kant, slijtage komt bij de 915 ook voor, maar de rubberen koppeling bij de G50 is er iets gevoeliger voor.[/quote][quote=”911cabriog50″ post=275357]Klopt, is precies wel hetzelfde van lengte :salut:[/quote]
korter, toch?
G50, kortere pook dan 915. (hij toont in ieder geval een pak korter door de middenconsole)
G50 zwaarder dan de 915. (maar kan ook meer vermogen aan als ik me niet vergis)
Verhoudingen liggen iets anders (trager) maar dat wordt goedgemaakt door het verschil in vermogen en vooral door het hogere koppel.G50 heeft een rubberen koppeling, die wel eens voor problemen zorgt wanneer versleten.. (http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/267327-g50-rattle.html)
Langs de andere kant, slijtage komt bij de 915 ook voor, maar de rubberen koppeling bij de G50 is er iets gevoeliger voor.Bij de introductie was de 911 leverbaar met de 915 transmissie. Vanaf eind 1986 gebruikte Porsche een andere versnellingsbak, namelijk de Getrag G50, welke soepeler schakelt. Er is ook een zichtbaar verschil tussen de beide versnellingsbakken, namelijk de plaats van de achteruit versnelling. Bij de 915 bak zit deze rechtsachter en bij de G50 linksvoor.
G50 pook langer??? kan ik me moeilijk voorstellen want die van mijne 915 was zodanig lang dat hij tegen mijn stoel aan zat als ik in 2e zat.
Ik heb zelf nooit gereden met de 915 bak maar heb me laten vertellen dat die iets meer arbeid vraagt, de G50 is een hydraulische versnellingsbak en die schakelt als boter, moet zeker niet onderdoen voor de versnellingsbakken van wagens die nu nieuw zijn.
normaal kan je het ook zien aan de lengte van de versnellingspook, die van de G50 is langer. bovendien zit die pas vanaf modeljaar ’87 in de elfjes, dus die vanaf tweede helft ’86 zouden normaal al een G50 bak moeten hebben.
heb me indertijd laten vertellen dat porsche de G50 bak heeft laten ontwikkelen door die externe firma omdat hun eigen 915 bak de power van de 3.2 motor niet goed genoeg aankomveel succes met de zoektocht naar je droomwagen
slecht schakelen zeker niet, maar een G50 is gewoon iets makkelijker, het is een modernere bak.
De laatste serie 915 versnellingsbakken hadden extern een oliekoeling.
Zie je hieronder aangeduid met een pijl.
Had te maken met de 3.2 motor.
Laat je niets wijs maken over slecht schakelen, dat is enkel een teken van sleet.
Als deze versnellingsbak goed verzorgd werd of een revisie heeft gekregen, dan werkt die net zo goed als een G50.
Ja de schakelweg is wat langer maar dat kan je desnoods oplossen met een ‘shortshifter’.Bedankt, maar liggen de versnellingen anders bij een g50? Want ik zie soms dat de achteruit links ligt en soms rechts
915 heeft een veel grotere schakel afstand, 2e moet je heel ver naar achter en links trekken zodat je bijna tegen je stoel aan zit.. een G50 is veel korter en schakelt ook makkelijker.
Je kan ook onder voor het achterwiel kijken of op een brug.
de 915 het stuk voor de diff en assen ziet er helemal anders uit.. veel meer ribben op een 915915
g50
maar het schakel patroon zoals gdpsuz al zei is de eenvoudigste manier.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.