Voorstellen

Home Forum Porscheforum Stel jezelf even voor ! Voorstellen

  • Maker
    Discussie
  • Hallo Porsche fanaten,

    Nieuw hier en dus even voorstellen.
    Ik ben een prille dertiger met een auto die tegen oktober 2015 aan vervanging toe is. Ik was even aan het rondkijken wat er op de markt is voor mijn budget en kwam eigenlijk eerder verbazend op een Cayman uit. Verschillende bronnen leken daar erg positief over te zijn, als echte drivers car die daarenboven dagelijks bruikbaar is.

    We twijfelen nog of we voor een goedkope vervanging gaan, maar het idee van een Porsche spreekt enorm aan. Ik wil wel wat geld uitgeven, maar dan moet er ook iets speciaals voor terugkomen. Daarnaast zijn er natuurlijk de onderhoudskosten, en het gebruik zelf, dus we zijn er nog niet helemaal uit, al leunt de beslissing toch eerder naar een Cayman/Boxster. Het budget lag oorspronkelijk op 20-25000 euro, maar voor wat leuks kan het eventueel wel naar de 30000 gaan.

    Een cabrio lijkt me wel leuk, maar rolbeugels vallen hier thuis echter niet in de smaak. Anyway, een goed uitgeruste Boxster krijg ik waarschijnlijk wel verkocht.
    Dat terzijde, hoe meer ik ernaar kijk, hoe mooier ik de Cayman vind, mooier dan een Boxster eigenlijk. (Pas bij de 981 hebben ze die rolbeugel proper gemaakt vind ik.)
    Na een eindeloze reeks reviews en video’s kijken lijkt iedereen eigenlijk wel erg lovend over de Cayman.

    Ik ben dus momenteel aan het uitkijken naar een mooi exemplaar < 30000 euro. We hebben tijd en zijn niet gehaast. Hebben jullie tips? Wat voor opties zijn zeker aan te raden? Ik heb zelf eigenlijk een 'probleem' met knopjes die geen functie hebben, vandaar dat die mini ook echt alle opties heeft, gelukkig heeft de 987 reeks aparte panelen met en zonder knopjes voor oa zetelverwarming, pasm, sportknop, ... Dus als die optie er niet op zit, dan zit er ook geen lege knop. (Die middenconsole op de 981, daar zou ik meer last mee hebben...) Ik heb zelf op de must-have lijst alvast zetelverwarming, automatische airco (zijn er eigenlijk 987's met manuele airco, dus geen temperatuurinstelling??), cruise control, en een goed audiosysteem, (hoeft geen high-end te zijn, maar mag niet te flets klinken). Gewenst, maar geen must, zijn navi, sportknop en sportzetels, liefst volledig elektrisch. Zwart op zwart vind ik niet zo mooi, beige interieur spreekt aan, rood misschien net té fel. Cocoa zou ik eerst in het echt moeten zien. Zijn er zaken waar ik moet op letten? Had ergens iets gelezen over het vermijden van exemplaren ouder dan 2007? Verder, wat kost een Cayman zowat in gebruik? Vaak op onderhoud, en erg kostelijk? In vergelijking, de Mini kostte bij BMW +-300 euro voor een klein onderhoud en +-500 euro voor een groot. Dat zonder kosten voor remblokjes/banden/... Ik kijk alvast uit naar jullie meningen, en kan me nog aardig verdiepen in het forum! Tommy aka crossbytje

15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 172)
    • Dat gaat hier sneller dan gedacht. Zaterdag gaan we in ieder geval al eens gaan kijken naar een Cayman.

      Hij heeft alles wat op de must-have lijst staat, uitgenome de zetelverwarming. Verder ook navigatie, sportzetels (niet volledig elektrisch 🙁 ) en parkeersensoren.
      Geen plezante dingen als PASM, sportchrono, of klappenauspuff, maar in een mooie kleurstelling, en minder dan 20000 km. Hij loopt wel tegen het plafond van het budget aan, maar is (op papier in ieder geval) wel in nieuwstaat.

      Ik ben benieuwd!
      I’ll keep you informed.

        [quote=”crossbytje” post=192345][quote=”Dadio” post=192338]Een vriend van mij verkoopt zijn cayman. Ik heb niet alle gegevens, maar het is een 250 pk versie, donkergrijs exterieur, cocoa interieur, 25000 km, etc … Als je interesse hebt kan ik even polsen bij hem.[/quote]

        Dat mag altijd!
        Tot gisteren ofzo stond er dergelijk exemplaar online als ik het goed voorheb, maar ik vind ‘m niet meer terug.[/quote]

        That’s the one. Hij heeft de wagen er gisteren idd terug afgehaald. Stuur me anders je email per pm, dan kan hij je contacteren.

          Een fotoboek met lelijk kijkende vrouwen van het zuidelijkere type ben ik ook moeten gaan inkijken. Het heeft niks uitgehaald. Ze hebben wel een set vrouwelijke vingerafdrukken gevonden in de auto, die zitten nu in een databank en als er binnen de 10 jaar iemand gearresteerd wordt met matchende prints, dan ging ik nog iets vernemen.

            Tuurlijk, de 981 is ver boven het budget. Tenzij het plan nog een jaar of 4 opgeborgen wordt, geld brengt verder op (weliswaar bitterweinig de dag van vandaag) en tegen dan zal er al wel één en ander te vinden zijn in tweedehands.

            Daarover moeten we nog nadenken, rekenen en tellen, etc. Het rondneuzen hier, me voorstellen, en mezelf al helemaal het hoofd zot maken doet zo’n keuze natuurlijk eerder overhellen naar een Porsche op relatief korte termijn (tussen hier en klein jaar)…

            (taalfouten lees ik ook niet graag, ik ben assistent aan de unief en het wordt elk jaar erger en erger bij de 18-jarigen 🙁 )

              Godver! Weet dat wij in 2002 juist hetzelfde hebben voorgehad! Wij hadden een 320d die we verkochten omdat mijn vrouw een job met bedrijfswagen had aangenomen. Bij een bezoek aan Antwerpen had iemand de auto met de te koop-affiche gespot en die belde me op om de wagen te komen bekijken. Het bleek een beleefde jonge kerel type “getaande huidskleur” (ahum) te zijn. Wat nu volgt is de stomste stoot die ik in heel mijn leven heb uitgericht: de wagen staat op mijn oprit, hij neemt plaats achter het stuur, portier geopend, ik geef hem de sleutel (!), hij start de auto (terwijl ik naast het geopend portier sta) en vraagt “terloops” of hij de autopapieren mag zien. Ik knik en loop om de auto, waarop hij keihard achterwaarts de oprit afstuift! De rest kun je wel raden. Ik ben achteraf nog naar de Oudaan bij de politie geweest om hem te trachten herkennen op foto’s, maar tevergeefs. De verzekering deed moeilijk maar betaalde later toch. Van de wagen noch van de dader is later ooit iets vernomen…

              Een heel leerzaam lesje!

              Een Mini hadden wij nog nooit, maar wel al ettelijke BMW’s. In dertig jaar nooit echte problemen gehad op technisch vlak. Onze huidige 320d touring heeft 210.000 km, zonder de minste panne. Bij mijn Z4 werd in het begin de besturing van de SMG omgewisseld onder garantie, omdat die soms ongevraagd naar neutraal ging. Dat probleem hadden de eerste Z4 met SMG allemaal. En bij die gestolen 320d is eens de luchtdebietvoeler (of hoe heet dat) vervangen.

                Happy hunting. Als uw budget 30 k is, is een 981 toch een beetje out of league. Onder de 40k vindt ge er geen. Ik denk dan ook dat 987 realistisch is.

                S2

                  Mooi lang verhaal en zonder taalfouten! Dat zien we graag op dit forum!

                    [quote=”Dadio” post=192338]Een vriend van mij verkoopt zijn cayman. Ik heb niet alle gegevens, maar het is een 250 pk versie, donkergrijs exterieur, cocoa interieur, 25000 km, etc … Als je interesse hebt kan ik even polsen bij hem.[/quote]

                    Dat mag altijd!
                    Tot gisteren ofzo stond er dergelijk exemplaar online als ik het goed voorheb, maar ik vind ‘m niet meer terug.

                      Er staan inderdaad een reeks Caymannen op, de meeste wel S versies. Nu, ik hou het sowieso in de gaten.

                      Die Mini, dat is een probleemauto geweest. Nieuw gekocht, full option, en de beste optie die ik aangevinkt heb, dat was de 5 jaar garantie ipv 2. Hij heeft elke maand in de garage gestaan met defecten, koffer die niet opengaat, navigatiesysteem dat stukgaat, leder zetels die er oud en versleten uitzien na 16000 km (zijn ondertussen al 4 keer vervangen, en ik draag er extra zorg voor, maar het blijft terugkeren), schuifdak dat niet opent als hij in de zon gestaan heeft, rammelende achteras, airco die niet meer werkt (tot 4 jaar na mekaar ondertussen), …
                      Los van die miserie was de service bij BMW Dejonckheere in Roeselare dan nog eens de slechtste ooit. Iedere keer als de mini binnen was geweest, dan was er meer kapot achteraf dan ervoor. Interieur bekrast, instaplijsten bekrast, hoedenplank gekraakt, scheuren in dashboard. Echt verschrikkelijk!
                      Na het vernieuwen van het dashboard wouden ze mij nog een factuur van 800 euro laten betalen, voor zaken die ze zelf kapot gemaakt hadden. Tot bij BMW Belux moeten klagen, geen uitkomst, tot ik een advocaat heb moeten inschakelen, 1 brief heeft die geschreven en ik kreeg meteen een reeks creditnota’s in de bus.
                      Enfin, ik was het grondig beu, en toen hij 2 jaar was en nog iets van waarde had heb ik ‘m te koop gezet, de vraagprijs misschien nogal hoog, maar hij zat dan ook afgeladen vol opties met een nieuwprijs van dik 33000 euro. Een Franstalige dame belt mij op om eens te komen kijken. Ze komt af, we doen een testritje, weer thuis blijft ze halfweg de baan staan, zegt ze dat ik beter zou parkeren zodat ze nergens tegenrijdt. Ze doet alsof ze gaat uitstappen, ik stap ook uit, en op dat moment vlamt ze weg. Ik was aan de grond genageld!
                      Direct de flikken gebeld, die hadden 3 kwartier nodig om mijn huis te vinden, en hadden weinig hoop om de mini nog terug te vinden. De grenspost in Menen hadden ze dan maar afgezet, maar ook daar is niks gepasseerd.
                      Na anderhalve week belden de flikken dat ze hem teruggevonden hadden. Of beter, dat iemand het verdacht gevonden had dat die mini daar al een tijdje stond met de sleutels op de zetel. Ze hadden em achtergelaten ergens in een zijstraat van ring van Roeselare.
                      Waarschijnlijk omdat de tank leeg was. Hij was behoorlijk leeg toen we de testrit deden, bij een actieradius van 50km begint hij dan echt constant te zagen dat je moet tanken, en als je dan nog eens wat sneller rijdt, dan smelt die actieradius als sneeuw voor de zon. Waarschijnlijk dus de reden waarom ze hem achtergelaten hebben. Er was op een bekraste velg na niks aan, tot de flikken er vingerafdrukken in gezocht hebben en hij vol wit stof hing wat je er heel moeilijk uit krijgt.

                      Het was extreem schrikken, en eigenlijk had ik wel beter af geweest hadden ze ‘m niet teruggevonden. De omnium verzekering ging er dik 5000 euro meer voor terugbetalen dan mijn vraagprijs, die al wat aan de hoge kant was.

                      Anyway, ik heb dan maar beslist om ‘m nog wat te houden, in de hoop dat de problemen over zouden gaan. Ik had ‘m met veel pijn in het hart te koop gezet, want het was echt een beetje als een kindje. Hij rijdt goed, plakt voldoende aan de baan en geeft me nog altijd een smile als ik ernaar kijk of instap.
                      De airco is dan nog een paar keer stuk gegaan, iedere keer gelukkig nog onder garantie hersteld (laatste keer een factuur van dik 1200 euro).
                      Ik heb me over de slijtage van het leer gezet en beslist ‘m op te rijden, nu is hij toch niet veel meer waard. Mini’s genoeg te vinden met minder kilometers voor veel minder geld dan ik ervoor zou willen, maar die opties zijn jammergenoeg zo goed als niks waard op de tweedehands markt.
                      Het feit dat hij maniakaal verzorgd is en er eigenlijk nog bijna nieuw uitziet na 7 jaar doet blijkbaar ook niet veel ter zake.

                      De ervaringen bij BMW dealers, en de kwaliteit die sterk overroepen is heeft ervoor gezorgd dat er geen BMW komt (er is er hier ene die een veto stelt op dat gebied), ondanks dat ik de Z4 wel mooie lijnen vind hebben (zelfs meer fan van de vorige generatie).

                      Zo zijn we nu bij een Porsche aangekomen, al is de kogel nog niet door de kerk. Ik ben vooral goed aan het rondkijken en aan het rekenen wat het allemaal gaat kosten; sowieso meer, maar het is dan ook een Porsche :-).

                        Een vriend van mij verkoopt zijn cayman. Ik heb niet alle gegevens, maar het is een 250 pk versie, donkergrijs exterieur, cocoa interieur, 25000 km, etc … Als je interesse hebt kan ik even polsen bij hem.

                        ken

                          Welkom en have fun here en veel plezier met je zoektocht naar je ideale cayman 😀

                            Beperkt? Er staan totaal honderden Cayman op! Ook niet-Duitse, bijvoorbeeld Britse, maar toch. Zelf wou ik bij voorkeur bij een Porsche dealer kopen. In België stonden welgeteld zero 981c 2,7 PDK op de Porsche website. In Duitsland toch totaal 116 Cayman (alle versies 981) bij dealers. Er was er één met een match qua kleur, opties en prijs. Die ben ik gaan bekijken en tegen dat ik er heen ging was de prijs zelfs nog 1000 euro gezakt en ik heb direct gebeten. Je hebt altijd wel een optie die je zelf niet zou aankruisen (Kurvenlicht…) en je mist er wel die je graag had gehad (Sportauspuff..) maar dat is nu eenmaal eigen aan tweedehandswagens. Bij mij zit er ook het Sport Chrono pakket op, en dus launch control, maar ik heb het nog niet gebruikt. Hoewel ik wel de uitleg heb gevraagd aan de verkoper. De bijhorende Sport Plus knop heb ik wel al gebruikt. Lekker!

                            Grappig, ik kom juist van een Z4 (11 jaar gehad). En over een gestolen mini die terug gevonden wordt, willen wij alles weten!

                            A propos, BIV was voor de mijne minder dan 800 euro.

                            S2

                              Het grote voordeel van eens in Duitsland te gaan kijken is dat je snel uit je “droom” gehaald wordt, alé, dat was bij mij toch het geval.

                              Doordat het aanbod in Duitsland groter is, zijn er ook meer auto’s aan de “onderkant” van de prijsklasse. Waardoor je het idee krijgt dat auto’s in Duitsland meestal goedkoper zijn. Mijn ervaring is dat Duitsers hun prijzen heel goed kennen en ze weten wat een auto waard is.
                              Dus als je voor een “koopje” naar Duitsland rijdt, zal je waarschijnlijk ontgoocheld worden. Voor een gelijkaardig model in gelijkaardige staat, ben je in België meestal evenveel of minder kwijt.
                              Maar de keuze in Duitsland is natuurlijk veel groter en dat kan het interessant maken. Maar om speciaal voor 1 auto naar Duitsland te rijden … kies er dan tenminste 3 of 4 uit die je op een dag kan doen.

                                Ik heb de lijst op mobile.de ook al afgegaan. Valt me wel op dat het aanbod toch relatief ‘beperkt’ is, ik was 4,5 jaar terug op zoek naar een Z4 (mini was gestolen, verzekering ging aardig wat geld opbrengen, tot ze kort daarna mijn auto terugvonden, maar dat is een ander verhaal), en daar waren eindeloze pagina’s auto’s te vinden, je kon bijna gewoon je opties kiezen die je wou.
                                Nu is de keuze heel wat beperkter, wat het exclusievere karakter alleen maar verbetert.
                                Ik zie ook meer boxsters en 911s rondbollen dan caymannen.

                                PDK zit inderdaad enkel op de 2.9 facelift, tiptronic zou ik ook niet kiezen op een ouder model.
                                Launch control lijkt me wel leuk, maar uiteindelijk ga je dat waarschijnlijk toch niet veel gebruiken.
                                Ik schrok daarnet wel even van het verschil in BIV wanneer de auto een paar jaartjes jonger wordt. 4 jaar scheelt 1000 euro.

                                Dat kopen in Duitsland, heb er al veel dingen over gelezen en ben ook constant mobile.de in het oog aan het houden. 500km rijden enkele reis om te gaan kijken is anderzijds wel veel.

                                  welkom en succes met de zoektocht

                                15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 172)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.