Visueel opsmukken v/d wielbouten.

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Visueel opsmukken v/d wielbouten.

• Maker
    Discussie
  • Beste forumlezers,

Vermits de zwarte wielbouten op mijn Fuchs-velgen, na 30+ jaren, de sporen dragen van monteren en demonteren, had ik een plezierig projectje voor ogen om de bouten terug mooi zwart te maken met warmtebestendige verf.

Op zich is dat allemaal geen probleem.
    Ik heb echter een vraag, vermits ik de netjes gespoten wielbouten terug op de wagen wil schroeven, maar dan zonder schrammen en krassen.
    Ik heb ontdekt dat er “soft socket” potsleutels zouden bestaan, waarvan de binnenkant met nylon of teflon behandeld is, zodat de wielbout niet beschadigd wordt bij het monteren op aandraai-moment.

Is er hier iemand die dit type van potsleutel kent, die gebruikt, daar content van is en eventueel weet waar die te verkrijgen zijn?

Alvast bedankt!

Mvg,
    Boxer.

14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
    • dan moet je eerst draadeinden in je rotor/schijfrem gaan schroeven Mart 💡

Is het geen optie om een paar zwarte 964 moeren aan te schaffen? Die zien er na gebruik van een kleine 120.000 km nog zo uit, wel een beetje gebruikssporen maar dat is logisch en prima …

wielvk.jpg

Ps. de foutieve positie van ventiel en hart 😳 worden in de toekomst voor alle wielen nog es een keertje gelijk getrokken en strak gezet …

Dit bedoel ik dus:

IMG_3653.JPG

IMG_3654.JPG

open stalen moeren en gesloten alu moeren op een 993 … vanaf de watergekoelde 996/986 zijn het stalen bouten

Volgens mij zijn enkel de bouten van Fuchswielen uit vederlichte alu en de rest gewoon stalen die roesten.

Alu wielbouten zijn vederlicht, enorm verschil met conventionele exemplaren .

Ik dacht dat Porsche voor wielzwart “Wurth satin swartz” gebruikt :think:

Zal een foto maken van wat ik bedoel. Denk trouwens niet dat ze van aluminium zijn….

Roest? Op alu moeren?

Nou Mart, de moeren van mijn Boxster vertoonden roestsporen en dat stoort toch als de wielen zelf netjes zijn.
                      Van 3 wielen heb ik ze “amateuristich” zwart gepoten met een roestwerende zwarte verf die ik nog over had van de 944. Bij het vierde wiel was het op.
                      Toont toch netter dan roestige moeren, hoor!
                      Ik heb ze wel gepoten toem de wielen er nog op hingen. Met wat karton een kokertje maken over de moeren en spuiten maar.
                      Ondertussen zijn ze er vooraan afgeweest voor nieuwe remschijven en banden maar je ze zijn niet beschadigd door PCM. 🙂
                      Zal ze in de toekomst nog glanzend zwart spuiten ofwel zilver.

Tsja, opsmukken versus gebruikssporen. Je kunt de auto zo mooi maken dat het lijkt of ie nog nooit de weg op is geweest, of, waar ik steeds meer waardering voor hoor, dat de nostalgie er meer vanaf springt als de bolide over gebruikssporen beschikt. Dat je het dus best mag zien aan een auto wat ie allemaal heeft meegemaakt als ie op leeftijd is. :coolness: :music:

[quote=”kleinekastenteufel” post=239985]Laat de patines aan uw aluminium lichtgewicht wielbouten de uitstraling zijn van regelmatig onderhoud en de getuigen zijn van de lieve strelingen met de momentsleutel. :salut:[/quote]

:first: :drink: :applaus:

J

Ik heb er eentje, rubber aan de buitenkant, nylon binnenin.

Gekocht bij FVD.de

Maar daar vind ik ze niet meer.
                            Ergens anders vast nog wel te vinden.

Ik heb er speciale die voorzien zijn van een nylon beschermhuls aan de buitenkant om de velgen niet te beschadigen… de moeren hebben bij mij ook patina… en dat mag

Nog niet gehoord van bescherming aan de binnenkant….

Laat de patines aan uw aluminium lichtgewicht wielbouten de uitstraling zijn van regelmatig onderhoud en de getuigen zijn van de lieve strelingen met de momentsleutel. :salut:

14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.