Vervangen dashbord verlichting

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Vervangen dashbord verlichting

• Maker
    Discussie
  • Welke liefhebber heeft ervaring met het vervangen van de boordverlichting Porsche 911 Targa 2.7 1976 bouwjaar 1977. En kan mij op weg helpen hoe te vervangen, of is het slimmer een Porsche garage op te zoeken! Recentelijk een avondrit gereden bij de Maaseiker Oldtimerclub. Rijd zelden als het donker is. Vandaar dat de zwakte van deze verlichting me opviel. Waarschijnlijk hebben de 3 watt lampjes hun beste tijd gehad. Heb ergens gelezen dat de lampjes een bayonet fitting hebben, ook lees ik dat liefhebbers bij vervangen overgaan naar 5 watt? Gelijkertijd wil ik ook de hoofdverlichting in de koplampen vervangen, nu ook nog voorzien voorzien van de ouderwetse versies. Ook deze leveren te weinig licht, wat is wijsheid om ook deze verlichting te vervangen, en met welke lichtbronnen!
    Vast bedankt voor reacties.
    Groet Piet

12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
    • Ik zal zeker een reactie geven of ik geslaagd ben. Ik begin voorzichtig met een meter die zich goed laat verwijderen. Ik heb bij van Kessel Deurne even opgevraagd wat zij in voorraad hebben. Ze hebben 3 en 4 watt lampjes die zouden moeten passen € 1.- per stuk. Ik ga toch kiezen voor het traditionele lampjes i.p.v. LED,.
      Groet Piet

Hoi Piet, de meters moeten niet open! Je kan voorzichtig de fittingen uit de behuizing trekken…. in mijn reactie zei ik dat je de behuizing eventueel ook kan openen….

zoals in het filmpje te zien is, voorzichtig lamphouders uit het meterhuis prutsen en vervangen. Eventueel open ‘plooien’ en dan kan je langs binnen uit de lampjes vervangen

Laat je weten hoe het gegaan is? Altijd leuk om de knutselwerkjes van mede liefhebbers te zien….

Bedankt v de reactie. Voor mij duidelijk ik ga eens, met een meter voorzichtig aan de slag.
          Mvg. Piet

J

Klopt,
            om de lampjes te vervangen moeten de meters NIET open.
            Openen doe je alleen voor het herstellen van het binnenwerk.

Dank weer v de uitleg. Ik begrijp dus uit je woorden dat de meters voorzichtig uit het dashboard getrokken kunnen worden(ik heb al kunnen vaststellen dat het meterhuis niet van plastic is). Ze zijn dus niet geschroefd of iets dergelijks ! Je zegt verder dat de meters geopend moeten worden om de lampjes te kunnen vervangen. Ik dacht dat je de lampjes zonder de meter te openen ook kon vervangen! Dit door aan de achterkant de lampfitting eruit te trekken! Mijn meters zijn eigenlijk in vrij goede conditie, ze zijn schoon met helder zicht. Ik open de meters dus liever niet, als dit voor vervangen lampjes niet noodzakelijk is.
              Mvg. Piet

Welke lampjes je kiest blijft gelijk, zolang de ‘fitting’ juist is: BA7S.
                Er bestaan er zoveel…. 
                Ik heb deze besteld: klikkerdeklik

Voor zover ik weet zijn de meters van de klassieke Porsche nog allemaal in metaal. zoals in het filmpje te zien is, voorzichtig lamphouders uit het meterhuis prutsen en vervangen. Eventueel open ‘plooien’ en dan kan je langs binnen uit de lampjes vervangen… zo kan je ook je glas eens kuisen en de rest eens stofvrij maken (met een busje gecomprimeerde lucht) en eventueel zelfs een beetje smeren met naaimachineolie of vergelijkbare dunne smeerolie.

In principe heb je 9 lampjes nodig.
                Succes!

Bedankt v je reactie, ik zou niet weten of het deze lampjes zijn, het zou best kunnen. Wellicht zijn er forumleden die nog gaan reageren, en dit kunnen bevestigen.
                  Mvg. Piet

Bedankt voor je reactie, zeker met het toegevoegde you tube filmpje, verduidelijkt veel. Ik zie dat de meeste meters met een rubbermanchet in het bord zijn geplaatst. Dus het er uit halen zou moeten lukken, maar spul is meer dan 40 jaar oud, op een you tube zie ik ook dat er meters zijn (afhankelijk v h bouwjaar) waar het binnenwerk van plastic is gemaakt. Gezien de 40+ leeftijd van mijn Targa kan dat plastic nu hard en bros zijn. Met gevolg dat bij het minste of geringste de binnenring breekt. Dus ik wil nog even uitzoeken, of de meters in plastic of staal zijn uitgevoerd. Wellicht komen er nog meer reacties hierover op ons forum.
                    Mvg. Piet

Hoi Drip, vast bedankt voor je reactie. Ik heb ook over LED verlichting wat langs horen kom. Zou natuurlijk de betere oplossing zijn. Ik ga toch wat dieper in de materie kijken naar de mogelijkheden. Wellicht zijn er forumleden die hier ook ervaring mee hebben. Ik hoor graag hun ervaringen.
                      Groet Piet

Ik ondervind hetzelfde probleem en zou dit ook willen aanpakken.

Bedoelen julle deze lampjes en hoeveel heb ik er nodig?

[url=https://www.conrad.nl/p/barthelme-led-signaallamp-ba7s-wit-12-vdc-12-vac-13-lm-70112908-182260?&insert_kz=&adcampaign=google&tid=10490821085_102565810063_aud-525839160707:dsa-922433049982&gclid=EAIaIQobChMIuobuvLmK8wIVhc13Ch0KtAUDEAAYASAAEgJInfD_BwE&gclsrc=aw.ds]Barthelme LED-signaallamp BA7s Wit 12 V/DC, 12 V/AC 1.3 lm 70112908 | Conrad.nl

[/url]

Dag Piet,
                          Ik kan je hier hetzelfde antwoord geven als op dat andere P-forum

Dashbord verlichting:

Zoek naar LED BA7S lampjes en maak er een leuke avondactiviteit van tijdens de lange winteravonden.
                          Veel plezier!

XXX

Wil je meer licht op je dash, ga dan voor LED. Er bestaat een serie die pat in de oude fittingen.
                            Je koplampen, zit er H4 in ?

12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.