vraagje ivm met verkoopsovereenkomst

Home Forum Zeverhoekje vraagje ivm met verkoopsovereenkomst

• Maker
    Discussie
  • ik heb een serieuze vraag,
    ik heb zaterdag een nieuwe wagen gekocht (bestelbon). Vandaag belt de verkoper mij dat de prijs verkeerd is en deze wagen 3500 euro duurder is. Wat moet en kan ik daar tegen doen?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
    • Het gaat over de nieuwe ford Ranger “panther” gekocht bij CIAC in Gent.

De bewuste verkoper is ondertussen al weg maar de wagen is nog steeds niet besteld. Ford zelf gaat de zaak ook eens uitpluizen want ze kunnen er niet met lachen wat ze daar doen

Anoniem

met een bestelbon zullen ze de wagen moeten leveren tegen die prijs en binnen de gestelde leveringstermijn met een afwijking van 25%. Dus als ze de wagen niet willen leveren tegen die tijd kan je na het verstrijken van de termijn zelfs een schadevergoeding eisen. Staat normaal op de achterzijde van de bestelbon.
        Kan de garage de wagen niet leveren moeten zij een alternatief aanbieden ipv de schadevergoeding met goedkeuring van de klant… Dus uiteindelijk kan het alleen maar duurder worden voor de garage.

over welk merk of wagen gaat het? puur uit nieuwsgierigheid hoor. Heb ook al wel es een fout gemaakt en de klant op de hoogte gesteld, zelfs maar een uur daarna maar meteen bij vermeld dat hij de wagen aan die prijs kreeg. Was meer ter info en bevestiging aan mijn klant dat ie een héél goed deal had gedaan. Bij aflevering heeft ie ook zijn appreciatie laten zien met een lekker fleske. Niks op de auto verdiend maar wel ne goeie kameraad uitgekomen.

indeed… en net dat heeft hen de das omgedaan; het feit dat ik er nog speciaal met balpen “BTW inbegrepen” bijgeschreven had op hun vage bestelbon, alvorens het ondetekend werd… Op een gegeven ogenblik tijdens de discussie probeerden ze zelfs een scenario uit waarbij het opeens niet meer om een BTW-wagen ging gaan, maar over een margewagen die particulier verkocht werd. Het was een van de meest enerverende en irritante gesprekken/discussies uit mijn leven… 👿

Anoniem

[quote=”porschky”:34v8ayv8]ikzelf heb ooit iets gelijkaardigs meegemaakt… helaas in een officiële Porschegarage!!

Tweedehands Porsche gekocht voor een overeengekomen bedrag op bestelbon. Eenmaal aangekomen voor de ophaling en betaling van het voertuig met bankcheque wil men echter de wagen niet factureren voor dit bedrag… maar natuurlijk voor een lager bedrag (lekker in het zwart in de pocket!). Aangezien ik een vrij beroep heb, en de wagen in mijn kosten ging steken (en ook omnium verzekerd was) eiste ik een factuur op het volledige bedrag… uiteraard. Zij eisten dat ik dan het bijkomende bedrag aan (verschuldigde) BTW (voor hen!!) zou moeten opleggen… Om een lang en ontgoochelend verhaal kort te maken, na een briefje van mijn advocaat was het opeens niet meer nodig om de meerprijs op te hoesten… Sommige mensen gaan proberen, en gaan daarin ver (ook zij dreigden met advocaat indien ik niet ging bijbetalen binnen de 15 dagen), maar eenmaal een bestelbon ondertekend is, hebben beide partijen zich daar nu eenmaal aan te houden…

Hoe dan ook, dan heb je jaren gedroomd van je eerste Porsche…en als het dan zover is, kom je totaal gedegouteerd met je droomwagen buitengereden, en is je hele stemming naar de knoppen! Alleen al daarom is het intriest dat dergelijke verkopers de markt soms verpesten…[/quote]
            Dus is het nuttig om op je bestelbon altijd duidelijk te vermelden hoe de prijs is samengesteld: x euro BTW inbegrepen of y euro + BTW… . Doe ik altijd als ik een wagen koop of verkoop (gebeurt nu ook niet alle dagen natuurlijk…).

ikzelf heb ooit iets gelijkaardigs meegemaakt… helaas in een officiële Porschegarage!!

Tweedehands Porsche gekocht voor een overeengekomen bedrag op bestelbon. Eenmaal aangekomen voor de ophaling en betaling van het voertuig met bankcheque wil men echter de wagen niet factureren voor dit bedrag… maar natuurlijk voor een lager bedrag (lekker in het zwart in de pocket!). Aangezien ik een vrij beroep heb, en de wagen in mijn kosten ging steken (en ook omnium verzekerd was) eiste ik een factuur op het volledige bedrag… uiteraard. Zij eisten dat ik dan het bijkomende bedrag aan (verschuldigde) BTW (voor hen!!) zou moeten opleggen… Om een lang en ontgoochelend verhaal kort te maken, na een briefje van mijn advocaat was het opeens niet meer nodig om de meerprijs op te hoesten… Sommige mensen gaan proberen, en gaan daarin ver (ook zij dreigden met advocaat indien ik niet ging bijbetalen binnen de 15 dagen), maar eenmaal een bestelbon ondertekend is, hebben beide partijen zich daar nu eenmaal aan te houden…

Hoe dan ook, dan heb je jaren gedroomd van je eerste Porsche…en als het dan zover is, kom je totaal gedegouteerd met je droomwagen buitengereden, en is je hele stemming naar de knoppen! Alleen al daarom is het intriest dat dergelijke verkopers de markt soms verpesten…

Eigenlijk had hij dan beter één opnieuw laten bestellen 😀

Een vriend van mij heeft ook zo eens iets ssortgelijks aan de hand gehad met een leasewagen.
                  BMW 318D Break besteld. Werd een 320D break geleverd.
                  BMW vroeg dus hogere prijs, leasemaatschappij een hogere huur.

Aangezien het op papier stond was de reactie simpel: ofwel geef je mij deze aan de afgesproken condities of je bestald maar opnieuw een 318D.

Heeft uiteindelijk deze wagen gekregen aan de prijs van de 318 maar ze hebben wel alle opties die niet beschreven stonder eraf gehaald!
                  Zelfs de dakrails werden verwijderd! Zeldzaam in belgie hoor 😉

in dit geval heb je prijs gevraagt en een auto gekocht met de nodige opties aan een voorgestelde prijs dan is er achteraf geen leder wat ook al een paar duizend euro kost en dan moet je nog eens extra gaan betalen

ik zou zeggen ofwel lever je die auto zoals afgesproken ofwel mag je hem steken waar het zonnekke niet schijnt

mocht de auto in prijs dalen omdat het een stock wagen of dergelijke geleverd wordt dan gaat er ook meestal niks van de prijs af

ik vind als er een prijs aanvraag gedaan is en een bestelbon getekend JIJ toch niet moet opdraaien voor de fout van de verkoper en het is toch niet aan de klant om de verkoper erop te wijzen dat het oude model dezelfde basis prijs had als vanwaar ze de korting berekend hebben

ik weet en beetje laat maar toch, dit is de wet
                      Welke types van voertuigen en contracten worden beoogd door het Koninklijk Besluit van 9 juli 2000?
                      De reglementering betreft de verkoop aan een consument van nieuwe voertuigen die nog niet zijn ingeschreven:

wagens;
                      gemengde voertuigen;
                      nieuwe nutsvoertuigen met een maximaal toegelaten gewicht van 3,5 ton.
                      Dit Koninklijk Besluit is van toepassing op verkoopscontracten afgesloten vanaf 1 maart 2001, waarbij de datum van ondertekening van het contract maatgevend is.

Bestelbon: de veranderingen!
                      1. Beschrijving van het voertuig

De bestelbon moet verplicht het model vermelden, het type voertuig, de kleur en de kleurcode.

Nieuw: de bestelbon moet eveneens de eigenschappen van het voertuig vermelden die de koper als essentieel zou beschouwen: kleur van de stoelen, type bekleding, noodzakelijke accessoires, …

Als er bij de levering verschillen worden vastgesteld bij één of ander element dat als essentieel wordt beschouwd, zou de koper het voertuig kunnen weigeren.

2. Prijs en prijsherziening

De bestelbon moet de totale prijs van het voertuig vermelden en een duidelijk onderscheid maken tussen :

de basisprijs,
                      eventuele opties,
                      de BTW,
                      de prijs van eventuele andere diensten.
                      De verkoper moet eveneens aanduiden of de prijs al dan niet onderhevig is aan een herziening.
                      De prijs mag enkel worden herzien wanneer de datum van de levering, overeengekomen bij de bestelling, de 4 maanden overschrijdt.

Wat is het gevolg?

[color=red]De verkoper kan in dat geval de prijsstijgingen van de catalogusprijs toepassen die tijdens die termijn zijn opgetreden.
                      In ieder geval moet de bestelbon de mogelijkheid vermelden voor de koper om het contract door middel van aangetekende brief te verbreken binnen de 10 kalenderdagen volgend op de ontvangst van de aangetekende zending met volgende informatie:[/color]
                      de prijsstijging;
                      zijn herroepingsrecht.
                      Indien de koper beslist het contract te verbreken:

zal hij de verkoper op de hoogte brengen van zijn beslissing middels een aangetekende brief binnen de 10 kalenderdagen volgend op de mededeling van de prijsstijging;
                      zal de verkoper het betaalde voorschot terugbetalen binnen de 8 kalenderdagen volgend op de ontvangst van de aangetekende zending van de koper.
                      Als dit echter niet staat vermeld op de bestelbon, zal de prijs zonder BTW niet mogen verhoogd worden.

3. Eventuele overname van een oud voertuig

De overname van een tweedehands voertuig zal onderhevig zijn aan het bewijs dat de financiering is vereffend, zowel bij de levering als bij de betaling van een nieuw voertuig.

De waarde van overname van het tweedehands voertuig is definitief voor zolang de staat van het tweedehands voertuig op het ogenblik van de levering overeenstemt met de beschrijving die vermeld staat op de bestelbon of in bijlage, ondertekend door de verkoper.

Let er dus op dat de bestelbon of een bijlage de volgende elementen bevat:
                      merk en model;
                      jaar van inschrijving en chassisnummer;
                      kilometerstand;
                      prijs van overname.

4. Bedenktijd

Over het algemeen beschikt u niet over bedenktijd.
                      Enkel wanneer de verkoop heeft plaatsgevonden buiten de onderneming van de verkoper heeft u recht op 7 werkdagen bedenktijd tijdens dewelke u kan afzien van de koop zonder hiervoor te worden gesanctioneerd.

Gelieve dus op de bestelbon de reële plaats van ondertekening van het contract te laten vermelden, bijvoorbeeld als deze plaatshad op een salon of beurs.

In dit geval moet de bestelbon, om geldig te zijn, de verzakingclausule bevatten in een apart kadertje en vet gedrukt.

5. Financiering

Tegenwoordig kunnen nog weinig mensen een nieuwe wagen kopen zonder een krediet te vragen!

6. Leveringsdatum en laattijdige levering

De bestelbon moet de leveringsdatum of leveringstermijn vermelden.

Als de verkoper de vastgestelde datum niet kan respecteren, kan hij de leveringstermijn met een nieuwe termijn verlengen, die niet langer mag zijn dan 25% van de oorspronkelijk overeengekomen termijn.

Deze verlenging moet onmiddellijk per aangetekend schrijven aan de koper worden gemeld.

Wanneer de verlenging niet wordt gemeld of wanneer de wagen nog steeds niet werd geleverd na het vervallen van de nieuwe termijn, kan de koper:

per aangetekend schrijven het contract verbreken zonder andere formaliteit;
                      de terugbetaling van het voorschot vragen;
                      eventuele schadevergoeding vragen.
                      In dit geval zal het voorschot moeten worden terugbetaald binnen de 8 kalenderdagen volgend op de ontvangst van de kennisgeving van opzegging.

Als de verkoper de wagen niet afhaalt op de vooropgestelde datum, mag de verkoper hem een aangetekende brief sturen.

10 dagen later en voor zover de koper zich niet kan beroepen op overmacht (via een aangetekende brief aan de koper binnen de 8 dagen na de kennisneming), zal de verkoper garagekosten kunnen eisen, de verkoop stopzetten en schadevergoeding eisen.

Nee er werd me verschillende malen gegarandeert dat de prijs klopt. + ze hebben een week gehad om alles uit te pluizen. Als ik tegen een klant zeg dat de offerte zoveel bedraagt moet ik later ook niet afkomen dat er nog een hele slok bijkomt. Ik zwijg erover en doe het toch voor dat bedrag. Het is dan mijn fout en niet de klant de zijne. anders is het niet fair ten opzichte van de klant, ze komen bij mij omdat ze een mooie prijs en kwaliteit willen, anders konden ze even goed bij de concurentie gaan van in het begin.

De verkoper heeft een fout gemaakt en jij weet en geeft toe dat er inderdaad een fout is gebeurd …. en je weet ook welke : prijs oud model genomen ipv nieuw model. M.a.w. je erkent de fout! Dus laten we vanaf het begin herbeginnen: de auto kost X euro en je krijgt korting Y => geeft prijs Z. Dus waar je ook deze wagen gaat kopen, hij kost u de prijs dat hij kost (Z). De verkoper merkt zijn fout …. te laat en jij probeert nu van deze fout een winstgevende zaak te maken 👿 : niet correct in mijn ogen. Zou het zelf ook niet graag tegenkomen in mijn zaak…
                          Als koper zou ik ofwel afzien van de aankoop wegens te duur of wat aan de opties gaan ‘knabbelen’ om tot een haalbare prijs te komen.

nee je reageert normaal en eerlijk PPP356.

[quote=”ppp 356″:g1b4m902]
                              Nu zijn we 2 zaken door elkaar aan het halen.
                              Als ik de verkopende partij zou zijn, zou ik het verlies ook slikken, de vraag was echter wat je zou doen als Kopende partij, en blijkbaar reageer ik dan heel anders dan het merendeel.[/quote]

Mijn eerste antwoord was eigenlijk met betrekking tot de vraag van de topicstarter

[quote=”porschke”:g1b4m902]ik heb een serieuze vraag,
                              ik heb zaterdag een nieuwe wagen gekocht (bestelbon). Vandaag belt de verkoper mij dat de prijs verkeerd is en deze wagen 3500 euro duurder is. Wat moet en kan ik daar tegen doen?[/quote]

Wat ikzelf zou doen hangt van meer factoren af dan ik hier kan lezen. Dus daarover kan ik niet dadelijk zo beslissen.
                              Heb ik het gevoel dat het een truukje is haak ik dadelijk af en ga ik niet even bijbetalen. Anders reed ik nu ook met een zwarte 930 rond ipv de 968CS . Daar liet de verkoper ook ineens na prijsafspraak en vastlegging aanbetaling (die hier klaarlag en hij ze kwam afhalen) weten dat er misschien nog een kandidaat was die misschien meer wilde geven. (daar er 1000€ van de prijs was afgegaan na afspraak) . Had ik er 1000€ bovenop gelegd had ik de wagen dus wel. Sorry , maar dan haak ik af . Dat zijn principes . Ik voelde me (plat gezegd) bezeikt

[quote=”911-Lover”:3dzee1fp]Ik ben ook van dat principe doch zoals eerder geschreven heb ik nog niet één klant gehad die mijn gemaakte fouten begreep en me attendeerde op de genoteerde prijs op de bestelbon. En daar je als zaak ook een goede verstandhouding met de klant wilt opbouwen en deze regelmatig terug wilt hebben + dat ze reclame maken dat je een man van je woord bent hou ik me ook aan die afspraak. Moest ik er op staan de juiste prijs toch te willen hebben blijf ik ofwel met het bestelede onderdeel zitten ofwel heb ik een boze klant die slechte reclame maakt. Duur leergeld noem ik het zelf steeds. Een goede naam en band creeren duurt een eeuwigheid , ze naar de knoppen halen veel te snel.[/quote]

Nu zijn we 2 zaken door elkaar aan het halen.
                                Als ik de verkopende partij zou zijn, zou ik het verlies ook slikken, de vraag was echter wat je zou doen als Kopende partij, en blijkbaar reageer ik dan heel anders dan het merendeel.

[quote=”ppp 356″:2yclvdyw]
                                  Dus als ik in het water spring, spring jij erachter 😉
                                  Ik hou nog steeds vast aan mijn principes, en ben er nog steeds van overtuigd dat er meer goede dan slechte mensen zijn.[/quote]
                                  Als er in het water enkel leuke meiden naakt aan het zwemmen zijn wel ja 😈 😉 Even serieus , ook ik wil mezelf nog steeds doen geloven dat er meer goede dan slechte mensen zijn. Anders zou het leven niet veel zin hebben voor mij.
                                  [quote=”ppp 356″:2yclvdyw]
                                  ALS we ervan uitgaan dat de verkoper een fout gemaakt heeft, vind ik het naar mijn mening niet correct om hem dat door zijn neus te boren, ik denk niet dat je dat zelf ook zou willen.
                                  Daar komt nog bij, dat ik zoiets geen goede start vind om een relatie op te bouwen, als je de wagen nodig hebt voor je firma, is een goede naservice veel belangrijker dan een goede aankoopprijs.[/quote]

Ik ben ook van dat principe doch zoals eerder geschreven heb ik nog niet één klant gehad die mijn gemaakte fouten begreep en me attendeerde op de genoteerde prijs op de bestelbon. En daar je als zaak ook een goede verstandhouding met de klant wilt opbouwen en deze regelmatig terug wilt hebben + dat ze reclame maken dat je een man van je woord bent hou ik me ook aan die afspraak. Moest ik er op staan de juiste prijs toch te willen hebben blijf ik ofwel met het bestelede onderdeel zitten ofwel heb ik een boze klant die slechte reclame maakt. Duur leergeld noem ik het zelf steeds. Een goede naam en band creeren duurt een eeuwigheid , ze naar de knoppen halen veel te snel.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 34)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.