- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 11 maanden geleden door .
-
Discussie
-
10 december 2016 om 14:13
Binnenkort blaast de Purperen
Hoogheid968 zijn 25 kaarsjes uit en kan de zwarte 968 CS in feite weg.
Nu twijfel ik om de wagen zo te verkopen of hem terug (meer) origineel te zetten.Misschien eerst nog eens efkes de wagen wat kaderen. Het betreft hier een echte CS van MY93 (eerste CS jaar).
Dus de uitgeklede lichtere versie, in dit geval met een 3-tal opties: LSD (M220), alsook Centrale vergrendeling & airco. De grapjassen welke nu beginnen te zagen over een Airco op ne CS, yep inderdaad. Gelukkig maar zou ik zeggen want in zo’n zwarte is het anders bakken in de zomer hoor.Na aankoop heb ik begin 2013 bij OPC Geel (nu Paal) binnengebracht om hem helemaal na te lopen. Een kleine 11.000 euro verder stond de auto mechanisch helemaal top en had ie ook een volledig nieuw M030 onderstel gekregen. Geperforeerde schijven had ie al, dus tezamen met het LSD is het M030 pakket zga volledig.
[i]FF wat M030 weetjes:
1. De kenners weten het waarschijnlijk al wel maar zelfs de CS werd niet standaard geleverd met het M030 onderstel, het is vandaag de dag wel een veel gevraagde specificatie. Na plaatsing wordt dus zeer regelmatig gedaan.
2. Bijkomend, en dit is niet echt geweten, is dat de levensduur van de M030 ophanging ‘slechts’ een 120.000-130.000kms is. Dus als je er eentje zoekt, altijd handig om ff te vragen of de M030 al eens vervangen werd of niet. Anders ga je misschien wat later voor onaangename verrassingen komen te staan
3. Probleem is nu dat de stukken voor het (968) M030 onderstel ondertussen (zeer) moeilijk te verkrijgen en zelfs in Porsche termen al stevig aan de prijs (in 2013 zat ik qua kosten incl. werkuren al vlug boven de 6.000 euro, rekening houden met de gemiddelde prijsontwikkeling van de OEM onderdelen zal het kostenplaatje vandaag dus zeker niet minder zijn).
4. Waarom werden er toentertijd zo weinig met M030 verkocht? Tja onderstel is berucht om zijn ‘hardheid’, pas later bij gebruik werd het populair door zijn precisie. Dus ja, het is een stevig ophanging, maar met de juiste stoelen (bv. Sparco’s) valt het allemaal wel mee. Ik heb al (bochtige!) tripjes gedaan van 500-600km per dag en dat gaat perfect. Meer nog ik stap dikwijls nog als de meest frisse van de hoop uit de wagen.[/i]Ok, back on topic.
Er zat toen ik de wagen kocht een Heicko rolbar in, een alcantara sportstuur (top!) en de – naar mijn ervaring – beter zittende Sparco kuipjes. O ja, en een Alpine radio met USB / iPod connectie voor zover relevant.
De wagen was semi-klaar gezet voor circuit maar zou slechts 1 of 2 maal circuit gedaan (club days) hebben alvorens een van de vorige eigenaars hem verder verkocht. Trouwens de 3 vorige eigenaars waren kennissen van elkaar; meer bepaald gepensioneerde – I kid you not – leden van een WOII restauratie clubje. De vorige eigenaar had trouwens een indrukwekkende verzameling trucks, jeeps & moto’s allemaal in nieuwstaat (of beter). Lap, ik wijk weeral af.Al deze upgrades zitten er vandaag ook nog op/in, ondertussen zelfs aangevuld met het Martini-stripes-probeersel (professioneel gedaan door B&C Design). Gezien de (TACB) ritjes regelmatig baantjes aandoen welke voornamelijk gefrequenteerd worden door tractors (ik bedoel deze keer niet de Cayennes & Macans, maar echte) – lees steenslag gegarandeerd – was het wat te gek om de wagen te laten spuiten.
Zoals gezegd, deze 968 is technisch volledig in orde gezet door OPC Geel en is als driver in mijn ogen dan ook perfect zoals ie is. Zeker omdat ik zelf de Martini look wel smaak. Nog ff een foto naast de LMC 2014 prijswinnaar
Maar aangezien tegenwoordig iedereen zijn 20+ jaar oude Porsche blijkbaar in ‘nieuwe/originele’ staat wil (om dan in zijn garage te laat staan, zeker?) zou ik hem eventueel terug in (quasi) originele staat willen brengen. Zeker ook omdat de originele CS-jes, in goede staat, ondertussen al zot geld gaan.
Met ‘origineel’ zetten bedoel ik dus de Sparco’s vervangen door Recaro’s (zullen dan wel nieuwe Pole Positions worden, want de originele zijn onvindbaar / onbetaalbaar; maar de meeste mensen zien wat ze wille zien blijkbaar). CS stuurtje er terug in (ook niet evident om een oud exemplaar te vinden want de nieuwe CS stuurtjes hebben een andere ‘grain’), Martini stickers verwijderen en opnieuw laten lakken, waarbij dan ook wat rubbers vervangen moeten worden (de traditionele krimp). Eventueel als het echt moet dan ook nog de zwarte CUP II’s vervangen door zilveren CUP I’s.
Ik twijfel echter nog omdat ie nooit top dollar zal gaan want historiek is niet volledig (geen boekje wel een map vol facturen over de laatste 17 jaar ), en zoals gezegd de nieuwe Recaro’s (voor zover ze het merken) en het feit dat de M030 ophanging – hoewel in betere staat want weinig kms – staat niet op de originele optie lijst.
Bijkomend zal de wagen er ook geen meter beter door rijden (kan ook moeilijk :driver: ), het enige verschil zal zijn dat hij cosmetisch net zo in topstaat zal zijn dan mechanisch en dus een andere, hopelijk breder koperspubliek zal aantrekken.Kostprijs schat ik ergens tussen de 6-8k (wagen is roest & schade vrij – ok extra spoiler lip moet er dan toch af) wat dan bij de vraagprijs zal bijgeteld worden.
Ik pols nu al ff want hem terug quasi origineel zetten zal waarschijnlijk een maand of 2-3 duren. Maw ik moet er nu ongeveer aan beginnen.
Dus vraag voor de kenners hier op het forum: AS IS laten of terug meer origineel zetten?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.