Vraagske : De 968 Martini CS verkopen AS IS of terug meer origineel zetten?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 Vraagske : De 968 Martini CS verkopen AS IS of terug meer origineel zetten?

  • Maker
    Discussie

  • david
    Deelnemer

      Binnenkort blaast de Purperen Hoogheid 968 zijn 25 kaarsjes uit en kan de zwarte 968 CS in feite weg.
      Nu twijfel ik om de wagen zo te verkopen of hem terug (meer) origineel te zetten.

      Misschien eerst nog eens efkes de wagen wat kaderen. Het betreft hier een echte CS van MY93 (eerste CS jaar).
      Dus de uitgeklede lichtere versie, in dit geval met een 3-tal opties: LSD (M220), alsook Centrale vergrendeling & airco. De grapjassen welke nu beginnen te zagen over een Airco op ne CS, yep inderdaad. Gelukkig maar zou ik zeggen want in zo’n zwarte is het anders bakken in de zomer hoor.

      Na aankoop heb ik begin 2013 bij OPC Geel (nu Paal) binnengebracht om hem helemaal na te lopen. Een kleine 11.000 euro verder stond de auto mechanisch helemaal top en had ie ook een volledig nieuw M030 onderstel gekregen. Geperforeerde schijven had ie al, dus tezamen met het LSD is het M030 pakket zga volledig.

      [i]FF wat M030 weetjes:
      1. De kenners weten het waarschijnlijk al wel maar zelfs de CS werd niet standaard geleverd met het M030 onderstel, het is vandaag de dag wel een veel gevraagde specificatie. Na plaatsing wordt dus zeer regelmatig gedaan.
      2. Bijkomend, en dit is niet echt geweten, is dat de levensduur van de M030 ophanging ‘slechts’ een 120.000-130.000kms is. Dus als je er eentje zoekt, altijd handig om ff te vragen of de M030 al eens vervangen werd of niet. Anders ga je misschien wat later voor onaangename verrassingen komen te staan
      3. Probleem is nu dat de stukken voor het (968) M030 onderstel ondertussen (zeer) moeilijk te verkrijgen en zelfs in Porsche termen al stevig aan de prijs (in 2013 zat ik qua kosten incl. werkuren al vlug boven de 6.000 euro, rekening houden met de gemiddelde prijsontwikkeling van de OEM onderdelen zal het kostenplaatje vandaag dus zeker niet minder zijn).
      4. Waarom werden er toentertijd zo weinig met M030 verkocht? Tja onderstel is berucht om zijn ‘hardheid’, pas later bij gebruik werd het populair door zijn precisie. Dus ja, het is een stevig ophanging, maar met de juiste stoelen (bv. Sparco’s) valt het allemaal wel mee. Ik heb al (bochtige!) tripjes gedaan van 500-600km per dag en dat gaat perfect. Meer nog ik stap dikwijls nog als de meest frisse van de hoop uit de wagen.[/i]

      Ok, back on topic.
      Er zat toen ik de wagen kocht een Heicko rolbar in, een alcantara sportstuur (top!) en de – naar mijn ervaring – beter zittende Sparco kuipjes. O ja, en een Alpine radio met USB / iPod connectie voor zover relevant.
      De wagen was semi-klaar gezet voor circuit maar zou slechts 1 of 2 maal circuit gedaan (club days) hebben alvorens een van de vorige eigenaars hem verder verkocht. Trouwens de 3 vorige eigenaars waren kennissen van elkaar; meer bepaald gepensioneerde – I kid you not – leden van een WOII restauratie clubje. De vorige eigenaar had trouwens een indrukwekkende verzameling trucks, jeeps & moto’s allemaal in nieuwstaat (of beter). Lap, ik wijk weeral af.

      Al deze upgrades zitten er vandaag ook nog op/in, ondertussen zelfs aangevuld met het Martini-stripes-probeersel (professioneel gedaan door B&C Design). Gezien de (TACB) ritjes regelmatig baantjes aandoen welke voornamelijk gefrequenteerd worden door tractors (ik bedoel deze keer niet de Cayennes & Macans, maar echte) – lees steenslag gegarandeerd – was het wat te gek om de wagen te laten spuiten.

      Zoals gezegd, deze 968 is technisch volledig in orde gezet door OPC Geel en is als driver in mijn ogen dan ook perfect zoals ie is. Zeker omdat ik zelf de Martini look wel smaak. Nog ff een foto naast de LMC 2014 prijswinnaar :mrgreen:

      IMG_0059.JPG

      Maar aangezien tegenwoordig iedereen zijn 20+ jaar oude Porsche blijkbaar in ‘nieuwe/originele’ staat wil (om dan in zijn garage te laat staan, zeker?) zou ik hem eventueel terug in (quasi) originele staat willen brengen. Zeker ook omdat de originele CS-jes, in goede staat, ondertussen al zot geld gaan.

      Met ‘origineel’ zetten bedoel ik dus de Sparco’s vervangen door Recaro’s (zullen dan wel nieuwe Pole Positions worden, want de originele zijn onvindbaar / onbetaalbaar; maar de meeste mensen zien wat ze wille zien blijkbaar). CS stuurtje er terug in (ook niet evident om een oud exemplaar te vinden want de nieuwe CS stuurtjes hebben een andere ‘grain’), Martini stickers verwijderen en opnieuw laten lakken, waarbij dan ook wat rubbers vervangen moeten worden (de traditionele krimp). Eventueel als het echt moet dan ook nog de zwarte CUP II’s vervangen door zilveren CUP I’s.

      Ik twijfel echter nog omdat ie nooit top dollar zal gaan want historiek is niet volledig (geen boekje wel een map vol facturen over de laatste 17 jaar ), en zoals gezegd de nieuwe Recaro’s (voor zover ze het merken) en het feit dat de M030 ophanging – hoewel in betere staat want weinig kms – staat niet op de originele optie lijst.
      Bijkomend zal de wagen er ook geen meter beter door rijden (kan ook moeilijk :driver: ), het enige verschil zal zijn dat hij cosmetisch net zo in topstaat zal zijn dan mechanisch en dus een andere, hopelijk breder koperspubliek zal aantrekken.

      Kostprijs schat ik ergens tussen de 6-8k (wagen is roest & schade vrij – ok extra spoiler lip moet er dan toch af) wat dan bij de vraagprijs zal bijgeteld worden.

      Ik pols nu al ff want hem terug quasi origineel zetten zal waarschijnlijk een maand of 2-3 duren. Maw ik moet er nu ongeveer aan beginnen.

      Dus vraag voor de kenners hier op het forum: AS IS laten of terug meer origineel zetten?

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
      • Rijdt en voelt ondertussen aan als ne nieuwe blijkbaar
        Moet een super restauratie geweest zijn volgens de kenners

          dit jaar konden alle UK porsche dealerships aan een nationale wedstrijd deelnemen door een klassieker naar keuze te restaureren.

          Porsche Leicester won deze competitie in 2016 met bovenstaande rode 968CS
          http://www.getsurrey.co.uk/news/surrey-news/porsche-968-club-sport-watch-11478684
          http://restoration.porsche.co.uk/

            Wel een heel goede link van godspeed.
            :up:
            Alles wat je wil/moet weten van de 968
            Zeker de “buying info” .

            Zo zie je maar, unilak
            dat is het toch niet wat het moet zijn … 😀 😀 😉

            (Hoe doe je dat ,
            25 jaar buiten laten staan en enkel de zon opzoeken)

            IMG_1993.JPG

            IMG_1992.JPG

            IMG_1991.JPG

              @Godspeed : Had ik al gezien ja.
              Maar da’s natuurlijk wel een competitie piloot (?) met een – zei het licht – gepimpte auto. Heb nog andere filmpjes gezien met doorsnee trackday chauffeurs en daar zaten de tijden tussen de 3:05 en 3:15

                Harry van RFF zette met zijn wat verder uitgekleede CS 2:57 neer op semi-slicks:
                youtube…

                Trouwens hier nog wat meer racegeschiedenis aangaande dit model.

                  deleted

                    Hangt van banden weer en chauffeur af :first:

                    PS: weet ik niet, nooit mee op circuit gezeten

                      Ik drink alleen Spa Blauw, maar de rondetijd zou ik graag van Spa Francorchamps weten.

                        Hangt er vanaf
                        Spa rood of Spa blauw :mrgreen:

                          Hoe lang duurt een rondje Spa in die 968 CS ?

                            Mijn mening : volledig origineel zetten en dan als investering te koop aanbieden. Zeker dat factuur van OPC Geel (Verellen) zal de waarde doen stijgen of toch een meerwaarde bij verkoop geven. Vandaag de dag is het echt niet meer normaal. Als ik hoor dat er mensen maandelijks op het vliegtuig zitten om wagens nog maar te gaan bekijken. Vorige week nog gehoord : even vliegtuig naar Portugal om naar een 928 GTS te gaan kijken. ‘s Morgens in Zaventem opgestegen en ‘s avonds terug gekomen. Welgeteld 5 minuten bij de wagen gestaan en niet goed genoeg gevonden om als investering te dienen. Reden : er ontbrak 1 stempel in de OHB en alle kopijen van facturen waren er niet bij. Een kennis is zelfs naar Hamburg gevlogen en heeft daar op enkele minuten tijd een vrij exclusieve sportwagen gekocht. Enkele uren later al terug thuis, direct volledige bedrag overgeschreven en twee weken later werd de wagen op een trailer voor zijn deur afgeleverd. En ondertussen staat de wagen onder een doek, heeft nog geen meter gereden en zou deze al snel 5000 tot 10000 euro meer gaan. Dus de prijzen blijven maar stijgen en stijgen.

                              :mrgreen:

                              Moet ik u een prijske maken :popcorn:

                                Radio eruit. Sleepogen vanvoor en vanachter. TOW stickers erbij. Klaar !

                                  Rolbar geen enkel probleem, nooit iets overgezegd zelfs ( heb wel certificaat en wagen is gekeurd als alleenstaangeval in 2013 )
                                  Rolkooi mag niet, hoewel in de sc stond een kooi, geen probleem gegeven ( dat was dan weer een oldtimer )

                                    Kosten tegen de baten afwegen zeker ?
                                    Die Martini is leuk, maar zou er van mij afgaan.
                                    Steenslag ok, maar originele lak is ook iets waard.
                                    Stickers CS opzij vind ik ook wel goed idee.
                                    Geen idee of je met die rolbar door de keuring geraakt.

                                    Op interclassics stond een gewone CS te koop met M030 onderstel.
                                    Om te vergelijken : http://classicsfarm.nl/inventory/porsche-968-coupe-94-red/
                                    Ik geloof dat de vraagprijs 38k was.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.