vervangen van de middendemper

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 vervangen van de middendemper

  • Maker
    Discussie
  • Het gaat over een 911 3.2 van 1989.
    Kan men zomaar de tussendemper van de uitlaat vervangen door een uitlaatpijp? Wat is het eventuele voordeel, en mag dit voor de keuring?

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • 123

      flens… flange.. DUH
      kwas precies nog nie wakker

      J

        Flange = flens.

        Dunne flens voor SC en ouder, dikke flens voor de 3.2 liters. (met wat uitzonderingen voor niet ROW modellen en motoren met EGR)

        Diameters van de buizen zijn identiek voor alle SSI’s,
        38mm buitendiameter en ongeveer 35,2mm voor de binnendiameter.
        Alleen het stuk aan de flenzen verschilt lichtjes omwille van de verschillen in diameter van de uitlaatpoorten doorheen de verschillende jaren.

        Er is een gerucht dat Dansk, die nu SSI warmtewisselaars produceert de diameter iets zou verhoogd hebben maar er zijn evenveel twijfels daarover.

        Voor een 3.2 is een binnendiameter van 35.2 mm aan de kleine kant, zeker als die dan nog wat upgrades zou hebben. Dat is de algemene consensus.
        Aan de kleine kant wil in dit geval zeggen dat die dingen heel goed hun werk doen maar optimaal zouden zijn met een iets grotere diameter.
        Ik heb nog nooit de indruk gehad dat ik hierdoor veel pk’s mis, dus er is niks mis met een 3.2 met SSI’s.

        Allemaal een beetje subjectief natuurlijk want een uitlaatsysteem werkt niet 100% efficiënt over het hele toerental.
        Daarbij speelt de einddemper ook nog een rol.

        123

          [quote=”G-man” post=275464]
          SSI’s zouden aan de kleine kant zijn voor een 3.2, qua diameter dan, maar ik heb er weinig last van.
          Ik heb ook niks om 1 op 1 te vergelijken.[/quote]

          SSI’s bestaan in diverse formate en met verschillende aanvijs flanges . weet het NL woord niet voor “flanges”.
          Als ze op een 3.2 gevezen zijn, dan zijn dat gewoon SSI’s voor een 3.2 met de grotere dia dan bv voor een early of midyear…

          basis volumetrisch pompt die gewoon evenveel lucht @6200 als een 2.7@7300 maar je pompt in lagere toeren en je hebt dus al dikkere SSI buizen..

          Lijkt me onwaarschijnlijk dat die SSI’s niet zouden volstaan voor een 3.2 met normale specs.

          XXX

            Hier ook hetzelfde verhaal.
            SSI mooi blinkend rvs setje en een Dansk sportuitlaat erachter, klinkt lekker vet.
            Zaten er origineel meer potten mijnheer van de keuring, nooit geweten… :engeltje: :engeltje: :engeltje:

            J

              ik heb er ook, afgewerkt met een M&K dual out einddemper. Tot nu toe nog geen opmerkingen op de keuring hierover.

              Heel tevreden van. (lekker luid met twee uitgangen open, iets discreter met 1 pijp dicht.)
              SSI’s zouden aan de kleine kant zijn voor een 3.2, qua diameter dan, maar ik heb er weinig last van.
              Ik heb ook niks om 1 op 1 te vergelijken.

              123

                en voor ik het vergeet, SSI’s zijn exhaust headers, dus gelijke lengte, perfect voor optimale uitlaat performantie, goeie scavenging en juiste tegendruk.

                en het ziet er mooi uit ook

                123

                  Ik zou als ik iets van uitlaat werk doe, eerder SSI’s monteren, oude stijl, moet banane demper.
                  Dat zit er origineel 911 uit, en klinkt geweldig goed zonder achterlijk luid te zijn

                  En dan moet je al heel erg veel pech hebben op oldtimer keuring dat er daar ene over valt.

                  En voor die sound, ik zou ze nog met plezier de omwisseling doen als ze er over zagen..
                  tis toch maar om de 2 jaar dat ze er eens over kunnen zagen, worst case

                  J

                    als je de tussendemper vervangt door een uitlaatpijp (en dus ook de einddemper verwijderd dan gaan ze je horen komen van heeeel ver…
                    Gewoon een rechte pijp ertussen met einddemper –> zie opmerking van Stijn

                    123

                      ander geluid, minder weerstand, iets (verwaarloosbaar) meer top end power.

                      Officieel mag het niet voor de keuring.
                      de vraag is maar of ze het uberhaubt zouden zien

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.