volgende 718 wordt elektrisch

Home Forum Porsche Talk volgende 718 wordt elektrisch

  • Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren geleden door Erwin.
  • Maker
    Discussie
  • De kogel is door de kerk, de volgende Porsche 718 wordt elektrisch.

    Nu de imago-opkrikkende hypercars en enorm veel geld-opleverende SUV’s elektrisch zijn, is het tijd voor betaalbare elektrische sportwagens. Nu is dat betaalbaar heel erg relatief, uiteraard. In dit geval vinden we een Porsche 718 al heel erg betaalbaar, bijvoorbeeld. Toevallig is die auto ook het onderwerp. Aanvankelijk was Porsche nog aan het twijfelen of de auto elektrisch ging worden. Een andere optie was om nog éénmaal een auto met verbrandingsmotor te gaan voeren. Daarmee zou de auto in Europa lastiger te verkopen worden.
    Dat niet alleen, ook met een elektrische sportwagen kan Porsche natuurlijk naam maken als producent van uitstekende rijdersauto’s die toevallig elektrisch zijn. Daarbij moet de 911 de laatste auto worden waarbij er nog gebruikt gemaakt kan worden van een verbrandingsmotor. Porsche had onlangs de Mission-R, een 1.048 pk sterke elektrische supercar.
     
    Ontwerper Michael Maurer laat aan Autocar weten dat de auto voorzien is van heel erg veel designelementen voor een komende productie-auto. Daarbij moeten wij natuurlijk direct denken aan de volgende Porsche 718. Bijzonder wordt de ‘e-core’ layout. Net zoals veel andere elektrische auto’s zal de elektromotor zich bevinden op de as. Echter, om het gevoel van een auto met middenmotor te simuleren, zal de accu zich bevinden voor het achterwiel, maar nog achter de stoelen.

    Dit levert voor Porsche een hoop voordelen op. Accu’s zijn behoorlijke ondingen die extreem veel ruimte in beslag nemen én loodzwaar zijn. Door alles in een soort blok weg te werken, is er ineens veel meer ruimte voor andere dingen. In dit geval maakt Porsche de keuze om de zitpositie zo laag mogelijk te maken. Zo kan de auto ook erg laag worden. Dat laatste is dan weer goed voor de weerstand. Ook wil je niet in een sportauto op de accu zitten, dat is toch al gauw 20 centimeter te hoog.

    Volgens Porsche-baas Oliver Bluhme zal het nieuwe platform niet alleen geschikt zijn voor de volgende Porsche 718. Ook sportwagens van Lamborghini en Audi zouden gebruik kunnen maken van dit ‘e-core’-platform. De opvolger van de Huracán en R8, bijvoorbeeld. Als laatste hopen we dat Porsche twee kanten op kan met de accu van het e-core-platform. Als ze het 180 graden draaien en het gewicht achter de achteras plaatsen, heb je nog meer ruimte. Dat niet alleen, je hebt ook de perfecte gewichtsverdeling voor een nieuwe 911…
     

2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
    • In hoeverre de Mission R een toekomst biedt qua uiterlijk van de volgende, elektrische Cayman weet ik niet echt. Maar in het geval dat het klopt, minus de racer aero, hieronder de vergelijking met de huidige (GT4). Op het eerste oog lijkt de wielbasis langer, de neus een stuk kleiner. De voorruit heel rond en heel ver voorwaarts geplaatst, zoals een Koenigsegg. Ziet er redelijk fantastisch uit vind ik.

       

       

      Beetje duiding van design boss Michael Mauer hieromtrent: 
      ‘Op de Mission R zou ik zeggen dat alles onder de lijn rond het midden van de auto puur racer is. Sommige van die secties, zoals de luchtinlaat aan de zijkant, zijn behoorlijk radicaal. Alles boven deze lijn, zoals de proporties, het ontwerp van de koplampen, het achterlicht, de beglazing – dit soort dingen zijn allemaal gebaseerd op Porsches design-DNA. Mijn favoriete onderdelen zijn de achterlamp – echt mooi – en de holle gedeelten aan de zijkant van de auto, die erg expressief zijn. Als je de Taycan in hetzelfde perspectief bekijkt, is er al veel spanning voor een productieauto. Ik zou hier in de toekomst nog meer van willen zien.’

        De eerste details van de elektrische Porsche Cayman en Boxster

        Het gebruik van exotische materialen, zoals het vele koolstofvezel van de Mission R, is volgens Walliser uitgesloten, want veel te duur. Niettemin mikt Porsche voor de Cayman op een autogewicht dat niet heel ver van de 1500 kilo van de Mission R zal zitten. Wellicht is dit haalbaar door gebruik te maken van een kleiner accupakket dan de 82 kWh van het concept. “Wat ons betreft is een actieradius van ongeveer 322 kilometer, gemeten volgens de Amerikaanse EPA-meetcyclus, een mooie waarde voor een sportwagen”, legt Walliser uit.
         

        lees meer: https://www.autovisie.nl/nieuws/specs-porsche-cayman-boxster/

      2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.