Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 968 › waar op letten bij aankoop: zwakke punten 968
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 4 maanden geleden door david.
-
MakerDiscussie
-
2 december 2008 om 03:02
hi forumerianen,
ik rij al ongeveer 4 jaar rond in m’n vrije tijd in een 911sc met 964 ombouw, geweldige wagen, maar door omstandigheden (werverfractuur en tussenwervelschijf geplet) is deze wat hard geworden op z’n 17′ velgen. Lang verhaal kort maken: ik ben eens gaan kijken naar een 968 cabrio van 93, en die is toch wel een deel zachter, vooral op z’n 16″ standaard velgen. Dus ik overweeg de aankoop naast m’n 911.
de wagen heeft wel al 140.000km gelopen, en heeft hier en daar wat serieus cosmetisch werk nodig. keuring is ok en carpass zit er bij.
Wat mij opviel was dat de koppeling redelijk stroef ging, en de motor toch een redelijk bromgeluid maakte, zowat trillingen produceerde. Op zich kwam er geen blauwe rook uit, gaf geen slechte geur, hoorde ik geen kleppen tikken, en reed hij wel goed.
Ik heb geen olielekken gezien, alles leek mij ok, MAAR ik ken deze wagens ook niet echt, en weet niet goed waar op te letten.Iemand tips en ook een idee wat de richtprijs van deze wagens zowat is, want ik vind uiteenlopende prijzen op het net.
alvast bedankt.
-
MakerDiscussie
-
Beste,
Ik verkoop een Porse Bokser. Dit zeer zeldzame model, dat volgens andere kenners de komende jaren zeker nog zal vervijfvoudigen in waarde (verdubbeld nu reeds in waarde door hem vol te tanken volgens sommigen) is zeer onderhoudsvriendelijk doordat er eigenlijk geen motor inzit! Kijk maar, zowel in de koffer vooraan als achteraan zit er geen motor!! Elke diagnose in een erkend center, zoals Ali’s Motorsportcenter, waar al mijn onderhouden gebeurden, kan dat bevestigen.
Hij is ook nog eens in de kleur zilver, wat het meest zeldzame kleur is! Enkel en alleen al om deze reden zal hij een miljoen meer waard zijn. Heb ik trouwens al gezegd dat het een zeer zeldzaam model is! Toen ik onlangs in Zen Tropée was (in Frankrijk) was ik zelfs de enige met een Bokser, tussen al die Ferrari’s en Turbo’s, duidelijk veel minder zeldzame modellen die je daar op elke hoek van de straat zag staan, en die volgens kenners dan ook veel minder waard zijn!
Let wel op, alhoewel er geruchten zijn dat er ook een cabrioversie van de Bokser gemaakt zou zijn, is de mijne een coupe met een vast dak! Het is een speciale reeks (‘hardtop’ of zo iets) die uitgebracht werd, dus nog zeldzamer!!
Geïnteresseerden mogen zoch steeds melden bij het OCMW van Gent, want ik heb momenteel eventjes geen vaste woonplaats, maar zij zullen u in contact brengen met mij.
Wat een bullshit 😯
Een 968 heeft WEL degelijk een distribitieriem en GEEN ketting
Het verhaal dat een wagen in Duitsland beter zou onderhouden zijn dan hier is nog zo’n zeververhaal .
Hij zal wel eentje goedkoper gevonden hebben of misschien een schadegeval ❓ 💡 ❓
Dus als die man zo een lul verteld zal die riem ook wel nooit bij hem vervangen zijn geweest . Van een kenner gesproken 👿Van 91 vind ik geen productieaantallen voor de 968.
Volgens mijn gegevens pas vanaf 92 . Ik denk dat zijn wagen aan de maand te zien dus onder 1992cijfers zal vallen .1992 3260 gewone
2093 cabrio
1993 2727 gewone
1045 cabrio
11 Turbo S
1994 1076 gewone
536 CS
869 cabrio
3 turbo S
1995 258 gewone
367 cabrio
531 CSDat verhaaltje met die waardevermeerdering is totaal niet bewezen en is zoals met elke oldtimer gissen . Een Porsche behoudt of stijgt meestal in waarde na jaren , maar zomaar zeggen dat ze minimaal 25000€ waard is , is verkoopspraat . Dan moet hij de wagen niet te koop stellen , dat zou de beste belegging zijn . Moet hij zijn aandelen mar verkopen of zijn spaarboekjes leeghalen en 968’s kopen .
Zeldzamere modellen wtijgen wel in waarde .
Kijk bvb naar de CS . Destijds goedkoper dan de gewone en nu merkelijk duurder . Zo veel zelfs dat vele een gewone als CS te koop aanbieden ommeer te kunnen vangenhallo iedereen,
kan het niet laten om enkele mails op dit forum te plaatsen van mezelf, de vraagsteller en van de verkoper die antwoordt op mijn prangende vragen….wat is jullie mening hierover….Geachte,
heb u gebeld ivm uw 968. Graag volgende inlichtingen. Is er een onderhoudsboekje met historiek. Is de wagen onderhouden bij officiële Porsche dealer? Wanneer en op welke km stand werd de dustributieriem, spanrollen en eventueel waterpomp vervangen. Factuur aanwezig? U schrijft dat de wagen van 1990 is. Bij mijn weten hebben ze de 968 geproduceerd vanaf 1991 ??? Mvg Philip bedankt voor de info.Het antwoord op mijn vragen van de verkoper 968 hieronder;
porsche 968 targa bouwjaar 12 / 91 . beste deze hebben geen distributieriem maar een ketting er zijn maar 5 duizend stuks van gemaakt de moter is een 4cilinder v cam origineel 240 pk . onderhoudsboekje erbij van wat moest gebeuren van dealer de auto is een full opties met km stand 153.395 echte km!!! donker blauw met . origineel kleur van porsche . p.velgen druppel spiegels elkt. ben 2de eigenaar heb deze van duitseland laten komen om dat ze daar beter onderhouden worden . zetels elkt verstelbaar en verwaremd . radio cd . elkt ramen . dak uitneembaar en elkt verstelbaar . 6 vit . abs . en nog meer . beste als deze auto 25 jaar is stijgt hij in waarde en zal hij 1 miljoen bf waard zijn . kost nieuw 3.5 miljoen hoop je nu de 968 weer wat beter hebt leren kennen weet waar ik over praat ben er door bezeten . ps mag weg maar moet niet want lijd geen armoede !!! hoogachtend putman paul mvg .Mijn antwoord op zijn mail, dus mijn antwoord zijn antwoord;
Geachte Mijnheer Putman,
Bedankt voor uw reactie. Ik sta echt versteld van uw technische uitleg…. de 968 van 1991 heeft dus geen distributieriem maar een ketting…dat is nieuw voor mij, maar je bent nooit te oud om bij te leren natuurlijk…en dat de wagen in 1991 meer dan 86.000 euro gekost heeft dat wist ik ook niet….en dat er in 1991 slechts 5000 stuks van gemaakt zijn wist ik ook al niet. Bedankt voor die info….u lijkt mij een echte kenner!
U zult het mij bijgevolg niet kwalijk nemen dat ik uw antwoord op mijn vragen integraal en ongewijzigd op het Porsche Forum plaats…… daar zitten ook heel wat kenners en misschien kunnen die mensen uw technische uitleg beamen en misschien zullen er een pak heel wat bijleren.
Het verheugt mij ook te mogen vernemen dat u geen armoede lijdt….er zijn helaas veel mensen die wel armoede lijden….misschien moeten we beiden onze Porsche verkopen voor het goede doel !
Met vriendelijke groet.
PhilipRebonjour,
Heb nog iets belangrijks vergeten te vermelden….omdat ik straks mijn 968 verkoop en ik nog twijfel wat ik ervoor ga vragen heb ik alle adverteerders op verschillende populaire tweedehandssites gevraagd of hun 968 Porsche dealer onderhouden werd en op welke kilometerstand en wanneer de distributieriem, spanrollen, ketting nokkenassen werden vervangen en of er een onderhoudsboekje is….
Dit is ondertussen meer dan een week geleden…tot nu toe heeft niemand maar dan ook niemand mij een antwoord gegeven…toeval of niet ???? ik laat dat in het midden. Toen ik twee verkopers van een 968 telefonisch contacteerde dienden ze het beiden op te zoeken, wisten het niet zeker, zal wel zeker…ge eens kijken en terugbellen…. zo zie je maar….Hallo again
Wat de distributieriem betreft, en de spanrollen, en het kettingkje van de nokkenassen, geeft Porsche op om de 80.000 km of om de 4 jaar.
Eventueel wordt de waterpomp ook vervangen…… bij Porsche kost dit al gauw een 3000 euro….. andere “specialisten” doen het voor de helft of bv FG Porsche voor ongeveer 2000 euro.
Ik herhaal het nogmaals, het onderhoudsboekje en de onderhoudsfakturen zijn het paspoort van de wagen….
Aan mijn 968 werden in twee jaar tijd meer dan 5000 euro kosten aan gedaan om hem tip top in orde te zetten.
Ik heb hem indertijd aangeschaft voor 10.000 euro….dus de rekensom is vlug gemaakt….
Als je natuurlijk het geluk hebt om een goed betrouwbaar exemplaar met volledige historiek, lees paspoort, op de kop te kunnen tikken voor pakweg minder dan 15.000 euro dan doe je een goede zaak. Laat je niet verleiden voor een “goedkoop” exemplaar zonder historiek en paspoort.
Veel succes met de zoektocht…. ik ga volgend jaar mijn 968 te koop zetten wegens nieuwe firmawagen, nieuwe motorfiets K1200GT en vooral wegens veel te weinig rijden om jaarlijks meer dan 700 euro rijtaks en 400 euro verzekering te moeten ophoesten. Er komt een oldtimer van Porsche in de plaats… wat precies wet ik nog niet… Mvg Philip968Ik heb de mijne laten vervangen bij 80.000 wat volgens het boekje bij de CS moest .
Boiteproblemen heb ik geen .
Ik kwamidd ook van een Elf (3.2) en als je dat geluid gewoon bent valt de 968idd tegen . Deze is “te” stil .
Dat zal wel nooit wennen en dat geluid van de Elf mis ik nog steeds .
Doch de ’68 is in zowat alles beter .
Emotioneel zal de Elf waarschijnlijk wel winnen . Doch ik heb nu mijn CS bijna 4 jaar en ik ben nog steeds niet van plan ze weg te doen om terug een Elf aan te schaffen .
Ze is gewoon veel te goed en elke keer dat ik ermee rijdt is een zaligheid .Bedankt voor de reacties.. Ik heb ondertussen al met 2 gereden.
Hij rijdt een héél deel zachter dan m’n elf, maar dan wel op de 16duims velgen, op 18 sloffen was hij ook lekker hard, maar nog zachter dan m’n elf.
Wat ik eigenlijk wou weten waren de technische minpunten, waar ik zeker moet op letten vooraleer ééntje aan te schaffen. Ik heb er bijvoorbeeld geen flauw idee van wanneer de distributieriem moet vervangen worden. ik heb ergens al om de 80.000km’s horen vliegen.
Blijkbaar is de boite dus ook één van de zwakke punten. beide wagens hadden ongeveer 150.000kms en schakelde goed. dus ik denk wel dat ze nog in orde waren.
Maar het motorgeluid is wel een tegenvaller als je een flatsix gewoon bent. heb echt staan kijken naar m’n 911: zou’k hem wegdoen.. zou’k hem houden.. gewoon een andere bijkopen.. en ik tot nu krijg’k het niet over m’n hart.
Ik zou wel graag de cabrio-uitvoering willen als’k ééntje aanschaf.. toch bedankt voor het aanbod hoor.
Ik heb het hier al dikwijls neergezet dus ga ik het niet herhalen .
Ik sluit me volledig aan bij Philip .
hallo,
De 968 is en rijdt helemaal anders dan een SC….. onterecht wat geminacht door velen maar één van de beste Porsches ooit gemaakt. Indertijd zeker even duur als een elf….met een beetje opties kwam je al vlug aan 60.000 euro. Als je een snelle en zuinige Porsche wilt waarbij het rijgedrag aansluit bij een 996 kies je inderdaad voor een 968.
Ik kan het weten want ik heb ze allemaal geprobeerd….zonder dat ik de pretentie heb om te zeggen dat ik een specialist ben…ik spreek hier louter over de voeling met de verschillende types. De 968 is een pracht van een Porsche zalig om mee te rijden… Zoals iedere andere Porsche heeft hij ook wat “tere” punten. Tussen de 100 Ã 150 duizend km is de versnellingsbak een teer punt, gedeeltelijke revisie is dan nodig, kostenplaatje om en bij de 2000 euro…voor de rest geen noemenswaardige andere minpunten uitgezonderd natuurlijk wanneer en op welke kilometerstand zijn de distributieriem en de spanrollen vernieuwd. En de kettingspanner van de nokkenassen, niet te vergeten. (kun je horen wanneer deze dient vervangen te worden). De wagen mag niet trillen en evenmin roken…. het rijcomfort is echt heel goed.
Toch nog even meegeven dat je een 968 kunt kopen van 10.000 euro en ééntje van 16.000 euro. Het onderhoudsboekje is het paspoort van de wagen..is de wagen al dan niet Porsche dealer onderhouden….optische staat, interieur…mechanische staat…als je zeker wilt zijn vraag een volledige checkup aan bij een officiële Porsche dealer…..kost je 75 euro en zo koop je geen kat in een zak…
Als besluit wil ik u melden dat ik een prachtige 968 staan heb, in bijna concourstaat en in feite meer onderhouden dan het nodig is…. het is wel een coupé, geen cabrio. Volgend jaar zet ik hem te koop, wegens niet genoeg mee rijden, slechts 2000 km per jaar….. om die reden ga ik straks op zoek naar een oldtimer…wie weet kunnen we zaken doen…
Eén feit is zeker, als je een perfecte 968 wilt in Aventuragreen met zwart onberispelijk lederen interieur en meer dan tip top in orde..wel ik heb er één staan…. succes !!!!! Mvg Philip
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.