Home › Forum › Zeverhoekje › vraagje ivm met verkoopsovereenkomst
- Dit onderwerp bevat 34 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 9 maanden geleden door porschke.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
ppp, met uw laatste alinea ben ik het helemaal eens. Wanneer je de wagen eigenlik best wil hebben.
Maar je moet es het begin van het topic nalezen…daar geeft Porschke al aan dat hij de wagen net wel koopt omwille van het mooie en goedkope aanbod…indien hij de 3500 extra zou moeten opleggen, interesseert het hem eigenlijk al niet meer.
En of ik het de verkoper zou vergeven dat hij fout is geweest, hangt van de individuele situatie af…ik heb het meestal niet zo met verkopers, zeker niet met auto-verkopers 😆 …als het een sympathieke mens is dan normaal gezien geen probleem…je wil de wagen 110%, je betaalt en zand erover…hopelijk geeft hij je tapijtjes gratis en doet ie de bak es vol…Kom je niet tot aan akkoord omdat het een omhooggevallen etter is, rij je toch gewoon naar een andere (Ford in dit geval) garage 20km verder en je koopt ‘m daar
…zo zie ik het 😉
[quote=”911-Lover”:3soxp42m]De door jouw voorgestelde methodes zijn idd de eerlijkste en meest menselijke , maar naar mijn eigen ervaring (helaas) niet meer van toepassing in onze maatschappij.Deze is bikkelhard en zonder medegevoel geworden als het om geld gaat. [/quote]
Dus als ik in het water spring, spring jij erachter 😉
Ik hou nog steeds vast aan mijn principes, en ben er nog steeds van overtuigd dat er meer goede dan slechte mensen zijn.[quote=”MichM3″:3soxp42m]Ik blijf bij m’n standpunt…ofwel geeft de garage z’n fout toe en doe je een goede zaak…ofwel zeg je de bestelling af. Maar plots 3500 euro gaan opleggen gaat me iets te ver.[/quote]
Dat je de wagen zou afzeggen, vind ik inderdaad ook een optie. ALS we ervan uitgaan dat de verkoper een fout gemaakt heeft, vind ik het naar mijn mening niet correct om hem dat door zijn neus te boren, ik denk niet dat je dat zelf ook zou willen.
Als ze de juiste prijs hadden gezegd de eerste maal, wat had er dan gebeurt: de wagen ook gekocht, of een alternatief gaan zoeken?Daar komt nog bij, dat ik zoiets geen goede start vind om een relatie op te bouwen, als je de wagen nodig hebt voor je firma, is een goede naservice veel belangrijker dan een goede aankoopprijs.
vind ik ook. Vooral omdat die prijs me over de streep getrokken had om deze te kopen en niet de toyota.
Ik blijf bij mijn standpunt en hou jullie op de hoogte.
Nogmaals bedankt voor de reacties 😛Ik vind ook dat een bestelbon iets anders is dan een kassa in een warehuis of een ober in een café…voor de bestelbon wordt meestal rustig tijd uitgetrokken en het is de verkoper z’n taak om die goed te controleren…een bestelbon voor een wagen gaat om grote bedragen, dus hij mag gerust checken en dubbel-checken…
Ik maak overigens ook steeds mensen attent als ze me teveel of te weinig aanrekenen…eerlijk duurt het langst.
Ik blijf bij m’n standpunt…ofwel geeft de garage z’n fout toe en doe je een goede zaak…ofwel zeg je de bestelling af. Maar plots 3500 euro gaan opleggen gaat me iets te ver.
[quote=”ppp 356″:292130s8]
Vergissen is menselijk, vergeet dit niet, ook wij kunnen een fout maken.
Als de tegenpartij er moest opstaan, zou ik de fout wel op mij nemen, maar ik zou er niet gelukkig mee zijn. Ik probeer me altijd in de plaats van de tegenpartij te zetten ook, ik ben namelijk ook niet zonder fouten.
[/quote]Daar heb je idd een punt waar ik ook aan gedacht heb alvorens mijn reactie te posten.Doch dan dacht ik aan die keren dat ik een rekenfout gemaakt had en de klanten ook niet begripvol waren voor mijn fout (BTW, elke keer . Niet één keer heeft de klant het verschilwillen bijleggen). De door jouw voorgestelde methodes zijn idd de eerlijkste en meest menselijke , maar naar mijn eigen ervaring (helaas) niet meer van toepassing in onze maatschappij.Deze is bikkelhard en zonder medegevoel geworden als het om geld gaat.
[quote=”ppp 356″:292130s8]
Ik maak trouwens een kassierster er ook attent op dat ze teveel of teweing terug geeft.
[/quote]
Dat doe ik ook nog steeds en is in mijn ogen iets heel anders dan een prijsbestek laten opmaken gevolgd door een bestelbon .
Maar nogmaals , ik begrijp je stelling voledig en wenste dat iedereen nog zo zou denken verkopende partij , maar ook de klant.snap je PPP356, ik heb het ook al gezegd aan mensen als ze verkeerd zijn. maar dit vind ik niet kunnen. Mijn vader was de week voordien geweest met mijn broer. ze laten een offerte opstellen. terwijl ze alles opzoeken zegt mijn broer dat het kw niet klopt en ze reageren er niet op. De baas of andere verkoper stond erbij. De week nadien ga ik ernaar toe en de verkoper zegt nogmaals dezelfde prijs en zegt dat leder erbij zit en dat ik 5 jaar garantie krijg. Maandag belt hij me dat ik geen leder heb en dat de garantie maar 2 jaar is. Met deze fout kon ik nog leven en zei hem dat het in orde was. de dag nadien belt hij dat de prijs ook totaal niet klopt.
Mijn lening was rond, de offerte voor mijn materiaal ook (wordt zelfstandig in juli) alles was in orde. Nu zou ik 3000 euro meer moeten lenen omdat zij al die fouten gemaakt hebben. bovendien proberen ze die fouten op overmacht ed te steken. Vraag me af waar de bliksem ingeslagen is 😕Vergissen is menselijk, vergeet dit niet, ook wij kunnen een fout maken.
In tegenstelling tot wat iedereen hier schrijft, zou ik er anders mee omgaan.
Kan die verkoper mij inderdaad aantonen dat hij een fout gemaakt heeft, zouden er voor mij 2 opties zijn1. Gewoon de nieuwe prijs betalen als ik echt de wagen zou willen hebben.
2. De wagen afzeggen, omdat ik hem te duur vind worden.
Vergeet even niet dat € 3.500 veel geld is op een wagen van € 30.000, ik zelf zou niet graag moeten opdraaien voor zo’n fout. Als de tegenpartij er moest opstaan, zou ik de fout wel op mij nemen, maar ik zou er niet gelukkig mee zijn. Ik probeer me altijd in de plaats van de tegenpartij te zetten ook, ik ben namelijk ook niet zonder fouten.Als de verkoper zich niet vergist had, had je de wagen dan wel of niet gekocht, dat is de vraag waar je moet bij stilstaan vind ik.
Zo ja, optie 1, zo nee optie 2.
Ik maak trouwens een kassierster er ook attent op dat ze teveel of teweing terug geeft.Ondanks dat er veel mensen anders reageren, doe ik dit toch niet.
Just my 2cents
Bij de verkoopsvoorwaarden staat er niets van een bepaalde tijd. Juist in geval van overmacht,.. maar overmacht is wel iets anders dan u van cijferkes missen, en dat tot 3x toe, de week voordien een offerte laten opmaken met dezelfde prijs.
schoonbroer van mn broer heeft hetzelfde meegemaakt
peugeot 307 break gekocht, 2 dagen later bellen ze, fout gemaakt, 600 euro 😯
blijkt dat in de kleine lettertjes van de verkoopsvoorwaarden, op de achterkant dus, van die garage dus te staan dat men een fout binnen bep. tijd kon rechtzetten, zodat als de bediende-verkoper een fout zou maken ze altijd achteraf konden rechtzetten zei men.
echter die garage verkocht 4 merken, dus 4 verschillende contracten, maar op de bonnen van één merk waren ze die regel vergeten te zetten, dus is het met een sisser afgelopen ….bonnen zullen achteraf heel snel aangepast zijn… 🙄
dus heel goed de verkoopsvoorwaarden lezen….
…ik hoop dat je karakter genoeg hebt om het been stijf te houden…’t is ni makkelijk als je 200% voor die auto valt en ‘m absoluut wil…succes alvast en hou ons op de hoogte 😉
…zoals al eerder aangegeven, indien het je lukt best een andere garage uitkiezen voor de onderhoud 😆
merci allemaal voor de uitleg. Heb inderdaad ook al al die wetten ed nageplozen maar je weet nooit hé in dit belgenland.
Nu wordt morgen de advokaat nog eens gesproken en wordt de garage opgebeld om een afspraak te regelen.is natuurlijk een vervelende kwestie…
normaal gezien als beide partijen deze overeenkomst getekend hebben, dan gaan ze akkoord voor die prijs 😉
Dus zoals eerder gezegd, been stijf houden… het is ni uw fout dat zij een fout maken op die bon…hou ons op de hoogte van het verdere verloop
Anoniem24 januari 2007 om 00:39Ik denk dat je de verkoper verplicht is zijn aanbod na te komen. Lees er eens de “Wet op de handelspraktijken” op na: http://mineco.fgov.be/protection_consum … nl_001.pdf
Onder andere in artikel 32 wordt een opsomming gemaakt van je rechten, ook artikel 39 kan van toepassing zijn.
Post eventueel je vraag eens op de newsgroup be.burgerrechten, er zijn daar een aantal juristen die dikwijls antwoorden.Inderdaad, als je een getekende bestelbon hebt, kunnen ze niet meer terug.
Ga direct een “voor eensluitende copy” laten maken, zodat je altijd ‘n reservecopy hebt.
En zoals gezegd, het been stijfhouden. Sowieso kunnen ze niets veranderen zonder je schriftelijk (dus ook aangetekend) op de hoogte te brengen.
Ik zou wel op onderhoud gaan bij ‘n andere garagist 😀
De prijs op de bestelbon is bindend.
Dat hij een verkeerde prijs (oude model) neemt en dan zich nog eens “vergist” in de garantie kan anders wel eens zeer sterk gebruikt worden als misleidende verkooptruukjes om je te overtuigen tot aankoop.
Als de prijs en de garantievoorwaardes anders (zoals hij nu voorstelt) waren had de koo/bestelling waarschijnlijk niet door gegaan.
Pech voor hem/hun. Het been stijf houden , je bent in je recht (mits je natuurlijk de bon in handen hebt met die bedingingen op).
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.