versnellingsbak

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 versnellingsbak

  • Maker
    Discussie

  • cdv

      spijtig nieuws

      dit weekend reden mijn ouders met mijn wagen rond op de tour in Watou. zonder probleem naar daar gereden. ze doen 2 km mee in de tour en versnellingsbak waarschijnlijk kapot.
      je mag hem in welke versnelling dan ook plaatsen, hij blijft achteruit rijden, motor maakt wel nog mooi lawaai:(
      jullie een idee of alles zou moeten vervangen worden?

    9 reacties aan het bekijken - 31 tot 39 (van in totaal 39)
      • Zou best wel eens het plastic tuimelstuk aan de versnellingspook kunnen zijn dat losgebroken is, dat de zijdelingse schakelbeweging maakt. Of de kabel die eraan vast zit die over of los is. Schakelen de beide schakelpookjes op de versnellingsbak nog als je de pook vooraan eerst van voor naar achter en dan van links naar rechts beweegt, nog allebei?

        Wim

          Ben het daar gedeeltelijk met eens, want er zijn ook nog eerlijke mensen. 😉

          Wij zien nu dagelijks bij de restauraties hoe er te werk gegaan is, en dat is soms om te 😥

          Zo kwam er laatst een klant van een 964 waar de thermostaat lekte en deze gereviseerd zou zijn, maar achteraf omdat deze weer gaan lekken.
          Deze meneer kwam tot bij ons, en na verwijdering van beschermplaat, was deze gewoon met kit dicht gewreven. 😕

          Alles is nadien nog opgelost bij de betreffende garage, maar ik vraag mij dan af, waarom doen ze dit.

            het toont anderzijds nogmaals aan hoe ‘kwetsbaar’ de meesten onder ons zullen zijn die niet die technische kennis zoals jullie bezitten, en hoezeer wij ons iedere keer maar weer moeten overleveren aan de goodwill van anderen, en hopen dat we er niet weer maar eens opgelegd worden. Van alle technische uitleg die jullie opsomden snap zelfs ik als autoliefhebber dus werkelijk niets, het enige kogeltje dat ik ken is diegene die ik vaak door mijn kop wil schieten als ik weer eens de hestelfacturen bekijk! 😉

            Wim

              @ Johan, dat bedoelde ik dus top, dat je er ook zo over denkt. 8)

              En dat euvel van de veer en kogeltje ken je ook wel denk ik, moet wel de bak even open maar door gebroken veer te vervangen is probleem opgelost.

                Ik denk eerder zoals Wim aan een probleem in het koppelstuk of schakelstang… de 2e versnelling ligt niet langs de achteruit, dus ik twijfel of het inwendig kan zijn…

                Ik kreeg hier een jaar of 2 geleden een klant over de vloer die ook een probleem had met zijn 3.0SC, hij kon bijna helemaal niet meer schakelen, bracht de auto naar hier en vroeg om de bak te reviseren. Ik vertelde de man dat ik alles eerst eens zou nakijken en dan zou laten weten wat de diagnose was. ‘s Anderendaags kon ik de man al blij maken met een telefoontje dat er gewoon iets stuk was in de versnellingspook en dat het al vervangen was. Klant supertevreden, want geloof maar, op veel plaatsen zouden ze je een revisie aanrekenen en alleen de pook herstellen!

                cdv

                  zal ik doen!
                  hoop dat het niet te ernstig is.

                  Wim

                    Als de borging los getrild is op de vertanding zie je inderdaad niks, zie je pas als je de pook beweegt, en dan een tweede persoon kijken of de schakelas mee beweegt of er overheen gaat.

                    Anders zelf ook even checken, heb al meerdere rare dingen meegemaakt.

                    cdv

                      mijn vader schakelde van 3e versnelling naaz 2e en dan begon hij als het ware achteruit te rijden. hij is reeds bij een hersteller. hij zei dat hij een plaat heeft afgehaald en niets gezien heeft.

                      Wim

                        Dit is een beetje vage stelling. 🙄

                        Kan zijn dat ze achteruit gereden zijn en het koppelstuk los is, vandaar enkel achteruit rijden omdat de schakelas in die stand staat en er niet uitgaat vanwege losse verbinding.

                        Borging kan los getrild zijn.

                        En als laatste geval kan de borging (kogel en veer) in de bak vast zitten, maar moet dan volgens mij de auto niks meer doen als je de koppeling op laat komen, om het makkelijk te vertellen, dan wilt hij gelijktijdig voor en achteruit rijden, en dat gaat niet.

                        Dus denk dat je eerst eens tussen de voorstoelen onder het klepje met de 4 parker schroeven moet kijken. 💡

                      9 reacties aan het bekijken - 31 tot 39 (van in totaal 39)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.