Voormalig olie-baas: olie verversen onnodig!

Home Forum Zeverhoekje Voormalig olie-baas: olie verversen onnodig!

  • Maker
    Discussie
  • http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 … html?p=8,1

    AMSTERDAM – De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.
    Henk de Groot vindt de hele olie-verversingsindustrie een grote verspilling

    Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro’s per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieververs maffia’.

    De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

    En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt… ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu.”

    Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

    De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

    ,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z’n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling.”

    Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

    Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

    “Ook daarom luid ik de noodklok”, vertelt De Groot, “voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

    Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden.”

    Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

    Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden ‘langgebruikers’ de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

    Tentakels

    “Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler”, aldus Henk de Groot. ” Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

    Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming – er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen – werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken.”

    Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. “Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!”

    Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. “Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan.”

    Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. “Leuk hoor, dat u meedenkt”, werd hem dan fijntjes verteld, “maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!”

    Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. “Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt.”

    Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( http://www.niveauplus.nl ) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

    “Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen”, zegt Henk de Groot. “Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte… ‘Even doorsmeren’, noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!”

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • [quote=”Peter 944″:2otmf2hy]
      Dat zijn de dieselrijders zonder roetfilter :p

      Als ik remork aanhang en begin door te duwen kan ik ook zwarte gordijnen creeren niet normaal.[/quote]

      Ik kan mij daar wel een en ander bij voorstellen ❗

      [url=http://imageshack.us:2otmf2hy]

      :mrgreen:

        [quote=”Setakira”:2ox446ja]Die je op de autosnelweg ziet optrekken (zelfs niet veel) maar telkens zwarte rook uitstoten, dat zijn ook zware olieverbruikers zeker?

        …[/quote]

        Dat zijn de dieselrijders zonder roetfilter :p

        Als ik remork aanhang en begin door te duwen kan ik ook zwarte gordijnen creeren niet normaal.

          Die je op de autosnelweg ziet optrekken (zelfs niet veel) maar telkens zwarte rook uitstoten, dat zijn ook zware olieverbruikers zeker?

          Je moet inderdaad een beetje geluk hebben met de motor van je wagen, waar ik vroeger mijn VW leasewagens ging bestellen, eigenaar had ook een 993 4S en telkens hij vertrok had hij een blauwe rookwolk uit zijn uitlaten, was niets aan te doen zeiden ze bij Porsche…

            [quote=”cab ’88”:1l6otmna][quote=”Bert V.”:1l6otmna]Van bijvullen weet ik alles, mijn lr discovery III was ook nogal op olie uit!!
            5LITER OLIE OM DE 2000KM !![/quote]

            = olie bijvullen en diesel verversen? 😀 [/quote]

            😆 😆 😆 😆

            Anoniem

              [quote=”Bert V.”:jdbfq32y]Van bijvullen weet ik alles, mijn lr discovery III was ook nogal op olie uit!!
              5LITER OLIE OM DE 2000KM !![/quote]

              = olie bijvullen en diesel verversen? 😀

                Van bijvullen weet ik alles, mijn lr discovery III was ook nogal op olie uit!!
                5LITER OLIE OM DE 2000KM !!

                  Als je op de specs van een constructeur verder gaat dan is zelfs 1 tot 1,5 l olie per 1000 km “normaal”!

                  Niet elke wagen is hetzelfde! Zo verbruikte mijn vorige firmawagen geen olie terwijl sommige collega’s van olie bijvullen een hobby maakten. tot idd 1l/1000km!
                  En dan spreken we over zelfde merk met identieke motor!

                    Heb het deze week nog aan de garage gevraagd. Blijkt normaal te zijn.
                    Vriend van mij heeft zelfde verhaal met zijn A6.

                      Vreemd Rufie, ik denk dat dat altijd wel mogelijk is met een motor maar is toch vrij veel olie. Wij hebben het hier nog niet voorgehad met weliswaar oude VW en audi gehad (1600diesels tot 360000km gereden) maar nu komt er een 1900 Bora voor mijn ouders aan volgende week.

                      Mijn broer rijdt nu met een tijdelijke inrijwagen een A3 Sportback (zalig geluidje als je snel optrekt maar vroeg in 1 & 2de schakelt op 2200 toeren 😛 ) maar zal dat eens opvolgen of dat nodig is, we hebben hier toch een 5 a 6000km/maand te rijden.

                        Als je met een Audi of Volkswagen rijdt, mag je zoals in mijn geval om de 6000 km een halve liter olie bijvullen. Goed voor de oliemagnaten. Heb ik met mijn vroegere wagens nooit gehad…

                          de meetste synthetische olieën, gaan wel vele km mee..
                          maar ik geloof nooit die km, die hij aangeeft..

                          in mijn geval is dat anders, ik rijd met een 4cil vw luchtgekoeld,..dus ook nog de minerale olie 20w50..ik smeer om de 3000km, heb dan ook maar 2.5lit nodig, bij 6000km oliefilter vervangen dus 05lit meer 3 lit dus.

                          dus duur is dat niet, maar mij hebben ze altijd verteld, op tijd en stond verversen..bepaald voor een groot stuk de levensduur van de motor.. 😉

                          rudi.

                            Zou kunnen maar toch heeft hij gelijk.
                            Olieverversen zoals wij het nu doen is crazy !
                            Er zijn in de jaren 90 testen uitgevoerd met oude wagens waarvan eigenaars nooit de olie verversten , alleen bijvullen.
                            Die testen lieten toen al zien dat olieverversen bij 20.000 km, en meer ook naargelang korte of lange ritten, geld weggooien is.
                            Of 300.000 km kan dat weet ik niet maar in ieder geval is olie veel langer bruikbaar en degelijk dan 20.000km.

                              Inderdaad, eerst directeur bij castrol, dan verdient hij dikke poen en zwijgt hij mooi.
                              Nu op pensioen en wil weer wat extra verdienen 😆 😆 😆 😆

                                “Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden ‘langgebruikers’ de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte. “

                                [b]Dat zal wel de paragraaf zijn waarvan onze noorderbuur wil dat wij daaraan de meeste aandacht aan besteden.

                                😀 evil: 😀 [/b]

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.