Vraagje aan de “velgenkenners” – BBS 964

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Vraagje aan de “velgenkenners” – BBS 964

  • Maker
    Discussie

  • Geert Bordau
    Deelnemer

      Zoals mijn onderwerp reeds aangeeft heb ik een vraagje omtrent velgen… :engeltje:

      Ik heb een tijdje geleden een set BBS Le Mans velgen gekocht voor mijn Porsche 964 Carrera 2.

      Deze zijn bijna als nieuw en zouden volgens de vorige eigenaar van een 964 komen. Momenteel staat eenzelfde set te koop op ebay en daar zie ik ook dat er ‘gutachten’ is voor een 964.

      Nu mijn vraag… Ik veronderstel dat ik spacers zal nodig hebben voor een correcte plaatsing en had willen weten of iemand op de hoogte is van welke spacers benodigd zijn. Ik heb reeds enkele sites geraadpleegd waar je de berekening kan maken maar had graag tips van ervaringsdeskundigen… (Elke berekening hangt af van uw startpunt en mijn 964 was voorzien van Cup 1’s met spacers van 20mm…)

      Voor = BBS LM 8,5 x 18 ET56 (banden = 225/40/18)
      Achter = BBS LM 10 x 18 ET50 (banden = 265/35/18)

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
      • Goof jongen, ik vind het toch zo’n mooie combi die je hebt, een genot om je wagen te zien, een pracht van een machine!! :respect2:

          Ik heb ook 18 duim op de amethist
          Aan beide kanten gelijk en zonder spacers

            Heb vandaag nog een set 18″ geplaatst op een 964 van 91″ en hierbij was het links en rechts gelijk. De 2 964 ers die ik heb zijn allebei van 89″ heb deze allebei zelf uitgelijnd en deze staan perfect uitgelijnd. Bij de ene heb ik BBS E88 velgen gemonteerd en bij de tweede RH AD Cuprad geplaatst en bij alletwee heb ik een spacer steken. Je moet gewoon kijken hoe het uitkomt…

              Mijn garagist heeft in het verleden ook wel eens verteld dat er een verschil is tussen links en rechts…
              Momenteel is de wagen binnen voor plaatsing van de wielen.

              Bedankt voor de reacties. Ik hou jullie op de hoogte; Hopelijk met foto van de BBS’en onder de wagen…

                onnodige quote verwijderd

                Dat zou dan toch bij elke velg zijn die je erop legt, inclusief de originele velgen want die hebben ook links en rechts dezelfde ET waarde? Ben je zeker dat je 2 dezelfde achtervelgen hebt en dat je uitlijning/camber correct is?

                Hieronder een vergelijking van links en rechts op de mijne uit nagenoeg dezelfde hoek, ik zie er geen verschil tussen en zeker geen 7mm. Is me ook nog nooit opgevallen in het echt.

                  En als je dan achteraan goed kijkt zie je dat de wielen links en rechts achteraan niet even ver naar buiten komen, is bij elke 964 zo. Heb zelf 2 964ers en is bij alle twee de auto’s zo.

                    De quotes uit de 964 refreshtoration topic hebben betrekking op de LM’s die nu onder Goof zijn 964 zitten !
                    De maten die je boven aangeeft passen perfect op een 964, ook als hij wat lager hangt !

                    Ter info, ik rijd nu op 8×18 ET45 en 10.25×18 ET55 en zelf dat lukt met de juist banden/camber setup :salut:

                      onnodige quote verwijderd

                      Dat slaat echt nergens op…

                      Hieronder een foto van de mijne op BBS LM’s.

                      Vooraan: 8,5J ET56, band 215/40
                      Achteraan: 9,5J ET 65 met 15mm spacer –> eigenlijk dus ET50, band 255/35

                      Heb hem redelijk laag gereden en geen last gehad van schuren. De iets bredere band die jij hebt, kan mogelijks wel wat raken als je laag rijdt. Temeer omdat jouw achterwiel 6mm meer naar buiten staat en je band een cm breder is.

                        Je zal achteraan aan één kant een spacer moeten steken van 7mm anders staat hij achteraan niet even breed links en rechts. Ik heb deze er ook op gehad.

                          mijn TUV attesten van 18 inch RUF-Speedlines bevestigen op een gewone 964
                          achteraan 18×9,5J met ET 48 en vooraan 18×8,5J met ET 61

                          en op 964 turbo en 964 WTL
                          achteraan 18x10J met ET 61 en vooraan 18×8,5J met ET 61

                          wat niet wil zeggen dat jouw BBS er niet onder kunnen.het blijft bij elke auto die anders afgesteld staat, zoeken naar de maximale velgen/banden zonder dat er ergens iets raakt/schuurt. passen = weten.

                          TUV18_964.jpg

                            uit de 964 refreshtoration topic komen deze twee quotes. en daarin staat nog veel meer bruikbare info …

                            [quote=”BLUGT3″ post=200328]ET65 /18 x 10J is in feite de juiste offset voor een NB993
                            Ideaal voor een 964 is 8J ET52 = 9.5j ET47 zoals de cups en banden: 225/40/18 + 265/35/18
                            Grtz[/quote]

                            [quote=”Gette” post=238933]Het belangrijkste voor mij is dat de banden nergens aanlopen bij het rijden.
                            Dat kost wel enige tijd en rekenwerk om de juiste ET waarden en camber afstelling te vinden maar dat maakt het juist leuk.
                            Juist een beetje opletten met de neus aan de obstakels op de weg, voor de rest gewoon :driver:[/quote]

                              De 964 is voorzien van een set bilstein PSS10. Heeft dus wel mogelijkheden naar instellingen.

                              Deepee, volgens jou zou het dus ook moeten lukken zonder spacers?

                                of de BBS-en zullen passen hangt af van het gegeven dat je auto op normale rijhoogte staat of extreem verlaagd.
                                in theorie moet het lukken, maar passen = weten

                                  Zal morgen nog eens kijken maar mijne zijn originele met ET 47 en ET 52. :salut: :salut: :salut:

                                    Bedankt voor de snelle reacties!

                                    cup 1’s zijn volgens mij:

                                    7×17 et55 (205 50 17)
                                    8×17 et52 (255 40 17)

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.