Voorstellen

Home Forum Stel jezelf even voor ! Voorstellen

  • Maker
    Discussie
  • Hallo Porsche fanaten,

    Nieuw hier en dus even voorstellen.
    Ik ben een prille dertiger met een auto die tegen oktober 2015 aan vervanging toe is. Ik was even aan het rondkijken wat er op de markt is voor mijn budget en kwam eigenlijk eerder verbazend op een Cayman uit. Verschillende bronnen leken daar erg positief over te zijn, als echte drivers car die daarenboven dagelijks bruikbaar is.

    We twijfelen nog of we voor een goedkope vervanging gaan, maar het idee van een Porsche spreekt enorm aan. Ik wil wel wat geld uitgeven, maar dan moet er ook iets speciaals voor terugkomen. Daarnaast zijn er natuurlijk de onderhoudskosten, en het gebruik zelf, dus we zijn er nog niet helemaal uit, al leunt de beslissing toch eerder naar een Cayman/Boxster. Het budget lag oorspronkelijk op 20-25000 euro, maar voor wat leuks kan het eventueel wel naar de 30000 gaan.

    Een cabrio lijkt me wel leuk, maar rolbeugels vallen hier thuis echter niet in de smaak. Anyway, een goed uitgeruste Boxster krijg ik waarschijnlijk wel verkocht.
    Dat terzijde, hoe meer ik ernaar kijk, hoe mooier ik de Cayman vind, mooier dan een Boxster eigenlijk. (Pas bij de 981 hebben ze die rolbeugel proper gemaakt vind ik.)
    Na een eindeloze reeks reviews en video’s kijken lijkt iedereen eigenlijk wel erg lovend over de Cayman.

    Ik ben dus momenteel aan het uitkijken naar een mooi exemplaar < 30000 euro. We hebben tijd en zijn niet gehaast. Hebben jullie tips? Wat voor opties zijn zeker aan te raden? Ik heb zelf eigenlijk een 'probleem' met knopjes die geen functie hebben, vandaar dat die mini ook echt alle opties heeft, gelukkig heeft de 987 reeks aparte panelen met en zonder knopjes voor oa zetelverwarming, pasm, sportknop, ... Dus als die optie er niet op zit, dan zit er ook geen lege knop. (Die middenconsole op de 981, daar zou ik meer last mee hebben...) Ik heb zelf op de must-have lijst alvast zetelverwarming, automatische airco (zijn er eigenlijk 987's met manuele airco, dus geen temperatuurinstelling??), cruise control, en een goed audiosysteem, (hoeft geen high-end te zijn, maar mag niet te flets klinken). Gewenst, maar geen must, zijn navi, sportknop en sportzetels, liefst volledig elektrisch. Zwart op zwart vind ik niet zo mooi, beige interieur spreekt aan, rood misschien net té fel. Cocoa zou ik eerst in het echt moeten zien. Zijn er zaken waar ik moet op letten? Had ergens iets gelezen over het vermijden van exemplaren ouder dan 2007? Verder, wat kost een Cayman zowat in gebruik? Vaak op onderhoud, en erg kostelijk? In vergelijking, de Mini kostte bij BMW +-300 euro voor een klein onderhoud en +-500 euro voor een groot. Dat zonder kosten voor remblokjes/banden/... Ik kijk alvast uit naar jullie meningen, en kan me nog aardig verdiepen in het forum! Tommy aka crossbytje

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 172)
    • Huh, dat van die Toyota was mij totaal ontgaan! Ja, die Mini is wel een cashmachine. Het moederbedrijf Rover was dat minder…

        De eerste motors van de dieselversie van Mini, de 1.4 turbodiesel, kwam van Toyota, deze zat bijvoorbeeld ook in de Toyota Yariz. Hetzelfde onderdeel bij Toyota bestellen was goedkoper dan bij Mini. :think:
        Bij de facelift in 2007 heeft men idd. de Peugeot 1.6 diesel gebruikt die ook op geen hol trokken. Het is pas als BMW zijn eigen motor er in stak dat het beter was maar een Mini blijft nog altijd veeeeel te duur voor wat het is. 😎

          [quote=”bladerunner” post=193552]Proficit met de aankoop van de Cayman. :applaus:

          Kan eindelijk die gocart (Mini) aan de kant. Mijn vrouw heeft ook een Mini en ik volg u in alles wat je beschrijft, een Mini is eigenlijk een veel te duur speeltje dat bovenal nog rammelt, lawaai maakt en van weinig kwaliteit beaamd maar mijn vrouw is er zot van. 😐
          Haar eerste Mini (1.4 diesel) heb ik verkocht, deze verbruikte minimum 8 liter/100km, ik had haar een BMW 1 gekocht wat tenminste veel beter rijd, maar toen heeft ze een maand niet met mij gesproken en dan heb ik haar maar terug een Mini gekocht, een Clubman benzine deze keer, en deze is qua verbruik veel zuiniger maar rammelt en botst nog altijd zoals een Mini hoort te doen. 🙄
          Maar nu is ze terug gelukkig, en het is dat wat telt. :engeltje:[/quote]

          Vrouwen in een Mini zien er natuurlijk op slag 2x beter uit. Het is maar dat ge het weet… 😈

          Wat die diesel betreft: bij die eerste reeks kwam de motor van bij Peugeot terwijl de huidige van BMW zelf is. Deze wordt ook gebruikt in de 116d Efficient Dynamics versie die wij rijden. Dit is overigens een totaal andere motor dan de standaard 116d, die de overbekende 2 liter gebruikt. Onze 116 ED verbruikt ongeveer 5 liter per 100 km. Goed motortje voor woon-werk, maar het mist wel de punch die een 320d wel heeft.

            Ik wist dat die van Maarten af-fabriek waren, maar niet dat ze dus een minder brede velg speciaal voor de 987 maakten.
            Volgens die file met maten moeten 19″ achteraan dus 9,5J of 10J breed zijn.

            Het zal dus specifiek zoeken worden naar een setje voor een 987.

              Ik heb op mijn Cayman 10×19, breedste velg die origineel door Porsche werd geleverd 😉
              IMG_0317.jpg

              S2

                Hmm,

                origineel 19×9.5J ET46 tov een echte 997 Turbo velg 19x11J ET51. Lijkt me sterk dat dit zomaar past.

                Maar dezelfde 997 Turbo velg bestaat ook in Boxster maat (9.5J breed) dus waarschijnlijk heb je deze. Is een originele Porsche velg die er net hetzelfde uitziet als de 997 Turbo velg, enkel wat smaller 🙂

                Kijk even naast je ventieldopje op je achterste velgen, ik ben redelijk zeker dat daar 9.5 46 zal staan 🙂

                  [quote=”Pitchie” post=193633]… en er zitten zelfs nog spoorverbreders achter. Verder ken ik niks van velgmaten, maar ik heb niet het gevoel dat dit niet zou passen?[/quote]

                  of het past weet je idd pas als je probeert. meten is weten, maar wss gaan de banden aanlopen tegen de diagonale struts als je de spacers weglaat. 3,75 cm extra in je wielkast kwijt geraken is niet niks.

                    Op mijn 987 staan nochtans turbo velgen van een 997 en er zitten zelfs nog spoorverbreders achter. Verder ken ik niks van velgmaten, maar ik heb niet het gevoel dat dit niet zou passen?

                    S2

                      Zoals je kan zien zijn de achtervelgen voor een 997 en een Cayman verschillend in breedte. Het zijn beiden 19″ velgen, maar de 997 achtervelgen zijn 11J breed (en zullen dus niet passen op een Cayman welke 9.5J velgen heeft achteraan).

                      Voorste velgen zijn wel identiek.

                      Je moet dus echt op zoek naar een setje voor de 987 Boxster of Cayman.

                      De velgen op mijn Cayman zijn trouwens de originele zoals hij af-fabriek geleverd is 😉

                          De mini rij ik nog steeds graag mee, maar de kwaliteit is niet wat je voor die prijs verwacht (nieuwprijs was 33500 euro, slik, toen wel een mooie korting te krijgen door de CO2 uitstoot, maar toch). Qua verbruik valt het wel mee, 5,5l diesel per 100km bij niet zo rustige rijstijl. Als ik eens even mijn best doe kan ik wel 4,6 halen (gemiddeld over 5000+km), maar dan is de fun er wel van af.

                          Bedankt voor de pointer naar de velgformaten, maar is dat zeer strikt?
                          Meer specifiek, de velgen op bvb. de witte Cayman van S2 (het type waar ik naar aan het kijken ben), zijn die dan niet te ‘breed’ achteraan, of maakt dat allemaal niet veel uit…

                          De huidige velgen voldoen in ieder geval om winterbanden op te steken, al worden ze vanachter dan 255 ipv 265.
                          Schelen 17″ winterbanden veel in nieuwprijs met 18″ banden? (ik zou het kunnen opzoeken, maar misschien weet iemand wel de grootteorde. Banden van een goedkoop merk komen er sowieso niet op, uiteindelijk zijn het de banden het enige contact met de baan, dus daar wil ik niet op besparen.)
                          Mocht ik toch een setje 17″ kopen als wintervelg, wat zouden de huidige 18″ Cayman S velgen (in perfecte staat) met goede banden dan nog opbrengen in de verkoop? Wat met de banden apart? (Ik denk dat het nog steeds de eerste banden zijn die er op liggen, uit 07/2008 dus, met 18000 km).

                            Proficit met de aankoop van de Cayman. :applaus:

                            Kan eindelijk die gocart (Mini) aan de kant. Mijn vrouw heeft ook een Mini en ik volg u in alles wat je beschrijft, een Mini is eigenlijk een veel te duur speeltje dat bovenal nog rammelt, lawaai maakt en van weinig kwaliteit beaamd maar mijn vrouw is er zot van. 😐
                            Haar eerste Mini (1.4 diesel) heb ik verkocht, deze verbruikte minimum 8 liter/100km, ik had haar een BMW 1 gekocht wat tenminste veel beter rijd, maar toen heeft ze een maand niet met mij gesproken en dan heb ik haar maar terug een Mini gekocht, een Clubman benzine deze keer, en deze is qua verbruik veel zuiniger maar rammelt en botst nog altijd zoals een Mini hoort te doen. 🙄
                            Maar nu is ze terug gelukkig, en het is dat wat telt. :engeltje:

                              Congrats met de knappe *porsche

                                Nogmaals gefeliciteerd!

                                Qua winterbanden heb ik op mijn 981 een BBS velg gekozen precies omdat bij deze de kwaliteit een goede reputatie heeft (“wintertauchliche lackierung”). Ze verkopen die trouwens niet overal want bij mijn vorige bandencentrale (waar ik om een andere reden niet echt tevreden was) vroegen ze of het een ander merk mocht zijn want BBS verkochten ze niet. Wellicht is de marge op andere merken een stuk groter. Ik nam er ook sensoren bij voor de bandendruk.

                                Hoewel de zomervelgen 20″ zijn, ging ik nu toch voor 18″. Enkel 18″ en 19″ zijn Porsche approved en enkel op de 18″ kun je kettingen plaatsen. Bij de 987 is dit alles een maat kleiner maar je gaat best de pdf hier downloaden om zeker te zijn: Tire and Wheel Approvals.

                                Omdat ik geen kuismaniak ben verkies ik matte donkere wielen type “platinum” of “titanium”. Dat is ook het mooiste op een gele (geen discussie). Maar ook op mijn vorige auto, een grijze Z4, heb ik de originele velgen laten poederlakken in koetswerkkleur, maar mat.

                                Qua muziek heb ik speciaal een iPod classic 160 GB gekocht. Ik heb dik 100.000 tracks op de iMac staan in Apple Lossless formaat. Daarvan staat dus maar een goede 3% op de iPod, ook in Lossless. Ik moest wel diep in de buidel tasten voor de iPod classic want deze wordt niet meer gemaakt en dus wordt op eBee 50% meer gevraagd voor nieuw in de verpakking. Het werkt wel mooi hoewel de albumillustratie soms wel en soms niet verschijnt. Maar tijdens het rijden heb ik toch geen tijd om er naar te gapen.

                                  [quote=”crossbytje” post=193484]


                                  @Sensa911
                                  : true story, een week geleden… Het was nochtans echt niet de bedoeling, maar dan begin je serieuzer rond te kijken, dan word je die andere auto echt beu, dan passeert er iets wat aan bijna alle eisen voldoet, en daarnaast in zo’n staat is waarvan je denkt er niet snel nog zoeen te zien passeren, en dan ja, dan ben je verkocht zeker…[/quote]

                                  Zo is dat en nogmaals, als er hier ene op het forum zit die dat begrijpt, ben ik dat. Maar ik ben zeker niet de enige, in dit geval zijn we in de meerderheid denk ik. Misschien wat lastiger uit te leggen op den univ en aan de familie, maar ja, zij hebben het speelgoed niet betaald he!

                                  Nogmaals, veel geluk ermee. Zo op ‘t eerste zicht hebt ge U niet vergist, integendeel! :up:

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 172)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.