Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › vraagje over motor 3.0 sc en 3.0
- Dit onderwerp bevat 56 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 9 maanden geleden door ferdy.
-
MakerDiscussie
-
11 augustus 2007 om 13:34
wat is het verschil tussen deze 2 motors?
en waarom hebben soms de zelfde 3l motors van het zelfde jaar 180pk en da andere 205pk??
is me niet echt duidelijk 😕en bv zou ik ene van 180 pk kunnen opvoeren zonder veel moeite naar die 205pk??
😀want ik weet een mooie staan 😆
-
MakerDiscussie
-
[quote=”svandamme”:2d2gglbi][truukskes die jij met jouw vriendin kan uithalen om ze binnen te draaien zullen niet noodzakelijk met de mijne lukken… perfecte analogie[/quote]
Daar heb ik ook de minste interesse in . Ik ken jouw vriendin niet en heb ze nooit gezien . Maar als je de mijne kent en gezien hebt zal je weten dat ik oerdom zou moeten zijn om iemand anders nog eentje te willen binnendraaien (en dar heb ik sowieso geen behoefte naar) 😈 😉
[quote=”porschky”:3uuovw8d]ik hoop in ieder geval voor jou dat jouw vriendin niet ook beter marcheert met een twin plug… 😆 [/quote]
😆 😈
ik hoop in ieder geval voor jou dat jouw vriendin niet ook beter marcheert met een twin plug… 😆
[quote=”911-lover”:1eis7ups]Nu gaan we al naar 9.8 op 1
Dat is al een behoorlijke compressie .
En niet van toepassing hier .
Zo hoog waren de compressieverhoudingen niet van mijn vorige wagens , maar er ook niet ver onder .
PS , ik ken iemand met een 968 die er al jaren meer rijdt en al dik over de 200.000km heeft en zweert bij 95 en mij gek noemt doordat ik 98 tank .
De 968 heeft een compressie van 11 op 1
Alsook vele Duitsers die ik ken met wagens van hogere compressie rijden op 95 ( bij zoals eerder vermeld gebrek aan aanbod hogere octaan in Duitsland)
Niet verstandig dus volgens jou een wagen uit Duitsland te importeren met een hogere compressie dan 9,8 op 1 daar die in 98% van de gevallen op 91 of 95 heeft gereden
Ik ben geen techneut en schrijf hier niets van de boekjes op , maar levenservaringen van mij en anderen . Deze kunnen misschien helpen .
Ik leef namelijk ook niet volgens de boekjes en ik denk dat er dat maar heel weinig zijn op onze Globe 💡 [/quote]een SC van 82, heeft een compressie van 9.8:1, met een enkele niet centrale bougie, en een hemispherische kop, met CIS, en zonder zelf regelende onsteking of injectie
Een 968 heeft knock control die de ontsteking aanpast
Een 968 heeft ook een platte kop en een centrale bougie en variocamAls je dus lage octaan benzine in kapt zal motronic zich daar op instellen doormiddel van knock control… dus ja het kan perfect met een 968
het hoeft niet ver onder de 9.8:1 te zitten, 8:5:1 hoeft geen 98
Het is overigens niet enkel afhankelelijk van de compressie, de vorm van de kop maakt ook iets uit, en een 911 met hemispherische koppen is daar gevoelig aan. (en een platte kop zoals de 944 of 968 is daar minder gevoelig aan)appelen met peren vergelijken helpt niet, en een 911 met compressie tegen de 10 heeft nu eenmaal 98 nodig, tenzij je het ding twin plugt…
boven de 10:1 haal je niet in een 911 luchtgekoelde motor zonder race gas (100+ octaan) of twin pluggen, waar een 944 het wel kan.
dus je ziet, ervaring in opels of 968’s of golfkes of weet ik veel wil niet zeggen dat het veilig is in een 911 met 9.8:1 met 95 benzine.truukskes die jij met jouw vriendin kan uithalen om ze binnen te draaien zullen niet noodzakelijk met de mijne lukken… perfecte analogie
Nu gaan we al naar 9.8 op 1
Dat is al een behoorlijke compressie .
En niet van toepassing hier .
Zo hoog waren de compressieverhoudingen niet van mijn vorige wagens , maar er ook niet ver onder .
PS , ik ken iemand met een 968 die er al jaren meer rijdt en al dik over de 200.000km heeft en zweert bij 95 en mij gek noemt doordat ik 98 tank .
De 968 heeft een compressie van 11 op 1
Alsook vele Duitsers die ik ken met wagens van hogere compressie rijden op 95 ( bij zoals eerder vermeld gebrek aan aanbod hogere octaan in Duitsland)
Niet verstandig dus volgens jou een wagen uit Duitsland te importeren met een hogere compressie dan 9,8 op 1 daar die in 98% van de gevallen op 91 of 95 heeft gereden
Ik ben geen techneut en schrijf hier niets van de boekjes op , maar levenservaringen van mij en anderen . Deze kunnen misschien helpen .
Ik leef namelijk ook niet volgens de boekjes en ik denk dat er dat maar heel weinig zijn op onze Globe 💡[quote=”911-lover”:2emsg6z0]Dat kan best zijn , maar juist daardoor wilde ik aantonen dat zelfs die oude motoren die lood en een hoog octaangehalte zouden moeten hebben om te overleven (aldus vele beweringen) gewoon zonder kunnen (PS : de jaartallen van de voertuigen waren erbij vermeld).
Mijn andere wagens (en daar waren er toch ook bij met hoge compressie en ja hoger dan een SC van ’82) hebben allemaal glansrijk de lagere octaan (91 of 95) en loodvrij overleefd , ondanks dat de meeste ervan zonder cat waren .[/quote]dat kan best zijn, maar het blijft gewoon dom om motoren die 98 nodig hebben, met 95 te gaan gebruiken, het staat niet in het boekske als suggestie voor wie er goest in heeft…
Cat heeft er niks mee te maken of je 95 of 98 moet gebruiken, waarom de discussie gaan verwateren met ongerelateerd commentaar?Lood heeft niks met het octaan getal van de benzine te maken
En ik ben wel curieus welke auto met meer dan 9.8:1 er dan op veilig 91 of 95 loopt… Of ‘t moet een twinplug zijn, of met aangepaste ontsteking (lees, minder scherp getuned voor power)
btw, voor wie echt wil besparen, pakt dan diesel, octaan getal zit daar rond de 15-25… knock your self out… pun intended
Dat kan best zijn , maar juist daardoor wilde ik aantonen dat zelfs die oude motoren die lood en een hoog octaangehalte zouden moeten hebben om te overleven (aldus vele beweringen) gewoon zonder kunnen (PS : de jaartallen van de voertuigen waren erbij vermeld).
Mijn andere wagens (en daar waren er toch ook bij met hoge compressie en ja hoger dan een SC van ’82) hebben allemaal glansrijk de lagere octaan (91 of 95) en loodvrij overleefd , ondanks dat de meeste ervan zonder cat waren .lood of geen lood, heeft geen fluit te maken met het octaangetal
En zolang die Opels geen compressie verhoudingen hadden als een 911 SC van 82, is er ook geen enkel nut aan 98 benzine..
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar een Opel Blitz is toch een camion, en ne Rekord p2 is van de jaren stillekes, en ik heb zo een vermoeden dat die geen compressie verhouding hoger dan 8.5:1 hadden , correct me if i’m wrong
lood is primair nodig voor de klepzittingen, zonder lood in je benzine, moeten je klepzittingen verhard zijn… Je kan perfect rijden zonder lood in een auto zonder verharde klepzittingen, het zal niet minder trekken of minder goed klinken, het zal wel rapper slijten, hoe hard is relatief aan het gebruik, en de motor zelf… Het is minder kritiek dan te laag octaan in een motor met hoge compressie verhouding, dat is knocking en dat kan veel sneller schade opleveren, en dan nog schade die duurder uitvalt dan “versleten klepzittingen en verlies aan compressie”
Zelf tank ik in de P ook steeds 98
Voor mijn andere wagens heb ik steeds 95 gereden .
Zelfs voor mijn oldtimers zonder enig probleem .
Toen ik mijn Opel Blitz (58) of Rekord P2 (60) kocht in Duitsland hadden die zelfs op 91 gereden daar Duitsland over het algemeen 91 als normaal en 95 als super heeft . Hoger is zeldzaam (bvb Shell V Power)
Deze wagens heb ik hopen kilometers mee gereden op 95 ZONDER loodtoevoeger (wat de vorige eigenaars ook niet deden) en ik heb er nooit één probleem mee gehad .
Ik vroeg van deze wagens wel geen prestaties en er werd rustig mee gereden , net als (meestal) met de dagelijkse wagensmjah, denk niet dat het om besparingen ging, .. heb al de fakturen erbij etc.. dus dat heb ik kunnen nazien. Waarom hij me gezegd heeft om ’95 te gebruiken is me ook niet echt duidelijk. De kilometers die ermee gereden zijn vallen ook goed mee dusja … afwachten en zien wat hij doet met ’98 🙂
het gaat niet om de hoge toeren, maar omde lage toeren
S nokkenassen blaffen terug in de inlaat wegens de hoge lift en hoge duratie, en das niet goed voor de meter plaat van CIS.Je mag eens oude T gaskleppen zetten naast S gaskleppen
beide niet gereviseerd, de T kleppen zullen er nog goed uitzien, terwijl de S-kleppen los zullen zitten van al het gepuf in de inlaat. de busjes van de klep asjes zien daar van af.bij hoge toeren is dat geen punt omdat er genoeg snelheid in de inlaat stroom zit
toerentrekken met WOT is poepsimpel
een soepele motor op het ganse toerenbereik, en ook soepel stationair en part-load is een gans ander verhaalwat betreft de benzine op een 82 SC motor
de Amerikaanse SC ha een lagere compressie 9.3:1 930/07, 180 pk
de ROW of euro SC van 80 tot 82 (930/10)had 9.8:1 204pk en een verhoogde RON vereiste…nu ja, elk doet ermee wat hij wil
Ik zou gewoon geen auto kopen van iemand die potentieel veel kilometers heeft lopen rijden met een kloppende motor,als ie op zijn benzine bespaart… waarop heeft hij dan nog verder op bespaart??? (ik spreek niet over so0ly, maar op die ervoor)
Och je moet de boel niet opblazen. 95 of 98 geeft zo geen groot verschil ten opzichte van de levensduur. Ik ken mensen die met peugeot, ford altijd op 95 rijden en die wagens hebben ook 300.000 + gereden zonder revisie.
Als ik mij niet vergis hebben ze zelfs in amerika een veel lager octaangehalte. Wat doe je dan met zo’n koop?
bovendien weet je nooit wat een wagen van 20-30-40 jaar oud heeft meegemaakt.
Ik heb liever een wagen die op 95 heeft gereden maar steeds goed is opgewarmd dan één op 98 waar de eigenaar zijn onkunde heeft op bodgevierd zoals bij zijn leasing
PS ik rijd ook steeds op 98 met mijn wagens. ik vind dat ze het beste verdienen
Trouwens over de nokkenassen. Ik heb S nokkenassen op een k-jet zitten en de wagen rijdt daar echt heel goed mee. Ik had nu een ander probleem dus de motor ligt uit elkaar maar als deze af is ga ik proberen om dit op You tube te plaatsen om als tegendeel te bewijzen. Wagen trekt mooi op tot 7000 toeren zonder morren
time will tell, het heeft niks met pakkingen en leidingen te maken, wel met je cyllinder ringen, en je lagers , die krijgen telkens de klop te verwerken
Dat is wel afzien, als je er zelf niets van afweet 🙁 .. Ik ging er van uit dat de verkoper er iets van afwist doordat hij toch wel redelijk gekend is op Porscheforum.nl ..
De vorige eigenaar heeft er wel niet veel mee gereden en heeft al de pakkingen en leidingen etc. vervangen. Dus zo erg zal het misschien nog niet zijn, als ik nu overschakel op ’98.
is eerder pingen, dat is wanneer de benzine door te laag octaangetal, door de compressie ontsteekt(zoals een diesel) voor het correcte tijdstip.
Dus ruim voor de zuiger op TDC komt, en dus ontploft het mengsel en ipv dat het de zuiger kan terug duwen, werkt het de zuiger tegen op weg naar TDC…. en dan gaat het kloppen(knocking) of pingelen…Dit levert schade op aan de motor…als ie het op lage toeren al doet, dan waarschijnlijk ook op hoge toeren, echter zal je het minder snel opmerken in het gebrul van de motor.
Beide zijn heel slecht voor je motor, maar op hoge toeren nog meer dan op lage toeren.
Ik mag er niet aan denken hoe lang die motoren van jou al afzien, een 80 jaren SC heeft een compressie van 9.8:1, met enkele bougie…dat is veel te hoge compressie voor een 911 met hemi kop , en niet centrale, enkele bougie
Een 944 heeft 10.1:1, en een platte kop, met centrale bougie, dat helpt wel iets, maar toch, de 2.5 8 klepper zonder turbo moet echt 98 hebben
Als ik op punt stond die auto te kopen, en de verkoper vertelt me dat ie 95 moet hebben… dan was dat meteen einde oefening wat betreft de verkoop, of tenminste 5000 van de prijs eraf voor het rebuild budget
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.