Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Vier keer meer oldtimers bij autokeuring
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door Koen Peeters.
-
MakerDiscussie
-
17 maart 2016 om 13:17
Vier keer meer oldtimers bij autokeuring.
Vorig jaar werden in de autokeuringsstations in ons land 44.430 oldtimers aangeboden voor een technische controle .
-
MakerDiscussie
-
inschrijving op normale plaat of O plaat maakt niet uit, vanaf 25j is het 35€ rijtaks
een golf 2 is gemaakt tot 92 dus kan zeker…
een niet oldtimer 964 inschrijven kost tegenwoordig ook 4500€ (BIV + rijtaks)
[quote=”Gette” post=231477][quote=”steri2311″ post=231473]Trouwens welke verzekeringsmaatschappij verzekerd een oldtimer als dat uw enigste auto is? Ik kreeg geen verzekering als oldtimer bij baloise als ik geen 2 andere auto’s verzekerd had bij hun. Mijn makelaar zei dat hij nog een klant had die een auto had normaal gebruik en een oldtimer en die kreeg geen oldtimer verzekering.[/quote]
Das juist, maar bij Marsh kan dit wel indien je lid bent van een officieel geregistreerde oldtimerclub.
Verder ben ik volledig akkoord met de stelling dat profiteurs er uit zouden moeten, ik bol met de 964 enkel tijdens de vrije momenten.
Anderzijds heb ik een paar weken geleden iemand bijna 900 euro taks weten betalen voor een Golfke 2 GTI……. is voor mij even verwerpelijk want dat is ook een hobbywagen :evil:[/quote]In welk land betaal je 900 euro taks voor een oldtimer?Toch niet hier in België? Een golf 2 is toch ouder dan 25 jaar of ben ik fout?
Goedkoper in Nederland…. Al eens gekeken naar de prijzen van de 964’s :salut:
Wie redeneerde ook weer: “verdeel en heers” ?
😳 😥 😳
[quote=”steri2311″ post=231473]Trouwens welke verzekeringsmaatschappij verzekerd een oldtimer als dat uw enigste auto is? Ik kreeg geen verzekering als oldtimer bij baloise als ik geen 2 andere auto’s verzekerd had bij hun. Mijn makelaar zei dat hij nog een klant had die een auto had normaal gebruik en een oldtimer en die kreeg geen oldtimer verzekering.[/quote]
Das juist, maar bij Marsh kan dit wel indien je lid bent van een officieel geregistreerde oldtimerclub.
Verder ben ik volledig akkoord met de stelling dat profiteurs er uit zouden moeten, ik bol met de 964 enkel tijdens de vrije momenten.
Anderzijds heb ik een paar weken geleden iemand bijna 900 euro taks weten betalen voor een Golfke 2 GTI……. is voor mij even verwerpelijk want dat is ook een hobbywagen 👿Trouwens welke verzekeringsmaatschappij verzekerd een oldtimer als dat uw enigste auto is? Ik kreeg geen verzekering als oldtimer bij baloise als ik geen 2 andere auto’s verzekerd had bij hun. Mijn makelaar zei dat hij nog een klant had die een auto had normaal gebruik en een oldtimer en die kreeg geen oldtimer verzekering.
Moogt ge gaan winkelen of een krant gaan kopen met uw oldtimer?
[quote=”JV” post=231465]… allemaal zaken die verboden zijn. Maar wie gaat het controleren?[/quote]
hier in de streek schuimde (sinds alarmfase 3 en 4 niet meer) de politie de parkings van bedrijven en scholen af, op zoek naar O-platen.
Allemaal leuk, maar in NL willen de Rooie Rakkers inmiddels dat er in 2030 (14 jaar) geen benzine/diesel/gas motor meer rond rijdt … sodemieters … dan moet ik toch weer naar de stembus … iets dat ik al een tijdje afgezworen had … :ass:
Als je kijkt wat die anti-rokers lobby heeft bereikt in een paar jaar tijd, dannuh, mogen we er dan alleen nog maar naar kijken in de toekomst?
Denk dat ik nog maar ff lekker ga sturen dan de komende jaren … :driver:
[quote=”cabrio wim” post=231390]En dan gaan jullie net als wij naar de 40 jaar voor hij echt oldtimer is. 💡
Hier hebben deze lui het al voor de echte liefhebber verziekt.[/quote]Voor België wordt het in 2017 30 jaar. Enkel het is nog koffiedik kijken wat met wagens die tussen de 25 en 30 jaar zitten en nu al oldtimer zijn. Momenteel weet er niemand een echt antwoord op. Er wordt nu gezegd dat die oldtimers de jaren tot ze 30 jaar worden een kleine verhoogde jaarlijkse verkeersbelasting gaan moeten betalen. Een vorm van administratieve boete. Jaarlijkse technische controle zal niet moeten en blijven zoals het nu is. Maar het is vandaag zo en morgen weer iets anders. Dus afwachten op wat er uiteindelijk uit de bus zal komen.
Dat ze in NL voor 40 jaar hebben gekozen is raar. Maar tegelijk opent het ook wat importkanalen. Sommige Nederlanders zien hun droom in hun garage stil staan. Verkopen in eigen land lukt niet meer. Dus de prijzen zakken. En soms heb je eens een particulier die het niet meer ziet zitten en zijn wagen van juist 25 jaar oud “weg geeft”. Eens je die in België als oldtimer hebt kunnen inschrijven zijn er veel gegadigden om deze te kopen. En je hebt NL sites waar ze die op te koop zetten (speurders is heel interessant).
[quote=”DST” post=231410]Maar omdat g*dverd!kk@ je voor die wagens een ‘Belgisch’ gelijkvormigheidsattest nodig hebt :bounce: [/quote]Dat is de kronkel in de wetgeving. Je importeert een wagen (op trailer). Gewoon een exportdocument en een verkoopovereenkomst heb je nodig. Geen gelijkvormigheidsattest of wat dan ook. Daarmee naar de douane voor het roos formulier. En belangrijk 3 eurocent betalen! Dan eigen nummerplaten van een andere wagen die op jouw naam is ingeschreven er op en naar technische controle. Daar direct vermelden dat het oldtimerkeuring is. Er wordt geen uitstoot gemeten. Enkel nummers gecontroleerd. Dan lichten controleren en zien dat de wagen minstens 30% kan afremmen. Geen controle van ophanging of wat dan ook. Andere velgen,spacers, regelbare sportophanging, sportuitlaat … Alles is blijkbaar toegestaan. Aja brandblusser, gevarendriehoek en EHBO werd wel gecontroleerd. En op het einde 12,20 euro betalen. Enkel rode kaart voor afstelling lichten. Natuurlijk paar speciale boutjes vast geroest dus wachten op nieuwe boutjes.
Maar Belgische wetgeving voor oldtimers : is toch hilarisch.
En helaas heb je daar ook heel veel profiteurs bij. Ik ken er enkelen die enkel een oldtimer hebben ingeschreven. Sommigen voor woon-werkverkeer en anderen dan weer om met hun Golf GTI dagelijks naar school te rijden. Zelfs eentje die er zijn functie als vertegenwoordiger mee uitoefent. Allemaal zaken die verboden zijn. Maar wie gaat het controleren?ik hoop mijn boxstertje zo lang te houden tot hij oldie is, gewoon omdat ik van die rondingen hou. Ik ga ook dagelijks op de baan met hem dus later zal ik hem niet keuren als oldie. Moesten de lufties betaalbaar zijn gebleven had ik er zeker eentje bij gewild maar het is niet anders. Ik ben schrijnwerker geweest 23 jaar van mijn loopbaan dus zelfs eentje opknappen zoals ik hier op forum zie zit er niet in.
Respect voor deze mensen die deze mooie wagens een tweede kans geven.
Aan de andere kant heeft de staat dit wel uitgelokt om daarna te kunnen zeggen van : zie je wel, we moeten die wet aanpassen en er 40 jaar van maken, ze profiteren er van.Bij mij hetzelfde, geen GVA.
Maar zelfs met een GVA stond hij op O platen omdat ik het vertik om nog meer geld aan die gangsters van de keuring weg te smijten !!
Vorige week opnieuw gelachen, met de leasing bak ( ik doe jaarlijks +50.000km voor het werk ) naar keuring trekkend voertuig.
Alles nagekeken wa gemakkelijk is behalve de trekhaak, ik ben weer gerust gesteld als ik er 1700 kg aanhang…. :think:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.