Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › vraagje over motor 3.0 sc en 3.0
- Dit onderwerp bevat 56 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 9 maanden geleden door ferdy.
-
MakerDiscussie
-
11 augustus 2007 om 13:34
wat is het verschil tussen deze 2 motors?
en waarom hebben soms de zelfde 3l motors van het zelfde jaar 180pk en da andere 205pk??
is me niet echt duidelijk 😕en bv zou ik ene van 180 pk kunnen opvoeren zonder veel moeite naar die 205pk??
😀want ik weet een mooie staan 😆
-
MakerDiscussie
-
idd ni, bij volgende tankbeurt toch overschakelen op ’98 … ook straf dat ze me zo hebben bij men 2 wagens :/
Wat wordt er bedoelt met knocking? Heb wel dat hij op een laag toerental nogal onrustig draaid.
Kzou voor die 10 cent p liter mijn motor niet naar de frikandellen rijden eerlijk gezegd 🙂 .
[quote=”so0ly”:1q38w3u6]Ik heb een 3.0 SC, de auto is van modeljaar ’80 en de motor van ’82, dan zal hier ook ’98 moeten in getankt worden ? Momenteel tank ik altijd ’95 op aanraden van de vorige eigenaar.
het zelfde met men 944 Type 2, ze hebben me ook altijd ’95 gezegd maar op dat overzicht staat ’98
Ik zal eens moeten switchen dan ..[/quote]
alle SC’s dus 98
en alles 944’s dus 98, behalve die latere, (dat waren 2.7L’s)de vorige eigenaar van uw Porsche… goed bezig
geen last van knocking in uw motor dan?
zou toch beter moeten lopen op 98Ik heb een 3.0 SC, de auto is van modeljaar ’80 en de motor van ’82, dan zal hier ook ’98 moeten in getankt worden ? Momenteel tank ik altijd ’95 op aanraden van de vorige eigenaar.
het zelfde met men 944 Type 2, ze hebben me ook altijd ’95 gezegd maar op dat overzicht staat ’98
Ik zal eens moeten switchen dan ..
[quote=”RSR”:13tvx20y]3.0 valt zeker op te drijven maar omdat de motor al iets ouder is moeten er ook veem modificaties worden uitgevoerd.[/quote]
tuurlijk ,maar das geen tunen meer, das ombouwen en opfokken 😀
en dan maakt het geen verschil of het een SC is of een Carrera3.0 valt zeker op te drijven maar omdat de motor al iets ouder is moeten er ook veem modificaties worden uitgevoerd.
3.2 motor types en benzine requirement
98 RON
930/20 ROW
930/26 Swissal de rest heeft genoeg aan 95 RON
930/21 US
930/25 US CANADA JAPAN en andere landen die toen nog geen 98 haddenzou eerlijk gezegd niet weten of ‘t een amerikaan is of niet,
en er zit ook geen katalysator meer onder.
blok komt uit een cabrio en is in een 911s uit ’74 ingebouwd.
zal morgen even m’n motornummer opschrijven 😉
heb tot nu toe altijd 98 getankt, maar men heeft mij al gezegd
dat ‘t in sommige gevallen gezonder is om 95 te tanken ivm
de afstelling van de motor…[quote=”svandamme”:2bh3564n]
http://www.944forum.com/images/brandstof.jpg [/quote]staat er in:
911 Carrera Alle vanaf 1981 met of zonder katalysator Superplus (98)
en ‘t is ook logisch, een ROW 3.2 Carrera heeft een compressie van 10.3:1
een amerikaanse 3.2 heeft 9.5:1 en zou op minder kunnen lopen
maar die maken dan ook 24 minder pk’s, ik ga er vanuit dat de jouwe geen amerikaan is…?lood vervanger lijkt me niet nodig, een 3.2 heeft al verharde klepzittingen
en is gemaakt in een tijd dat er al katalysators waren, die geen lood kunnen verdragen…om nog even terug te komen op die octaangehaltes…
in m’n wagen ligt een 3.2 uit ’87, injectie en kabelboom overgezet.
welke benzine moet ik tanken en moet ik hier loodvervanger
bij toevoegen?ok, tunen op 3.0 carrera of SC
andere nokkenassen steken
kan op allebei even gemakkelijk , zelfde nokkenashuizenen is op allebei even moeilijk en beperkt , want CIS is niet gebouwd voor high lift, high duration nokkenassen, de meter plaat kan de oscilaties en trillingen in de inlaat niet aan
geen van beiden zijn voorzien van zuigers met valve pockets, die je nodig hebt bij high lift, high duration nokkenassen
en dus moet je , bij scherpe nokkenassen, beide van andere zuigers, en carburator of injectie systeem gaan verzien
voor de rest, allebei 95 mm boring, zelfde slag
geen verschilandere uitlaat monteren? even gemakkelijk op beide motoren
enige wat je met de 3.0 Carrera kan doen, wat je niet met de 3.0SC kan doen heb ik eerder al besproken, en das oude krukas in steken met kortere slag…
En dat valt in mijn boekje, al niet meer onder “tunen” maar onder custom motor bouwenandere nokkenassen+zuigers+injectie of carbs valt daar ook al onder
voor de rest zie ik niet in wat er gemakkelijker te “tunen” zou zijn op een 3.0 Carrera
tunen, in de juiste zin van het woord , is gewoon fijn afstellen van een motor, kleppen stellen, ontsteking afstellen, zorgen dat alles bij elkaar past, en das bij beide motoren eigentlijk niet zo verschillend
wat de kids tegenwoordig tuning noemen, dat is al geen tunen meer, motoren wisselen, turbo’s en intercoolers inbouwen, nitro monteren, dat soort grappen is gewoon opfokken
op moderne auto’s tunen, dan kom je terecht bij chiptunen, want er is tegenwoordig niks meer dat nog mechanisch afgesteld kan worden, het zit allemaal in het brein van de auto
[quote=”carrera 3.0″:2czw4q5j]Naar ‘t schijnt kan men Carrera 3.0 motoren beter/gemakkelijk(er) tunen dan de SC-motoren.
Hoe komt dat ❓ Hoe gebeurt dat ❓ Wat is er dan zo anders aan de C3.0-motor ❓ ❓ [/quote]
wat versta jij onder tunen?
Naar ‘t schijnt kan men Carrera 3.0 motoren beter/gemakkelijk(er) tunen dan de SC-motoren.
Hoe komt dat ❓ Hoe gebeurt dat ❓ Wat is er dan zo anders aan de C3.0-motor ❓ ❓
930/02
ROW 30carrera
95×70.4
200bhp@6000 rpm
188 ft/lbs @4200rpm
8.5:1 compressie930/03
ROW 30 SC
95×70.4
180 bhp@5500
175 ft/lbs @ 4200
niksasil cyllinders
49mm in
41.5mm ex
30SC 8.5:1 compressie930/9
ROW 30SC
same as 930/3
except
8.6:1
188 bhp@5500
188 ft/lbs@ 4200930/10
ROW 30SC
same as 930/9
except
9.8:1
204 bhp@5900 rpm
189 ft/lbs @ 4200
fuel requirement 98 RONde compressie, ontsteking en vorm van de zuiger/kop welving bepaalt de octaan requirement
alle 911’s tot aan de 964 hebben gelijke koppen en ontsteking(1 plug)
enkel de compressie varieert, vanaf ongeveer 915:1 zul je altijd 98 als requirement zienTurbo’s, die hebben altijd 98 nodig, omdat de boost van de turbo (ongeacht de standaard mechanische compressie) de boel gewoon verder richting gevaren zone voor detonatie duwt…
een 964, heeft twin pluggen en hoeft geen 98 te drinken
want knocking en detonatie wordt tegengegaan door middel van dubbele bougies, en een knock sensor[quote=”liev930″:2vqugae4][quote=”ferdy”:2vqugae4]Ik tank alleen 98, eenvoudig omdat het de voorschriften zijn van PORSCHE, waarom anders
Nog en groot verschil tussen een 188 PK en een 204 PK is de 21% besparing aan benzine verbruik bij een 204 pk, Toch niet over het hoofd te zien dezer dagen.
Yvan[/quote]
dat waren wel voorschriften van 20 jaar of meer geleden . ik tank op aanraden van mijn Porsche garagist altijd 95 (speedster 3.2 , turbo 3.3 en m’n sc) daar hij zegt dat de 95 van nu zelfs beter is dan de 98 van in die jaren. hij geeft onlangs zelfs problemen gehad met een moderne ferrari , en Italië geeft hem aangeraden om eens 95 te tanken -problemen opgelost- vanaf de 964 raadt hij 98 aan ![/quote]
Met een Ferrari heb je zowiezo problemen, zal zeker niet aan de benzine liggen maar eerder aan de Italiaanse rommel waarmee zij ineen zijn gestoken.
98 octaan is een norm en 98 octaan van 20 jaar geleden is nu nog altijd 98 octaan !!!! 2 kg druk in je banden 20 jaar geleden is nu ook nog altijd 2 kg – 15W40 olie van 20 jaar terug is nu ook nog altijd 15W40 olie en 120 km/u is nu ook nog altijd 120 km/u.
Als je garagist het beter weet dan de voorschriften van Porsche, mij goed, maar ik zou uitkijken naar een andere garagist, vooral als hij zit te knoeien aan onbetrouwbare Italiaanse auto’sAllee t’amusement
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.