Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 964 › Vraagje BIV en wegentax
- Dit onderwerp bevat 41 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 4 maanden geleden door Setakira.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
toch wel een niet onbelangrijk verschil tussen BPM en BIV:
onze BIV is een niet te recupereren belasting…hiermee bedoel ik: ik koop vandaag een 2dehandsauto waar ik bijvoorbeeld 4000 eur BIV op moet betalen en morgen zeg ik: “verdorie, ik heb me vergist…ik moet dat ding verkopen”…wel dan is die 4000 eur weg…kan je ni doorrekenen aan de volgende eigenaar.
…ik had begrepen dat dat bij BPM wel het geval was…of ben ik verkeerd.
Er is één uitzondering waarbij BIV gerecupereerd wordt: een nieuwe auto inschrijven en ‘m binnen de 6m terug verkopen => BIV wordt terugbetaald…deze regel bestaat volgens mij omdat garages vaak demo wagens inschrijven en deze dan na 6m als “directiewagen” verkopen…het zou erg zijn moesten ze er telkens de BIV op verliezen.
[quote=”SimonSays”:2rx7c1nr]
Wat is die BVB precies ?[/quote]Dit was de oude benaming voor de huidige BPM regeling.
Net als de tuningkeuring.
Ja , ook in Duitsland hebben ze TüV waar het degelijk en niet om gelddrang gaat.
Ook daar mag je onderdelen ZELF plaatsen (dus zonder BTW) .
De uiteindelijke controle bewijst toch of het goed is. Ik ken veel burgers die beter en sneller een wagen kunnen verlagen of een motorswap uitvoeren dan menig vakmensen.
En éénmaal een TüV geld die steeds.
Hier niet, tuningkeuring vervalt bij verkoop en moet opnieuw uitgebvoerd (lees betaald) worden[quote=”fdeville”:3ojzakg0]We mogen wel één “geste” 🙄 niet vergeten: afschaffing van luxe tax van 8% op sommige auto’s (afhankelijk van fiscale pk’s). Ik denk dat ze toen de BIV voor nieuwe wagens hebben uitgevonden…ter compensatie.[/quote]
Idd. Onlangs mijn 964 laten schatten voor de verzekering.
Expert vermeldde ook de nieuw waarde is zijn rapport en daar kwam toen nog 33% bij!Afschaffing BIV ?
De Belgische staat is voor BIV op occasie wagens al een paar keer veroordeeld dacht ik.
Dan schaffen ze het af en voeren het onmiddellijk terug in onder een andere naam… typisch Belgisch…
Blijft een schande dat dit op occasie wagens van toepassing is![quote=”fdeville”:27advli2]Ik heb ergens gehoord dat er sprake zou zijn van een (door europa verplichte) afschaffing van de BIV. Iemand iets van gehoord of timing gekend ?[/quote]
Naar’t schijnt is België hiervoor al veroordeelt door Europa, echter is de jaarlijkse boete slechts een fractie van de opbrengst van de BIV…
Dus op z’n Belgisch: Gewoon boete betalen en de rest in eigen zak 😉
Anoniem16 juli 2007 om 16:36We mogen wel één “geste” 🙄 niet vergeten: afschaffing van luxe tax van 8% op sommige auto’s (afhankelijk van fiscale pk’s). Ik denk dat ze toen de BIV voor nieuwe wagens hebben uitgevonden…ter compensatie.
Inderdaad , denk er maar eens aan hoe de BIV ontstaan is.
BTW op nieuwe en tweedehandswagens van 25 naar 19%
Dan invoering van BIV op nieuw wagens
Dan ook op tweedehandswagens tot 10 jaar
Dan BTW verhoging van 19 naar 21%.
Dan de verhoging en wijziging van de BIV
Uiteindelijk betalen we nu dus veelmeer dan destijds met de 25% BTWAnoniem16 juli 2007 om 15:46[quote=”S2″:1gt4jc5t]Nog niets van gehoord, maar als dat waar zou zijn, denk ik dat de sportwagenverkoop een opleving zal kennen en er meer jonge 2dehands op de markt zullen komen.
Want nu houden veel mensen zich toch in, om bvb. na 2 jaar hun wagen te verkopen voor een nieuw model, omwille van opnieuw de BIV.[/quote]
Ik geloof er niet veel van, en ik ben er 200% zeker van dat ze iets in de plaats zullen vinden waardoor we nog meet $$$ of €€€ zullen mogen ophoesten. Want wie gaat dat gat in de begroting anders vullen ? Het geld moet toch ergens van komen ?Nog niets van gehoord, maar als dat waar zou zijn, denk ik dat de sportwagenverkoop een opleving zal kennen en er meer jonge 2dehands op de markt zullen komen.
Want nu houden veel mensen zich toch in, om bvb. na 2 jaar hun wagen te verkopen voor een nieuw model, omwille van opnieuw de BIV.
Anoniem16 juli 2007 om 15:39[quote=”911-lover”:369f0vws]Ook met terugwerkende (lee terugbetalende) kracht zoals de staat steeds doet ❓ 😈 [/quote]
Toen ik het hoorde vroeg ik me dat ook af, maar wedden dat het hier met vooruitwerkende kracht zal zijn ? 😆Ook met terugwerkende (lee terugbetalende) kracht zoals de staat steeds doet ❓ 😈
Anoniem16 juli 2007 om 15:31Ik heb ergens gehoord dat er sprake zou zijn van een (door europa verplichte) afschaffing van de BIV. Iemand iets van gehoord of timing gekend ?
[quote=”cabrio wim”:2dxjtu9n]Thanxs MichM3, dat is dan net zo iets als bij ons de BVB (bijzondere verbruiks belasting)[/quote]
Onze BIV is te vergelijken met de BPM in NL, zijnde een extra belasting bij de aankoop van ‘n wagen.
Echter, in NL is deze belasting éénmalig, bij de belgische overheid mag je bij elke eerste inschrijving OP JOUW NAAM de BIV betalen, met zoals Mich aanhaalde, een devaluatie van deze kost over 15 jaar, tot een minimum van 61.50EUDaarnaast is er nog ‘n jaarlijkse verkeersbelasting, die in BE gebaseerd is op de motorinhoud.
Wat is die BVB precies ?
Helaas was de mijne nog geen 15 jaar toen ik ze kocht.
De BIV was dan ook verschrikkelijk hoog ( + 1600€ ) 😥
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.