Waar of niet waar over kwaliteit Porsche

Home Forum Porsche Talk Waar of niet waar over kwaliteit Porsche

  • Maker
    Discussie

  • Wim

      Nu ben ik volgens een enkeling hier een durver, maar zou ook door de oorzaken die ik bij zeer bekenden meegemaakt heb, en wat ik hier tegenwoordig op forum of andere media lees toch geen watergekoelde Porsche durven kopen. 😳

      In ben al serieus op leeftijd, en Porsche van begin zeer dicht bij meegemaakt, (recht tegen over onze bakkerij) was een benzine station en eigenaar Kees had een 356, 912 en 914 want waren allemaal voor een paar duizend gulden te koop.
      Later toen ik 18 was ook door mijn maat Theo (r.i.p) en 8 jaar ouder als ik, en vanaf het begin niks anders deed als Porsche motoren bouwen voor de racerij.

      Nu de motoren.
      Natuurlijk komen er ook top end en totale revisies voorbij van de lucht gekoelde, maar vergeet dan een ding niet dat dit over de oudjes gaat van half 80er jaren en eerder, en met veel meer km erop dan dat er ooit gedacht of aangenomen is.

      Want matching numbers en onderhoud geschiedenis is toch zo belangrijk nu (net of mensen in die jaren zich daar allemaal druk om maakten)
      Nee hoor, als ik 20 was werden er met Porsche gereden, geragd en geracet op de openbare weg, want snelheidsbeperking en gordels wat was dat, en werd olie wissel zelf gedaan en groot onderhoud door mijn maat Theo en die had het druk hoor voor in Zeeland te wonen, wist niet dat er zoveel Porsche rondreden in ons gebied en net over de grens.
      En OPC (dealer) en Porsche (specialisten) wat was dat, ahah Pon in Nederland, daar moest je naar toe voor een nieuwe Porsche en onderhoud. :happy: :happy:
      Dus onderhoudshistorie……….wat was dat, ojaaaa……..een stempel in het boekje dat bij de verkoop verdween of achtergehouden werd door de eigenaar, dan maar Km stand terug draaien, want in die tijd was 100K een magische grens, en om nog wat geld te kunnen vangen maar wat criminele zaken toepassen. :mrgreen:

      De 964 en 993 zie ik niet zo dikwijls voorbijkomen als de 996 en jonger met motor problemen, terwijl deze qua ontwikkeling en techniek beter zouden moeten zijn als de luchtgekoelde.
      En nu kan de maatschappij wel zo ontwikkeld zijn in deze tijd dat het toch een wegwerp gebeuren is, maar kan mij toch niet voorstellen dat Porsche ook de norm ophoud bij hun auto’s dat ze 15 jaar allemaal gerecycleerd moeten worden. 💡

      Vandaar dat er nog zo veel VW kevers en veredelde kevers (Porsches) rondrijden, want luchtgekoeld concept was qua sterkte en simpelheid en onderhoud nog niet zo slecht.
      Denk alleen maar aan de wintermaanden, moest je niks aan veranderen als het winter werd, of toch wel, natuurlijk het water met afwasmiddel voor te ontvetten van ruitenwisser tankje moest je vervangen, of met een halve liter brandspiritus ging het ook, bevroor het ook niet.

      Dit was mijn verslag/verhaal hoe ik tegenwoordig over Porsche denk. 💡
      Maar ik ben van mening dat de (motoren) kwaliteit niet meer Porsche is van vroeger. :popcorn:

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
      • Daarstraks op de E314 komende van Lummen richting Leuven, in de verte plots een grote rookwolk, auto’s en vrachtwagens in de remmen en 4 knipperlichten aan. Ach een geklapte band of de rem van een oplegger die blijft hangen, dacht ik. Nope, een beetje verder stond een Cayenne e-hybrid langs de kant met een nog narokende motorkap…. 😯

        123

          Dat de oudjes makkelijker te repareren waren bij diverse defecten niet zeggen dat ze betrouwbaarder waren.
          Of dat de kwaliteit hoger was.

          Wat jij beschrijft is een design eigenschap van de lucht gekoelde motor met individuele cyllinders en koppen.
          Wat je bij water gekoelde motoren dus niet hebt omdat alle waterkanalen gedeeld zijn.

          Motor A heeft probleem met kapotte klep in #1, schade aan zuiger, en pot
          Vervang de pot 1, vervanger zuiger 1, vijs er andere kop op
          monteer de nokkenas behuizing
          doe de timing

          klaar

          Motor B is water gekoeld en heeft exact hetzelfde probleem
          Blok vervangen want de cyllinder is integraal
          kop vervangen voor 123 want die zitten samen.

          Welke motor is er betrouwbaarder gebleken vanuit de fabriek?

          Geen, ze hebben allebei hetzelfde probleem.
          Vanuit een QC standpunt zijn ze identiek: Ze zijn allebei kapot gegaan

          Wim

            [quote=”vandamme” post=258020]
            225000 auto’s in 2015
            tov 9500 911’s in 1980 en een 18000 924’s in 1980
            of 11500 911’s in 1985 4500 928’s en een 25500 tal 9×4’s[/quote]

            Ik heb het in mijn verhaal tot de begin jaren ’80 en ervoor. 😉
            Dus die periode was er enkel luchtgekoeld, dus veredelde kervermotor. 😉

            Porsche had toen nog niet het scala aan verschillende motoren en modellen, dus aantallen hier niet van belang, maar bestond enkel uit een opwaardering van bestaande model 911met lucht gekoelde 6 cilinder flat.
            En dit is wat Porsche toen de tijd zo sterk maakte, ook voor veel mensen was het plots makkelijker om plots een nieuw model voor de deur te hebben staan. 😉

            Even de 928 terzijde die in 78 op de markt kwam, maar ook een ramp was. 😳

            Dat deze motoren ook hun problemen gekend hebben is bekend, maar belanden niet op de schroothoop, maar konden altijd gerepareerd worden.
            Zelfs het verdichten van 2.7 blok was mogelijk, dus zweten kon verholpen worden, en dilvers konden/kunnen ook vervangen worden.
            Als is dit laatste dikwijls de schuld van chauffeur/vorige eigenaar zelf dat die kapot gaan.

            Ik heb het in mijn 25 jaar Porsche rijden nooit gehad. 💡

            Wim

              [quote=”bollocks” post=258049]
              bedrijfszeker en we waren niet zo veeleisend…. airco, electrische ruiten, zetelverwarming, centrale vergrendeling, parkeersensoren, ABS, boordcomputer, start/stop systeem, …. vandaag kan je niet meer zonder (al dan niet wettelijk verplicht omwille van de uitstootnormen)[/quote]

              Bedrijfszekerheid is voor mij belangrijker als beter en veeleisend altijd geweest, zeker van mijn personeel, maar we waren sneller tevreden met wat we hadden, tegenwoordig moet alles meer en luxer, en dit alles liefst posten op social media om te laten zien hoe goed we het wel doen/hebben.

              Al die vernoemde zaken zaten eind 70er en begin 80er jaren ook al op mijn auto’s, behalve park sensor, ABS en ESP, maar toen waren dat echte rijders. 😉
              En meest vernoemde zaken waren al standaard op Amerikaanse sloepen.

              En om deze dingen te maken als er eens kapot ging was dat zeer simpel.
              In de dag van vandaag moet je als je elektrische stoelen in een zelfde merk/model wilt zetten, eerst het gehele cunbus systeem aanpassen of werkt niet door (geen) herkenning. :bounce: :bounce:

              XXX

                3.2 Targa 1984 – 256.000 and counting.
                Verbruik tijden de Schotland trip schommelend tussen 8.5 en 9.5 liter/100km, onvoorstelbaar hé.

                Love my oldie :engeltje:

                  Dit lijkt me een leuk topic om eens te zien welke de wagen is op het forum die de kwaliteit in huis heeft om met de hoogste km stand uit te kunnen pakken .
                  Hier een 964 van ’91 met 229 000 km.

                    Was het vroeger beter? Ik weet het niet… wat ik wel weet is dat het vroeger anders was….
                    Mijn eerste wagen was zeker en vast niet beter dan diegene waarmee ik vandaag de baan op ga, maar die was wel ‘bedrijfszekerder’… ik wil zeggen dan mijn eerste wagen, een VW Polo Derby 1100cc ui 1983, tweedehands gekocht in 1989, behalve voor onderhoud nooit een garage gezien heeft… mijn huidige (nieuw gekocht) Opel Isingia heeft op 1.5jaar al meer in de garage geweest dan mijn Polo in heel de periode dat ik er mee reed…. en dat was toch 6 jaar, maar ik moet er wel heel duidelijk bij vermelden dat alle problemen met de Opel hun oorsprong vinden in electronica en controle en regelsystemen…. Zoals Vandamme al zei, er zit tegenwoordig zoveel snufjes op de wagen dat er gewoon meer kan verkeerd lopen….
                    Was het vroeger beter? Ik denk het niet, maar we waren niet zo veeleisend…. airco, electrische ruiten, zetelverwarming, centrale vergrendeling, parkeersensoren, ABS, boordcomputer, start/stop systeem, …. vandaag kan je niet meer zonder (al dan niet wettelijk verplicht omwille van de uitstootnormen) …. en al die snufjes hebben het nadeel dat ze ook kapot gaan, vroeger waarschijnlijk ook, maar toen hadden we die niet nodig….

                    Btw, die eerste polo rijdt vandaag de dag nog, de huidige eigenaar heeft me vorige week nog gebeld met het heugelijke nieuws dat hij inmiddels de kaap van de 200.000km gehaald heeft….

                    Zullen de nieuwe, moderne Porsches binnen 25 of 30 jaar nog rijden? De toekomst zal het uitwijzen…. Ik hoop het ooit nog mee te maken, maar voorlopig blijft mijn 30 jarige 3.2 het toch maar verder doen met 196.000km op de teller. :first:

                    123

                      [quote=”DST” post=257994]944 & 968 motoren redelijk bullet proof
                      [/quote]

                      de 2.7 was wel problematisch, veel ruilmotoren.

                      En lucht gekoeld zijn er de befaamde dilivar headstuds geweest.

                      Maar uiteraard was dat geen einde verhaal als je dat probleem had.

                      Er zijn nog anderen geweest.

                      Maar goed, als je de productie nummers eens naast mekaar wil leggen. Hoeveel motoren bouwen ze nu op een jaar vergeleken met vroeger?
                      225000 auto’s in 2015
                      tov 9500 911’s in 1980 en een 18000 924’s in 1980
                      of 11500 911’s in 1985 4500 928’s en een 25500 tal 9×4’s ?

                      En objectieve uitval percentages. toen en nu?
                      Ach, ja, die data hebben we niet, we hebben enkel de best op vallende gegevens van wanneer het slecht gaat, want dat valt op als iemand op een forum helaas alle pech van de wereld heeft.
                      Wie vroeger pech had kon het aan zijn nabije vriendenkring vertellen, en het raakte zelden buiten het eigen dorp verteld.
                      Nu is het op een paar dagen de wereld rond gegaan via forums en sociale media.. Alles wordt uitvergroot.

                      Verder heb je tegenwoordig een hoop Porsches die gekocht worden door sorry dat ik het zeg yuppen die het kopen als status symbool en er dus niet naar behoren meer rijden of naar omzien.

                      Vroeger was een motor een lucht pomp met een carburator of eenvoudig injectie systeem op.Terwijl ze nu omwille van de emissies allerhande onzin noodzakelijk maken zoals EGR kleppen, AOS , en katalysators. just to name a few.

                      En ja hoor Wim, ik zou ook wel een luchtekoeler in mijn Cayman willen.. Met MFI, klinkt en ruikt gewoon lekkerder. Maar de realiteit is nu eenmaal anders.

                        Had ik wel door :drink:
                        Maar misschien niet iedereen vandaar :popcorn:

                        Wim

                          Was maar een grap tussendoor hoor, wist ik ook.
                          Vandaar mijn smileys erachter.

                            Audi blokjes vindt je enkel terug in de 924 hoor

                            De 944 werd net ontwikkeld om de Porsche motor te floggen toen audi de aangaf de stekker er te willen uit trekken 💡
                            Op het einde van de 924 reeks zat met zelfs zonder audi motoren en werd de Porsche motor eveneens in de 924 gedumpt, met name in de 924S.

                            Maar ok begrepen, u betoog ging enkel over de doorontwikkelde kever :happy: :engeltje: :happy:

                            Wim

                              [quote=”DST” post=257994]944 & 968 motoren redelijk bullet proof[/quote]

                              Klopt helemaal, maar ik doelde eigenlijk op de flat 6 en niet op de blokken van Audi. :sarcastisch 😉

                                Het verschil met vroeger is niet enkel voor wagens maar voor allerhande goederen die we aanschaffen. De schuld…,? Wij zelf !! De consument die niet snel meer tevreden is…Wim heeft gelijk over het gemak van zelf werken aan Porsche vroeger maar was dat niet voor alle merken … behalve Citroën met hun eigen schroeven en moeren vroeger was elke motor makkelijker bereikbaar voor de handige leek. Maar door de klanten evolutie moet er altijd iets meer in en dat vertaalde zich in electronische snufjes. De autofabrikant heeft dit lekker aangegrepen en heeft de uitvinding gedaan van haar leven…de boordcomputer ! Alle electronica aan elkaar koppelen en als een gesloten circuit integreren in de wagen/ motor. Faalt er iets dan legt dat de hele wagen lam. Als handige leek sta je hierbij achter je oor te krabben met als gevolg…naar de garage dan maar. Kosten swingen lekker de pan uit en de auto-industrie overleeft. En idd geloof ik wel dat de know how van die industrie nu in staat is om de levensduur van sommige materialen naar hun hand te zetten. Dat is niet enkel bij wagens maar in alle goederen waar de chip in zit. Bij voorbeeld mijn lap top kan nu veel meer dan mijn lap top vroeger, maar heeft wel maar de halve levensduur dan de vroegere…

                                  Ik ben zaterdag mijn Boxster gaan bekijken op de parking van PCM vooraleer hij op de camion richting Merchtem werd gezet (ik moest toch mijn factuur gaan betalen).
                                  Op de parking stonden 3 997’s met interne motorschade! 2 C4S’en en 1 CS! Alledrie verkocht voor onderdelen 😯
                                  Met de miserie die ik nu gehad heb, heb ik al veel op het internet zitten snuffelen en er zijn veel verhalen over interne motorschade bij 997’s. Die verhalen + er zo 3 zien staan net wanneer ik ook miserie heb, doen mij vrezen dat de kwaliteit nog niet beter was vanaf de 997.1. Misschien vanaf de 997.2. Misschien…

                                    944 & 968 motoren redelijk bullet proof
                                    Misschien ook minder teruggedraaid dan de luchtgekoelde 11 jes (was de moeite niet, je kreeg er toch niks voor)
                                    Vandaar dat je toch regelmatig kilometer standen zit van 300-400k +

                                    De 968 was volgens sommige de Porsche met de beste bouwkwaliteit, daarna ging het serieus bergaf (kosten moesten bespaard worden). Zou terug iets beter (moeten) zijn vanaf 997
                                    Of het waar is of niet, tja wie zal het zeggen

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.