- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 2 maanden geleden door .
-
Discussie
-
16 september 2008 om 16:16
Hi guys,
gisteren dus een trackday bijgewoond op Dijon georganiseerd door Porsche Club Geneve (CPG) en Porsche Club Francorchamps (PCF).
Op het laatste nippertje was de 964RS klaargeraakt voor deze trackday…donderdag nog laat gesleuteld aan de stabi’s, de zaterdag nog een geometrie laten doen die niet van de poes was maar het resultaat was perfect!!! Op autostrade gaf de auto meteen een veilig gevoel aan hoge snelheid, reed kaarsrecht (met het stuur ook in de juiste positie!) en afritten nemen gaven me vertrouwen…ik was er helemaal klaar voor 😎 )
‘k Had me voorgenomen zaterdag vroeg te gaan slapen en rond een uur of 2 ‘s nachts te vertrekken…ware het niet dat ik vergeten was dat we nog een acte-de-presence moesten geven het jaarlijks mosselfestijn van de lokale fanfare 😆 waardoor er van vroeg slapen weer niks in huis kwam…uiteindelijk zijn m’n vriendin en ik dus rond 3u kunnen vertrekken na een 2-tal uurtjes nachtrust.
Alles verliep perfect onderweg uitgenomen het feit dat ik rond 4.30u aan het tankstation waar ik wou tanken niks uit de pomp kreeg 😕 en me dus aan tempo 90 en een ei in m’n kont tot aan het volgende begaf…miljaar het was nipt!!!… me daarvan natuurlijk zodanig opgesmeten dat al m’n restenergie om het tripje in één keer te vervolmaken ook weggevloeid was…heb me wijselijk effe op kant gezet om de oogjes dicht te doen 😉 ) …daarna wel in één ruk tot aan het circuit waar we rond 8.30u toekwamen (piste ging open vanaf 9u) .
Opmerking: verwacht niet dat er vanaf afrit Dijon pijlen staan richting circuit hé…’t is Frankrijk!!!…dus, best effe op de site het adres van het circuit opzoeken en via gps naartoe rijden…Prenois, een klein dorpje op 10km van Dijon is de plaats waar je moet zijn…en vanop 2km beginnen er pas aanwijzingen te staan.Bon, we rijden de poort binnen en zien overal de Porschisten die druk bezig zijn met hun voertuig…banden wisselen, vehikel van de remorque rijden, schuddende handjes, dampende tassen koffie, kortom een gezellige drukte op deze mooie zonnige zondagochtend 😀 …er staat wel een scherp oostenwindje en het moet die nacht nog flink geregend hebben getuige de plassen her en der in de paddock.
Helemaal achteraan treffen we vele Belgische kentekens en melden ons daar aan bij de PCF club. Intussen is het al 9u en mijn eerste sessie begint eigenlijk al maar ik laat deze zonder stress passeren en neem de tijd om de bandendruk te regelen, iets te eten en onszelf daar wat te organiseren…relax, niks moet alles mag…de zon schijnt, je hebt je Porsche bij, je zit in Frankrijk op een leuk circuit en voor de rest mag de wereld ontploffen 8)10u…2de keer dat mijn reeks rijdt en ik ga rustig aanschuiven. Dit event kent dus 2 klassen die telkens een half uur rijden…je hebt “Sport” waar alle Porsches met gewone banden en semi slicks mogen meedoen, en je hebt “Racing” waar je enkel welkom bent met semi’s of full slicks…het is de eerste keer dus ik had me wijselijk in de eerste groep ingeschreven.
Soit, de sessie wordt vrijgegeven en we rijden in colonne het circuit op…’k had de biefing gemist dus ik blijf braaf achter m’n voorgangers (hetgeen iedereen trouwens deed, de piste was her en der ook nog vochtig!). De eerste keer Dijon en meteen valt het glooiiende landschap op…de bochten gaan bergop bergaf, af en toe scherp, maar daarna ook weer vrij vlot…het viel me ook op hoe kort het circuit wel is…de rechte lijn is vrij lang, maar begint met een helling waardoor de krachtpatsers in het voordeel zijn… ik herinner me m’n eerste rondjes dat ik in een 911 SC m’n leermeester koos (de 996TT die initieel voor me reed moest ik laten gaan 😆 )…de kerel ging dapper de bochten om, maar mankeerde de power eens het wat sneller ging. We hebben een paar rondjes lang ettelijke keren haasje over gespeeld, maar eens ik het circuit begon te kennen, heb ik ‘m achtergelaten en kon de jacht op anderen beginnen 😎 ) . De Pilot Sport Cup banden waren super op de RS, de grip op de voortein fenomenaal en auto baande zich een weg doorheen het veld…’k had net uitzicht op een 996 GT3 toen ik merkte dat de tank bijna leeg was en heb dus op safe gespeeld en vervroegd de sessie verlaten.Goed nieuws, je kan op Dijon tanken!…aan 1.68eur wel aan de dure kant, maar ik heb het toch gedaan kwestie van geen tijd te verliezen met buiten te rijden. Daarna effe de bandendrukken opnieuw nagekeken en bijgesteld…we namen ook de tijd voor een wandelingetje doorhaan de pitstraat en keken intussen naar de “Race” klasse die bezig was 😉 )
11u…tweede sessie voor mij. Eerste rondje weer kalm en banden wat warmen…piste helemaal droog nu…ik zat toevallig achter een 993RS…vanaf 2de rondje in de aanval en ik voelde dat m’n 964RS sneller was…omdat het een dure botsing zou zijn, namen we geen risico’s in de bochten maar de laatste bocht voor de rechte lijn, had ik beter grip en kon gelijk met ‘m in 4de uit acceleren en ging er midden op de rechte lijn puur op vermogen over…schitterend!!!…de pace was gezet en de rest zijn herinneringen…de ouwe 964RS reed een half uur lang van auto tot auto en er was niks dat weerstand kon bieden…996, 997, 930, zelfs 993TT en 996TT konden er in de rechte lijn niet over…ongelofelijk!!! Die turbo’s kwamen wel wat dichter en komen in het beste geval ernaast maar moeten een pak vroeger remmen…gemodificeerde 964’s en collega 964RS’jes waren de beste concurrentie…heerlijk om soms met 3 “dezelfde” auto’s te strijden. Jammer van een paar Zwitsers, die me een hele antipathieke indruk achterlaten, van ‘s morgens al…eentje met een 64RS drukte me in de bocht voor de rechte lijn bijna van de baan en moest op de rem…dat is in die bocht vragen om een tete-a-queu met 911, de RS kwam effe uit balans en verloor daardoor paar meters op hem op de rechte lijn…kon het me ni laten en ben toch van ver in het kleine gaatje gedoken bij de eerste rechtse hihi 😆 ..puntjes op de i hé…Kortom, het was een hele leuke sessie, voor mij uiteindelijkde tofste van de 4 die ik gereden heb.
‘s Middags waren er broodjes voorzien en hebben we wat gepraat met mede PCF leden…stond ferm materiaal!! Nog een Rubystone 964RS, 2 997 cups, een 996 cup, een 993 GT3 look, 9974S, en een half dozijn 96GT3 en 97GT3(RS)…leuke mensen die PCF’ers, goed gelachen…inmiddels was het zonnetje lekker gaan branden waardoor de wind minder opviel.
Effe tijd voor een indruk van het circuit…je hebt slechts 2 versnellingen nodig (enfin met de 964 toch) en dat zijn 3en4…5 heb je enkel nodig op de rechte lijn. Die rechte lijn is zeer plezant…hoe beter je de laatste bocht uitkomt, des te meer top heb je (vergelijkbaar met Bosuit op Zandvoort) maar hier helt de recht lijn zo ferm in het begin dat het nog moeilijker is!! Aan de eerste rechtse zat ik dan aan 220-230 denk ik (vergelijkbaar met je eindsnelheid aan Combes op Spa)…de meesten remmen naar mijn mening vroeg aan de eerste rechtse…het is moeilijk in te schatten, je ziet de bocht niet helemaal aankomen. Ik remde iets voorbij de plak van 150m en schakelde terug naar 4, de meesten tikken echter voor die plakaat de rem aan…zit je te ver van de apex, geen nood je kan die bocht ook ietsje ruimer aansnijden…daarna gaat het in een vloeiende links rechts combinatie naar een scherpe linkse die naar beneden duikt en waar je iemand mooi kan uitremmen…daarna kort recht stuk, in 3de blijven en laat remmen voor een rechtse die ferm bergop gaat (vermogen!!!)…listig in deze bocht is een klein hobbeltje waardoor de achterkant wel durft te komen…3de houden gevolgd door 2 linkse bochtjes die overgaan in een lange rechtse die in dalende lijn gaat en waar je al vroeg uitaccelereert…hier ook weer heel listig, de bocht duikt aan het eind vrij serieus en met de 911 wordt de neus zodanig licht dat je het gevoel hebt naast de baan te komen…heel kort gas lossen en je voelt meteen die massa transfer..los je te lang dan komt de kont…schakel op naar 4de en stuur de laatste rechtse in…dit is een constant balanceren van de auto met het gas…hier zit ook de 3de list in het circuit: er zit wederom een bobbeltje in deze bocht en let op want hij durft achteraan te komen! 😈
Kortom een heel mooi en leuk circuit…je hebt vermogen én een goed chassis nodig…De vriendin had me een paar keer getimed en kwamen uit op 1.33 – 1.34 hetgeen pretty much ok is voor een 964.De mensen van PCF merkten ook wel dat het lukte met mijn wagen en porden me aan om bij de Racing te komen rijden… ik was er ni meteen klaar voor maar de kerel met de Rubystone 964RS overtuigde me…dus na de middag stickertje gewisseld en ik mocht bij de serieuze mannen aantreden. In gedachte dat m’n auto perfect stond (bandendruk) liet ik die ongewijzigd om de eerste sessie na de middag aan te treden. Ik reed opnieuw achter een 993RS het circuit op maar merkte al gauw dat ik ‘m ni kon bijhouden…de RS schoof enorm en toen ik ‘m na een paar ronden ni meer kon besturen, ben ik binnen gekomen…het leek wel of er een probleem was met de auto…net of ze hadden ‘m gesaboteerd. ..bandenspanning zat op 2.3bar en dat is dus blijkbaar veel te veel voor zo’n semi slick. Ik dacht dat 2 bar een goede druk was en met de relatief koude piste in de voormiddag zal dat nog gegaan zijn, maar intussen had het asfalt een paar graden meer. Na effe rond te horen zou 1.8-1.9 bar warm voor de cups de ideale temperatuur zijn…zo, weer bijgeleerd!
16u en laatste sessie voor me…de wagen reed veel beter dan in de sessie ervoor maar haalde toch het niveau niet meer van de voormiddag…jammer. In die categorie Racing zit je ook tussen allemaal gasten die een pak kunnen rijden en vaak dikke kanonnen hebben… de “Belcar” GT3 cups, RS’en, af en toe een GT2 en ander fameus geschut meer dan eens op slicks komen dan ook al meteorieten op je af en eigenlijk zit je meer in de spiegels te ziendan wat anders…spectaculair en leuk om ertussen te rijden, maar eigenlijk zijn deze mannen een nummertje te groot…zelfs al zou de RS presteren zoals in de voormiddag, dan nog zou het continu spiegels kijken zijn…een paar GT3’s waarvan de piloot iets minder dapper is zou je dan wel kunnen pakken, maar een stuurman in een GT3, daar kom je in Dijon ni aan…de rechte lijn helt en de 100pk verschil wordt dan heel duidelijk. Het bochtig gedeelte laat je toe om terug te komen, maar je zo vaak plaats maken voor die koersauto’s op slicks dat je van de lijn afmoet en geen tijdswinst boekt.
Na die sessie was ik leeg, op, kapot…er viel een pak emotie van me af…alles was super verlopen, de auto was nog heel, had me ferm vermaakt en heel wat bijgeleerd…
Mijn eerste ervaring met PCF is een positieve.. leuke mensen leren kennen…het ijs is gebroken, en zal zeker in de toekomst nog PCF events meedoen, Dijon staat met stip in de agenda! 😎 )
Conclusie van de dag: Dijon was zalig, volgend jaar hoop ik met meerdere mensen te kunnen gaan want het is echt een tof circuit. Misschien iets teveel verschil tussen de 2 groepen auto’s. De kerel met de Rubystone 64RS en ik bijvoorbeeld misten een “tussencategorie” want we vallen een beetje tussen 2 stoelen…te snel voor de ene, te zwak voor de andere…of moeten we toch beginnen werk maken van die GT3
…voormiddag was de max, namiddag was in den beginne wat minder, ik denk door m’n foute bandendruk…soit, bijgeleerd…overigens merkte ik in het naar huis rijden dat de auto lichtjes scheef trok en het stuur niet meer recht stond…is er iets van de geometrie vergaan? Ik zou het es moeten onderzoeken….
Na een lange vermoeiende rit huiswaarts, kroop ik onder de wol omstreeks 2u…moe maar voldaan…heerlijk gevoel 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.