voorbereidingen aan de wagen – techniek

Home Forum Carrera to China voorbereidingen aan de wagen – techniek

  • Maker
    Discussie
  • Vandaag heb ik de volledige pedalencluster uit elkaar gehaald: na heel wat gevloek en twee kapotte staalboorkes heb ik de pin er dan toch uitgekregen, en de cluster gedemonteerd. De plastieken lagers zien er allemaal vrij goed, maar we hebben een volledige set koperen lagers moeten bestellen, dus we zullen ze sowieso allemaal vervangen.
    De pedalencluster zal ook een laag anti-roest krijgen, en een laagje zwarte hammerit verf.

    Ik heb ook de passagierskant terug in elkaar gestoken: ik heb het nieuwe ABS vloerbord gemonteerd, alle tapijten opnieuw aangebracht, en de zetel teruggeplaatst. Het begint er terug een beetje als een wagen uit te zien!

    Morgen rijden we naar Erpa in Holland om de pedalenlagers te gaan halen.

    mvg, jan

    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7710.JPG:nljw8k48]

    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7711.JPG:nljw8k48]

    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7712.JPG:nljw8k48]

    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7713.JPG:nljw8k48]

    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7714.JPG:nljw8k48]

    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7715.JPG:nljw8k48]

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 76)
    • Eindelijk nog eens een update!

      We wachten nog steeds op de spuiter om de wagen te komen halen, en in tussentijd hebben we besloten om zelf te beginnen met het afhalen van de verflagen, om zo toch een beetje geld uit te sparen.

      Gedurende dit weekend zijn we erin geslaagd om beide deuren, en beide kofferdeksels volledig te ontdoen van alle verf, en te coaten in een roest-stabiliserend middel.

      De eerste lagen verwijderden we met een sterke verfstripper (meerdere malen over dezelfde strook), en afwerken deden we met de schuurmachine, de boormachine met borstelkop, en met de hand uitteraard. Het kofferdeksel vooraan werd een verschrikkelijk karwei, met enkele zeer hardnekkige verflagen. Het positiveve is dat we zo goed als geen roest vonden op al de opgekuiste panelen, en dat ze allemaal vrij strak en recht zijn. De spuiter zal niet veel werk hebben met het weghalen van putjes, deukjes, etc…

      Volgend weekend zullen de bumpers dezelfde behandeling ondergaan!

      PS met heel veel dank aan Reinoud, onze vriendelijke buurman die ons reeds verschillende weekends heeft meegeholpen, en ons ook flink wat tips meegeeft omtrent de werkzaamheden. 🙂

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8705.JPG:en67fvw2]

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8706.JPG:en67fvw2]

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8707.JPG:en67fvw2]

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8711.JPG:en67fvw2]

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8712.JPG:en67fvw2]

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8715.JPG:en67fvw2]

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8716.JPG:en67fvw2]

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8717.JPG:en67fvw2]

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8719.JPG:en67fvw2]

      [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8721.JPG:en67fvw2]

        Echt knap om volgen die voorbereidingen. Vooral mee doorgaan!!!

          ja 😀 ik ga denk ik op zoek gaan naar een double-bubble achterruit, zodat de passagiers zoals de paus kunnen meerijden 😉

            ah ik zie dat jullie dé manier hebben gevonden (laatste foto) om met 2 grote volwassenen achteraan in een 911 te zitten 😀

              chapeau !! heel knap werk mannen,mijn petje af hoor!

                KNAP!!! Ben al benieuwd naar het vervolg … ❗

                  Vandaag demonteerden we de rest van de koetswerkonderdelen, zodat de wagen naar de carrossier kan gebracht worden. We hebben beslist dat we de wagen gaan overhandigen aan professionals om het spuitwerk (en de voorbereiding) correct te laten uitvoeren. Het zal ons 2000 EUR kosten om alle koetswerkonderdelen te laten voorbereiden, strak te zetten en te laten spuiten. Tommy Criel zal hiervoor instaan.

                  We namen de voor- en achterruit af de wagen, alsook de zijraampjes achteraan. We hadden geen enkel probleem bij deze ietwat gevaarlijke taak: we hadden reeds beslist om de rubbers te laten vervangen (het zou stom zijn om dit niet te doen), en dus konden we de oude rubbers er simpelweg uitsnijden, en vielen de ramen er als het ware vanzelf uit. Geen enkel gebroken glas bij de gehele demontage van de wagen, we mogen tevreden zijn.

                  We namen een kijkje onder de hoeken van het achterraam, en we vonden absoluut geen enkel spoor van roestvorming of reparaties, schitterend!

                  Nu zulen we de wagen wassen (er zit gigantisch veel californisch zand in en op), en dinsdag zullen we de wagen overhandigen aan Tommy.

                  [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8436.JPG:12f4mxnq]

                  [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8438.JPG:12f4mxnq]

                  [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8439.JPG:12f4mxnq]

                  [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8440.JPG:12f4mxnq]

                  [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8441.JPG:12f4mxnq]

                  [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8443.JPG:12f4mxnq]

                  [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8450.JPG:12f4mxnq]

                  [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8457.JPG:12f4mxnq]

                  [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8458.JPG:12f4mxnq]

                    Een nieuwe dag, en een nieuw uitterlijk voor onze wagen!

                    De deuren zijn eraf, alsook al de bumpers, kofferdeksels etc…

                    Geen problemen tijdens de demontage, behalve enkele roestige bouten en vijzen, dewelke we voorzichtig wegdremelden, of iets minder voorzichtig eruit klopten met de grote hamer!

                    En mocht het iemand interesseren, de deuren gaan eraf met een M8 12-kant. We deden er even over om dit te weten te komen.

                    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8326.JPG:25eqffjz]

                    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8360.JPG:25eqffjz]

                    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8368.JPG:25eqffjz]

                    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8375.JPG:25eqffjz]

                    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8376.JPG:25eqffjz]

                    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8390.JPG:25eqffjz]

                    [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_8403.JPG:25eqffjz]

                      hey,

                      dan ziet het er gewoon wat beter uit hee, maakt niet zoveel uit 😉

                      ik heb wel een losse strap gevonden (aarding alternator?) , de bout was er bijna afgetrild, dus ben ik toch content dat het er nekeer af is geweest 🙂

                      ik heb geen problemen gehad met de bedrading, doch merci voor de goede raad!

                      Heeft iemand tips om de deuren er af te halen? Misschien enkele dingen waar we op moeten letten?

                      merci, jan

                      Anoniem

                        Awel ik ga U ontgoochelen, het polijsten van de schroef heeft geen extra koeling. Een kameraad van mij had ze gepolijst tot hoogglans en z’n motor kreeg enkele graden warmer dan ervoor.
                        Ik zou U willen waarschuwen voor als ge de electrische draden terug aan de alternator vijst! Span ze niet te hard aan want anders draai je de pinnetjes achteraan af. Ik heb het vorige maand voorgehad en onderdelen van zo’n oude alt. zijn moeilijk te vinden.
                        Succes met de resto en de trip.

                          We hebben de restauratie van het koetswerk uitgesteld tot op heden, en vandaag hebben we wat nagedacht hoe we het gaan aanpakken. We kunnen het ons niet veroorloven om de wagen volledig te laten professioneel behandelen en schilderen, en we kunnen ook niet al het werk zelf doen (omdat we daar simpelweg niet geschoold voor zijn, en omdat we niet genoeg ruimte en materiaal hebben), dus hebben we een tussenoplossing gezocht.

                          We gaan de wagen zelf volledig ontmantelen, en de panelen zo goed als we kunnen voorbereiden. Daarna zullen we alle onderdelen overhandigen aan de spuiter, en die zal ons werk vervolledigen: het koetswerk volledig strak zetten, primeren, en lakken in een nieuw blinkend laagje bahama yellow.

                          Op deze manier hopen we de kosten te drukken tot ongeveer 1500 EUR, met enkele honderdjes erbij voor nieuwe rubbers rondom rond.

                          Erwin begon vandaag aan de demontage van de linkervoorflank, terwijl ik het werk nog even uitstelde, en een zijprojectje aanvatte: het opkuisen van de ventilator en alternator-behuizing.

                          Ik demonteerde simpelweg het hele gedoe, en heb met wat licht schuurpapier en enkele ontvettingsmiddeltjes de onderdelen opgekuist tot een min of meer nette aluminium-ondergrond. Ik deed er ongeveer 2 uurtjes over, en nu hebben we misschien enkele procenten meer koeling!

                          Erwin begon met het uitschroeven van de talloze bouten die de flank aan de wagen houden, en kon er zich enkele uurtjes mee zoet houden. Achteraf poseerde hij fier als een gieter met de 10kg vangst-van-de-dag!

                          We waren opgelucht toen we zagen dat er onder de flank geen rotte verrassingen te zien waren.

                          We proberen de rest van de koetswerkdelen deze week te demonteren.

                          [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7923.JPG:72azkc88]

                          [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7939.JPG:72azkc88]

                          [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7942.JPG:72azkc88]

                          [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7948.JPG:72azkc88]

                          [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7950.JPG:72azkc88]

                          [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7957.JPG:72azkc88]

                          [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7960.JPG:72azkc88]

                          [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7962.JPG:72azkc88]

                          [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7967.JPG:72azkc88]

                            Gisteren begonnen we met het hermonteren van de carburateurs, de benzinetank en het kofferdeksel. We hadden alles klaar laat in de avond, doch de wagen wou niet starten. De starter draaide, we hadden benzinetoevoer doch geen ontsteking. We waren evenwel moe, en besloten de dag erna verder te doen, met een fris hoofd.

                            Deze morgen las ik op een forum dat er een klein kabeltje in de motorruimte niet mag aangesloten worden op de ‘T’ (wel op de ‘E’ en de ‘S’), en ik had dat dus wel gedaan!

                            Ik heb simpelweg dat kabeltje er terug uitgetrokken, de benzinepomp laten pompen, en de wagen gestart! Na 2 seconden was hij weg, en hij vulde de kleine garage met een gigantische rookwolk. 3 maanden stlstaan eist zijn tol. Na enkele minuten werd het beter, en de motor draaide relatief goed.

                            We hadden een ontstekingscheckup en een carburateur synchronisatie gepland, dus we begonnen vol goede moed. De ontstekingsvervroeging werd gecontroleerd met een stroboscoop timing licht, en zowel bij ralenti als bij hogere toerentallen zag het er uitstekend uit. Onze marelli distributeur is dus nog in goede staat!

                            Daarna probeerden we de carbs te synchroniseren: we kregen evenwel geen soliede ralenti, waarschijnlijk te wijten aan de gecontamineerde uitlaatgas-lucht, en foute basisinstellingen van de mengsel- en luchtschroeven. Met de unisyn tool kregen we dus geen goede resultaten, en we gaven het op. Het is op dit moment nog iets te moeilijk om als beginnelingen een §-cylinder motor te synchroniseren. We zorgden dan maar gewoon dat de ralenti min of meer goed stond, en dat de gaspedaal-link goed was.

                            Een klein probleempje kwam hierbij ook naar voor: de veren op de carbs zijn waarschijnlijk niet sterk genoeg meer, en dus komt het gaspedaal niet meer volledig terug achteruit…sterkere veren zoeken.

                            We gingen hoe dan ook erop uit en maakten een serieuze testrit. Het was schitterend om na 3 maanden nog eens met de wagen te rijden! Hij heeft heel wat kracht gewonnen door de verbouwde carbs, de correcte kleppenspeling, nieuwe olie, en een correcte gaspedaal-link. Ondanks onze gefaalde synchronisatie liep de motor dus vrij goed, met weinig of geen sputteringen en naverbranding.

                            We hadden ook de remmen volledig herbouwd, en die moesten dus ook getest worden! We gingen op een verlaten baantje in de haven enkele noodstops doen, en initieel trok de wagen hierbij fel naar rechts, doch het verbeterede bij elke stop. Nu voelen de remmen goed aan, op een beetje sponzigheid na, wat we zullen oplossen door de remmen nog wat beter te ontluchten.

                            Al bij al werd het een fantastische dag, met een mooi rit erbij!

                            [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7859.JPG:3i7ue2zh]

                            [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7860.JPG:3i7ue2zh]

                            [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7861.JPG:3i7ue2zh]

                            [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7862.JPG:3i7ue2zh]

                            [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7869.JPG:3i7ue2zh]

                            [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7870.JPG:3i7ue2zh]

                            [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7876.JPG:3i7ue2zh]

                            [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7877.JPG:3i7ue2zh]

                              [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7727.JPG:1pnabnp6]

                              [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7728.JPG:1pnabnp6]

                              [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7729.JPG:1pnabnp6]

                              [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7730.JPG:1pnabnp6]

                              [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7731.JPG:1pnabnp6]

                              [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7724.JPG:1pnabnp6]

                                OK!

                                Ik heb de cluster opnieuw in elkaar gestoken met de nieuwe rollagertjes van Erpa. Ze gleden allemaal makkelijk op hun plaats met behulp van wat vet. Het monteren van de pedalen en de veren ging heel makkelijk! I heb wel een te kleine ‘cotter pin’ meegekregen, dus ik heb het koppelingspedaal op een ghetto manier moeten vastzetten, doch het is gelukt, en het zal niet meer loskomen. 😉 )

                                Nadien installeerde ik de cluster opnieuw in de wagen, en daarbij kende ik wat problemen om het rem-stangetje in de remcylinder te krijgen, omdat die niet veel kan bewegen zonder de stalen leidingen te beschadigen.

                                Ook connecteerde ik de koppelingskabel opnieuw, en laten we zeggen dat dit met slechts 2 handen, en een pijnlijke rug van onder het stuur te liggen, absoluut niet van een leien dakje ging. Miljaar!

                                Uiteindelijk is het me dan toch gelukt, en dan heb ik nog de gaspedaal-link en de nieuwe gaspedaal gemonteerd.

                                Dan was het de beurt aan het nieuwe ABS vloerbord, dewelke simpelweg op de plaats van het oude (rotte) multiplex exemplaar komt, doch ik had een kleine hapering van de gaslink tegen het bord, en ik heb een klein stukje moeten wegdremelen.

                                Achteraf plaatste ik alle tapijten terug, en monteerde ik de bestuurderszetel. We hebben opnieuw een interieur! 🙂 )

                                Oh ja, ik heb ook nog wat zitten spelen met de speedometer, en ik heb de oorzaak van de kapotte km-teller gevonden. Een paar tandjes afgebroken van een radartje dat op de hoofdas aansluit, en compleet vastgelopen door de brokstukken. Ik hoop dat ik dit onderdeeltje nog ergens kan vinden. Ik heb de boel vrijgemaakt, maar ik weet niet of de enkele tandjes die nog aanwezig waren genoeg zullen zijn om onze km-teller te doen werken.

                                [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7716.JPG:31tvo53l]

                                [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7717.JPG:31tvo53l]

                                [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7719.JPG:31tvo53l]

                                [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7720.JPG:31tvo53l]

                                [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7721.JPG:31tvo53l]

                                [url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7725.JPG:31tvo53l]

                                ken

                                  heel interessant
                                  mooi werk

                                  hou ons zeker op de hoogte van de verdere opbouw van de wagen

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 76)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.