Versnellingpook nieuwe 992

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Versnellingpook nieuwe 992

  • Maker
    Discussie
  • Jammer dat Porsche voor de nieuwe 911 (992) gekozen heeft voor een versnellingspookje type “joy stick”.
    Ten eerste voelt men niet meer (blind) aan in welke versnelling je staat. Ten tweede is er de erg vervelende responstijd bij dit type van “pook”.
    Vernieuwing is niet altijd verbetering

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
    • Zodra we er één kunnen proberen, komen we hier op terug! 😉

        Tegen zo veel gefundeerde tegenargumenten (op slechts één van mijn opmerkingen) kan ik niet op.
        En voor ik er “repeated stress injury” aan overhoud, I rest my case …

        123

          [quote=”Patstoop” post=273402]Eén zaak is duidelijk, diegenen die het “probleem” niet snappen hebben alvast niet met beide systemen gereden. Bovendien hebben zij mijn kritiek niet goed gelezen.
          Uiteraard moet je tijdens het rijden de stand niet voelen op de pook en beide systemen hebben ook een indicatie op het dashboard.
          Het is voornamelijk tijdens b.v. parkeren of soortgelijke handeling waar je enkele malen van vooruit naar achteruit gaat dat het oudere systeem handiger is. Ook hier is de trage responstijd van het nieuwe systeem storend. (Ik maak hier graag uitzondering voor de “parkeerkunstenaars” die steeds, onder iedere omstandigheid hun wagen er in één enkele beweging in mikken).
          Wanneer je van automatisch naar manueel gaat voelt het ook veel natuurlijker aan om met de “oude” pook simpel een tikje naar links te geven evenals ik bij stilstand (rood licht) graag met een simpel tikje vooruit in neutraal zet.
          Dan was ik nog de laatste opmerking van DeePee vergeten (het automatisch activeren van de handrem)
          Hoe dan ook de PDK bak van Porsche is een technisch juweeltje waar geen enkele handbak tegen op kan (hoe graag ik ook met mijn “oudje” Carrera 3.2 uit 1986 rijd).
          Maar geef mij maar de “oude” pook.[/quote]
          mijn merc deed hetzelfde en ik kon ook nie voelen if hij in d of r stond.

          maar ik kon me toch best wel herinneren op welke stand ik laatst bezig was tijdens t parkeren.

          als ik net achteruit ging moest ik 2x keer da hendeltje naar boven duwen.

          en als ik vervolgens effn naar voor had geparkeerd herinnerde ik me dat en dan duwde ik es 2x naar beneden en presto dat spel sprong op R.

          en als ik het niet meer kon herinneren van klaar multitasken en verstrooidheid.

          dan tikte ik gewoon 2x in de juiste richting om zeker te zijn.

          kheb er geen repeated stress injury aan overgehouden.

          dat de bak traag schakelde kan ik nog iets van snappen. maar als je al zoveel haast hebt om zo veel parkeer maneuvers te doen… kweenie hoor. kben zelf een jakkeraar om te parkeren . t kan nie rap genoeg gaan maar die versnellings bak delay zal zoveel verschil nie maken hoor.

          ik tikte gewoon anticiperend op da hendeltje en ik verloor weinig tijd

            ik vind die bekerhouder maar niks hoor…., hoort helemaal niet thuis in een auto, stil zwijgen in een Porsche, das toch geen rijdende brasserie hé …..:bounce: :think:

              Het verschil tussen 1234567 heb je toch niet in die pook

              Het zijn er 8 geworden

                Eén zaak is duidelijk, diegenen die het “probleem” niet snappen hebben alvast niet met beide systemen gereden. Bovendien hebben zij mijn kritiek niet goed gelezen.
                Uiteraard moet je tijdens het rijden de stand niet voelen op de pook en beide systemen hebben ook een indicatie op het dashboard.
                Het is voornamelijk tijdens b.v. parkeren of soortgelijke handeling waar je enkele malen van vooruit naar achteruit gaat dat het oudere systeem handiger is. Ook hier is de trage responstijd van het nieuwe systeem storend. (Ik maak hier graag uitzondering voor de “parkeerkunstenaars” die steeds, onder iedere omstandigheid hun wagen er in één enkele beweging in mikken).
                Wanneer je van automatisch naar manueel gaat voelt het ook veel natuurlijker aan om met de “oude” pook simpel een tikje naar links te geven evenals ik bij stilstand (rood licht) graag met een simpel tikje vooruit in neutraal zet.
                Dan was ik nog de laatste opmerking van DeePee vergeten (het automatisch activeren van de handrem)
                Hoe dan ook de PDK bak van Porsche is een technisch juweeltje waar geen enkele handbak tegen op kan (hoe graag ik ook met mijn “oudje” Carrera 3.2 uit 1986 rijd).
                Maar geef mij maar de “oude” pook.

                  Hier zie je aan de linker zijde van het stuur dat alle knopjes met de verlichting te maken hebben. Dat bevestigt dus dat de P knop nu 2 functies verenigt: in versnelling zetten en parkeerrem op.

                  mooi eh?

                  Iets anders: die bekerhouder in de middenconsole gaat vreselijk in de weg zitten bij een manuele bak. 👿

                  Edit: je kan niet drinken en schakelen tegelijk, dus ze gaan de bekerhouder deleten bij een manuele!! :ass:

                    Op het moment dat je stuur 180° gedraaid is (en dus je flippers ook) kan het soms handiger zijn om met de pook te schakelen. Bij mijn Z4 deed ik dat. Echter bij mijn Cayman heb ik die behoefte niet. Kwestie van gewoonte die je jezelf aanleert.

                      als je flippers hebt aan het stuur is het onlogisch dat je de handen van het stuur haalt om dan met de pook naar een andere versnelling te gaan.
                      er is maar één nadeel aan de P stand die automatisch de elektrische handrem activeert: de auto in de garage in neutraal zetten om die een beetje voor- of achteruit te duwen is er niet meer bij. bij de meeste merken moet de motor draaien om uit de P stand te gaan. dus ook bij motorpech de auto FF aan de kant duwen lukt niet meer bij. verder heeft zo’n automaat alleen maar voordelen.

                      123

                        [quote=”TGeert” post=273393]

                        Dus enkel nog R-N-D via pookje en ‘manueel’ op-terugschakelen via de stuurpeddels.[/quote]

                        Ik veronderstel dat het perfect doenbaar is om die + – functie op die scheermasjien te bewaren.
                        Eens de auto in D aan het rijden is en rolt, heb je toch geen P R of N nodig,

                        Om dus op basis van die parameter de functie tijdens het rijden naar + – te switchen is kinderspel

                          Ik snap het probleem niet. De P stand is nu verdwenen op de hendel zelf zodat je nu enkel na het starten de P moet deactiveren via de knop, net zoals je vroeger ook al de handrem moest uitzetten. Ik neem aan dat de P nu beide functies in één heeft: bak in P (versnelling) + parkeerrem op. Goed toch?

                          Dan kies je vooruit of achteruit en rijden maar. En er is een knopje M voor manueel dan kan je de flippers gebruiken.

                          De reactietijd is afwachten maar het zou me verbazen dat die langer is dan het oude systeem.

                          Als dat het enige is? Parkeren is een kunst eh! 😈

                          En daarbij: koop verdomme een handbak :engeltje:

                            Ik denk ook niet dat je nog ‘manueel’ met het pookje kan opschakelen in + en terug schakelen in – zoals bij de 991.

                            Dus enkel nog R-N-D via pookje en ‘manueel’ op-terugschakelen via de stuurpeddels.

                            123

                              Ik snap het probleem echt niet, D N en R
                              Dus hoevaak tijdens een rit moet je voelen op de pook wat de stand is?
                              Als je vooruit gaat zit je niet in R
                              Als je achteruit gaat zit je niet in D
                              Het verschil tussen 1234567 heb je toch niet in die pook?
                              En dat je stil staat in N merk je toch ook wel?

                                Ik spreek uit ervaring, heb met BEIDE systemen gereden.
                                Uiteraard is er een indicatie op het dashboard waaruit je de stand kan aflezen en wel bij beide systemen.
                                Met wat jij de grote “faux versnellingspook” noemt hoef je zelf niet naar die indicatie te kijken en “voel” je onmiddelijk in welke stand de versnellingsbak staat.
                                Mijn tweede argument betreft de responstijd waneer je bv snel van vooruit naar achteruit (meerdere malen) bij een parkeren wil schakelen.
                                Voor mij liever de pook van mijn 991 dan de opvolger.

                                123

                                  tja, maar je bent niet blind
                                  er staat toch gewoon een indicatie op je dashboard welke stand het ding in zit?

                                  Ik zie het probleem niet hoor, mijn merc A firmawagen had zoeen automatiek met hendeltje aan het stuur rechts.
                                  kun je ook de stand niet mee voelen, raak je op 5 minuten gewoon hoor.

                                  Kvind dat nieuwe pookje voor een automatiek beter uit zien dan een veel te grote faux versnellings pook op de vroeger automaten.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.