Vervangen dashbord verlichting

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Vervangen dashbord verlichting

  • Maker
    Discussie

  • Pieter
    Deelnemer

      Welke liefhebber heeft ervaring met het vervangen van de boordverlichting Porsche 911 Targa 2.7 1976 bouwjaar 1977. En kan mij op weg helpen hoe te vervangen, of is het slimmer een Porsche garage op te zoeken! Recentelijk een avondrit gereden bij de Maaseiker Oldtimerclub. Rijd zelden als het donker is. Vandaar dat de zwakte van deze verlichting me opviel. Waarschijnlijk hebben de 3 watt lampjes hun beste tijd gehad. Heb ergens gelezen dat de lampjes een bayonet fitting hebben, ook lees ik dat liefhebbers bij vervangen overgaan naar 5 watt? Gelijkertijd wil ik ook de hoofdverlichting in de koplampen vervangen, nu ook nog voorzien voorzien van de ouderwetse versies. Ook deze leveren te weinig licht, wat is wijsheid om ook deze verlichting te vervangen, en met welke lichtbronnen!
      Vast bedankt voor reacties.
      Groet Piet

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
      • stuur gedemonteerd, was inderdaad niks speciaals, toch weer iets geleerd, alles zit terug op zijn plaats met nieuwe lampjes (LED)

        bedankt !

          heb ervaring met demonteren van de klokken bij een 993.
          om er de wijzerplaten van te vervangen, de rode zone naar centraal bovenaan verschoven en nodige bijkomende verlichting te plaatsen onder het digitaal display.
          zitten rond jouw klokken geen rubberen sluitringen vlak achter de sluitkraag van het glas?
          eens deze uit het dashbord glippen moet je ze mee naar achteren schuiven en van de klok duwen
          dan krijg je meer speling om de RPM klok over de bobbel van het stuurwiel te krijgen zonder iets te moeten demonteren.
          wat ook helpt is de twee klokken die er langs zitten eerst er uit halen zodat je met je handen in het dashbord kan om aan de achterkant mee te duwen.
          TIP: geen WD40 of silicone based spray gebruiken, wel parafine of vaseline.
          TIP2: lees hier meer over de bedoelde rubberen sluitring https://www.bergvillfx.com/categories/911964993-obc-tachometer

           

            Hey, been there, done that  inderdaad stuur even demonteren.  Is iets van niks. Wel centrale moer even op de laatste positie laten zitten als je aan het stuur aan het trekken bent.
            Je zou niet de eerste zijn die eindigt met één of meerdere gebroken tanden 

              Hey Piet, bedankt voor je antwoord, maar zelfs al lukt de eerste cm met wat duw- en trekwerk, dan nog is de cm erna een groter probleem (de teller is erg diep in het dashboard verscholen)…ik wacht op tips van andere mede-forummers alvorens de koevoet boven te halen…

                Beste, dat is even een tegenvaller, aan de stuurhoogte is nikst te doen? Het gaat om mm zie ik op de foto. Kun je wellicht voorzichtig met een (hout) klem niet de stuuromranding niet iets inklemmen. Om beweging erin te krijgen beetje inspuiten met siliconespray, helpt daarbij vaak ook. Of 2 handjes erbij die de kolom wat omlaag drukken. Zorg wel goed dat de meter recht voor het gat zit. Je hebt gelijk, forceren gaat meestal fout, is trikkie spul. Ik heb nog geen ervaring opgedaan met meters vervangen. Heb alleen de potmeter aangepakt zoals eerder beschreven. Wat klaar is ziet er wel goed uit moet ik zeggen. Ook de kleur v het licht is prima.
                Veel succes , groet Piet

                  ben wel tevreden met het resultaat van de andere tellers…
                   

                   

                   

                    ben mijn dashboard lampjes ook aan het veranderen (gekozen voor LED), maar de toerenteller, die krijg ik er maar niet uit (botst aan onderkant
                    tegen het stuur)…wou het dan maar allemaal terug installeren, maar dat lukt ook niet meer…

                    what’s the trick ? stuur demonteren ? heb wat zitten wringen maar het blijft te tricky om extra kracht te zetten…zelfs zonder de omsluitrubber niet genoeg plaats… 

                     

                      Gezien een aantal reacties, kom ik nog even terug op vervangen lampjes dashbord 911 Targa 1976. Zoals eerder gemeld door mij, blijf ik bij mijn besluit om vervanging uit te voeren met gewone heldere lampjes ( 2 of 3watt). Dit omdat ik originaliteit nastreef, uitvoering moet ik nog steeds doen (of laten doen). Ondertussen heb ik wel de potmeter (regeling lichtsterkte DB) nagekeken, en schoongemaakt en voorzien van wat contactspray. Ben van mening dat de lichtsterkte wat is toegenomen, door een betere werking van de potmeter.

                      Groet Piet

                        Natuurlijk zijn er alternatieven, zoals jij ook aangeeft. Ik kies uiteindelijk ook voor vervangen van lampjes. Of het LED gaat worden ben ik nog niet echt van overtuigd. Denk dat ik kies voor gewone lampjes gezien ouderdom van mijn 911. Die ik graag zo origineel mogelijk wil houden. Terug naar de ombouwkosten, je vind het te duur, dat kan, ik vind het een redelijke prijs. Van mijn Porschegarage hoor ik dat meters uitbouwen ook wel eens tegenvalt. Vooral bij de oudere Porsches, komt hij zelfs tegen dat de meters vastgelijmd zijn gemonteerd (nadat er ooit aan is gewerkt). Demonteren is dus niet altijd zonder risico van schade. Wellicht dat rescue911 dat mee calculeert. Ik denk overigens niet dat ik vervanging zelf ga doen. Ben heel benieuwd naar je ervaringen bij vervangen v de winter.
                        Mvg. Piet

                          +1
                          Als die offerte is enkel om de lampjes te vervangen, lijkt mij dit serieus tegen te vallen,  in tegendeel, is een heel dure grap!
                          Als voor die prijs de meters gereinigd worden, eventueel nieuw glas er in, en een basis onderhoud, dan kan ik het nog geloven, maar enkel lampjes??????
                          Als ik het goed bekijk op de website, vervangt hij niet de lampjes, maar de fittingen ook, en vervangt ze door ‘electronica’ led door de lampjes te solderen met een nieuwe bekabeling.. Groot nadeel, als daar iets aan defect gaat, is heel de boel te vervangen….
                          Vandaag bestaan er LED op voet die passen in de fittingen zodat je enkel het lampje moet vervangen dat defect is…. 9 lampjes à 1€ vervangen en laat dat dan nog 1 uur werk vragen (ik laat je na de winter weten hoe lang ik er aan bezig geweest ben) ….

                           

                            Als het enkel 9 lampjes aan 1 euro/stuk vervangen is, is 240 euro wel een serieuze prijs. 

                              Beste, ik ga even uit van ombouw naar LED van alle dashboard meters want dat was mijn vraag via mail. Antwoord (via mail) hierop gekregen van rescue911 (Nicolas Vercammen ) dat ik voor deze ombouw moeste rekenen op +/- €240.- excl. btw . Als je inlogt op http://www.porsche-rescue911.be kun je bekijken hoe ze dit aanpakken.

                              Groet Piet

                                Piet, en wat is er inbegrepen in de prijs voor die 240€ excl btw?

                                  Je hebt gelijk, ik heb die keus in principe ook al gemaakt. Ik wil Porsche liefhebbers toch even het volgende meegeven, gezien aantal reacties. Ik heb navraag gedaan bij rescue911 btw, voor een prijsopgave, LED inbouw in mijn 911. Ik heb antwoord gekregen van de heer Nicola Vercammen, die een richtprijs afgeeft van € 240.- excl. btw valt mij goed mee.
                                  groet Piet

                                  J

                                    Goeie keuze.
                                    Led-lampen horen niet in een luchtgekoelde 911.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.