Voorstellen

Home Forum Porscheforum Stel jezelf even voor ! Voorstellen

  • Maker
    Discussie
  • Hallo Porsche fanaten,

    Nieuw hier en dus even voorstellen.
    Ik ben een prille dertiger met een auto die tegen oktober 2015 aan vervanging toe is. Ik was even aan het rondkijken wat er op de markt is voor mijn budget en kwam eigenlijk eerder verbazend op een Cayman uit. Verschillende bronnen leken daar erg positief over te zijn, als echte drivers car die daarenboven dagelijks bruikbaar is.

    We twijfelen nog of we voor een goedkope vervanging gaan, maar het idee van een Porsche spreekt enorm aan. Ik wil wel wat geld uitgeven, maar dan moet er ook iets speciaals voor terugkomen. Daarnaast zijn er natuurlijk de onderhoudskosten, en het gebruik zelf, dus we zijn er nog niet helemaal uit, al leunt de beslissing toch eerder naar een Cayman/Boxster. Het budget lag oorspronkelijk op 20-25000 euro, maar voor wat leuks kan het eventueel wel naar de 30000 gaan.

    Een cabrio lijkt me wel leuk, maar rolbeugels vallen hier thuis echter niet in de smaak. Anyway, een goed uitgeruste Boxster krijg ik waarschijnlijk wel verkocht.
    Dat terzijde, hoe meer ik ernaar kijk, hoe mooier ik de Cayman vind, mooier dan een Boxster eigenlijk. (Pas bij de 981 hebben ze die rolbeugel proper gemaakt vind ik.)
    Na een eindeloze reeks reviews en video’s kijken lijkt iedereen eigenlijk wel erg lovend over de Cayman.

    Ik ben dus momenteel aan het uitkijken naar een mooi exemplaar < 30000 euro. We hebben tijd en zijn niet gehaast. Hebben jullie tips? Wat voor opties zijn zeker aan te raden? Ik heb zelf eigenlijk een 'probleem' met knopjes die geen functie hebben, vandaar dat die mini ook echt alle opties heeft, gelukkig heeft de 987 reeks aparte panelen met en zonder knopjes voor oa zetelverwarming, pasm, sportknop, ... Dus als die optie er niet op zit, dan zit er ook geen lege knop. (Die middenconsole op de 981, daar zou ik meer last mee hebben...) Ik heb zelf op de must-have lijst alvast zetelverwarming, automatische airco (zijn er eigenlijk 987's met manuele airco, dus geen temperatuurinstelling??), cruise control, en een goed audiosysteem, (hoeft geen high-end te zijn, maar mag niet te flets klinken). Gewenst, maar geen must, zijn navi, sportknop en sportzetels, liefst volledig elektrisch. Zwart op zwart vind ik niet zo mooi, beige interieur spreekt aan, rood misschien net té fel. Cocoa zou ik eerst in het echt moeten zien. Zijn er zaken waar ik moet op letten? Had ergens iets gelezen over het vermijden van exemplaren ouder dan 2007? Verder, wat kost een Cayman zowat in gebruik? Vaak op onderhoud, en erg kostelijk? In vergelijking, de Mini kostte bij BMW +-300 euro voor een klein onderhoud en +-500 euro voor een groot. Dat zonder kosten voor remblokjes/banden/... Ik kijk alvast uit naar jullie meningen, en kan me nog aardig verdiepen in het forum! Tommy aka crossbytje

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 172)
    • De clubman die ik op het oog had is verkocht. Misschien een teken.

      Ik ben vandaag naar een mazda 3 gaan kijken, mooi in het rood, skycruise uitvoering met alles erop en eraan, wit leder. spiksplinternieuw, met een mooie korting. Wel een 2.0 benzine met 120pk (demo met 30km op teller).

      Met 20000km per jaar is de meerkost van een diesel na 6-7 jaar terugverdiend, uitgaande dat de diesel 25-30% goedkoper blijft dan de naft.

      Aan de andere kant van de showroom stond een even goed uitgeruste mazda 2, die groter uitviel dan ik op voorhand dacht. Een mooier dashboard dan in de 3 en eigenlijk ook mooiere zetels, 90pk 1.5 benzine. En 5500 euro goedkoper, ook splinternieuw.

      Het is wel de bedoeling om 3 a 4 keer per week Kortrijk-Gent te rijden, dus ik neig naar de grotere 3. Anderzijds is 5500 euro een pak geld waarmee je leuke dingen kunt doen…

        rij zelf ook al 25 jaar BMW nooit maar dan ook nooit problemen gehad zelfs x5 met 250000 km en extra diesel PKjes .

        tijdig onderhoud en motor steeds op temperatuur laten komen .

        wel niet steeds bij de grootste dealers geweest maar wel , waar ik klant ben in plaats van nummer X .

          Golf GTI en gewoon accepteren om er wat meer naft in te kappen?

            Dat van een niet vervangen luchtfilter heb ik ook gehad. In de mijne was gewoon een gat gezogen 😯
            Zou een fout in het computer systeem van BMW zijn volgens garage toen ik hen erop aansprak enkele jaren geleden 😯
            Waar is den tijd dat er nog garagisten in de garages werkten met een beetje gezonde interesse over het hoe en wat van de wagens die ze onder handen kregen.

              een soortgelijke rubriek van 10 pag pro’s & con’s KLIK

                Als Dagelijkse wagen ben ik toe aan mijn 2de Bmw 118 d.
                De eerste gekocht met 5000 km op de teller (en premium garantie )en overgelaten met 189000 km op de teller .Geen enkel probleem met de wagen gehad .
                Mijn 2de bmw 118d vorig jaar in oktober gekocht met 22000 km erop en 4 jaar of 200000 km premium garantie .Er staan er nu 80000 km op en gelukkig nog geen garantie nodig gehad .
                Het zijn vooral snelweg-kilometers elke dag 55km enkel naar Gent .
                Persoonlijk heel tevreden van een bmw 1-serie .

                  Ik rij nu een hatch Cooper D van 2008, nieuw gekocht met alles erop en eraan. Vanaf dag 1 eigenlijk miserie mee gehad. Hij is nu 7,5 jaar en de motor is zowat het enige onderdeel dat effectief 7,5 jaar is bij wijze van spreken, en ook daar is nu de turbo vervangen en zitten er nieuwe joints in de injectoren omdat die losten.

                    @crossbytje, welke mini had je en van welk jaar? Heb al veel Mini’s gehad en eigenlijk nog nooit problemen mee gehad buiten enkele prutsdingen. :salut: :salut: :salut:


                    @Ive
                    , amaai als je daar al niet meer kan op betrouwen :wtf: :wtf: :wtf:

                    Ive

                      Om even op je vorige post’s te reageren:

                      Ik heb een BMW X5 tweedehands “premium selection” gekocht bij een erkende BMW dealer in Gent.
                      Om “premium selection” te zijn (is met 2 jaar BMW garantie) moeten die wagens ALTIJD bij BMW in onderhoudt zijn geweest, volledig onderhoudshistoriek, altijd originele BMW stukken gebruiken, enz, enz, enz.
                      Mijne had 96000 km op de teller, en wat bleek bij het eerste onderhoud hier in een Antwerpse garage???
                      De luchtfilter: nooit vervangen
                      De pollenfilters: nooit vervangen
                      De mazoutfilter: nooit vervangen

                      Mààr, de vorige eigenaar/klant kreeg wel alles op zijn factuur aangerekend want de volledig onderhoudshistoriek kon mijn garage natrekken.

                      Dat is dan de BMW-service waar je zo op vertrouwd.

                      Wat wel positief is: stuurhuis met lekje aan is wel onder garantie vervangen

                      Dus denk ik dat het veelal te maken met wélke BMW-consessiehouder je te maken hebt.

                        Ik zit met een dilemma!

                        Die mini doet ambetant, nadat ook de turbo is gesneuveld en er weer wat kosten aan gedaan te hebben heb ik beslist dat hij weg moet, nu hij eindelijk op punt staat. Ik vertrouw hem niet meer genoeg en het lijkt telkens wachten tot het volgende probleem zich voordoet.
                        Die beslissing is dus genomen, maar de vraag is wat er voor in de plaats komt?

                        Ik heb al erg veel rondgekeken en vind eigenlijk weinig wagens die mij aanspreken. Ik heb nodig:
                        – een compacte auto want ik moet hem 3 a 4 dagen per week in de binnenstad van Gent parkeren
                        – een ‘zuinige’ diesel, want ik moet er 3 a 4 keer per week mee naar Gent, 55km enkele reis
                        – een beetje comfort qua wegligging: ik ben die mini gewend, dat ligt goed op de weg, rijdt vlotjes, is compact maar geen snuifdoos
                        – comfort qua uitrusting: mijn mini was full-option en downgraden is altijd moeilijk. Ik wil absoluut cruise control, elektronische airco, een deftige radio met gsm audio streaming of usb aansluiting, en liefst geen al te plastieken interieur.
                        – een beetje kracht, 110pk op de mini was goed, veel minder misschien niet aan te raden (moet vlot op de snelweg rijden)

                        Graag ook wel iets met charme, waar de straten niet grijs van rijden enzo.

                        Het budget: grootte orde 15-18000 euro, liefst met wat deftige garantie, eventueel tot 19-20000 euro.

                        Nu ben ik zelf eigenlijk geneigd om opnieuw een mini te kopen, ondanks dat ik echt een rampauto heb gehad. Iedereen verklaart me zot gezien de ontelbare problemen met de huidige mini. Maar om één of andere reden voel ik precies iets meer voor die autootjes. Dat zou dus absoluut geen rationele keuze zijn. Tenzij ik een jongere neem, met 2.0 BMW motor, maar dan lopen de prijzen snel naar en ver boven 20000 euro.
                        Een alternatief is een recente mazda 3, spreekt me wel aan qua model, en krijgt erg goede reviews en scoort hoog op betrouwbaarheid. Nadeel: ook boven de 20000 euro.
                        Nog een alternatief: audi A1, maar dat is dan wel echt kleiner, en zie ik mezelf niet mee naar Oostenrijk rijden op skireis (al valt dat op te lossen)
                        Een bmw 1 reeks komt ook duur genoeg uit, en die valt in mijn omgeving onder dezelfde noemer als een mini: ‘ge zijt zot zeker om weer miserie te kopen?’

                        Ik geraak er precies niet uit. Ik heb natuurlijk net een mini zien staan 2.0 diesel met 143 pk, 3j oud met nog 2,5 jaar garantie op, afgeladen vol opties, voor een prijs van 22000 euro. De garantie spreekt in zijn voordeel, maar wat daarna? Voor die prijs is er ook een bijna nieuwe mazda 3 met meer garantie en hoge betrouwbaarheid, maar geen speciaal gevoel in mijn buik.

                        Argh ik word er zot van!

                          Mm.. zou ook een Frans probleem kunnen zijn! Hier nooit zulke problemen gehad in 27 jaar BMW rijden. Huidige 320d touring (vorig model) lijkt eeuwig te zullen doorgaan!

                            Ik heb de mini nieuw gekocht, en hij is altijd dealer onderhouden tijdens de garantietermijn, die liep 2 jaar terug af, en dus heb ik vorig jaar voor het eerst bij een bevriend garagist verse olie laten tanken. Die man heeft een smeerput bij zich thuis, en is geen louche figuur met veel bedenkelijke ‘vrienden’. Ik stond er trouwens bij en weet dus 100% zeker dat die pan daar niet open is geweest.
                            Ondanks dat zowat alles al vervangen is aan die kar, zijn er nooit motorische problemen geweest. Ik neem dus aan dat de dealer het blok dus ook niet opengemaakt heeft. Dan schiet er dus enkel nog de fabriek over?

                            Ik weet niet precies hoeveel ze zelf aan die motor doen, het is een mini met het PSA blok (1.6 diesel van 2008). Maar los daarvan mag zoiets toch niet uit een fabriek rollen…

                              Als je leest (en meemaakt (z4)) wat er allemaal fout loopt bij bmw modellen oa 7serie, Mserie etc etc…. Paar jaar terug naar een e46 m3 zitten kijken, toch bedankt maar liever niet.
                              De kabouter plof die bij porsche zit is ook niet van de minste maar voor de rest valt jet wel mee *luv *porsche

                                +1

                                indien zo, is dit echt onvoorstelbaar en de naam “deutsche gründlichkeit” onwaardig……..

                                  😯
                                  Als die carterpan er effectief nooit van onder geweest is mag je je ernstig vragen stellen over de productiemethoden en kwaliteit bij BMW / Mini :bounce:

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 172)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.