vraagje over motor 3.0 sc en 3.0

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 vraagje over motor 3.0 sc en 3.0

  • Maker
    Discussie
  • wat is het verschil tussen deze 2 motors?
    en waarom hebben soms de zelfde 3l motors van het zelfde jaar 180pk en da andere 205pk??
    is me niet echt duidelijk 😕

    en bv zou ik ene van 180 pk kunnen opvoeren zonder veel moeite naar die 205pk??
    😀

    want ik weet een mooie staan 😆

11 reacties aan het bekijken - 46 tot 56 (van in totaal 56)
    • [quote=”liev930″:2j938uoa]

      dat waren wel voorschriften van 20 jaar of meer geleden . ik tank op aanraden van mijn Porsche garagist altijd 95 (speedster 3.2 , turbo 3.3 en m’n sc) daar hij zegt dat de 95 van nu zelfs beter is dan de 98 van in die jaren. hij geeft onlangs zelfs problemen gehad met een moderne ferrari , en Italië geeft hem aangeraden om eens 95 te tanken -problemen opgelost- vanaf de 964 raadt hij 98 aan ![/quote]

      t hangt af van de compressie van je motor
      ik zou toch nooit 95 tanken in een motor die 98 moet hebben
      zeker niet op turbo’s
      en al helemaal niet op auto’s zonder knock sensor

      een 911 heeft de bougie aan 1 kant zitten, en een gewelfde kop
      dus krijg je bij hoge compressie heel snel knocking…

      Jij bent van Ieper? welke die blauwe 911?
      ik ben van Ieper maar woon in Langemark, donkerrooie (marashino) 944S met nu nog gele NL nummerplaat ( gaat er volgende week af, en dan gaat ie tijdje de garage in voor wat werkjes, tenlaatste volgende lente weer de baan op)

        [quote=”ferdy”:18nh3puj]Ik tank alleen 98, eenvoudig omdat het de voorschriften zijn van PORSCHE, waarom anders

        Nog en groot verschil tussen een 188 PK en een 204 PK is de 21% besparing aan benzine verbruik bij een 204 pk, Toch niet over het hoofd te zien dezer dagen.

        Yvan[/quote]

        dat waren wel voorschriften van 20 jaar of meer geleden . ik tank op aanraden van mijn Porsche garagist altijd 95 (speedster 3.2 , turbo 3.3 en m’n sc) daar hij zegt dat de 95 van nu zelfs beter is dan de 98 van in die jaren. hij geeft onlangs zelfs problemen gehad met een moderne ferrari , en Italië geeft hem aangeraden om eens 95 te tanken -problemen opgelost- vanaf de 964 raadt hij 98 aan !

          een 3.0 carrera heeft het zelfde onderblok als een 3.0 turbo
          met de oude boringen voor de krukas, en 6 bouten voor het vliegwiel

          vanaf de 3.0 SC andere boringen, en 9 bouten voor het vliegwiel

          op een 3.0 carrera of 3.0 turbo blok kun je nog een oude 66mm krukas monteren om kortere slag te krijgen, en dat lukt niet op een 3.0SC onderblok

          (of je moet een 962 krukas liggen hebben)

            als ik mij niet vergis waren de nokkenassen ook anders (iets scherper zoals ze zeggen bij de 204pk), vandaar dat de 180-188 pk “soepeler” rijden. Maar dit is relatief natuurlijk 😉

            Wim

              Heb nog een setje(6) zuigers en cylinders liggen van een 204 pk. 💡
              En dan maar besparen voor het milieu en je beurs, heb je dan op een jaartje rijden terug verdient. 😉

                Ik tank alleen 98, eenvoudig omdat het de voorschriften zijn van PORSCHE, waarom anders

                Nog en groot verschil tussen een 188 PK en een 204 PK is de 21% besparing aan benzine verbruik bij een 204 pk, Toch niet over het hoofd te zien dezer dagen.

                Yvan

                  Ik rij met een sc, en tank eigenlijk altijd 95.
                  Zou dat minder goed zijn dan ?
                  Toen ik hem kocht heb ik er nog naar gevraagd,
                  en het maakte niet uit.

                    Vanaf 1980 voegde Porsche andere zuigers toe met dubbele kam zodoende de compressie verhoogde naar van 8,6:1 naar 9,8:1 wat leide tot een vermogen van 204PK , Maar al dit moois was alleen voor de europese markt . De amerikaanse bleef steken op 188PK maar had een breder koppelbereik.
                    In gewoon verkeer voel je het verschil totaal niet , meer nog er zijn mensen die beweren dat de 188pk versie soepelder rijdt.

                      ik zou die mooie 911 niet laten staan omdat hij ‘maar’ 180pk heeft.

                        180/188pk verschillen van de 204pk door de compressie verhouding.
                        Tesamen met wat nog andere maatregelen resulteert dat in het hogere vermogen. De 180/188 mag op “normal” , de 204 pk moet op “super” bezine.

                        Wim

                          Als ik het goed heb zitten er andere zuigers en cilinders in, en een ander injectiesysteem met vaste leidingen (geen flex) voor meer druk.
                          Pin mij hier niet op vast maar geloof dat dit het belangrijkste is.

                        11 reacties aan het bekijken - 46 tot 56 (van in totaal 56)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.