Home › Forum › Stel jezelf even voor ! › Voorstelling + zoektocht 996
- Dit onderwerp bevat 35 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 1 maand geleden door rjf.
-
MakerDiscussie
-
28 september 2011 om 15:24
Dag beste porscheliefhebbers 🙂
Ik ben een jonge cafebaas van 23 uit het gentse,
en ik heb de porschemicrobe serieus te pakken…
Nu ben ik op zoek naar een 996 en ben er al heel wat gaan bekijken,
zit toch nog met wat vragen,
heb een 996 op het oog van 2000 met 80d km
maar wel een 3.4, het is een risico,
maar is risico waard?( Prijs rond 25000€ )
Dan ben ik ook wat 3.6 c4s gaan bezoeken, iets duurder maar mijn voorkeur lijkt eerder hier naar uit te gaan.
Dan heb ik hier een koopje gevonden Porsche turbo van 2001 met 140.000km
rond de 25000€!!
Zijn de onderhoudskosten zo veel meer van een turbo?
En over hoeveel spreken we dan? Zijn de motors betrouwbaar? -
MakerDiscussie
-
De auto heeft btw een sportuitlaat die je kan aan en uitzetten, is blijkbaar een optie, maar wat voor een optie! wat een lekker geluid:
GRAAAW 😀 ben in mijn nopjes
Heb vandaag mijn Carrera 4S gekocht! bij handelaar met jaar garantie, heeft 84000km
en op 50.000km een nieuwe motor gehad, heb gebeld naar Verellen Geel, en is een volledige nieuwe motor met de upgrades. Dus ik hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt, zit ook een jaar garantie op op alle stukken.Mushroom schrijft:
Die van mij heeft al die “upgrades” gekregen toen ik ‘m kocht en hij nog onder verlengde Porsche garantie zat.
Smart man!
Thomasporschki schrijft:
Nice, bedankt voor de goeie raadgeving!!!
Nu als ik het zo lees, ik zou er elke dag naar mijn werk naar rijden 30km(heen/terug)
is het dan blijkbaar geen goed idee een porsche te kopen..
En het word een Tiptronic… ik ga zou gaan voor de een Carrera 4s 3.6
Mijn wagen is vandaag verkocht dus moet nu de gepaste porsche vinden 🙂30 km enkel lijkt me op zich niet te weinig, op voorwaarde dat het niet voortdurend stop-/start is maar je ook wel wat kan doorrijden. En als je de wagen als daily gebruikt dan kan je dit wel compenseren door elke week een langere rit kan maken waarbij je – zoals gezegd – ook wat toeren kunt maken eens de wagen goed is opgewarmd.
Succes met de zoektocht!
Bedankt allemaal voor de lovende reacties op m’n post over de 996. Mijn ervaring is dat de 996 vaak ten onrechte een slechte pers krijgt en het dan ook beter is om de problemen van de 996 zoveel mogelijk in het juiste perspectief te plaatsen. De post is deels eigen ervaring en deels een samenvatting van wat er hierover in de betere gespecialiseerde pers is geschreven.
Dat is nu ook het leuke van een forum zoals dit: je kan Porsche novices helpen om de juiste wagen te kiezen die het beste past bij hun situatie, zodat hun Porsche ervaring er één wordt om nooit te vergeten (in goede zin 😉 ).
En ook een oproep aan de echte kenners (ik ben hoogstens een nieuwsgierige dilettant) om toe te voegen wat ze willen. Misschien wordt dit dan het begin van een “Guide d’Achat” voor de Belgische markt 😆
Ik kan je hier alleen nog maar van harte welkom heten . Alle bruikbare info is al vermeld .
En 8 tot 10.000km per jaar is toch niks voor een Daily . De meeste heir rijden dit als hobbyvoertuig per jaar .
Mijn daily doet er tussen de 50 en 60.000km (enkel privaat en woon/werkverkeer)eigenlijk kunnen weinig wagens tegen regelmatige (of hoofdzakelijk)korte ritjes, kijk trouwens maar naar alle problemen met de roetfilters en consoorten in de moderne diesels! En zelfs als men veel kilometers rijdt, is het blijkbaar zelfs nog best dat het ook eens hoog in de toeren gaat, of er komen zelfs ook problemen van! Met mijn 3.2 Boxster heb ik destijds kosten gehad omdat ik er niet hoog genoeg in toeren mee reed, en die vuile groene smeerlapperij die men bij loodvrije benzine als kleurstof doet, blijkbaar niet genoeg opgebrand zou worden, en begint af te zetten op kleppen en dergelijke. Heeft mij toen ook een aardige noot gekost bij een OPC om alles te reinigen… en dat dus door “te traag te rijden” 😕 Sindsdien doe ik af en toe eens een volledig flesje Fuel Gard van Kent in de tank: dat verhoogt de inwendige verbrandingstemperatuur in de verbrandingskamers wat, en zo brandt alle vuil en condensvocht mee op. Je motor draait nadien soms merkelijk beter en regelmatiger!
Een aanvulling bij Galhund zijn uitstekende tekst: als men dan toch de kosten zou doen om een 3.4 blok te reviseren, is het misschien leuk om weten dat meerdere Engelse zaken à la Autofarm en dergelijke kits aanbieden om naar een 3.8 blok te gaan! Kost iets meer (totale kost ongeveer 10.000 euro), maar blijft goedkoper dan een ruilmoter van Porsche zelf, en je hebt beduidend meer PK en koppel… Het overwegen waard als men toch voor die kosten staat…
Nice, bedankt voor de goeie raadgeving!!!
Nu als ik het zo lees, ik zou er elke dag naar mijn werk naar rijden 30km(heen/terug)
is het dan blijkbaar geen goed idee een porsche te kopen..
En het word een Tiptronic… ik ga zou gaan voor de een Carrera 4s 3.6
Mijn wagen is vandaag verkocht dus moet nu de gepaste porsche vinden 🙂Anoniem30 september 2011 om 00:47Galhund bedankt voor deze uitgebreide en complete uiteenzetting .
Jouw bijdrage is met passie en kennis geschreven .
Een toekomstige 996 rijder zal dit zeker kunnen gebruiken .Anoniem30 september 2011 om 00:07Galhund: erg bedankt voor zo’n mooie lijst van belangrijke zaken bij de 996. Niet dat ik het nodig heb, maar velen zullen er vroeg of laat wel iets aan hebben. Ik heb nog niet dikwijls zo’n opsomming gezien.
Die laatste zin kan ik alleen maar beamen.
Voor de rest gefeliciteerd met je prachtig stukje proza hierboven.Die van mij heeft al die “upgrades” gekregen toen ik ‘m kocht en hij nog onder verlengde Porsche garantie zat.
Regel 1 bij aankoop Porsche = gekende historiek is vele malen belangrijker dan kilometers.
Regel 2: Historiek moet bestaan uit stempels/facturen van OPC of gerespecteerde independent
Regel 3: het allerslechtste voor een 996 n/a blok is “rond de kerktoren” gebruik, waarbij de afgelegde afstanden bijna altijd zo kort waren dat de motor nooit echt op bedrijfstemperatuur geraakt. De opbouw van die blokken is dusdanig dat ze dit zeer slecht verdragen en de kans op de falende cylinderbekleding is dan beduidend hoger. Die falende cylinderbekledingen zijn trouwens een probleem (zij het maar een minieme fractie van het aantal geproduceerde wagens) bij zowel Boxers (986/987) en 996 (vooral 3.4) maar ook de 997’s (vooral de 1e twee modeljaren). Totale aantallen ontploffende motoren als gevolg van de loskomende of afbrokkelende cylinderwanden wordt toch geschat op “enige percenten”. Autofarm beveelt aan om NIET de onderhoudsintervallen te volgen voor de oliewissel (20.000 km of 2 jaar), maar dat eerder om de 12.000 km te doen (of 1x per jaar). Mijn Turbo krijgt sowieso elk jaar een oliewissel (dus ong. om de 10.000 km).
Regel 4: als je een 996 n/a koopt, reken dan al in dat je de IMS (intermediate schaft bearing, weet de juiste term niet in het NL) best laat vervangen, bv. door de versie van de 997 (dat past ook op een 996 3,6liter) of je kan er eentje bestellen bij Autofarm in de UK (voor een 3.4, tenzij dat iemand kan bevestigen dat ook daar de IMS van de 997 op past). Op mijn 996 Cabrio van 2003 heeft Walter Janssens de “997” IMS gestoekn toen de koppeling moest worden vervangen (op 115.000 km).
Voor een 3.4 (MY 1999 – 2000) reken je ook best op een revisie waarbij de cylinderwanden worden vervangen (Autofarm heeft hiervoor een set). Als je dat doet, samen met de IMS, dan heb je een motorblok “en béton” waarmee je zult kunnen blijven rijden. Maar dan mag je die 3.4 echt niet teveel betalen, want de kost van die ganse die ganse operatie loopt snel op (de garagisten op dit forum kunnen misschien wel een indicatie geven, maar ik vermoed 5.000 à 7.000 EUR, inclusief werk?). Dit is wel beduidend goedkoper dan een ruilmotor van Porsche…
Regel 5: Als de wagen onderin niet droog is (check de zone rond de aansluiting van de versnellingsbak op de motor, moet je op termijn de RMS (hoofdkeerring) vervangen. Staat de wagen droog, dan kan het zijn dat ie een heel klein beetje begint te lekken als er de laatste maanden weinig gebruik van is gemaakt. In veel gevallen verdwijnt dit na regelmatiger/intenser gebruik, dus daar kan je eventjes afwachten.
Regel 6: bij een 996 waar niet elk jaar de voorbumper eens werd afgehaald om de bladeren enz. te verwijderen, is de kans zeer groot dat de voorste radiatoren/condensatoren aan het roesten zijn. Check dat dus goed. Er zijn OEE radiatoren beschikbaar die de helft kosten van de OEM stukken (bv. FG-Porsche kan die leveren).
Regel 7: als de originele ontstekingskaarsen er nog op zitten, dan zullen er ongetwijfeld een aantal van aan het barsten zijn (door corrosie van binnenuit). Hou dus ook rekening met de nood om die te vervangen.
Regel 8: reken er ook op dat één of meerdere velgen waarschijnlijk ook opnieuw gericht (rondgemaakt) gaan moeten worden. Vooral de achterste velgen kunnen al eens uit vorm geraken aan de binnenkant omdat ze door hun breedte daar minder stevig zijn. Kost geen fortuinen maar ook weer iets om aan te denken… Laat dat eens testen bij een goede bandencentrale (ik kan DBM in Temse aanbevelen) en laat dan tevens de wagen uitlijnen, voor je er echt sportief mee begint te rijden (maakt vaak een wereld van verschil).
Regel 9: het vaatje van de koelvloeistof barst gemakkelijk (zijn haarfijne barsten die vaak enkel verlies geven als de motor warm staat en zich terug sluiten bij het afkoelen) en leidt tot lekken. Porsche heeft daar op de latere 996’en iets aan gedaan, en je kan dat afleiden uit het onderdelennummer of jouw vaatje al het goede is.
Regel 10: Onderdelen die specifiek zijn voor de 996 Turbo zijn beduidend duurder dan hun n/a equivalenten (remmen, koppeling, turbo’s, enz…). Het blok van de 996Turbo is wel beduidend sterker (geen IMS of cylinderwanden problemen, maar RMS lekken kunnen wel, zij het veel minder talrijk) en er zijn geen echte achillespezen (tenzij misschien de buizen die van de intercoolers naar de turbo’s lopen en die kunnen loskomen door slechte klemmetjes – dan zitten de turbos bloot en zuigen ze water en vuil op en ook bepaalde leidingen die onder druk kunnen scheuren). Als je een 996 turbo koopt, verzeker je er dan ook van dat ie de originele holle Turbo Twist wielen heeft (spaken moeten glad zijn aan de achterkant, geen ribbels). De turbo’s van MY 2000 hadden wel standaard nog de volle wielen. Het prijsverschil tussen holle en volle is nogal de moeite, vandaar…
Regel 11: is de koppeling redelijk stroef dan is bij een gewone 996 de kans groot dat deze snel moet worden vervangen. Bij een Turbo kan het ook gewoon een versleten actuator zijn (bij de Turbo is de koppeling hydraulisch bekrachtigd) en niet noodzakelijk een versleten ambréage.
Pfff, waarschijnlijk ben ik nog iets vergeten, maar als me er nog iets te binnen schiet meld ik het zeker. In elk geval, de perfecte 996 vinden is geen sinecure, dus beter een wagen die “gekend” is in al zijn aspecten en waar mogelijks werk aan is dan een ogenschijnlijk garagejuweel zonder historiek. En steeds een kenner meenemen om de wagen te inspecteren of een diagnose laten doen bij Porsche (maar kost natuurlijk wel iets). En reken sowieso voor het eerste jaar minstens 2.000 à 3.000 EUR bovenop de kost van het normale onderhoud voor onvoorziene dingetjes. Maar één ding is zeker, als je er quasi alle dagen mee wil rijden dan is de 996 een absolute aanrader, eerder dan een oudere Porsche.
Onderhoud van een turbo?
heb voor mijn Turbo van 2003 tot nu een goede 30.000 euro aan onderhoud + consumables 😛 (banden inbegrepen)
k
dergelijke ‘koopjes’ bij notarissen en veilingen en dergelijke zijn inderdaad altijd bang afwachten: soms heb je een gouden koop gedaan, soms blijkt helaas dat het niet al goud is wat blinkt 😥 Hoe dan ook blijft 25K uitzonderlijk weinig, laat nog steeds marge over om wat kosten aan te doen, en dan nog heb je mogelijks een koopje gedaan. De motorblok qua basis zou bullitproof zijn volgens kenners, het is weer ‘al wat er rond hangt’ dat op den duur wel eens aan vervanging toe is! Mijn 996 TT heeft aan 162.000 een revisie gehad, die de vorige eigenaar uiteindelijk toch een malse 12.000 euro gekost heeft… 😯
Wat de onderhoudskosten betreft bij een turbo: ik wacht met enige spanning mijn eerste facturen nog af, doch alle Porschekoopgidsen waarschuwen voor de hogere kosten aan onderhoud en verbruikskosten. Veel zal uiteraard afhangen van je rijstijl, maar dat 560Nm wat met je achterbandjes met zachte compound kan uitsteken, daar kan je je hopelijk wel wat bij voorstellen denk ik… 😉 En ik gebruik de mijne nu momenteel als daily, en zit (ook in het Gentse!) aan 400 euro benzine per maand door het dagelijkse aanschuiven in de files en dergelijke… 😥 Het is dus niet zozeer enkel hoeveel kilometers je schikt te rijden op een jaar, maar eerder welke en wanneer!!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.