Home › Forum › Zeverhoekje › vrienden, steun mijn FBprotest om de nieuwe VAA
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 9 maanden geleden door Bart.
-
MakerDiscussie
-
1 februari 2012 om 20:06
Beste vrienden,
zoals eerder gesteld omtrent onze discussie (en walging) omtrent de nieuwe berekening van de VAA op tweedehandsvoertuigen (en de minimale 70%waarde die gehanteerd wordt), dat er toch iemand wat moet laten horen van protest, heb ik op bescheiden wijze een initiatief genomen via Facebook!
Ik heb via mijn persoonlijke pagina een vraag gesteld naar senator Guido De Padt, die ik persoonlijk een beetje ken, naar hoe eerlijk hij die vindt, met mijn situatie als voorbeeldje. Hoe meer reacties er op komen, hoe meer ruchtbaarheid dit misschien komt.
Klik dus op Facebook eens mijn persoonlijke pagina aan (Michael Portzky), en laat je ongenoegen over deze krapuleuze situatie horen… We kunnen uiteraard geen garantie bieden dat het wat uitmaakt, maar als we niets doen, zal het zeker niet helpen!!!
-
MakerDiscussie
-
Porschky ,tot mijn spijt moet ik je melden dat ik niet op facebook zit (seniorennet daarentegen wel).
Anders sloot ik me aan bij jou ,niet dat ik het nu niet doe .
Ik sta bij jou nog in het krijt 😳 😉 .Er duiken inderdaad meer en meer indianenverhalen op. Vandaag hoor je verhaal A, morgen hoor je verhaal B en overmorgen nog iets anders. Ik denk gewoon mijn nummerplaat binnen te sturen en de wagen privé van de BVBA over te kopen. En dan zullen we wel zien wat we ermee doen. Blijkbaar is een klein wagentje in LV nog het meest doenbare (en goedkoopste).
Moest er toch een mirakel gebeuren en de regering beslissen dat op oudere wagens minder of geen VAA moet betaald worden dan kan deze gewoon terug op de BVBA gezet worden. Houden ze zoals het is dan staat de P mooi in de garage te blinken.
Kan wel Luxemburg, maar dan moet je daar een woonadres/woning hebben, of een verklaring van je werkgever dat je daar werkt in Luxemburg en een auto van eigenaar zijn zaak hebt, plus een verklaring dat deze eigenaar daar in dat land alle verplichtingen van belasting voldaan heeft.
Als ze je dan aanhouden heb je geen probleem.
[quote=”RODONDO” post=90135]Privévoertuig doorverhuren aan eigen venootschap kan perfect, alhoewel m.i het nu niet meer zo perfect is. Uiteindelijk huurt de venootschap het voertuig, maar het VAA zal toch terugkeren. Jij hebt als bestuurder van het voertuig dat de venootschap huurt toch wederom het voordeel te betalen ? 😕 Anders zou het wel heel erg simpel op te lossen zijn.[/quote]
@Rodondo, ik denk dat je het niet goed hebt begrepen.
Er wordt niet privé verhuurd aan de vennootschap hé, een privé persoon kan trouwens geen factuur uitschrijven met btw. De constructie gebeurd via de leasing en vermits de vennootschap huurt zijn dit onkosten en geen VAA.
Zoals ik al eerder zei raadpleeg je fiscalist even en die zal je dat haarfijn uitleggen, en zoals je zelf al zei, het is simpel op te lossen.Er is ook nog een legaal systeem via Luxemburg maar dat wordt niet erg aanbevolen door specialisten omdat je hierdoor natuurlijk extra aandacht gaat trekken en de kans op controles alleen maar vergroot.
Oplossing zou kunnen zijn om te … verhuizen naar net over de grens.
Wat helaas Nederland zal worden, want Frankrijk wil (ook) van z’n immigranten af :sarcastisch
Je neemt het voertuig dan mee als inboedel – en je hoeft dan geen BPM af te dragen (vermits je de wagen minimaal 6 maanden op je naam hebt staan) 💡
Privévoertuig doorverhuren aan eigen venootschap kan perfect, alhoewel m.i het nu niet meer zo perfect is. Uiteindelijk huurt de venootschap het voertuig, maar het VAA zal toch terugkeren. Jij hebt als bestuurder van het voertuig dat de venootschap huurt toch wederom het voordeel te betalen ? 😕 Anders zou het wel heel erg simpel op te lossen zijn.
[quote=”Audiotronics” post=90118]Gisterenavond bij pot en pint nog over de VVA bezig geweest. Wat er mij iemand vertelde leek me geloofwaardig maar te eenvoudig om waar te kunnen zijn.[/quote]
Beste Audiotronics, het verhaal van je kennis is niet correct. Eerder een verhaal van iemand die ook ergens een verhaal heeft gehoord maar er geen finesse over weet. Trouwens 100% aftrekbaar klopt al helemaal niet, zelfs niet voor een bedrijfswagen tenzij je met een Tesla of volledig electrische wagen rijdt maar dat is niet het geval las ik.Het is trouwens VAA. Een korte duidelijke en bondige uitleg vindt je hier: (KLIK HIER)
Hetgeen wel kan en trouwens wordt geadviseerd bij duurdere merken is de wagen privé aankopen via een leasing en verhuren aan de firma. Deze kosten kunnen dan perfect ingebracht worden door de firma zonder de extra VAA omdat het hier dan over een onkostenpost gaat voor het bedrijf. De enige voorwaarde is dat je dergelijke aankoop wel privé moet kunnen verantwoorden.
Luister niet teveel naar indianenverhalen die momenteel langs alle kanten opduiken, meestal van horen zeggen. Als je zelfstandig bent of een eenmanszaak hebt stelt het probleem zich zowieso niet, heb je een firma of vennootschap contacteer dan even je fiscalist en die zal je haarfijn uitleggen wat de mogelijkheden zijn.
Op deze manier ben je goed geinformeerd en heb je alles uit eerste hand.
Toch wel leuk voor wetgevers en controlediensten dat fora als deze bestaan…het helpt om vergeten “achterpoortjes” toch nog op tijd te sluiten…
ik ken er wel met zekerheid enkele die dezelfde truck toepassen met moto’s… en niet de goedkoopste!! Die Ducati of Harley staat dan een paar maand per jaar in de etalage met kledij rond gedrappeerd of zo…
Gisterenavond bij pot en pint nog over de VVA bezig geweest. Wat er mij iemand vertelde leek me geloofwaardig maar te eenvoudig om waar te kunnen zijn. In plaats van een leasing of gewone autofinanciëring nam hij een investeringskrediet. Daarmee kocht hij een exclusieve wagen op het bedrijf en boekte het factuur ook in. Maar hij schreef de wagen wel op zijn privénaam in, idem verzekering en alle onkosten. De wagen staat als “eyecatcher” voor zijn bedrijf ingeboekt en nergens in de boekhouding zitten facturen van inschrijving, benzine of onderhoud. Gezien het om een exclusief speeltje gaat doet hij ook weinig kilometers per jaar. Verder staat de wagen zonder nummerplaten op steeds in het magazijn. Bij een controle staat dan de wagen gewoon in het bedrijf. Volgens hem 100% in te brengen en geen VVA daar er geen inschrijving op het bedrijf was. Voor dagelijks gebruik en op het bedrijf ingeschreven heeft hij een fiat 500. Vol met reclame geplakt.
Kan het nu echt zo eenvoudig zijn? Volgens hem de ideale oplossing voor alle exclusieve wagens die amper buiten komen. Zoiets durf ik niet aan de boekhouder gaan vragen, die schiet me af. Langs de andere kant, ik zal met plezier een “eyecatcher” in de winkel binnen rijden.
[quote=”Audiotronics” post=90085]
Een plausibele oplossing die ik van iemand gehoord heb is de wagen gewoon uitschrijven en als je ermee wil rijden er een nummerplaat van een andere wagen ophangen. En ik vrees dat er dit velen ook gaan doen, tot rampzalige gevolgen voor als er iets gebeurd. Ik zie bijna wekelijks jonge gasten met snelle GTI’s en RS modellekes die gewoon onverzekerd rondrijden. Meestal hebben ze nog een wrak ingeschreven staan en die nummerplaat gebruiken ze dan. Ook jaarlijkse technische controle is hun onbekend. En dat gaat nu nog meer en vooral met heel dure en exclusieve wagens gebeuren.[/quote]Wat de verzekering betreft normaal geen probleem. Iedere polis voorziet de mogelijkheid tot het gebruik van een vervangvoertuig. (meestal max. 90 dagen) Op verzoek kan je van je makelaar / agent een groene kaart bekomen op dezelfde plaat maar voor het vervangend voertuig. Natuurlijk bij overdrijving of iedere zomer dezelfde cabrio als vervanging zal er wel een lichtje gaan branden. Veel hangt hier van je makelaar af. Wel riskeer je een kleine boete bij controle door de politie. Dit omdat je onderweg bent met een “niet ingeschreven” voertuig. Is wel een kleine boete. 😉
[quote=”porsche” post=90088]
Zoals al zo lang geweten is de auto de beste melkkoe voor de staat.Ik vrees dat we allemaal zullen moeten bijdragen om uit de huidige crisis te geraken maar ik maak me zeker geen illusies dat het kostenplaatje er in de toekomst op zal verbeteren.[/quote]
Dat is inderdaad altijd al zo geweest, en ze weten dat we dat stuk blik toch niet laten staan. 😉
Maar als het straks weer wat beter gaat na de 7 magere jaren, hoor je er ook niemand meer over praten.
WSS heb je gelijk, maar de rust zelve zijnde (reeds bijna 1/2 eeuw) begint het toch serieus te rommelen vanbinnen. Wat mij betreft zit “het punt” er blijkbaar aan te komen. Maar ja, wat doen we eraan…. er wordt voor minder gestaakt. Jaren heleden nog rond gereden met zo’n belachelijk citroentje op de achterkant van de auto. Als we toen wisten wat er nog ging volgen. 🙄
Alle goede bedoelingen ten spijt vrees ik dat we er niet veel aan kunnen veranderen.
De wetten zijn goedgekeurd en het geld moet snel binnenkomen en hiervoor zijn de zaken die direct inkomsten geven voor de staat natuurlijk onze dierbare auto, benzine en de interesten op spaarboekjes.Gaan we niet meer rijden, niet meer tanken, niet meer sparen ?
Zoals al zo lang geweten is de auto de beste melkkoe voor de staat.
Ik vrees dat we allemaal zullen moeten bijdragen om uit de huidige crisis te geraken maar ik maak me zeker geen illussies dat het kostenplaatje er in de toekomst op zal verbeteren.
Hopelijk gebeuren die opzoekingen aan het tempo dat we van de overheid gewoon zijn ! Dan hebben we nog enkele jaren tijd. Neem daarbij (in ons geval) de Porsche’s dewelke 8 jaar geleden uit Duitsland zijn ingevoerd. Ik zie al een ambtenaar zoeken naar de betekenis van al de (optie)code’s, als die nog ergens te vinden zijn.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.