Vraagje aan de “velgenkenners” – BBS 964

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Vraagje aan de “velgenkenners” – BBS 964

  • Maker
    Discussie
  • Zoals mijn onderwerp reeds aangeeft heb ik een vraagje omtrent velgen… :engeltje:

    Ik heb een tijdje geleden een set BBS Le Mans velgen gekocht voor mijn Porsche 964 Carrera 2.

    Deze zijn bijna als nieuw en zouden volgens de vorige eigenaar van een 964 komen. Momenteel staat eenzelfde set te koop op ebay en daar zie ik ook dat er ‘gutachten’ is voor een 964.

    Nu mijn vraag… Ik veronderstel dat ik spacers zal nodig hebben voor een correcte plaatsing en had willen weten of iemand op de hoogte is van welke spacers benodigd zijn. Ik heb reeds enkele sites geraadpleegd waar je de berekening kan maken maar had graag tips van ervaringsdeskundigen… (Elke berekening hangt af van uw startpunt en mijn 964 was voorzien van Cup 1’s met spacers van 20mm…)

    Voor = BBS LM 8,5 x 18 ET56 (banden = 225/40/18)
    Achter = BBS LM 10 x 18 ET50 (banden = 265/35/18)

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
    • :mrgreen: :mrgreen:

        Welkom in de wereld die 964 heet!!

        Als alle stukken exact recht staan, dan is ie waarschijnlijk niet zo uit de fabriek gekomen … maar het rijdt geweldig!!! :happydance:

        123

          Ik gok: licht gebogen aluminium banane arm achteraan.
          of wielkasten niet gelijk qua afstand van de rest van het chassis links vs rechts.

            10×18 et 47 past op een 964, wel klein beetje extra camber geven als je ook de rand binnen wilt
            de voorste 8×18 et42 idem

            Ik rij op mijn 964 van 90 ook met Lemans met aan 1kant een extra spacer van 5mm
            bij velgen/banden die tot aan de rand van de wielkast komen, valt het gewoon meer op dan tov standaard

            spoorverbreders doen niets aan de uitlijning, dat is elementaire driehoeksmeetkunde

            123

              [quote=”X51″ post=242774]En als je dan achteraan goed kijkt zie je dat de wielen links en rechts achteraan niet even ver naar buiten komen, is bij elke 964 zo. Heb zelf 2 964ers en is bij alle twee de auto’s zo.[/quote]

              Dan heb je er 2 met oneffen carrosserie of ophanging.

              Ik geloof voor geen meter dat ze in Stuttgart structureel autos fabrieks af leveren met 7mm assymetrie in de ophanging/body.
              Ik wil het je graag eens horen uitleggen in de keuring…
              Of zien hoe je hem laat uitlijnen met 1 spacer aan één kant van de auto..

                ik ben geen “kenner”, maar als er standaard achteraan 17 x 9J ET55 op moet, dan hebben de BBS-en 2 cm meer plaats nodig naar buiten toe en 0,5 cm meer naar binnen. dat lijkt me heel extreem om nog in een wielkast te passen die niet gerold is.

                964offset.jpg

                  Ik ben aan het uitkijken naar een set bbs LM velgen ,en er staat een setje te koop met
                  voor 8,0j ET 42
                  achter 10,0j ET 47
                  zouden deze passen onder een 964 van 1992

                    Goof jongen, ik vind het toch zo’n mooie combi die je hebt, een genot om je wagen te zien, een pracht van een machine!! :respect2:

                      Ik heb ook 18 duim op de amethist
                      Aan beide kanten gelijk en zonder spacers

                        Heb vandaag nog een set 18″ geplaatst op een 964 van 91″ en hierbij was het links en rechts gelijk. De 2 964 ers die ik heb zijn allebei van 89″ heb deze allebei zelf uitgelijnd en deze staan perfect uitgelijnd. Bij de ene heb ik BBS E88 velgen gemonteerd en bij de tweede RH AD Cuprad geplaatst en bij alletwee heb ik een spacer steken. Je moet gewoon kijken hoe het uitkomt…

                          Mijn garagist heeft in het verleden ook wel eens verteld dat er een verschil is tussen links en rechts…
                          Momenteel is de wagen binnen voor plaatsing van de wielen.

                          Bedankt voor de reacties. Ik hou jullie op de hoogte; Hopelijk met foto van de BBS’en onder de wagen…

                            mijn TUV attesten van 18 inch RUF-Speedlines bevestigen op een gewone 964
                            achteraan 18×9,5J met ET 48 en vooraan 18×8,5J met ET 61

                            en op 964 turbo en 964 WTL
                            achteraan 18x10J met ET 61 en vooraan 18×8,5J met ET 61

                            wat niet wil zeggen dat jouw BBS er niet onder kunnen.het blijft bij elke auto die anders afgesteld staat, zoeken naar de maximale velgen/banden zonder dat er ergens iets raakt/schuurt. passen = weten.

                            TUV18_964.jpg

                              uit de 964 refreshtoration topic komen deze twee quotes. en daarin staat nog veel meer bruikbare info …

                              [quote=”BLUGT3″ post=200328]ET65 /18 x 10J is in feite de juiste offset voor een NB993
                              Ideaal voor een 964 is 8J ET52 = 9.5j ET47 zoals de cups en banden: 225/40/18 + 265/35/18
                              Grtz[/quote]

                              [quote=”Gette” post=238933]Het belangrijkste voor mij is dat de banden nergens aanlopen bij het rijden.
                              Dat kost wel enige tijd en rekenwerk om de juiste ET waarden en camber afstelling te vinden maar dat maakt het juist leuk.
                              Juist een beetje opletten met de neus aan de obstakels op de weg, voor de rest gewoon :driver:[/quote]

                                De 964 is voorzien van een set bilstein PSS10. Heeft dus wel mogelijkheden naar instellingen.

                                Deepee, volgens jou zou het dus ook moeten lukken zonder spacers?

                                  of de BBS-en zullen passen hangt af van het gegeven dat je auto op normale rijhoogte staat of extreem verlaagd.
                                  in theorie moet het lukken, maar passen = weten

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.